memento schreef:Jongere,
1. Hebben Katholieken niet dezelfde drang, als andere christenen?
2. Ik stel idd dat in zekere mate het doel belangrijker is dan de beweegredenen. De aarde is van de Heere, met alles wat erin is. Het is m.i. daarom beter om alles te gebruiken wat er aan middelen is om die doelen (want alles is des Heeren), die op grond van de Schrift gesteld zijn, te berijken.
Memento,
1. Ik had het niet perse over de Katholieken. Overigens schijn je die Roomsen te moeten noemen, omdat wij allemaal katholieken zijn: 'een algemene (=katholieke), christelijke kerk. Maar goed, dat is een beetje muggenzifterij. Ik bedoelde mijn post iets algemener dan de roomsen, hoewel ik daar echt nog wel even over na zou moeten denken als dit de SGP betreft. De 'G' uit de SGP staat voor 'Gereformeerd', en deze naam wijst op de hervorming, nu niet echt een goede basis voor samenwerking met de Roomsen. Nu zal het voor de CU (daar ging het geloof ik over) misschien anders liggen.
2. Dan verschillen we hierover dus echt van mening. Om een doel te bereiken is ook samenwerking mogelijk met andere partijen. Om als een partij een eenheid te vormen moeten het volgens mij niet de doelen zijn die je nastreeft, maar de beweegredenen. Met doelen bedoel ik nu vanzelfsprekend politieke doelen, daar ging het ook over. Als de beweegredenen verschillen mis je m.i. een echte goede basis om naar iets te streven. En dan is samenwerking wel mogelijk, maar volgens mij niet in een partij.