MGG schreef: ↑23 jun 2025, 07:45
refo schreef: ↑23 jun 2025, 07:37
MGG schreef: ↑23 jun 2025, 07:25
refo schreef: ↑23 jun 2025, 06:47
Het kost de werknemer geld. Alleen het geboorteverlof is gratis. De werkgever heeft er geen kosten aan. Het UWV vergoedt.
Afhankelijk van of iemand die uren moet vervangen. Dat telt ook bij zwangerschapsverlof. Vaak maakt een werkgever extra kosten, omdat vervanging duurder is dan het loon van de persoon die vervangen wordt. Nog los van extra kosten zoals een busje die mogelijk een dag stilstaat.
Als vervanging duurder is, betaalt hij de werknemer te weinig. Een stilstaand busje kost geen geld.
Maar los daarvan: het is wettelijk geregeld. Net als andere sociale lasten. Daarom was dominee Kersten destijds tegen de sociale voorzieningen: het maakt werknemers duurder. Het was dus niet zozeer principieel, maar meer financieel.
Het is wettelijk geregeld en daar moet iedereen zich toe verhouden. Een stilstaand busje kost wel geld, want je kan de vaste kosten over minder werkuren verdelen, dus het verhoogt de kostprijs. Inhuur is nu eenmaal vaak duurder dat heeft niks met te weinig betalen van personeel te maken. Ik zou het knap vinden als jij tijdens een zwangerschapsperiode van bijvoorbeeld een juf iemand vindt die hetzelfde kost. Als een juf partime werkt, dan lukt het mogelijk met de flexpool. Als dat niet het geval is, dan lopen de kosten bijna altijd op.
Begrijp ik nu dat jufs niet meer zwanger mogen zijn?
Het verlof moet je twee maanden van te voren aanvragen. Dus als dat dan toch nog leidt tot stilstaande busjes, is er iets mis met de planning. Dat zijn geen kosten die op het verlof drukken. (Als die kosten er zijn, maar dat denk ik niet.) Als je bereid bent een vervanger meer te betalen, waarom dan je werknemer niet? Misschien neemt hij dan geen verlof op, omdat hij thuis hulp kan betalen.
Ik snap best dat het lastig is, ik heb er zelf ook mee te maken. Maar het is goed dat het wettelijk geregeld is, gezien het geklaag erover.