Gereformeerde Bond
Re: Gereformeerde Bond
Ik ging zelf een tijdje ter kerke in een GB gemeente waar men een tijdje wat themadiensten deed in de leerdiensten in plaats van de Catechismus. Wellicht is dit in meerdere gemeenten het geval? Ik weet niet hoe ver je terug bent gegaan in je onderzoek?
Afgelopen zondagavond bijvoorbeeld.
https://www.youtube.com/live/bBkAr7yL7q ... yJGSzhCOcZ
Vraag en antwoord 108 van zondag 41.
Voor onze gemeente klopt het ook niet. Als onze eigen predikant 's middags voorgaat behandelt hij de HC. Wij hebben 's middags alleen vaak andere predikanten.
- Johann Gottfried Walther
Ja oke, laatste keer was dan ook alweer 3 maanden geleden...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ok. Maar goed. In welke gevallen vind je dan dan het te weinig wordt? Want eerlijk gezegd was mij dat onderscheid ook niet duidelijk.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het echte lijstje. Want als het waar is, zou het zeker nieuwswaardig zijn en een mooi onderwerp voor een RD-artikel.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het echte lijstje. Want als het waar is, zou het zeker nieuwswaardig zijn en een mooi onderwerp voor een RD-artikel.
.
Laatst gewijzigd door merel op 29 mei 2025, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Daarin heb je gelijk. In mijn gemeente (staat ook in dit rijtje) is na de serie catechismuspreken verdergegaan met een serie leerdiensten over de Nederlandse Geloofsbelijdenis.Delftenaar schreef: ↑29 mei 2025, 13:47Is dat niet gewoon toeval in die zin dat er net een catechismus-serie is afgerond en de predikant een tijdje wacht om weer opnieuw met zondag 1 te beginnen?Johann Gottfried Walther schreef: ↑29 mei 2025, 08:48 GB gemeenten waar volgens zo ver ik weet geen Catechismusprediking is, zijn: Dirksland, Stellendam, Rotterdam-Zuid (Maranthakerk), Rotterdam-Kralingen (hoflaankerk), Rotterdam-centrum (Samaritaan), Krabbendijke, Dinteloord, Hendrik-Ido-Ambacht, Meeuwen, Schoonrewoerd, Poederoijen, Veen, Ridderkerk (Singelkerk), Waddinxveen (Bethelkerk), Brakel, Meerkerk, Klaaswaal, Garderen, Brandwijk, Amersfoort, Bunschoten, Goudswaard, Goes, Stolwijk, Monster, Tholen, Apeldoorn....
In het rijtje staan gemeenten waarvan ik niet geloof dat er geen leerdiensten zijn.
Een aantal jaren geleden was er ook een serie over de Dordtse Leerregels.
Ik ben er zeker van dat wanneer de huidige leerdiensten over de NGB zijn afgerond, we weer bij de catechismus beginnen.
Kortom: wees voorzichtig met het maken van claims over gemeenten waar je mogelijk te weinig van weet. Want voor we het weten gaan er vreemde praatjes rond.
-
https://www.rd.nl/artikel/1111888-de-on ... kerknieuws
Ik zie dat de Hervormde gemeente Middelburg van bijzondere aard nu zelfstandig is en geen onderdeel meer van de Protestantse gemeente Middelburg is.
Is dat in lijn met hoe de GB wil functioneren in de PKN? Of is dit te zien als een binnenkerkelijke afscheiding?
Ik zie dat de Hervormde gemeente Middelburg van bijzondere aard nu zelfstandig is en geen onderdeel meer van de Protestantse gemeente Middelburg is.
Is dat in lijn met hoe de GB wil functioneren in de PKN? Of is dit te zien als een binnenkerkelijke afscheiding?
N.a.v. de laatste regels, dat is niet 1 op 1 zo te zeggen. Ik ken de situatie/geschiedenis in Middelburg verder niet.Refojongere schreef: ↑23 jun 2025, 14:43 https://www.rd.nl/artikel/1111888-de-on ... kerknieuws
-
Verder geen bonders op dit forum?Refojongere schreef: ↑23 jun 2025, 14:43 https://www.rd.nl/artikel/1111888-de-on ... kerknieuws
Wanneer je onderdeel blijft van een lokale PKN zal je waarschijnlijk een een aantal niet welgevallige zaken moeten goedkeuren of meewerken aan zaken waar je niet achter staat. Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat de centrale kerkenraad bepaald dat alle predikanten (inclusief vrouwelijke) in alle wijkgemeenten moeten voorgaan. Door je als gemeente te verzelfstandigen kan je nu je eigen beleid daarop trekken.Refojongere schreef: ↑24 jun 2025, 10:34Verder geen bonders op dit forum?Refojongere schreef: ↑23 jun 2025, 14:43 https://www.rd.nl/artikel/1111888-de-on ... kerknieuws
Overigens is dit exact de geschiedenis van de gereformeerde bond, namelijk door kerkpolitieke beslissingen proberen de gereformeerde prediking en identiteit te bevorderen. Dat betekent dus niet dat je de vrijzinnigheid van je collega's tot het uiterste op de koop toe moet nemen.
- Dodo
Inderdaad ben je als wijkgemeente in een PG deel van het geheel. Dus de financiën zijn bijvoorbeeld ook gelinkt. Dat kan betekenen dat als de andere wijken er slecht voor staan, jij niet mag beroepen.
In onze gemeente wilde men dat niet, en daarom zijn er in de PG twee clusters: de Protestantse gemeente en de Hervormde gemeente. We werken samen, tot op zekere hoogte, en we beschouwen elkaar als zustergemeentes. Maar de geldzaken zijn apart.
De beide clusters beslaan ook het hele gebied van de gemeente, het zogenaamde pannenkoekmodel. In tegenstelling tot het pizzamodel, waarbij elke wijk een punt van de pizza beslaat.
In onze gemeente wilde men dat niet, en daarom zijn er in de PG twee clusters: de Protestantse gemeente en de Hervormde gemeente. We werken samen, tot op zekere hoogte, en we beschouwen elkaar als zustergemeentes. Maar de geldzaken zijn apart.
De beide clusters beslaan ook het hele gebied van de gemeente, het zogenaamde pannenkoekmodel. In tegenstelling tot het pizzamodel, waarbij elke wijk een punt van de pizza beslaat.
Jawel, maar ik ga mijn tijd niet besteden aan allerlei veronderstellingen en misinformatie van mensen die niet eens bij de kerk behoren waar ze over oordelen.Refojongere schreef: ↑24 jun 2025, 10:34Verder geen bonders op dit forum?Refojongere schreef: ↑23 jun 2025, 14:43 https://www.rd.nl/artikel/1111888-de-on ... kerknieuws
Iets met sop en gaar koken

Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
-
Ik laat even in het midden tot welke kerk Ik behoor. Maar ik haal bovenstaande letterlijk uit de krant en stel daar wat vragen over. Fijn om daar antwoord op te krijgen. Vroeger waren evangelisaties erop gericht om te integreren in de plaatselijke hervormde gemeente. Zoals in Zwolle en Gouda. Ik was benieuwd of het GB-beleid daarin veranderd is als je Middelburg beschouwt.deschpin schreef: ↑24 jun 2025, 17:08Jawel, maar ik ga mijn tijd niet besteden aan allerlei veronderstellingen en misinformatie van mensen die niet eens bij de kerk behoren waar ze over oordelen.Refojongere schreef: ↑24 jun 2025, 10:34Verder geen bonders op dit forum?Refojongere schreef: ↑23 jun 2025, 14:43 https://www.rd.nl/artikel/1111888-de-on ... kerknieuws
Iets met sop en gaar koken![]()
Belangrijk zijn de kaders die in het beleidsplan van een wijkgemeente zijn vastgelegd.Herman schreef: ↑24 jun 2025, 11:37Wanneer je onderdeel blijft van een lokale PKN zal je waarschijnlijk een een aantal niet welgevallige zaken moeten goedkeuren of meewerken aan zaken waar je niet achter staat. Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat de centrale kerkenraad bepaald dat alle predikanten (inclusief vrouwelijke) in alle wijkgemeenten moeten voorgaan. Door je als gemeente te verzelfstandigen kan je nu je eigen beleid daarop trekken.Refojongere schreef: ↑24 jun 2025, 10:34Verder geen bonders op dit forum?Refojongere schreef: ↑23 jun 2025, 14:43 https://www.rd.nl/artikel/1111888-de-on ... kerknieuws
Overigens is dit exact de geschiedenis van de gereformeerde bond, namelijk door kerkpolitieke beslissingen proberen de gereformeerde prediking en identiteit te bevorderen. Dat betekent dus niet dat je de vrijzinnigheid van je collega's tot het uiterste op de koop toe moet nemen.
Er kan hierin bijvoorbeeld worden verwezen naar het Convenant van Alblasserdam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Convenant ... blasserdam