blijft een kleine kerkenraad op ruim 1000 ledenJ.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:54Wat je hier beschrijft is het consistorie. De kerkenraad omvat ook de diakenen.
wij hebben 500 leden en hebben 1 predikant, 6 ouderlingenn en 4 diakenen
blijft een kleine kerkenraad op ruim 1000 ledenJ.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:54Wat je hier beschrijft is het consistorie. De kerkenraad omvat ook de diakenen.
Het kan zijn dat ik je post verkeerd begrijp. Maar het kwam op mij over alsof je er een kwinkslag van maakte. Zo van: ik heb me laten scannen door deze boeken, geestelijk laten doorlichten, en ik ben er goed uitgekomen. En dus geslaagd! Als dat de insteek zou zijn geweest vind ik de zaken te ernstig en te heilig om dat zo te verwoorden. Maar als ik je daarin verkeerd begrepen heb, trek ik mijn opmerking graag in!De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 08:18Hoe bedoel je dat precies? Kun je iets meer uitleggen?Sallander schreef: ↑Gisteren, 07:44Als ik je insteek goed interpreteer vind ik dit toch wel triest. Ga je zo met geestelijke zaken om?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 00:08 Je kunt de boeken in een AI tool inladen en vragen om op basis van deze boeken een zelfassessment af te nemen. Ik heb het net gedaan en ben voor beiden geslaagd.
- De ware en valse genade
- De bijna Christus.
Dus dat is mooi om te weten.
Wat is de bedoeling dan precies van die boeken? Het heet TOETSTEEN.. Ik was best verrast dat ik op veel punten best goed scoorde. Op sommige punten was het wat minder, maar algehele conclusie was dat ik op de goede weg ben. Snap ook dat het maar een indicatie is, maar het geeft wel beetje grove inhoud aan van die boeken. Doe er verder niet veel mee, maar misschien ga ik wel een keer zo'n boek echt lezen. Het komt op mij nu positiever over dan ik had verwacht.Sallander schreef: ↑Gisteren, 09:29Het kan zijn dat ik je post verkeerd begrijp. Maar het kwam op mij over alsof je er een kwinkslag van maakte. Zo van: ik heb me laten scannen door deze boeken, geestelijk laten doorlichten, en ik ben er goed uitgekomen. En dus geslaagd! Als dat de insteek zou zijn geweest vind ik de zaken te ernstig en te heilig om dat zo te verwoorden. Maar als ik je daarin verkeerd begrepen heb, trek ik mijn opmerking graag in!De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 08:18Hoe bedoel je dat precies? Kun je iets meer uitleggen?Sallander schreef: ↑Gisteren, 07:44Als ik je insteek goed interpreteer vind ik dit toch wel triest. Ga je zo met geestelijke zaken om?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 00:08 Je kunt de boeken in een AI tool inladen en vragen om op basis van deze boeken een zelfassessment af te nemen. Ik heb het net gedaan en ben voor beiden geslaagd.
- De ware en valse genade
- De bijna Christus.
Dus dat is mooi om te weten.
De bedoeling van zulk soort boeken kan in elk geval niet zijn dat een ander jou gaat toetsen, laat staan AI, maar dat je jezelf toetst. Ik heb beide boeken niet gelezen maar in zn algemeenheid zou ik zulk soort boeken niet perse gelijk afwijzen, wel kan het verkeerd gebruikt worden. In zn algemeenheid gezegd lijkt mij dat een zoekende ziel beter op Christus kan worden worden gewezen in plaats van op de kenmerken ter bevestiging hoe ver iemand is op de weg tot Christus, maar voor iemand die tot Christus is gekomen kan het zeker goed zijn om zulk soort boeken kan lezen om zijn geloof te toetsen op schijn of zijn.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 10:01Wat is de bedoeling dan precies van die boeken? Het heet TOETSTEEN.. Ik was best verrast dat ik op veel punten best goed scoorde. Op sommige punten was het wat minder, maar algehele conclusie was dat ik op de goede weg ben. Snap ook dat het maar een indicatie is, maar het geeft wel beetje grove inhoud aan van die boeken. Doe er verder niet veel mee, maar misschien ga ik wel een keer zo'n boek echt lezen. Het komt op mij nu positiever over dan ik had verwacht.Sallander schreef: ↑Gisteren, 09:29Het kan zijn dat ik je post verkeerd begrijp. Maar het kwam op mij over alsof je er een kwinkslag van maakte. Zo van: ik heb me laten scannen door deze boeken, geestelijk laten doorlichten, en ik ben er goed uitgekomen. En dus geslaagd! Als dat de insteek zou zijn geweest vind ik de zaken te ernstig en te heilig om dat zo te verwoorden. Maar als ik je daarin verkeerd begrepen heb, trek ik mijn opmerking graag in!
De bedoeling is inderdaad ZELFONDERZOEK! Maar de manier waarop je het verwoord vind ik wat merkwaardig. Alsof het om een test voor je theorie-examen gaat. Ik kan me haast niet voorstellen dat als je onder het besef van Gods grootheid, je als klein mensje onderzoekt op de kenmerken van genade, en je mag ze vinden dat je dan over scoren spreekt, en het op een forum deelt dat je geslaagd bent. In de Bijbel vind ik alleen maar diep verwonderde mensen terug die het niet op kunnen dat God naar hen heeft omgezien!! Die doen daar niet luchtig over. Misschien bedoel je het ook niet luchtig, maar het is hoe ik het lees.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 10:01Wat is de bedoeling dan precies van die boeken? Het heet TOETSTEEN.. Ik was best verrast dat ik op veel punten best goed scoorde. Op sommige punten was het wat minder, maar algehele conclusie was dat ik op de goede weg ben. Snap ook dat het maar een indicatie is, maar het geeft wel beetje grove inhoud aan van die boeken. Doe er verder niet veel mee, maar misschien ga ik wel een keer zo'n boek echt lezen. Het komt op mij nu positiever over dan ik had verwacht.Sallander schreef: ↑Gisteren, 09:29Het kan zijn dat ik je post verkeerd begrijp. Maar het kwam op mij over alsof je er een kwinkslag van maakte. Zo van: ik heb me laten scannen door deze boeken, geestelijk laten doorlichten, en ik ben er goed uitgekomen. En dus geslaagd! Als dat de insteek zou zijn geweest vind ik de zaken te ernstig en te heilig om dat zo te verwoorden. Maar als ik je daarin verkeerd begrepen heb, trek ik mijn opmerking graag in!
Dat weet ik wel. Dat ben ik met je eens. Maar het kan zo algemeen worden dat het clichés worden.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 07:31Zeker wel, maar dat is toch wat je wel vake rhoort (ik wel sowieso) alles buiten Christus is niks, enkel op grond van het offer van Christus is er de zaligheid? Uitdrijvende prediking tot Christus die echt om Christus te doen is en niet het af zijn van de angst, het vooruitzicht van de hemel, ja dat hoor ik toch met grote regelmaatRefojongere schreef: ↑19 jun 2025, 23:11 Ik noem slechts 1 voorbeeld:
"Een mens kan strijd voeren tegen de zonde in zichzelf en toch maar bijna een christen zijn. (...) Er is een strijd tegen de zonde in een en hetzelfde geestvermogen, de wil tegen de wil, en de genegenheid tegen de genegenheid (...) dat wil zeggen de strijd van het herboren deel met het onderherboren deel. Een ongelovige treft deze strijd nooit in zichzelf aan. (...) Dit is de strijd die zich afspeelt in hen die niet tot de gelovigen behoren. Daar gaat de strijd tussen de wil en het geweten. Het geweten dat verlicht is en met angst vervuld is voor de hel en de verdoemenis, die is tegen de zonde; de wil en de genegenheid die niet vernieuwd zijn, zijn voor de zonde. Dit was het geval met de schriftgeleerden en Farizeeën. Het geweten overtuigde hen van de Godheid van Christus en van de waarheid dat Hij de Zoon van God is en toch riepen een verdorven wil en vleselijke verlangens uit: Kruisig Hem! Dat is het geval met vele zondaren; als de wil en genegenheden voor de zonde zijn en haar verdedigen, is het geweten ertegen en schrikt zij de ziel vaak af om de zonde te bedrijven.
Een mens kan verlangen naar genade en toch maar bijna een christen zijn. Dit deden de vijf dwaze maagden ook: 'Geef ons van uw olie'. (...) Het is waar dat er sommige begeerten naar genade zijn, die uit genade voortkomen. Wanneer een mens bijvoorbeeld genade begeert vanuit een juist besef van zijn natuursteen, wanneer hij de walgelijkheid van de zonde ziet(...) en hij daarom begeert dat de genade van Christus hem mocht vernieuwen en veranderen; dat is genade. (...) Bij sommigen is het echter niet om genade te doen maar om de hemel. (...) Een mens kan naar genade verlangen zonder evenredige pogingen in het werk te stellen om haar te ontvangen. Velen zijn goed in het wensen maar slecht in het werken."
Wat vind je ervan? Leerzaam toch?
Nee, maar dan denk jij dat ik te serieus over de "test" denk. Heb heus wel door, als je echt serieus het boek gaat lezen, dat het dan anders is. Uiteindelijk, als ik het boek ga lezen (zag dat De Bijna Christen kleiner is, dus denk dat ik die ga lezen) dan doe je wel beetje het zelfde. Dan ga je ook tekst interpreteren, naast jezelf leggen, analyseren, antwoord geven en dan de conclusie maken: ik heb het niet of ik heb het wel.Sallander schreef: ↑Gisteren, 10:58De bedoeling is inderdaad ZELFONDERZOEK! Maar de manier waarop je het verwoord vind ik wat merkwaardig. Alsof het om een test voor je theorie-examen gaat. Ik kan me haast niet voorstellen dat als je onder het besef van Gods grootheid, je als klein mensje onderzoekt op de kenmerken van genade, en je mag ze vinden dat je dan over scoren spreekt, en het op een forum deelt dat je geslaagd bent. In de Bijbel vind ik alleen maar diep verwonderde mensen terug die het niet op kunnen dat God naar hen heeft omgezien!! Die doen daar niet luchtig over. Misschien bedoel je het ook niet luchtig, maar het is hoe ik het lees.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 10:01Wat is de bedoeling dan precies van die boeken? Het heet TOETSTEEN.. Ik was best verrast dat ik op veel punten best goed scoorde. Op sommige punten was het wat minder, maar algehele conclusie was dat ik op de goede weg ben. Snap ook dat het maar een indicatie is, maar het geeft wel beetje grove inhoud aan van die boeken. Doe er verder niet veel mee, maar misschien ga ik wel een keer zo'n boek echt lezen. Het komt op mij nu positiever over dan ik had verwacht.Sallander schreef: ↑Gisteren, 09:29Het kan zijn dat ik je post verkeerd begrijp. Maar het kwam op mij over alsof je er een kwinkslag van maakte. Zo van: ik heb me laten scannen door deze boeken, geestelijk laten doorlichten, en ik ben er goed uitgekomen. En dus geslaagd! Als dat de insteek zou zijn geweest vind ik de zaken te ernstig en te heilig om dat zo te verwoorden. Maar als ik je daarin verkeerd begrepen heb, trek ik mijn opmerking graag in!
Maar als ik me in je vergis, spijt me dat op voorhand. Dus pak het niet negatief op. Maar het verbaasde me enigzins, vandaar mijn reactie.
Ik denk dat Rijssenaar zich niet bedient van het 'gepaste kerkelijke jargon' , dan komen zijn bijdragen regelmatig wat 'anders' over als van de doorgewinterde 'diehards'.Sallander schreef: ↑Gisteren, 10:58De bedoeling is inderdaad ZELFONDERZOEK! Maar de manier waarop je het verwoord vind ik wat merkwaardig. Alsof het om een test voor je theorie-examen gaat. Ik kan me haast niet voorstellen dat als je onder het besef van Gods grootheid, je als klein mensje onderzoekt op de kenmerken van genade, en je mag ze vinden dat je dan over scoren spreekt, en het op een forum deelt dat je geslaagd bent. In de Bijbel vind ik alleen maar diep verwonderde mensen terug die het niet op kunnen dat God naar hen heeft omgezien!! Die doen daar niet luchtig over. Misschien bedoel je het ook niet luchtig, maar het is hoe ik het lees.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 10:01Wat is de bedoeling dan precies van die boeken? Het heet TOETSTEEN.. Ik was best verrast dat ik op veel punten best goed scoorde. Op sommige punten was het wat minder, maar algehele conclusie was dat ik op de goede weg ben. Snap ook dat het maar een indicatie is, maar het geeft wel beetje grove inhoud aan van die boeken. Doe er verder niet veel mee, maar misschien ga ik wel een keer zo'n boek echt lezen. Het komt op mij nu positiever over dan ik had verwacht.Sallander schreef: ↑Gisteren, 09:29Het kan zijn dat ik je post verkeerd begrijp. Maar het kwam op mij over alsof je er een kwinkslag van maakte. Zo van: ik heb me laten scannen door deze boeken, geestelijk laten doorlichten, en ik ben er goed uitgekomen. En dus geslaagd! Als dat de insteek zou zijn geweest vind ik de zaken te ernstig en te heilig om dat zo te verwoorden. Maar als ik je daarin verkeerd begrepen heb, trek ik mijn opmerking graag in!
Maar als ik me in je vergis, spijt me dat op voorhand. Dus pak het niet negatief op. Maar het verbaasde me enigzins, vandaar mijn reactie.
Ik vind het bijzonder vreemd dit aan niet gelovigen uit te (willen) leggen. Hou het bij de boodschap van het evangelie en laat kinnesinne tussen christenen onderling gewoon achterwege.Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 19:43Het punt waar het in eerste instantie over ging was hoe je iemand kan uitleggen dat in veel kerken ter rechterzijde gelovigen zitten die niet oprecht geloven. Nou zullen die er ongetwijfeld in alle gemeenten zitten maar in de rechterzijde zijn vaak de oprecht gelovigen maar een kleine minderheid. Ik denk dat de verwarring er in zit vanuit welk oogpunt je vervolgens stelde. Vanuit het oogpunt van een ruim aanbod van genade kun je dat zo zeggen dat er een weg ter ontkoming is voor ieder wie in Hem gelooft? Maar vanuit een beperkt aanbod van genade zou je daar niet op mogen wijzen dat er middel is, dan zou je moeten zeggen: maar wel alleen als je uitverkoren bent en tot genoeg zondekennis bent gekomen
Ik zeg natuurlijk ook niet dat je dit aan niet gelovigen moet uitleggen maar ik bedoel iets anders dan jij bedoelt. Stel: jij gaat elke zondag naar de kerk met een beperkt aanbod van genade maar bent zelf nog niet tot het ware geloof gekomen. Jouw collega weet dat jij elke zondag naar de kerk gaat en vraagt jou iets om over je geloof te vertellen. Dan valt toch niet uit te leggen dat je zelf ook niet daadwerkelijk gelooft (en veel op geeft van de wereldse geneugten in de ogen van jouw collega) terwijl je na dit leven op dezelfde bestemming uitkomt als als je collegaZeeuw schreef: ↑Gisteren, 12:19Ik vind het bijzonder vreemd dit aan niet gelovigen uit te (willen) leggen. Hou het bij de boodschap van het evangelie en laat kinnesinne tussen christenen onderling gewoon achterwege.Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 19:43Het punt waar het in eerste instantie over ging was hoe je iemand kan uitleggen dat in veel kerken ter rechterzijde gelovigen zitten die niet oprecht geloven. Nou zullen die er ongetwijfeld in alle gemeenten zitten maar in de rechterzijde zijn vaak de oprecht gelovigen maar een kleine minderheid. Ik denk dat de verwarring er in zit vanuit welk oogpunt je vervolgens stelde. Vanuit het oogpunt van een ruim aanbod van genade kun je dat zo zeggen dat er een weg ter ontkoming is voor ieder wie in Hem gelooft? Maar vanuit een beperkt aanbod van genade zou je daar niet op mogen wijzen dat er middel is, dan zou je moeten zeggen: maar wel alleen als je uitverkoren bent en tot genoeg zondekennis bent gekomen