Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man
Tja, ik weet niet goed wat ik hiervan vind. Ik ben het met jou eens dat werken moet lonen. Aan de andere kant heb ik geen moeite met het principe dat de 'sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen'. Ik vind dat ook de meest christelijke gedachte..
Ik heb meer moeite met het systeem van allerlei extra toeslagen, waardoor de prikkel om meer te werken verdwijnt. Laat de toeslagen alleen in stand voor mensen die volledig werken en dan een bepaalde inkomensgrens niet halen. Bejaarden en chronisch zieken vallen hier wat mij betreft ook onder.
Ik heb meer moeite met het systeem van allerlei extra toeslagen, waardoor de prikkel om meer te werken verdwijnt. Laat de toeslagen alleen in stand voor mensen die volledig werken en dan een bepaalde inkomensgrens niet halen. Bejaarden en chronisch zieken vallen hier wat mij betreft ook onder.
-
merel schreef: ↑28 jun 2025, 22:55 Tja, ik weet niet goed wat ik hiervan vind. Ik ben het met jou eens dat werken moet lonen. Aan de andere kant heb ik geen moeite met het principe dat de 'sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen'. Ik vind dat ook de meest christelijke gedachte..
[/quote
De sterkste schouders moeten inderdaad de zwaarste lasten dragen. Dat gebeurt nu vaak niet, omdat mensen die fulltime werken veel meer moeten dragen dan mensen die partime werken. Een tandarts die 2 dagen werkt en daarmee 40k verdient betaalt minder belasting dan een bouwvak die 45k verdient en fulltime werkt. Inkomen zegt vaak niet zoveel over hoe sterk de schouders zijn.
Met je toeslagen verhaal ben ik het eens. De CU heeft een plan om de toeslagen helemaal af te schaffen.
Omdat hij 5000 euro minder verdiend per jaar? Of hoe bedoel je dit?MGG schreef:
Een tandarts die 2 dagen werkt en daarmee 40k verdient betaalt minder belasting dan een bouwvak die 45k verdient en fulltime werkt.
-
Inderdaad omdat hij minder verdient. Het huidige systeem kijkt enkel naar inkomen en niet naar de hoeveelheid gewerkte uren. Dit is een van de redenen dat veel mensen partime werken.
Dat vraag ik mij af. Veel mensen werken parttime omdat dit beter te combineren is met mantelzorg, school en gezin. In het buitenland waar veel meer fulltime wordt gewerkt zijn de voorzieningen mbt scholen opvang na school, sporten na school, eten op school ed. veel beter. De scholen zijn in Nederland vaak om 14.00 uur uit. De BSO is vaak een aanfluiting waar kinderen in tegenstelling tot de KDV niet graag heen gaan. Sporten begint met name einde van de middag en rond het avond eten. Dat vraagt van ouders veel souplesse om dit rond te breien. Dat is mijns inziens de grootste reden om parttime te werken. Het argument 'ik werk minder, omdat ik anders in een andere belastingschaal kom' heb ik nog nooit gehoord. Wel hoorde ik dat men wel eens mopperde dat men op een bepaald moment bij de periodieke verhogingen netto minder ging verdienen, maar tegelijkertijd opmerkte dat dat gelukkig maar van korte duur zou zijn.
-
Hoe kan het dat jij je afvraagt of dit een van de redenen is?merel schreef: ↑Gisteren, 10:40 Dat vraag ik mij af. Veel mensen werken parttime omdat dit beter te combineren is met mantelzorg, school en gezin. In het buitenland waar veel meer fulltime wordt gewerkt zijn de voorzieningen mbt scholen opvang na school, sporten na school, eten op school ed. veel beter. De scholen zijn in Nederland vaak om 14.00 uur uit. De BSO is vaak een aanfluiting waar kinderen in tegenstelling tot de KDV niet graag heen gaan. Sporten begint met name einde van de middag en rond het avond eten. Dat vraagt van ouders veel souplesse om dit rond te breien. Dat is mijns inziens de grootste reden om parttime te werken
Ook mensen die geen mantelzorg verlenen en geen kinderen hebben werken vaak partime. Daarbij komt dat je belastingdruk na een bepaalde grens omhoog schiet. Het kan zelfs zo zijn dat je netto inlevert als je meer gaat verdienen.
Het is maar een beperkt onderzoek, maar een kwart geeft hogere beloning als belangrijkste motivatie om mogelijk meer te gaan werken.
https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/acht ... te-werken/
Ik weet wel mensen die om die reden niet voltijd werken.merel schreef: ↑Gisteren, 10:40 Dat vraag ik mij af. Veel mensen werken parttime omdat dit beter te combineren is met mantelzorg, school en gezin. In het buitenland waar veel meer fulltime wordt gewerkt zijn de voorzieningen mbt scholen opvang na school, sporten na school, eten op school ed. veel beter. De scholen zijn in Nederland vaak om 14.00 uur uit. De BSO is vaak een aanfluiting waar kinderen in tegenstelling tot de KDV niet graag heen gaan. Sporten begint met name einde van de middag en rond het avond eten. Dat vraagt van ouders veel souplesse om dit rond te breien. Dat is mijns inziens de grootste reden om parttime te werken. Het argument 'ik werk minder, omdat ik anders in een andere belastingschaal kom' heb ik nog nooit gehoord. Wel hoorde ik dat men wel eens mopperde dat men op een bepaald moment bij de periodieke verhogingen netto minder ging verdienen, maar tegelijkertijd opmerkte dat dat gelukkig maar van korte duur zou zijn.
Op mijn vorige werk was dit met regelmaat onderwerp van gesprek. Ook met vriendinnen heb ik dit gesprek met regelmaat gevoerd. Salaris en belastingdruk was geen enkele reden om meer of minder te werken. De redenen om parttime te werken heb hierboven genoemd. Ook degene waar kinderen geen rol meer speelden in hun overwegingen zijn nadat de kinderen het huis uit gingen niet meer gaan werken. Ze waren blij met de extra tijd en besteedde die aan hele andere zaken dan werk. Sterker nog, tegen de tijd dat er kleinkinderen kwamen gingen ze nog minder werken.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:57Hoe kan het dat jij je afvraagt of dit een van de redenen is?merel schreef: ↑Gisteren, 10:40 Dat vraag ik mij af. Veel mensen werken parttime omdat dit beter te combineren is met mantelzorg, school en gezin. In het buitenland waar veel meer fulltime wordt gewerkt zijn de voorzieningen mbt scholen opvang na school, sporten na school, eten op school ed. veel beter. De scholen zijn in Nederland vaak om 14.00 uur uit. De BSO is vaak een aanfluiting waar kinderen in tegenstelling tot de KDV niet graag heen gaan. Sporten begint met name einde van de middag en rond het avond eten. Dat vraagt van ouders veel souplesse om dit rond te breien. Dat is mijns inziens de grootste reden om parttime te werken
Ook mensen die geen mantelzorg verlenen en geen kinderen hebben werken vaak partime. Daarbij komt dat je belastingdruk na een bepaalde grens omhoog schiet. Het kan zelfs zo zijn dat je netto inlevert als je meer gaat verdienen.
Het is maar een beperkt onderzoek, maar een kwart geeft hogere beloning als belangrijkste motivatie om mogelijk meer te gaan werken.
Zouden die mensen fulltime gaan werken als de belastingschalen anders zouden zijn of genieten ze juist van de vrije tijd die nu is onstaan?DDD schreef: ↑Gisteren, 11:03Ik weet wel mensen die om die reden niet voltijd werken.merel schreef: ↑Gisteren, 10:40 Dat vraag ik mij af. Veel mensen werken parttime omdat dit beter te combineren is met mantelzorg, school en gezin. In het buitenland waar veel meer fulltime wordt gewerkt zijn de voorzieningen mbt scholen opvang na school, sporten na school, eten op school ed. veel beter. De scholen zijn in Nederland vaak om 14.00 uur uit. De BSO is vaak een aanfluiting waar kinderen in tegenstelling tot de KDV niet graag heen gaan. Sporten begint met name einde van de middag en rond het avond eten. Dat vraagt van ouders veel souplesse om dit rond te breien. Dat is mijns inziens de grootste reden om parttime te werken. Het argument 'ik werk minder, omdat ik anders in een andere belastingschaal kom' heb ik nog nooit gehoord. Wel hoorde ik dat men wel eens mopperde dat men op een bepaald moment bij de periodieke verhogingen netto minder ging verdienen, maar tegelijkertijd opmerkte dat dat gelukkig maar van korte duur zou zijn.
Netto inleveren komt niet voor.
Lijkt me niet logisch. Je krijgt altijd netto meer als je meer bruto krijgt.
Iedereen betaalt ongeveer 50% over hetgeen hij of zij meer verdient dan ca 20k. Dat is inclusief de afbouw van toeslagen.
Tussen 70k en 100k is het zelfs even 56%.
Het hele belastingstelsel zou dus gemakkelijk simpeler gemaakt kunnen worden. Alleen ziet iedereen dan dat het tarief 50% is.
Iedereen betaalt ongeveer 50% over hetgeen hij of zij meer verdient dan ca 20k. Dat is inclusief de afbouw van toeslagen.
Het hele belastingstelsel zou dus gemakkelijk simpeler gemaakt kunnen worden. Alleen ziet iedereen dan dat het tarief 50% is.
-
Jouw omgeving is niet perse representatief. Maar voel je vrij om een onderzoek in te brengen. De mensen in jou omgeving kunnen prima een eerlijk deel aan belasting betalen. Belastingdruk is voor hun namelijk geen enkel reden.merel schreef: ↑Gisteren, 11:18Op mijn vorige werk was dit met regelmaat onderwerp van gesprek. Ook met vriendinnen heb ik dit gesprek met regelmaat gevoerd. Salaris en belastingdruk was geen enkele reden om meer of minder te werken. De redenen om parttime te werken heb hierboven genoemd. Ook degene waar kinderen geen rol meer speelden in hun overwegingen zijn nadat de kinderen het huis uit gingen niet meer gaan werken. Ze waren blij met de extra tijd en besteedde die aan hele andere zaken dan werk. Sterker nog, tegen de tijd dat er kleinkinderen kwamen gingen ze nog minder werken.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:57Hoe kan het dat jij je afvraagt of dit een van de redenen is?merel schreef: ↑Gisteren, 10:40 Dat vraag ik mij af. Veel mensen werken parttime omdat dit beter te combineren is met mantelzorg, school en gezin. In het buitenland waar veel meer fulltime wordt gewerkt zijn de voorzieningen mbt scholen opvang na school, sporten na school, eten op school ed. veel beter. De scholen zijn in Nederland vaak om 14.00 uur uit. De BSO is vaak een aanfluiting waar kinderen in tegenstelling tot de KDV niet graag heen gaan. Sporten begint met name einde van de middag en rond het avond eten. Dat vraagt van ouders veel souplesse om dit rond te breien. Dat is mijns inziens de grootste reden om parttime te werken
-
Ik dacht dat jij accountant was?refo schreef: ↑Gisteren, 11:25 Netto inleveren komt niet voor.
Het kwam door afbouwen van toeslagen zeker wel voor. Ik durf niet met zekerheid te stellen dat het in 2025 nog voorkomt, maar het lijkt mij sterk dat het opgelost is.
Ik ben mij er zeker van bewust dat mijn omgeving niet representatief is. Aan de andere kant is het voor jou misschien moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die niet eens weten wat ze eigenlijk per maand verdienen. Laat staan dat zij weten hoeveel belasting zij betalen. Niet iedereen pluist de fiscale voor- en nadelen tot op de cent uit.MGG schreef: ↑Gisteren, 11:34Jouw omgeving is niet perse representatief. Maar voel je vrij om een onderzoek in te brengen. De mensen in jou omgeving kunnen prima een eerlijk deel aan belasting betalen. Belastingdruk is voor hun namelijk geen enkel reden.merel schreef: ↑Gisteren, 11:18Op mijn vorige werk was dit met regelmaat onderwerp van gesprek. Ook met vriendinnen heb ik dit gesprek met regelmaat gevoerd. Salaris en belastingdruk was geen enkele reden om meer of minder te werken. De redenen om parttime te werken heb hierboven genoemd. Ook degene waar kinderen geen rol meer speelden in hun overwegingen zijn nadat de kinderen het huis uit gingen niet meer gaan werken. Ze waren blij met de extra tijd en besteedde die aan hele andere zaken dan werk. Sterker nog, tegen de tijd dat er kleinkinderen kwamen gingen ze nog minder werken.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:57Hoe kan het dat jij je afvraagt of dit een van de redenen is?merel schreef: ↑Gisteren, 10:40 Dat vraag ik mij af. Veel mensen werken parttime omdat dit beter te combineren is met mantelzorg, school en gezin. In het buitenland waar veel meer fulltime wordt gewerkt zijn de voorzieningen mbt scholen opvang na school, sporten na school, eten op school ed. veel beter. De scholen zijn in Nederland vaak om 14.00 uur uit. De BSO is vaak een aanfluiting waar kinderen in tegenstelling tot de KDV niet graag heen gaan. Sporten begint met name einde van de middag en rond het avond eten. Dat vraagt van ouders veel souplesse om dit rond te breien. Dat is mijns inziens de grootste reden om parttime te werken
-
Ik kan mij prima voorstellen dat mensen het niet weten. Ik durf ook niet te zeggen wat ik verdien en wat mijn belastingdruk is. Enige algemene kennis van het belastingstelsel en toeslagen schaar ik onder basiskennis. Het gaat niet over centen maar verschillen van vaak duizenden euro's per jaar.merel schreef: ↑Gisteren, 11:53Ik ben mij er zeker van bewust dat mijn omgeving niet representatief is. Aan de andere kant is het voor jou misschien moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die niet eens weten wat ze eigenlijk per maand verdienen. Laat staan dat zij weten hoeveel belasting zij betalen. Niet iedereen pluist de fiscale voor- en nadelen tot op de cent uit.MGG schreef: ↑Gisteren, 11:34Jouw omgeving is niet perse representatief. Maar voel je vrij om een onderzoek in te brengen. De mensen in jou omgeving kunnen prima een eerlijk deel aan belasting betalen. Belastingdruk is voor hun namelijk geen enkel reden.merel schreef: ↑Gisteren, 11:18Op mijn vorige werk was dit met regelmaat onderwerp van gesprek. Ook met vriendinnen heb ik dit gesprek met regelmaat gevoerd. Salaris en belastingdruk was geen enkele reden om meer of minder te werken. De redenen om parttime te werken heb hierboven genoemd. Ook degene waar kinderen geen rol meer speelden in hun overwegingen zijn nadat de kinderen het huis uit gingen niet meer gaan werken. Ze waren blij met de extra tijd en besteedde die aan hele andere zaken dan werk. Sterker nog, tegen de tijd dat er kleinkinderen kwamen gingen ze nog minder werken.MGG schreef: ↑Gisteren, 10:57
Hoe kan het dat jij je afvraagt of dit een van de redenen is?
Komt zeker wel voor. Als je door meer te werken meer verdient heb je minder recht op huurtoeslag, kindgebonden budget, wordt alimentatie anders berekend, enz. Dus zijn er zeker mensen die echt niet meer gaan werken omdat ze netto er anders op achteruit gaan.refo schreef: ↑Gisteren, 11:25 Netto inleveren komt niet voor.
Dus het hele belasting stelsel moet simpeler.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant