Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is waar dat dit voorkomt. Maar er is ook een andere kant. Je kunt bezwaar maken tegen ongeschikte kandidaten.

En daarnaast heerst binnen de GG vrij breed de opvatting dat het ook niet democratisch behoeft te zijn. Dat is mijns inziens een onhistorische manier van kijken, maar het is geregeld in de Saambinder te lezen.
MGG

Bericht door MGG »

refo schreef: Gisteren, 10:26 Termijnen zijn er niet voor niets. Wie bepaalt of er werkelijk roeping is? Je kunt het niet meten. Om te voorkomen dat de kerkregering te lang door een verkeerd persoon wordt gedaan, is een termijn verstandig.
In het betoog van Valcke klinkt door dat het ambt de man bekleedt. Het moet andersom zijn.
Bij dominees ook?
MGG

Bericht door MGG »

GG links schreef: Gisteren, 12:38
Job schreef: Gisteren, 12:35
GG links schreef: Gisteren, 12:08
Job schreef: Gisteren, 11:54

Daarmee doe je de manslidmaten tekort. Naar een ledenvergadering komen is bewust ruimte maken in je agenda. Zij zitten daar niet ter decoratie en om willoos bij het voorgedrukte kruisje te tekenen, maar maken een gewetensvolle afweging. Als je dat niet gelooft, kun je wel stoppen met ledenvergaderingen.
Daar heb je gelijk in. Dat was zo maar dat hoeft niet meer aangezien we weer terug zijn bij de afgesproken regels. De praktijk is dat er bijna nooit iemand uitgestemt wordt. De ongeschreven regel was dat je er niet ieman uistemt die het niet al te bont maakt en de nieuwe oude regel is na 8 jaat eruit. Er zitten nu diverse broeders bij ons in de kerkenraad die na een aantal jaar weer opnieuw dienen.
Ben jij tegen die nieuwr oude regels ?
Nee, mits ik kan blijven geloven dat de ledenvergadering zelfstandig denkend en gewetensvol stemt. Tot op heden is dat voor mij zo in mijn gemeente.

Recent nog gehoord van een gemeente waar een oude broeder er onverwacht is uitgestemd. Pijnlijk, maar wel hoe het er in een democratisch proces aan toe kan gaan. Het mag vanzelfsprekend pijn doen bij zo'n ambtsdrager; tegelijk, wanneer beleefd wordt wat beleden wordt, nl. dat ambtsdragers maar instrumentjes zijn, dan moet het kunnen lijden.

Zodra een ambtsdrager gaat denken onvervangbaar te zijn, of misschien wel erger: meent dat er geen geschikte vervangers zijn, dan gaat er iets goed mis. Ik hoop dat men elkaar open en eerlijk bevraagt op zulke gevoelens tijdens de kerkenraadsvergaderingen waar kandidaten worden gesteld.
Dat is dan duidelijk. Dan kun je de DKO inderdaad afschaffen.
De DKO is geen Bijbel. Punten die niet uit de Bijbel komen kunnen via de kerkelijke weg aangepast worden. Dat telt voor deze regel maar ook voor regels met betrekking tot beroepen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: Gisteren, 13:04 Het is waar dat dit voorkomt. Maar er is ook een andere kant. Je kunt bezwaar maken tegen ongeschikte kandidaten.
Je kan daartegen weliswaar bezwaar maken, maar dat is geen wettig bezwaar en zal dus niet gehonoreerd worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GG links schreef: Gisteren, 12:08
Job schreef: Gisteren, 11:54
GG links schreef: Gisteren, 11:46
Dat is gewoonte geworden. Je stemt niet iemand zomaar weg. Daarmee geef je iemand een brevet van onvermogen. De traditie heeft het overgenomen van wat de oorspronkelijke afspraken waren. Ik zou nml.ook niet iemand er uit stemmen die al 25 jaar zit en er zouden geen regels gelden.
Daarmee doe je de manslidmaten tekort. Naar een ledenvergadering komen is bewust ruimte maken in je agenda. Zij zitten daar niet ter decoratie en om willoos bij het voorgedrukte kruisje te tekenen, maar maken een gewetensvolle afweging. Als je dat niet gelooft, kun je wel stoppen met ledenvergaderingen.
Daar heb je gelijk in. Dat was zo maar dat hoeft niet meer aangezien we weer terug zijn bij de afgesproken regels. De praktijk is dat er bijna nooit iemand uitgestemt wordt. De ongeschreven regel was dat je er niet ieman uistemt die het niet al te bont maakt en de nieuwe oude regel is na 8 jaat eruit. Er zitten nu diverse broeders bij ons in de kerkenraad die na een aantal jaar weer opnieuw dienen.
Ben jij tegen die nieuwr oude regels ?
Nee, mits ik kan blijven geloven dat de ledenvergadering zelfstandig denkend en gewetensvol stemt. Tot op heden is dat voor mij zo in mijn gemeente.

Recent nog gehoord van een gemeente waar een oude broeder er onverwacht is uitgestemd. Pijnlijk, maar wel hoe het er in een democratisch proces aan toe kan gaan. Het mag vanzelfsprekend pijn doen bij zo'n ambtsdrager; tegelijk, wanneer beleefd wordt wat beleden wordt, nl. dat ambtsdragers maar instrumentjes zijn, dan moet het kunnen lijden.

Zodra een ambtsdrager gaat denken onvervangbaar te zijn, of misschien wel erger: meent dat er geen geschikte vervangers zijn, dan gaat er iets goed mis. Ik hoop dat men elkaar open en eerlijk bevraagt op zulke gevoelens tijdens de kerkenraadsvergaderingen waar kandidaten worden gesteld.
Nee, dat gebeurt niet.
DDD

Bericht door DDD »

Is ongeschiktheid voor het ambt geen wettig bezwaar? Wat interessant.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: Gisteren, 13:17 Is ongeschiktheid voor het ambt geen wettig bezwaar? Wat interessant.
Klopt. Het tegenargument is: de Heere maakt bekwaam; Hij roept niet per se mensen die er geschikt voor zijn, maar bekwaamt degenen die Hij roept.
DDD

Bericht door DDD »

De bezwaren kunnen betrekking hebben op leer en leven.

Het lijkt mij persoonlijk dat daar alles onder valt. Maar dat is wellicht een kwestie van definitie.

Maar tegen het stellen van een kandidaat voor ouderling die daar qua persoon ongeschikt voor is, kun je dus geen formeel bezwaar maken.

Dan kun je nog steeds je mening melden, natuurlijk.

Maar ik moet nodig wat anders gaan doen.
Laatst gewijzigd door DDD op 21 jun 2025, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

En als het geschikt maken voor het ambt niet lukt? Is degene dan niet door God geroepen?
GG links

Bericht door GG links »

Tiberius schreef: Gisteren, 13:19
DDD schreef: Gisteren, 13:17 Is ongeschiktheid voor het ambt geen wettig bezwaar? Wat interessant.
Klopt. Het tegenargument is: de Heere maakt bekwaam; Hij roept niet per se mensen die er geschikt voor zijn, maar bekwaamt degenen die Hij roept.
Dan blijkt dat niet iedereen die ambtsdrager is geroepen is.
GG links

Bericht door GG links »

DDD schreef: Gisteren, 13:25 De bezwaren kunnen betrekking hebben op leer en leven.

Het lijkt mij persoonlijk dat daar alles onder valt. Maar dat is wellicht een kwestie van definitie.

Maar tegen het stellen van een kandidaat voor ouderling die daar qua persoon ongeschikt voor is, kun je dus geen formeel bezwaar maken.

Naar de AH ?
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Gisteren, 13:26 En als het geschikt maken voor het ambt niet lukt? Is degene dan niet door God geroepen?
Wie beoordeelt of het niet lukt? En zijn het Bijbelse maatstaven of meten we aan 2025?
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: Gisteren, 13:17
Nee, dat gebeurt niet.
Dat is heel triest.
GG links

Bericht door GG links »

MGG schreef: Gisteren, 13:28
merel schreef: Gisteren, 13:26 En als het geschikt maken voor het ambt niet lukt? Is degene dan niet door God geroepen?
Wie beoordeelt of het niet lukt? En zijn het Bijbelse maatstaven of meten we aan 2025?
Ik ken gewezen ambtsdragers die volkomen van het padje af zijn geraakt. Daaruit kan dat dus blijken.
DDD

Bericht door DDD »

GG links schreef: Gisteren, 13:27
DDD schreef: Gisteren, 13:25 De bezwaren kunnen betrekking hebben op leer en leven.

Naar de AH ?
Werken, oefenen voor het orgelspelen morgen, en naar de evensong, en dan nog een verjaardag.

Hoe dat zo?
Plaats reactie