Volkszonde en persoonlijke zonde

Ik hoef geen belijdenis te doen voor de zonden van het Nederlandse volk

Eens
6
25%
Oneens
18
75%

Totaal aantal stemmen: 24

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

rekcor schreef:
Elbert schreef:Het ging over het feit dat sommigen uit het volk met heidenen getrouwd waren (Ezra zelf dus niet!). Toch rekent hij zich met het volk tot de schuldigen.
Akkoord, maar nogmaals: het Nederlandse volk is geen volk Israel! Abraham beleed ook niet de zonden van Sodom en Gomorra.

Wie-o-wie ontkracht deze stelling?
Het Nederlandse volk is inderdaad niet het volk Israel. Toch dragen we door ons burgerschap mede verantwoordelijkheid voor ons volk. Zo bezien zijn we ook aanspreekbaar op ons Nederlander zijn, voor de daden die ons volk in de wereld doet. Als je als Nederlander in het buitenland vertoeft, dan kunnen we dus aangesproken worden op het feit dat we een zeer liberaal beleid voeren voor wat betreft drugs, abortus, euthanasie, homohuwelijk enzovoorts. Dat we het er persoonlijk niet mee eens zijn, dat vindt een buitenlander misschien "very nice", maar dat neemt onze verantwoordelijkheid als Nederlander niet weg. Uiteraard kunnen we geen persoonlijke verantwoordelijkheid dragen voor de zonden van andere mensen, maar wel voor ons persoonlijke aandeel in het collectief. We worden in elk geval opgeroepen om voor ons volk te bidden (1 Tim. 2:1-2). Daarbij horen we uiteraard ook de zonden van het volk te erkennen en te benoemen. Dat is belijden. Het Griekse woord voor belijden (van zonden), homologeo, betekent dat ook: erkennen in het openbaar. Zo bezien kunnen we ook de collectieve zonden van ons volk belijden.
Q!

Bericht door Q! »

Oké, dat klinkt heel plausibel.

Kun je dan als burger ook vergeving krijgen voor volkszonden?

Ds. Dick van Keulen sprak eens over priesterlijk bidden. Zoals Job bad voor zijn feestende kinderen, zo zei hij te bidden voor ongelovige familieleden en kennissen. Plaatsvervangend, zeg maar.

Ik vond het wel mooi. Maar helpt het ook?

Ben je na het beleden te hebben vrij van deze schuld? Stel: ik vraag God vergeving om "ons" slavernij-verleden. Vergeeft Hij het dan ook?

Overigens voel ik me niet écht heel schuldig aan ons slavernij-verleden.
memento

Bericht door memento »

Akkoord, maar nogmaals: het Nederlandse volk is geen volk Israel! Abraham beleed ook niet de zonden van Sodom en Gomorra.

Wie-o-wie ontkracht deze stelling?
Well, dat valt moeilijk te ontkrachten; net zo moeilijk als het bewijzen dat die regel alleen voor Israel zou gelden...

Maar, ik zou willen wijzen op een ander punt. Als wij een zonde kunnen voorkomen, en dat niet doen, zijn wij schuldig. En wie durft te zeggen, met een eerlijk geweten voor God, dat hij er alles aan doet om de zonden van ons volk te voorkomen?

PS> Deze gedachte is breed reformatorisch. Op de SGP bezinningsdag waar predikanten uit de GG, CGK en HHK spraken, noemde elke spreker ook de schuld van ons volk als onze schuld.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Memento, ik sluit me helemaal bij je aan.
Wie heeft er geen schuld? Ik denk dat we eens naar onszelf moeten kijken en dan kunnen/moeten concluderen: wij hebben gezondigd en onze vaderen tevens....
Plaats reactie