Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Maanenschijn

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Allemaal mee eens. Alleen kan dat mijns inziens ook samengaan met een baan waarbij beiden 4 dagen werken en zorgtaken verdelen. Denk dat het voor veel kinderen heel goed is als hun vader ook een deel van de taken en opvoeding voor zijn rekening neemt.Ik denk dat de crux zit in het elkaar aanvullen en in afhankelijkheid van elkaar samenwerken.
Zeker, ik ben met je eens dat je veel dingen met elkaar kunt regelen en afspreken. Ook de zorg voor de kinderen en huishouden. Ik heb ook een vrouw die altijd is blijven werken, herken dat dus helemaal.

Maar in het andere topic ontstond de discussie over het principiële verschil in taken en inkomen tussen man en vrouw, vanuit het Bijbelse perspectief. Daar gaf je aan dat niemand nog daarvoor argumenten had aangeleverd. Ik heb gepoogd dat te doen. Dus vroeg ik me af: los van allerlei afspraken die je kunt maken: zie je hierin iets van een Bijbelse lijn en daarin ook iets wat in ons eigen gezin en opvoeding naar voren moet komen? Of vind je dat een ieder dat zelf moet uitmaken?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Adagio

Bericht door Adagio »

Maanenschijn schreef:@merel, hoe kijk jij hier tegen aan?
Orchidee schreef: Gisteren, 00:14
merel schreef:Allemaal mee eens. Alleen kan dat mijns inziens ...
Denk dat... Ik denk dat...
Klinkt goed!
Alleen...
Twitter of X, insta, getokkel en facebook enz., je zult er mij niet tegenkomen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 08:32
merel schreef:Allemaal mee eens. Alleen kan dat mijns inziens ook samengaan met een baan waarbij beiden 4 dagen werken en zorgtaken verdelen. Denk dat het voor veel kinderen heel goed is als hun vader ook een deel van de taken en opvoeding voor zijn rekening neemt.Ik denk dat de crux zit in het elkaar aanvullen en in afhankelijkheid van elkaar samenwerken.
Zeker, ik ben met je eens dat je veel dingen met elkaar kunt regelen en afspreken. Ook de zorg voor de kinderen en huishouden. Ik heb ook een vrouw die altijd is blijven werken, herken dat dus helemaal.

Maar in het andere topic ontstond de discussie over het principiële verschil in taken en inkomen tussen man en vrouw, vanuit het Bijbelse perspectief. Daar gaf je aan dat niemand nog daarvoor argumenten had aangeleverd. Ik heb gepoogd dat te doen. Dus vroeg ik me af: los van allerlei afspraken die je kunt maken: zie je hierin iets van een Bijbelse lijn en daarin ook iets wat in ons eigen gezin en opvoeding naar voren moet komen? Of vind je dat een ieder dat zelf moet uitmaken?
Vaders en moeders hebben in de opvoeding een andere rol en ook een ander karakter. Deze beide rol is essentieel voor de ontwikkeling van een kind. Sterker nog, een kind dat niet de warmte van een moeder heeft gehad, schijnen minder stabiele volwassenen te worden. Dit geldt even zozeer voor de rol van de vader. Uit onderzoeken komt naar voren dat de eigenwaarde van meisjes afhankelijk is van de rol van de vader in hun leven. Dat pleit mijns inziens voor een beide actieve rol in het leven van de kinderen. Ik denk dat dat meer voldoet aan de Bijbelse norm dan een vader die 5 dagen werkt en in de avonden actief is voor de kerk en allerlei besturen. Dan is sprake van een afwezige vader hetgeen schadelijk is voor een kind.

De argumenten, man is hoofdkostwinner met het hoogste salaris, zijn mijns inziens niet uit de bijbel af te leiden. Dat een man moet werken is af te leiden uit Genesis. De vrouw had indertijd een dagtaak aan het verzemelen en bereiden van voedsel en opvoeding kinderen. Dat speelt natuurlijk allang niet meer. Menig man werkt zich achter zijn computer echt niet in het zweet en ook het huishouden vergt echt geen dagtaak. Helemaal niet als iedereen overdag naar werk of school is. Zolang beide ouders volop betrokken zijn op het gezin en dat gezin ook als basis zien, maakt het niet uit wie kostwinner is. Denk dat in de huidige maatschappij, waar meisjes over het algemeen hoger zijn opgeleid dan jongens, menig vrouw meer zal verdienen dan haar partner.
merel

Bericht door merel »

Klinkt goed!
Alleen: niet ieder echtpaar is daarvoor geschikt.
Deels mee eens. Ik zie om mij heen dat voor bepaalde gezinnen dit te zwaar is. Aan de andere kant is het ook iets waar met vaste structuren een weg in de vinden is.

Op dit moment werk ik 4 dagen waarvan 3 thuis en mijn man doet een opleiding en werkt 5 dagen. Op zaterdagen doen we klussen, sport en huishouden en de rustdag is een weldaad in de week. Dat is echt een dag met elkaar.
Terri

Bericht door Terri »

merel schreef: Gisteren, 09:59
Klinkt goed!
Alleen: niet ieder echtpaar is daarvoor geschikt.
Deels mee eens. Ik zie om mij heen dat voor bepaalde gezinnen dit te zwaar is. Aan de andere kant is het ook iets waar met vaste structuren een weg in de vinden is.

Op dit moment werk ik 4 dagen waarvan 3 thuis en mijn man doet een opleiding en werkt 5 dagen. Op zaterdagen doen we klussen, sport en huishouden en de rustdag is een weldaad in de week. Dat is echt een dag met elkaar.
Jullie hebben het goed voor elkaar :super
Maar net wat @Orchidee zegt; dit lukt lang niet in elk gezin.
Ook niet met vaste structuren, omdat die regelmatig sneuvelen door omstandigheden.
Ik kijk op dit moment 'meer dan verwacht' en verbaas me over de verschillende aanpak bij de gezinnen.
Er is een moeder die ( in mijn beleving) 'stijf staat' van de structuren en je hebt ouders met structuur met een knipoog en ouders die heel verschillend zijn en heel mooi op elkaar ingespeeld zijn, zonder dat je strakke structuur ziet.
Ik vind dat interessant.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Een leven als een slaaf. Slaaf van geld, goed, prestige enz.
Het is verder mij prima maar als samenleving is de vraag of dit gewenst is. Het is funest voor de saamhorigheid en cohesie in een maatschappij.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 24 jun 2025, 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
windorgel

Bericht door windorgel »

Daarnaast heeft ook niet iedereen de gezondheid en energie om de week zo in te vullen. Goed om dat ook te bedenken.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: Gisteren, 18:29
merel schreef:
Het is verder mij prima maar als samenleving is de vraag of dit gewenst is. Het is funest voor de saamhorigheid en cohesie in een maatschappij.
Ik vind dit op de persoon en zeldzaam onaardig. Nu zijn eigenlijk bijna al jouw bijdragen weinig complimenteus richting andere mensen, maar dit slaat wel werkelijk alles.

Iets meer onderbouwing bij zulke 'constateringen' zou mijns inziens niet misstaan.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: Gisteren, 18:40
merel schreef:
Ik vind dit op de persoon en zeldzaam onaardig. Nu zijn eigenlijk bijna al jouw bijdragen weinig complimenteus richting andere mensen, maar dit slaat wel werkelijk alles.

Iets meer onderbouwing bij zulke 'constateringen' zou mijns inziens niet misstaan.
Tja, de lijnen zijn - in deze en vele andere topics altijd al snel.duidelijk. Let alleen maar op de reactie van jouw en @ merel op.het rd artikel (waar merel die zelfs niet eens gelezen had) waarvan dit draadje een spin off is.

Ik zal blijven ageren - zolang de mods de oproep tot modereren die jij telkenmale doet kunnen weerstaan - tegen het individualisme in de maatschappij wat zich op vele fronten uit.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: Op dit moment werk ik 4 dagen waarvan 3 thuis en mijn man doet een opleiding en werkt 5 dagen. Op zaterdagen doen we klussen, sport en huishouden en de rustdag is een weldaad in de week. Dat is echt een dag met elkaar.
Wat prettig dat jij zoveel thuis kan werken; ik kan me indenken dat dat een hoop rust geeft zo zonder reistijd, file en aanverwante irritaties.

Wim Anker schreef: Gisteren, 18:29 Een leven als een slaaf. Slaaf van geld, goed, prestige enz.
Ik neem aan dat jij en je vrouw deze zaken voorbeeldig verdeeld hebben, wat fijn voor jullie.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: Gisteren, 18:40
merel schreef:

Ach Wim herken je in ieder geval niet aan vruchten van de Geest. En verder herken ik mij weinig in zijn constateringen. ;)
Laatst gewijzigd door merel op 24 jun 2025, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Het schema van Merel lijkt mij ook altijd erg druk.

Ik zou willen dat mijn vrouw wat minder buitenshuis zou werken, dan hoef ik wat minder te doen thuis. Maar ik schijn al niet veel te doen..:).

Maar op de boerderij en middenstand is het in refoland wel gebruikelijk dat de vrouwen volop meewerken.
Schippers vind ik ook altijd bijzonder. Die sturen hun kinderen zelfs naar een internaat om zo samen te kunnen werken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: Gisteren, 18:29 Het is verder mij prima maar als samenleving is de vraag of dit gewenst is. Het is funest voor de saamhorigheid en cohesie in een maatschappij.
Vooralsnog toont jouw boodschap weinig saamhorigheid en cohesie.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 19:56
Wim Anker schreef: Gisteren, 18:29 Het is verder mij prima maar als samenleving is de vraag of dit gewenst is. Het is funest voor de saamhorigheid en cohesie in een maatschappij.
Vooralsnog toont jouw boodschap weinig saamhorigheid en cohesie.
De mainstream houding in de maatschappij is inderdaad er een van "ieder z'n ding, als jij je er goed bij voelt is het goed". Als iemand dat doet is er "samenhorigheid, cohesie". Als dat op RF ook de gangbare - of enkel toegestane - gesprekstrant wordt dan zou ik het geen discussieforum meer noemen maar een etalageforum. Zoals facebook.
Tegelijk is er ook - in het verleden - hierover al eerder gediscussieerd. o.a. @Merel is b.v. gewoon een voorstander voor de ongelijke belastingdruk tussen een - en tweeverdieners. "Want voor wie niet doet zoals ik is het terecht dat de lasten zwaarder zijn dan de mijne". Iets vinden of zeggen op RF mag niet maar accorderen dat andere keuzen veel zwaarder worden belast is prima. Tot zover de veelgeprezen saamhorigheid, cohesie en vruchten van de Geest.

Verder mag het, zoals ik het al zei, van mij hoor. Het is het leven van een slaaf. Prima verder als iemand daarvoor kiest. Het bevreemd mij dat er zoveel reuring op komt, het is een eigen keuze en het is mijn keuze om die keuze als een slaafs leven te betitelen.
Tot slot heb ik inderdaad wel mededogen met al degenen die dit niet kunnen. Door zichzelf, door kinderen, door ouders, door naasten! Mischien niet kunnen door eigen fysieke of psychische omstandigheden maar ook veelal niet kunnen door omstandigheden die, omwille van het geweten, niet genegeerd kunnen worden.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 19:49
Schippers vind ik ook altijd bijzonder. Die sturen hun kinderen zelfs naar een internaat om zo samen te kunnen werken.
Dat vind ik ook altijd verbijsterend.
Ik heb ze ieder jaar wel in de klas. En eigenlijk altijd is bij die schipperspubers de relatie met de ouders enorm ingewikkeld. Doordeweeks op afstand, en dan in het weekend volop invulling willen geven aan het ouderschap van een kind dat ze niet dagelijks meemaken.
Ik snap werkelijk niet hoe je ervoor kunt kiezen om als schipper te blijven werken als je kinderen hebt. En ja, dat is altijd een keuze.
Plaats reactie