Niets maar stop dan met huilen over de kerkelijke verdeeldheid. Allemaal krokodillentranen.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:06Had in 2004 al gekund, maar gekozen is om het niet te doen. Ik zie niet in wat er sinds die tijd is veranderd.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Knap dat jij dit kan beoordelen.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:11Niets maar stop dan met huilen over de kerkelijke verdeeldheid. Allemaal krokodillentranen.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:06Had in 2004 al gekund, maar gekozen is om het niet te doen. Ik zie niet in wat er sinds die tijd is veranderd.
Dat een meerderheid niet voor is, zegt weinig over wat de minderheid voelt.
Wat bedoel je precies? Ik heb de minderheid niet of nauwelijks gehoord.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:16Knap dat jij dit kan beoordelen.
Dat een meerderheid niet voor is, zegt weinig over wat de minderheid voelt.
Ik vermoed dat als je ds. Hoogerland en ds. Huijser zou vragen naar samengaan met de HHK ze beiden dat geen goed idee vinden. Het gaat alleen om samengaan met de GGiN.
Zou jij het een goed idee vinden MGG ?
-
De keuze van de meerderheid is om het niet te doen. Dat betekent niet dat tranen niet echt kunnen zijn. Misschien horen de mensen die het verdriet doet niet bij de meerderheid. Of hebben zij verdient ondanks dat zij geen oplossing zien.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:18Wat bedoel je precies? Ik heb de minderheid niet of nauwelijks gehoord.
Ik vermoed dat als je ds. Hoogerland en ds. Huijser zou vragen naar samengaan met de HHK ze beiden dat geen goed idee vinden. Het gaat alleen om samengaan met de GGiN.
Vermoeden of iets zeker weten is heel wat anders.
Ik vind samengaan met de HHK prima. Met de GGiN lijkt mij gezien de geschiedenis en de onnodige scheuring meer voor de hand liggen.
Zou jij een fusie van (O)GG(iN) en HHK een goed idee vinden?
Ja hoor, dan krijgt zowel links als rechts de ruimte. En daarom gaat dat niet gebeuren. Een curatorium opheffen is onbespreekbaar. En dat is voor de HHK weer onbespreekbaar.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:26De keuze van de meerderheid is om het niet te doen. Dat betekent niet dat tranen niet echt kunnen zijn. Misschien horen de mensen die het verdriet doet niet bij de meerderheid. Of hebben zij verdient ondanks dat zij geen oplossing zien.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:18Wat bedoel je precies? Ik heb de minderheid niet of nauwelijks gehoord.
Ik vind samengaan met de HHK prima. Met de GGiN lijkt mij gezien de geschiedenis en de onnodige scheuring meer voor de hand liggen.
Mijn vermoeden is een naar zeker weten waarschijnlijkheid.
Laat jij er tranen om ? Ik eerlijk gezegd niet dat we nog niet samenzijn met de GGiN.
Vanavond preekt ds. Hoogerland n.a.v. zijn boekje. De link zoek ik even op, gereformeerde gemeente Hardinxveld-Giessendam. Dat is volgens mij openbaar mee te luisteren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... Giessendam
https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... Giessendam
-
Ik vind het jammer, maar huil hier niet op.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:30Ja hoor, dan krijgt zowel links als rechts de ruimte. En daarom gaat dat niet gebeuren. Een curatorium opheffen is onbespreekbaar. En dat is voor de HHK weer onbespreekbaar.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:26De keuze van de meerderheid is om het niet te doen. Dat betekent niet dat tranen niet echt kunnen zijn. Misschien horen de mensen die het verdriet doet niet bij de meerderheid. Of hebben zij verdient ondanks dat zij geen oplossing zien.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:18Wat bedoel je precies? Ik heb de minderheid niet of nauwelijks gehoord.
Laat jij er tranen om ? Ik eerlijk gezegd niet dat we nog niet samenzijn met de GGiN.
Ik snap de opmerking over het huilen niet zo goed. Ik zie het samengaan met zowel de HHK als de GGinNed nog niet zo gebeuren. En in beide gevallen begrijp ik dat.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:47Ik vind het jammer, maar huil hier niet op.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:30Ja hoor, dan krijgt zowel links als rechts de ruimte. En daarom gaat dat niet gebeuren. Een curatorium opheffen is onbespreekbaar. En dat is voor de HHK weer onbespreekbaar.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:26De keuze van de meerderheid is om het niet te doen. Dat betekent niet dat tranen niet echt kunnen zijn. Misschien horen de mensen die het verdriet doet niet bij de meerderheid. Of hebben zij verdient ondanks dat zij geen oplossing zien.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:18
Wat bedoel je precies? Ik heb de minderheid niet of nauwelijks gehoord.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Waarin vind je dat de lezing teveel anti-GG zou zijn? Ik hoor juist in de lezing dat dr vd Brink signaleert dat een versmald aanbod van genade of het voorhouden dat God een verkeerde intentie heeft met het Evangelie, een probleem is wat niet in een kerk voorkomt maar wat in delen van veel kerken voorkomt, hij noemt naast de Ger Gem ook CGK, Oud Ger Gem, tot aan zijn eigen kerkverband (HHK) toe.JanRap schreef: ↑Gisteren, 09:51@de Rijssenaar, u schrijft over de lezing positieve dingen. Dat ben ik met u eens. Maar ik blijf mijn grote zorgen houden over de toon van de lezing. Veel te veel anti-GG. De GG heeft een eigen geschiedenis, eigen accenten. Die mag je best bevragen, maar je mag geen predikanten verdacht maken alsof ze het heil van hun hoorders niet op het oog zouden hebben. Ik zou de GGers in ons midden aanraden: blijf waar u bent, ga steeds terug naar de Schrift en naar de bronnen van ons gereformeerd belijden en als u kritiek heeft doe dat dan waardig en beheerst. Dat raad ik u aan als lidmaat van de PKN. Er zijn bij jullie nog vele goede zaken: levensernst, Schriftgetrouwheid, trouw in de kerkgang, respect voor de ambten, aandacht voor de levensstijl. Niet te vergeten de visie op Israël die oude papieren heeft bij o.a de Nadere Reformatie Vooral die Schrifgetrouwheid moet u waarderen. Ik vind het ook heel wijs dat er een commissie is op gericht die waakt over het Schriftgezag. Dat getuigt van realiteitszin. In de PKN, zelfs soms in de GB sneuvelt het ene na het andere wat eeuwen onder ons volkomen zekerheid had. Je mag meedoen, maar wordt meewarig aangekeken als je bijvoorbeeld gelooft dat de aarde in zes dagen geschapen is. Dan krijg je van een hooggeleerde het etiket: jonge aarde-creationist'. Nee, GGers houdt wat u hebt en wees als die van Berea. Al zie ik ook wel het gevaar van de vrijages met de GG in Ned. en de OGG ( liefde van één kant) en de zog. weekbeurten voor de GBS. U zou wijzer moeten zijn en zich daar niet mee moeten inlaten. Dat komt toch niet goed.De Rijssenaar schreef: ↑01 jul 2025, 21:12Ik heb deze preek geluisterd, maar het is echt een aanrader zeg! Vond het voorbeeld dat het geloven van het evangelie voorgesteld wordt als een boobytrap wel heel raak! Pas er mee op als je gelooft, dat mag en kan echt niet zomaar. Ook dat de beslissing niet valt in het evangelie en het geloof, maar in allerlei andere maatstaven…. ook groot verschil dat je hier tot Christus mag komen,. Het viel mij heel erg mee van geloofstoerusting. Zeker niet evangelisch, wat ik eerst dacht. Ik zie dat er ook andere sprekers komen. Veel dominees, dus niet evangelisch. Ze hebben echt super veel filmpjes, dus kan nog heel wat kijken!Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 16:55Klopt, dat is die lezing. Voor mij was het echt een eyeopener!De Rijssenaar schreef: ↑19 jun 2025, 16:51
Deze bedoel je? https://youtu.be/3dUX-TmnnKk?si=9qruSywKvjOtGyzb
Op dit moment genoeg boeken te lezen. Heb laatste tijd vooral NGB en DL gelezen met uitleg via internet. Laatst begonnen aan boek van Brakel. Maar sla daarvan ook delen over die ik niet echt interessant vindt..
Het leek later, na de lezing, wel vooral toegespitst op de Ger Gem toegespitst te worden, maar dit kwam ook door de felle kritiek die met name uit die hoek kwam en op de stukken in de Saambinder.
Ik ben het verder met je eens dat het misschien iets te scherp is gesteld dat predikanten preken met de intentie om het heil van hun hoorders niet op het oog te hebben, die intentie zullen ze niet hebben maar het kan wel het gevolg zijn! Mooi vind ik het daarbij ook dat hij zelf ook de hand in eigen boezem steekt en zegt dat hij zelf ook niet zo'n gunnende dominee is omdat het hem veel meer zou moeten doen dat er mensen in zijn publiek zitten die naar de hel zouden gaan.
En zo bidden we elke week in de kerk weer om kerkelijke eenheid om onszelf een goed gevoel te geven dat we echt het verlangen daartoe hebben maar gaan we weer vrolijk onze eigen weg daarnapierre27 schreef: ↑Gisteren, 18:18Ik snap de opmerking over het huilen niet zo goed. Ik zie het samengaan met zowel de HHK als de GGinNed nog niet zo gebeuren. En in beide gevallen begrijp ik dat.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:47Ik vind het jammer, maar huil hier niet op.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:30Ja hoor, dan krijgt zowel links als rechts de ruimte. En daarom gaat dat niet gebeuren. Een curatorium opheffen is onbespreekbaar. En dat is voor de HHK weer onbespreekbaar.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:26
De keuze van de meerderheid is om het niet te doen. Dat betekent niet dat tranen niet echt kunnen zijn. Misschien horen de mensen die het verdriet doet niet bij de meerderheid. Of hebben zij verdient ondanks dat zij geen oplossing zien.
Fijn dat je vooroordelen niet bleken te kloppen. Dit wordt overigens ook wel vaak zo geframed dat organisaties als geloofstoerusting 'evangelisch' zouden zijn. Ik vind ze wel evangelisch maar dan in de goede zin des woords.De Rijssenaar schreef: ↑01 jul 2025, 21:12Ik heb deze preek geluisterd, maar het is echt een aanrader zeg! Vond het voorbeeld dat het geloven van het evangelie voorgesteld wordt als een boobytrap wel heel raak! Pas er mee op als je gelooft, dat mag en kan echt niet zomaar. Ook dat de beslissing niet valt in het evangelie en het geloof, maar in allerlei andere maatstaven…. ook groot verschil dat je hier tot Christus mag komen,. Het viel mij heel erg mee van geloofstoerusting. Zeker niet evangelisch, wat ik eerst dacht. Ik zie dat er ook andere sprekers komen. Veel dominees, dus niet evangelisch. Ze hebben echt super veel filmpjes, dus kan nog heel wat kijken!Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 16:55Klopt, dat is die lezing. Voor mij was het echt een eyeopener!De Rijssenaar schreef: ↑19 jun 2025, 16:51Deze bedoel je? https://youtu.be/3dUX-TmnnKk?si=9qruSywKvjOtGyzb
Op dit moment genoeg boeken te lezen. Heb laatste tijd vooral NGB en DL gelezen met uitleg via internet. Laatst begonnen aan boek van Brakel. Maar sla daarvan ook delen over die ik niet echt interessant vindt..
Ik hoorde een tijd geleden dat vanaf een Ger Gem kansel de jeugd werd opgeroepen om toch vooral niet naar de Geloofstoerustingsavond te gaan die in die week daar ter plaatse gehouden zou worden want daar werd je te makkelijk bekeerd, leer van de duivel etc. Het grote gevaar is dat de waarheid voor leugen wordt gehouden en de leugen voor waarheid
Je kunt niet verlangen naar eenheid als het geen eenheid te vinden is. Het zijn wezenlijk verschillende kerken.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 18:23En zo bidden we elke week in de kerk weer om kerkelijke eenheid om onszelf een goed gevoel te geven dat we echt het verlangen daartoe hebben maar gaan we weer vrolijk onze eigen weg daarnapierre27 schreef: ↑Gisteren, 18:18Ik snap de opmerking over het huilen niet zo goed. Ik zie het samengaan met zowel de HHK als de GGinNed nog niet zo gebeuren. En in beide gevallen begrijp ik dat.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:47Ik vind het jammer, maar huil hier niet op.GG links schreef: ↑Gisteren, 17:30
Ja hoor, dan krijgt zowel links als rechts de ruimte. En daarom gaat dat niet gebeuren. Een curatorium opheffen is onbespreekbaar. En dat is voor de HHK weer onbespreekbaar.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Waarom bidden we dan nog om 'bijeen te brengen wat bijeen hoort' als er eigenlijk toch geen verlangen is?pierre27 schreef: ↑Gisteren, 18:51Je kunt niet verlangen naar eenheid als het geen eenheid te vinden is. Het zijn wezenlijk verschillende kerken.
Zo kwalijk en gevaarlijk om dat zo te benoemen.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 18:30Fijn dat je vooroordelen niet bleken te kloppen. Dit wordt overigens ook wel vaak zo geframed dat organisaties als geloofstoerusting 'evangelisch' zouden zijn. Ik vind ze wel evangelisch maar dan in de goede zin des woords.De Rijssenaar schreef: ↑01 jul 2025, 21:12Ik heb deze preek geluisterd, maar het is echt een aanrader zeg! Vond het voorbeeld dat het geloven van het evangelie voorgesteld wordt als een boobytrap wel heel raak! Pas er mee op als je gelooft, dat mag en kan echt niet zomaar. Ook dat de beslissing niet valt in het evangelie en het geloof, maar in allerlei andere maatstaven…. ook groot verschil dat je hier tot Christus mag komen,. Het viel mij heel erg mee van geloofstoerusting. Zeker niet evangelisch, wat ik eerst dacht. Ik zie dat er ook andere sprekers komen. Veel dominees, dus niet evangelisch. Ze hebben echt super veel filmpjes, dus kan nog heel wat kijken!Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 16:55Klopt, dat is die lezing. Voor mij was het echt een eyeopener!De Rijssenaar schreef: ↑19 jun 2025, 16:51
Deze bedoel je? https://youtu.be/3dUX-TmnnKk?si=9qruSywKvjOtGyzb
Ik hoorde een tijd geleden dat vanaf een Ger Gem kansel de jeugd werd opgeroepen om toch vooral niet naar de Geloofstoerustingsavond te gaan die in die week daar ter plaatse gehouden zou worden want daar werd je te makkelijk bekeerd, leer van de duivel etc. Het grote gevaar is dat de waarheid voor leugen wordt gehouden en de leugen voor waarheid
Waarom kwalijk en waarom gevaarlijk ?Martijn schreef: ↑Gisteren, 19:23Zo kwalijk en gevaarlijk om dat zo te benoemen.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 18:30Fijn dat je vooroordelen niet bleken te kloppen. Dit wordt overigens ook wel vaak zo geframed dat organisaties als geloofstoerusting 'evangelisch' zouden zijn. Ik vind ze wel evangelisch maar dan in de goede zin des woords.De Rijssenaar schreef: ↑01 jul 2025, 21:12Ik heb deze preek geluisterd, maar het is echt een aanrader zeg! Vond het voorbeeld dat het geloven van het evangelie voorgesteld wordt als een boobytrap wel heel raak! Pas er mee op als je gelooft, dat mag en kan echt niet zomaar. Ook dat de beslissing niet valt in het evangelie en het geloof, maar in allerlei andere maatstaven…. ook groot verschil dat je hier tot Christus mag komen,. Het viel mij heel erg mee van geloofstoerusting. Zeker niet evangelisch, wat ik eerst dacht. Ik zie dat er ook andere sprekers komen. Veel dominees, dus niet evangelisch. Ze hebben echt super veel filmpjes, dus kan nog heel wat kijken!