Zeker, weer mooie bijdrage van je, die ik in grote lijnen ook wel deel. De toon van de lezing was wellicht wat scherp maar daarin proefde ik ook wel iets van de nood die hij voelde, ik moet ook wel zeggen dat dr vd Brink aanvakelijk niet begon met het persoonlijk te maken, zo noemde hij in zijn lezing ook geen namen van predikanten. Er zijn daarna wel veel predikanten geweest die dr vd Brink voor van alles en nog wat hebben uitgemaakt. Daarnaast predikte Jezus ook zeer scherp tegen dwalingen (tot het uitmaken van de Farizeeën tot adderengebroedsel toe) . Ik denk ook dat het deels wel met iemands karakter te maken heeft hoe je reageert op een boodschap, ik hou zelf ook wel wat meer van een misschien iets ongenuanceerdere boodschap die raak is dan een boodschap die zo liefelijk gemaakt wordt dat de hele kern van de boodschap verdwijnt maar wel iedereen een beetje te vriend wordt gehouden. Voor mij persoonlijk viel er wel het een en ander op zn plaats na het horen van die lezing en het lezen van de boeken van dr vd Brink.JanRap schreef: ↑19 jun 2025, 18:23Hoe meer ik erover nadenk, destemeer kom ik tot de conclusie dat de tijd nog niet rijp was voor de lezing ' Het evangelie zonder kleine lettertjes' van dr. van den Brink. Gezien de reacties uit die hoek van de geref. gezindte waar hij uiterst kritische vragen aan stelde, heeft men hem daar niet begrepen. Daar heeft hij misschien ook aanleiding toe gegeven. Veel publicaties waren theologisch uitzonderlijk knap, maar misten toch de nuancering. Ze misten het begrip, het mededogen, met de tienduizenden van wie de theologie sterk door de afscheiding was gekleurd. Van de Brink is een van de weinigen die Dordt begrepen hebben. Men is in de gereformeerde gezindte met de DL aan de haal gegaan. Te weinig is beseft dat het in Dordt ging om de zekerheid van het geloof. Als de Remonstranten gewonnen hadden zouden we weer terechtgekomen zijn in de onzekerheid van Rome. We mogen elkaar trouwens eerlijk afvragen of we daar soms niet middenin zitten. Herkennen we het misschien dat mensen met een verzekerd geloof gewantrouwd werden of nog worden? Ik herken het bij mezelf. Iemand zegt tegen mij : Ik mag geloven dat ik gered ben door de Heere Jezus. En wat denk ik er stilletje bij? Inderdaad: Ben je er wel op de juiste wijze aan gekomen? Geloof je niet te lichtvaardig? Heeft dat te maken met de altoosdurende schimp van ds. G.H. Kersten op het 'juichend christendom'? Ik zie ook wel een enorm stuk winst in de publicaties van dr. van den Brink. Volgens mij zijn velen aangespoord om terug te keren naar de bronnen van de Reformatie. En het kan bijna niet anders of vele van zijn opponenten zijn aan het denken gezet al konden ze dat niet openlijk toegeven. Jammer, fout, liefdeloos, dat hij mensen die onder een voorwaardelijke prediking verkeerden aanraadde om weg te gaan uit hun gemeente. Tja, in dat opzicht is hij nog een zoon van de Afscheiding. Het is immers Hervormd om te blijven waar je bent en pas weg te gaan als je er wordt uitgegooid. Maar misschien is dat niet Hersteld Hervormd als ik effe ondeugend mag zijn. Verder nog: Las dat iemand bezig was met de NGB en de DL. Ben zelf het boek van dr. Verboom aan het doorwerken: 'Kostbaar Belijden'. Zeer waardevol. Had al eerder zijn boek over de Theologie van de Heidelbergse Catechismus doorgewerkt. Zeer aanbevolen. Ook al zou je niet direct alles voor je rekening nemen. Let wel op: beide genoemde boeken behandelen niet de gehele HC en niet de gehele NGB.De Rijssenaar schreef: ↑19 jun 2025, 17:09Oké, mooi! Ik ga hem binnenkort wel keer luisteren en kom er op terug!Rido91 schreef: ↑19 jun 2025, 16:55Klopt, dat is die lezing. Voor mij was het echt een eyeopener!De Rijssenaar schreef: ↑19 jun 2025, 16:51
Deze bedoel je? https://youtu.be/3dUX-TmnnKk?si=9qruSywKvjOtGyzb
Op dit moment genoeg boeken te lezen. Heb laatste tijd vooral NGB en DL gelezen met uitleg via internet. Laatst begonnen aan boek van Brakel. Maar sla daarvan ook delen over die ik niet echt interessant vindt..
Persoonlijk vond ik wel de beschuldiging tegen ds Mulder af te keuren.
De ophef is er veel minder rond de website van Johan de Haan die ook handelt over het aanbod van genade, waarschijnlijk ook omdat de toon veel gematigder is.
Ik ben daarnaast ook wel van mening dat je mensen die al in een afgescheiden kerk zitten wel mag oproepen die te verlaten