Het merg van het Evangelie

Johann Gottfried Walther

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vandaag in het nieuwe boek met 28 preken van Boston in het "Woord vooraf"
kwam ik het volgende tegen:

"Het Marrow-leerstuk is complex, maar we kunnen het las volgt op drie belangrijke hoofdlijnen samenvatten:
a) Het bevel tot geloof.
De verzoening is in oorsprong en toepassing beperkt, maar het bevel tot geloof wordt gegeven aan allen, niet alleen aan de uitverkorenen, maar aan verloren zondaren.
Hoewel heiligmaking noodzakelijk is tot behoudt, is die heiligmaking meer een onderdeel van geschonken genade, dan dat het een voorwaarde voor genade is.
b) De verhouding van de gelovige tot de wet.
In het 'Marrow'-leerstuk is de gelovige bevrijd van de voorwaarde die het werkverbond eist om zelf een volkomen gerechtigheid tot stand te brengen om behouden te worden.
De zedelijke wet blijft daarentegen wel een leefregel voor de gelovige.
c) De aard van het geloof.
Zodra het geloof het getuigenis van het Evangelie ontvangt, ontvangt het de Persoon van Christus. Volledige zekerheid over Gods Woord is dus het wezen van het geloof."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Er zou een nieuw prekenboek van Boston uitkomen met een voorwoord van De Vries en zeer lezenswaardige preken. Is dat dit boek?

Dat de preken lezenswaardig zijn geloof ik direct maar ik ben dus vooral benieuwd van wie het voorwoord is.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Vrouwke schreef: Gisteren, 08:59 Er zou een nieuw prekenboek van Boston uitkomen met een voorwoord van De Vries en zeer lezenswaardige preken. Is dat dit boek?

Dat de preken lezenswaardig zijn geloof ik direct maar ik ben dus vooral benieuwd van wie het voorwoord is.
Waarom is dat zo belangrijk?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Omdat ik naar aanleiding van een vraag die ik stelde, getipt werd dat boek te lezen. Maar de aanwijzing over welk boek dat moest zijn was toen nogal vaag..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vrouwke schreef: Gisteren, 08:59 Er zou een nieuw prekenboek van Boston uitkomen met een voorwoord van De Vries en zeer lezenswaardige preken. Is dat dit boek?

Nee staat geen voorwoord in van Dr. De Vries.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Dank..!

Misschien werd deze dan bedoeld:
https://www.hertog.nl/artikel/978949016 ... 0ongeloof/
‭‭
Plaats reactie