Als het gaat om recht in de ogen kijken zou ik beginnen met dit forum te sluiten ;-)Henk J schreef: ↑14 jul 2025, 10:01Elkaar recht in de ogen kijken, eerlijk communiceren en de verschillen durven benoemen. Luther was ook geen Calvijn.Refojongere schreef: ↑14 jul 2025, 09:48 Ik bemoei me niet zo met alle wederwaardigheden over allerlei gemeenten en predikanten in de GG.
Maar ik constateer over en weer een enorm wantrouwen naar elkaars intenties vooral.
Wat moet er gebeuren om zoiets weg te nemen denken jullie?
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
@refojongere, wat moet er gebeuren? Mag ik het eens heel zwaar zeggen? Waarachtige bekering!Refojongere schreef: ↑14 jul 2025, 09:48 Ik bemoei me niet zo met alle wederwaardigheden over allerlei gemeenten en predikanten in de GG.
Maar ik constateer over en weer een enorm wantrouwen naar elkaars intenties vooral.
Wat moet er gebeuren om zoiets weg te nemen denken jullie?
Laten we maar beginnen met onszelf te wantrouwen. U schrijft : 'ik bemoei met niet zo met alle wederwaardigheden over allerlei gemeenten en predikanten in de GG. Mooi zo dat u zich niet met een anders doen bemoeit, maar er gebeuren ook veel goede dingen daar. En ik neem aan dat u de drie Formulieren van Enigheid onderschrijft. Dan heb je toch juist wel belangstelling voor bijv. de GG? En zouden we elkaar niet heel hard nodig hebben om elkaar op te scherpen en iets van elkaar te leren? Ik zeg het vaak zo: wat wij in de PKN tekort komen, vind je nog wel in de GG. Dat is ook omgekeerd zo. Wat zij misschien wel eens missen wordt in vele PKN gemeenten Gode zij dank nog gepreekt.
Een preek is in wezen een monoloog. Hoewel de prediking een centrale plaats inneemt in de eredienst en bedoeld is om Gods Woord te verkondigen, biedt ze op zichzelf weinig ruimte voor directe uitwisseling of verdieping met de hoorders. Juist daarom kan het waardevol zijn om na de dienst een preekbespreking te houden.
In zo'n nagesprek is er gelegenheid om vragen te stellen, onduidelijkheden te verhelderen en samen na te denken over de toepassing van de boodschap in het dagelijks leven. Binnen diverse protestantse kerken wordt dit ook regelmatig gedaan, en men ervaart het als opbouwend en verhelderend. Zo'n bespreking bevordert geestelijke groei, verdieping in het geloof en onderlinge gemeenschap.
In zo'n nagesprek is er gelegenheid om vragen te stellen, onduidelijkheden te verhelderen en samen na te denken over de toepassing van de boodschap in het dagelijks leven. Binnen diverse protestantse kerken wordt dit ook regelmatig gedaan, en men ervaart het als opbouwend en verhelderend. Zo'n bespreking bevordert geestelijke groei, verdieping in het geloof en onderlinge gemeenschap.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
Inderdaad, ben het wel met je eens. En zelfs een preek kan inderdaad van de duivel zijn of elementen bevatten waar de duivel wel wat mee kan om mensen bij Jezus vandaan te houden. Dit hoeft niet gelijk de rondgestuurde, alternatieve preek te zijn maar kan ook de preek zijn waar de kritiek op wordt geleverd. En dit hoeft niet perse aan de predikant te liggen maar kan ook aan de luisteraar liggen.
Maar in het algemeen gezegd denk ik dat we beter de preek in de eerste plaats aan de Schrift kunnen toetsen in plaats van aan een andere preek en ik vraag mij of hoe vaak dat wordt gedaan in zulke Whatsapp groepjes.
Ik kan mij niet aan de indruk
ontrekken dat het ook vaak genoeg zal gebeuren dat het al snel een wedstrijdje kan gaan worden welke dominee de mooiste preek over het onderwerp heeft gehouden, en hier zullen altijd de meest geliefde, begaafde dominees uit de bus komen met de preken die voor ons de meeste zeggingskracht hebben . En ja, dan lopen we het risico dat de inhoud wordt verward met gaven/talenten of met wat we zelf graag willen horen. Daarom is de Bijbel altijd een betere bron om een preek aan te toetsen dan een andere preek/dominee.
Een predikant dient geen preek te houden maar een boodschap te verkondigen.
Men kan perfect de schrift uitleggen vanuit het hoofd, maar dan is het een lezing en geen levende Woordverkondiging.
Om een boodschap te brengen moet eerst een boodschap ontvangen worden.
Daarom begint de bediening van het Woord in het eigen persoonlijke leven.
God wil eerst een werk in ons doen om door ons anderen tot zegen te kunnen zijn.
En om een boodschap te ontvangen dient de prediker (en elke gelovige) die levendige verborgen omgang met God te hebben.
Als ons eigen geloofsleven dor en doods zijn we geen licht en kunnen we ook geen licht verspreiden.
Zo zie je hoe teer het ligt, hoe dun de lijn is tussen zelf een op zichzelf kloppende preek houden of de boodschap van God overbrengen.
Daarbij denk ik aan Jona die ook wel preekte in Ninevé maar niet de boodschap bracht die God wilde dat hij bracht.
Laten we daarom bidden voor onze predikanten dat ze gedoopt mogen worden met de Heilige Geest, elke dienst weer.
Dan valt de prediker weg en is het God die zelf tot ons spreekt en zal er ook zegen op volgen.
Want de waarachtige prediking is niet spreken over God maar spreken in naam van God, dan wordt het ook persoonlijk.
Men kan perfect de schrift uitleggen vanuit het hoofd, maar dan is het een lezing en geen levende Woordverkondiging.
Om een boodschap te brengen moet eerst een boodschap ontvangen worden.
Daarom begint de bediening van het Woord in het eigen persoonlijke leven.
God wil eerst een werk in ons doen om door ons anderen tot zegen te kunnen zijn.
En om een boodschap te ontvangen dient de prediker (en elke gelovige) die levendige verborgen omgang met God te hebben.
Als ons eigen geloofsleven dor en doods zijn we geen licht en kunnen we ook geen licht verspreiden.
Zo zie je hoe teer het ligt, hoe dun de lijn is tussen zelf een op zichzelf kloppende preek houden of de boodschap van God overbrengen.
Daarbij denk ik aan Jona die ook wel preekte in Ninevé maar niet de boodschap bracht die God wilde dat hij bracht.
Laten we daarom bidden voor onze predikanten dat ze gedoopt mogen worden met de Heilige Geest, elke dienst weer.
Dan valt de prediker weg en is het God die zelf tot ons spreekt en zal er ook zegen op volgen.
Want de waarachtige prediking is niet spreken over God maar spreken in naam van God, dan wordt het ook persoonlijk.
Maar wat als men het beroepingswerk als een louter verticaal gebeuren ziet?Rido91 schreef: ↑12 jul 2025, 22:33Waar ik dan benieuwd naar ben: worden zulke spanningen binnen de kerkenraad dan ook meegedeeld aan de dominee die beroepen wordt, zodat hij dat mee kan wegen in zijn beslissing?zomaar iemand schreef: ↑12 jul 2025, 17:27U dient wel de feiten goed weer te geven. Het ging niet over schuld, maar over de oorzaak. Er waren al spanningen voordat hij kwam. Over de schuldvraag rondom de huidige situatie is niet gesproken.johantje schreef: ↑11 jul 2025, 22:19Omdat de schuld niet bij de dominee ligt. Dit is ook met de gemeente gedeeld.Als gast hier schreef: ↑11 jul 2025, 22:13
Hoezo zou je je daaraan ergeren? Voor de dominee en deze betreffende leden wellicht verstandiger om elkaar niet te zien/horen. Niet voor niets heef de classis een periode ingesteld waarin de dominee er minder is. Denk dat het wijzer is om veel te bidden dan je hier op het forum zo te uiten.
Want zoals ik al eerder zei: het is naar mijn mening niet een erg goed idee om, als er spanningen binnen een kerkenraad zijn, een dominee te beroepen die net is losgemaakt wegens gedoe.
Maar omgekeerd is het ook zo dat als een dominee die net is losgemaakt een beroep krijgt vanuit een gemeente waarvan hij weet dat er spanningen zijn, het wellicht ook een beter idee voor hemzelf is om dat beroep niet aan te nemen.
Ik wilde dat ik het sterker kon uitdrukken maar ik zou niet weten hoe. En dan doelde op de context van de rondgestuurde preken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mag men wel preken over een andere tekst delen? Of mogen preken over dezelfde tekst na 1 week wel gedeeld worden? Na 2 weken misschien? Of een maand later?Henk J schreef: ↑14 jul 2025, 08:49 Ik vind dat anders wel redelijk gestoord. Volgens mij spreekt het Avondmaalsformulier ook over mensen die tweedracht en muiterij wensen aan te richten in kerkelijke regeringen. Door preken rond te sturen die ook nog over dezelfde tekst gaan ben je daar wel aardig mee bezig lijkt mij. Beter is het om de Heere te bidden of het ook weleens anders mag zijn op zondag en het aan te kaarten bij de kerkenraad. En kun je je echt niet meer vinden onder de prediking dan is het misschien goed om een andere gemeente op te zoeken.
Dit was uiteraard retorisch. Ik denk dat het belangrijker is dat ieder bij zichzelf te rade gaat wat de intentie is.
De persoonlijke ervaring in huize Ararat is dat we met alle vragen terechtkunnen bij onze predikant. Juist ook de kritische vragen worden gewaardeerd. De uitleg die volgt is altijd leerzaam. Dit zorgt bij ons voor veel ontspanning en een goede relatie.
Besef ook dat de maandag best stil kan zijn voor een predikant en dat hij zich best kan afvragen hoe eea is geland in de gemeente. Mijn tip: probeer eens een appje of mailtje te doen naar je predikant. Het is gewoon een mensenkind.
In zulk soort gevallen is het vaak omdat ze niet gehoord hebben wat ze wilden horen. Selectieve bijbellezing vind ik dat, en dan gaan ze elkaar opstoken met preken die hun wel bevallen.
Zoals Luther dat ook deed?johantje schreef: ↑14 jul 2025, 12:13In zulk soort gevallen is het vaak omdat ze niet gehoord hebben wat ze wilden horen. Selectieve bijbellezing vind ik dat, en dan gaan ze elkaar opstoken met preken die hun wel bevallen.
-
Hoezo? Dat vind ik echt te ver gaan. Soms kan er op een ander element in de tekst net meer nadruk gelegd worden waardoor de tekst nog rijker wordt. Je hoeft ze toch niet 'naast elkaar weg te zetten'? Zie het als aanvulling, juist als versterking van het gehoorde, als verdieping wat mij betreft. Je hebt toch ook naslagwerk wat je raadpleegt?Henk J schreef: ↑14 jul 2025, 08:49 Ik vind dat anders wel redelijk gestoord. Volgens mij spreekt het Avondmaalsformulier ook over mensen die tweedracht en muiterij wensen aan te richten in kerkelijke regeringen. Door preken rond te sturen die ook nog over dezelfde tekst gaan ben je daar wel aardig mee bezig lijkt mij. Beter is het om de Heere te bidden of het ook weleens anders mag zijn op zondag en het aan te kaarten bij de kerkenraad. En kun je je echt niet meer vinden onder de prediking dan is het misschien goed om een andere gemeente op te zoeken.
Het ligt aan de intentie waarmee je de dingen rondstuurt.Als gast hier schreef: ↑14 jul 2025, 12:44Hoezo? Dat vind ik echt te ver gaan. Soms kan er op een ander element in de tekst net meer nadruk gelegd worden waardoor de tekst nog rijker wordt. Je hoeft ze toch niet 'naast elkaar weg te zetten'? Zie het als aanvulling, juist als versterking van het gehoorde, als verdieping wat mij betreft. Je hebt toch ook naslagwerk wat je raadpleegt?Henk J schreef: ↑14 jul 2025, 08:49 Ik vind dat anders wel redelijk gestoord. Volgens mij spreekt het Avondmaalsformulier ook over mensen die tweedracht en muiterij wensen aan te richten in kerkelijke regeringen. Door preken rond te sturen die ook nog over dezelfde tekst gaan ben je daar wel aardig mee bezig lijkt mij. Beter is het om de Heere te bidden of het ook weleens anders mag zijn op zondag en het aan te kaarten bij de kerkenraad. En kun je je echt niet meer vinden onder de prediking dan is het misschien goed om een andere gemeente op te zoeken.
Ik kan mij prima voorstellen dat mensen vragen hebben bij een preek en daarom met anderen een andere preek delen. Ik zie dat meer als het ontbreken van een open cultuur. Blijkbaar wordt er geen ruimte ervaren binnen de gemeente om iets te bespreken. Het ligt dus niet aan de mensen die een preek delen, maar aan de geslotenheid van de cultuur.
Die vraag is lastig te beantwoorden voor mij omdat ik dat niet zo zie. Ik weet niet helemaal hoe de keus van de kerkenraad tot het op tweetal zetten van een predikant tot stand komt maar ik ga er vanuit dat dit sowieso al iets verticaals is. Men wacht niet tot de Heere ze een naam aanrijkt om te beroepen, op een briefje uit de hemel lijkt mij (niet spottend bedoeld overigens) Bij veel gemeenten wordt daarnaast ook naar de ligging van een predikant gekeken, dat is ook verticaal.Ararat schreef: ↑14 jul 2025, 11:55Maar wat als men het beroepingswerk als een louter verticaal gebeuren ziet?Rido91 schreef: ↑12 jul 2025, 22:33Waar ik dan benieuwd naar ben: worden zulke spanningen binnen de kerkenraad dan ook meegedeeld aan de dominee die beroepen wordt, zodat hij dat mee kan wegen in zijn beslissing?zomaar iemand schreef: ↑12 jul 2025, 17:27U dient wel de feiten goed weer te geven. Het ging niet over schuld, maar over de oorzaak. Er waren al spanningen voordat hij kwam. Over de schuldvraag rondom de huidige situatie is niet gesproken.
Want zoals ik al eerder zei: het is naar mijn mening niet een erg goed idee om, als er spanningen binnen een kerkenraad zijn, een dominee te beroepen die net is losgemaakt wegens gedoe.
Maar omgekeerd is het ook zo dat als een dominee die net is losgemaakt een beroep krijgt vanuit een gemeente waarvan hij weet dat er spanningen zijn, het wellicht ook een beter idee voor hemzelf is om dat beroep niet aan te nemen.
- Dodo
Als er in een gemeente een appgroep is van gemeenteleden die elkaar hebben gevonden in kritiek op de predikant of de prediking of de kerkenraad, dan is dat heel ondermijnend voor het gemeenteleven, en heel ongeestelijk. Zo ga je niet te werk in de gemeente van God. Als je problemen hebt, ga je naar de predikant, je wijkouderling of de kerkenraad. Als dat niets oplevert zul je moeten lijden aan de kerk, of misschien zelfs een andere gemeente zoeken.
Ik weet dat het gebeurt, zulke appgroepen. En toen er nog geen whatsapp was, gebeurde het op andere manieren. Maar er komt veel narigheid van. De bijbel wijst een betere weg: met je broeder spreken, de ander de voeten wassen.
Maar wat mij betreft valt zo'n appgroep onder muiterijen (avondmaalsformulier).
Ik weet dat het gebeurt, zulke appgroepen. En toen er nog geen whatsapp was, gebeurde het op andere manieren. Maar er komt veel narigheid van. De bijbel wijst een betere weg: met je broeder spreken, de ander de voeten wassen.
Maar wat mij betreft valt zo'n appgroep onder muiterijen (avondmaalsformulier).