Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

TSD

Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

Bericht door TSD »

Het duurt nog een maandje of 4 dus misschien is het wat vroeg. Toch leek het me aardig om alvast een topic te openen. Je ziet toch dat de politiek aan het voorsorteren is op de verkiezingen. Lijsttrekkers worden aangewezen en standpunten die vanaf nu ingenomen / luid verkondigd worden zullen vast alles te maken hebben met de komende stembusgang.

Dus dit topic is bedoeld voor alle bespiegelingen rondom dit onderwerp of als betere plek voor zijpaadjes, zoals bijv. zojuist in het Midden-Oosten topic.
TSD

Re: Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025

Bericht door TSD »

Ik begin zelf maar met dit bericht:
https://nos.nl/artikel/2571802-ingrid-c ... -naar-ja21

Volgens mij is Coenradie wel een gewaardeerd staatssecretaris geweest, dus die overstap zal denk ik Ja21 best goed doen. Ik ben benieuwd of deze partij uit de schaduw van de grotere rechtse partijen kan stappen.
Job

Bericht door Job »

TSD schreef: 20 jun 2025, 11:55 Ik begin zelf maar met dit bericht:
https://nos.nl/artikel/2571802-ingrid-c ... -naar-ja21

Volgens mij is Coenradie wel een gewaardeerd staatssecretaris geweest, dus die overstap zal denk ik Ja21 best goed doen. Ik ben benieuwd of deze partij uit de schaduw van de grotere rechtse partijen kan stappen.
Wat ik tot nu toe van haar gezien en gehoord heb, is wel erg veel: Coenradie, Coenradie, Coenradie. En iemand die van zichzelf benoemt misschien een stemmentrekker te zijn, mwa... :hum Ben benieuwd hoe het tussen Nanninga en haar verlopen gaat.

Voorts raad ik iedereen die 'm nog niet luistert op weg naar de verkiezingen de podcast Spindoctors aan. Boeiend maar ook ontnuchterend.
Laatst gewijzigd door Job op 20 jun 2025, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Ik ben niet zo'n fan van haar persoonlijkheid. Denk inderdaad dat zij gaat botsen met Nanninga. Joost Eerdmans presenteert zich nu als het redelijke rechts. Ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.

Ik dub nog tussen CU en CDA. Normaliter stem ik CU. Nu hoop ik dat CDA groeit en een premier gaat leveren.
Laatst gewijzigd door merel op 20 jun 2025, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben fan van het idee van de Christen Unie om belastingstelsel te vereenvoudigen en toeslagen af te schaffen. Op het moment is het echt een gedrocht met veel tape er op om het allemaal bij elkaar te houden.

Ook doen Grinwis en Bikker m.i. hun werk gewoon goed. Ceder ben ik iets minder fan van. CDA heeft m.i. goede Kamerleden en heeft genoeg mensen achter de hand die dingen kunnen. Maar ik sta toch dichter bij CU.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

Wat zijn in een notendop de plannen van CU en hoe haalbaar zijn die plannen?

Ik sta ook dichter bij CU dan bij het CDA, maar als het een nek aan nek race wordt met PVV, heeft Bontenbal mijn voorkeur.
TSD

Bericht door TSD »

parsifal schreef: 20 jun 2025, 13:46 Ik ben fan van het idee van de Christen Unie om belastingstelsel te vereenvoudigen en toeslagen af te schaffen. Op het moment is het echt een gedrocht met veel tape er op om het allemaal bij elkaar te houden.

Ook doen Grinwis en Bikker m.i. hun werk gewoon goed. Ceder ben ik iets minder fan van. CDA heeft m.i. goede Kamerleden en heeft genoeg mensen achter de hand die dingen kunnen. Maar ik sta toch dichter bij CU.
De huidige toeslagen zijn vooral gericht op mensen met kinderen. KGB is zeker met een aantal kinderen echt enorm hoog. KOT is ook voor kinderen.

Het afschaffen en simpel teruggeven via lagere belastingen zou betekenen dat vooral de koopkracht van gezinnen serieus achteruit gaat, zeker bij grotere gezinnen. Heeft CU hier ook over nagedacht en wat is hun oplossing?

(overigens op zich eens hoor, ik vind het hele toeslagenverhaal uit de hand gelopen. Wat je nu in totaal aan toeslagen kan krijgen per maand loopt op tot bedragen die ervoor zorgen dat mensen nu afhankelijk worden van de overheid).
MGG

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 20 jun 2025, 13:46 Ik ben fan van het idee van de Christen Unie om belastingstelsel te vereenvoudigen en toeslagen af te schaffen. Op het moment is het echt een gedrocht met veel tape er op om het allemaal bij elkaar te houden.

De CU doet zeker haar best maar heeft net al de SGP boter op haar hoofd. Het belastingstelsel vereenvoudigen, maar o wee als de giftenaftrek versoberd wordt.
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik ben een beetje bang dat Coenradie de zoveelste politicus wordt waarvan men overtuigd is dat zij eindelijk alle problemen gaat oplossen. Dat hebben we nu al met Rita Verdonk, Emile Roemer, Baudet, Van der Plas en Omtzigt gezien: uit het niets veel zetels in de peilingen of één goede verkiezingsuitslag en dat het daarna om diverse redenen snel voorbij is.

Een overeenkomst tussen Baudet, Van der Plas en Omtzigt is overigens dat Johan Derksen ze alle drie geweldig vond en toen ze niet waar maakten wat ze beloofd hadden, hij enorm teleurgesteld was. Het slechte nieuws voor Coenradie is dat Derksen haar waardeert...
refo

Bericht door refo »

Wel grappig in het RD. Heel artikel dat de PVV de rechtsstaat zou ondermijnen. Ergens anders een artikel over ouderschapsverlof waarin een werkgever de rechtsstaat ondermijnt met vrome uitspraken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb dat artikel en dan vooral de bijdrage van de werkgever ook met stijgende verbazing gelezen. Zoveel kortzichtigheid in één bijdrage. Ik vind het moeilijk om te geloven dat zo iemand dit oprecht meent, maar dat moeten we naar het oordeel der liefde toch aannemen.

Het RD had er denk ik goed aan gedaan om in dit soort artikelen wel soortgelijke mensen de verschillende standpunten te laten vertegenwoordigen. Gelukkig zijn de gespreksdeelnemers lief van karakter. Ik zou er wat steviger tegenin zijn gegaan.

Terwijl het best leuk zou zijn om te zien om welke redenen de SGP tegenstemde. Want zo'n regeling is feitelijk ook gewoon een flinke inperking van de vrijheid van ondernemers.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ouderschapsverlof is een ver-van-mijn-bed-thema. Maar als ik in dat gesprek had aangeschoven, was ik ook niet zo voorzichtig en lievig geweest. Kom op, hier heeft iemand s***t aan een wettelijk recht, en praat dat goed door het een principekwestie te noemen. Hij gooit er nog wat Franse revolutie tegenaan en kan daarmee in eigen ogen de wet negeren. (Ik mis eigenlijk nog 'het postmoderne denken' als argument.) En hij bedreigt zijn werknemers als ze toch zouden overwegen om verlof op te nemen: 'op het moment dat je toch heel graag ouderschapsverlof wilt, zijn wij misschien niet de werkgever die goed bij je past.' Opofferingsgezindheid noemt hij als een deugd, maar blijkbaar geldt die alleen voor een ander.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ja bizar he. Ik had er op de socials op gereageerd. Hautain om de van God gegeven overheid zo aan de kant te schuiven omdat het jezelf beter uit komt.

En dan waarschijnlijk iemand die van z’n eigen salaris prima zijn gezin kan onderhouden….

Wat een blaaskaak
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Zita schreef: 21 jun 2025, 21:22 Ouderschapsverlof is een ver-van-mijn-bed-thema. Maar als ik in dat gesprek had aangeschoven, was ik ook niet zo voorzichtig en lievig geweest. Kom op, hier heeft iemand s***t aan een wettelijk recht, en praat dat goed door het een principekwestie te noemen. Hij gooit er nog wat Franse revolutie tegenaan en kan daarmee in eigen ogen de wet negeren. (Ik mis eigenlijk nog 'het postmoderne denken' als argument.) En hij bedreigt zijn werknemers als ze toch zouden overwegen om verlof op te nemen: 'op het moment dat je toch heel graag ouderschapsverlof wilt, zijn wij misschien niet de werkgever die goed bij je past.' Opofferingsgezindheid noemt hij als een deugd, maar blijkbaar geldt die alleen voor een ander.
Precies. Maar er zijn dus mensen die zo denken en het RD behandelt het als een serieus gesprek.
refo

Bericht door refo »

Het verlof moet twee maanden van tevoren aangevraagd worden. Dus tijd genoeg voor maatregelen.
Plaats reactie