Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nogmaals een welmenend advies, stop met deze onvruchtbare discussie. Het gaat er aan beide kanten niet meer respectvol aan toe.
Soms, ik zeg het voorzichtig, lijkt het zelfs dat er van genoten wordt. Dat je dat doet over smaakverschillen v.w.b. je eetpatroon, dan blijft het redelijk onschuldig, maar dit links-rechts-kerkelijk en dan met aanbod-wel-niet-algemeen-gemeend, nee, ik vind dat je daar niet zo (soms zelfs) gekscherend mee om moet gaan.
Soms, ik zeg het voorzichtig, lijkt het zelfs dat er van genoten wordt. Dat je dat doet over smaakverschillen v.w.b. je eetpatroon, dan blijft het redelijk onschuldig, maar dit links-rechts-kerkelijk en dan met aanbod-wel-niet-algemeen-gemeend, nee, ik vind dat je daar niet zo (soms zelfs) gekscherend mee om moet gaan.
Ik voer de discussie op de inhoud en niet op de persoon voor wat ik mij kan herinneren. Het gaat er mij niet om wat ik heb weten te vinden of hoe behoudend iemand is maar wel dat de Bijbelse leer van een onvoorwaardelijk aanbod van genade niet meer wordt gepruimd in een bepaalde hoek. En ik merk toch wel dat juist die hoek inderdaad snel begint om de discussie op de persoon te voeren in plaats van op de inhoud.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 15:46Zou dat eventueel ook te maken kunnen hebben met de toon waarop jij en @Rido91 deze discussie voeren? Op z'n minst wekken jullie de indruk dat je alles wat behoudender is dan dat je zelf bent, verdenken van onbijbelse eenzijdigheid, maar dat je zelf wél het volmaakte evenwicht hebt weten te vinden.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:39Mij ook. Ik ben er zachtjes aan wel een beetje klaar mee. Het is voornamelijk rechts die links verketterd.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 15:36 Ik hoorde in de tijd toen dr G.A. vd Brink zijn veelbesproken boek had uitgebracht nogal eens diverse leden uit veelal de Gereformeerde Gemeente zeggen dat het boek toch echt overbodig was want 'dat speelde niet in hun gemeente.' Als ik hier dan alleen al op dit forum lees wat voor vijandschap erop afkomt als men een welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van genade wenst voor te staan zegt dat mij dat wel genoeg
Uit de discussie blijkt dat wij inderdaad vinden dat er een eenzijdigheid is die naar mijn/onze mening onbijbels is. Dat we het volmaakte evenwicht hebben gevonden zou ik niet durven zeggen. De "leer" krijg je gewoon niet kloppend.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 15:46Zou dat eventueel ook te maken kunnen hebben met de toon waarop jij en @Rido91 deze discussie voeren? Op z'n minst wekken jullie de indruk dat je alles wat behoudender is dan dat jezelf bent verdenken van onbijbelse eenzijdigheid, en dat je zelf het volmaakte evenwicht hebt weten te vinden.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:39Mij ook. Ik ben er zachtjes aan wel een beetje klaar mee. Het is voornamelijk rechts die links verketterd.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 15:36 Ik hoorde in de tijd toen dr G.A. vd Brink zijn veelbesproken boek had uitgebracht nogal eens diverse leden uit veelal de Gereformeerde Gemeente zeggen dat het boek toch echt overbodig was want 'dat speelde niet in hun gemeente.' Als ik hier dan alleen al op dit forum lees wat voor vijandschap erop afkomt als men een welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van genade wenst voor te staan zegt dat mij dat wel genoeg
U gaat nu weer in tegen de toon van onze posts en die wordt inderdaad wat stelliger als predikanten als een ds. Vreugdenhil keihard door de rechterflank wordt afgeserveerd. Wat vind u daarvan? Je kunt het wel hebben over de toon van de linkerflank maar de rechterflank is minstens zo hard danwel harder.
-
Ik vind Rido en GG links denk behoudender, ze blijven dicht bij de Bijbel en belijdenisgeschriften..Evangelist schreef: ↑Gisteren, 15:46Zou dat eventueel ook te maken kunnen hebben met de toon waarop jij en @Rido91 deze discussie voeren? Op z'n minst wekken jullie de indruk dat je alles wat behoudender is dan dat je zelf bent, verdenken van onbijbelse eenzijdigheid, maar dat je zelf wél het volmaakte evenwicht hebt weten te vinden.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:39Mij ook. Ik ben er zachtjes aan wel een beetje klaar mee. Het is voornamelijk rechts die links verketterd.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 15:36 Ik hoorde in de tijd toen dr G.A. vd Brink zijn veelbesproken boek had uitgebracht nogal eens diverse leden uit veelal de Gereformeerde Gemeente zeggen dat het boek toch echt overbodig was want 'dat speelde niet in hun gemeente.' Als ik hier dan alleen al op dit forum lees wat voor vijandschap erop afkomt als men een welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van genade wenst voor te staan zegt dat mij dat wel genoeg
Kweet niet wat ik van G.A. van de Brink moet denken, dat klinkt soms wel wat evangelisch.. Hij spreekt ook wel eens voor Geloofstoerusting volgens mij. Daar is men ook kritisch op, maar dat is misschien wel terecht. Heb over die kant nog te weinig kennis om er wat zinnigs over te zeggen en of kritiek wel of niet terecht is.
Maar met alle respect, dat is andersom precies zo, of erger, omdat er veel meer oordeel bij komt kijken. DIA heeft zijns inziens ook het exact juiste evenwicht.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 15:46Zou dat eventueel ook te maken kunnen hebben met de toon waarop jij en @Rido91 deze discussie voeren? Op z'n minst wekken jullie de indruk dat je alles wat behoudender is dan dat je zelf bent, verdenken van onbijbelse eenzijdigheid, maar dat je zelf wél het volmaakte evenwicht hebt weten te vinden.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:39Mij ook. Ik ben er zachtjes aan wel een beetje klaar mee. Het is voornamelijk rechts die links verketterd.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 15:36 Ik hoorde in de tijd toen dr G.A. vd Brink zijn veelbesproken boek had uitgebracht nogal eens diverse leden uit veelal de Gereformeerde Gemeente zeggen dat het boek toch echt overbodig was want 'dat speelde niet in hun gemeente.' Als ik hier dan alleen al op dit forum lees wat voor vijandschap erop afkomt als men een welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van genade wenst voor te staan zegt dat mij dat wel genoeg
Iets meer ontspannenheid zou juist het gesprek wel goed doen, mijns inziens. Het probleem is hier juist het gebrek aan relativeringsvermogen en van een mug een olifant maken. Bij sommige gespreksdeelnemers is de rest van de wereldkerk geheel buiten het gezicht verdwenen.Terri schreef: ↑Gisteren, 15:48 Nogmaals een welmenend advies, stop met deze onvruchtbare discussie. Het gaat er aan beide kanten niet meer respectvol aan toe.
100% mee eens. De discussie is niet tot Gods eer en ook niet tot opbouw van je naaste. Je bereikt er slechts hete hoofden en koude harten mee en totaal geen liefde voor God en Zijn dienst. Als je buurtgenoten dit zouden lezen, zouden ze zeggen: Zijn dát nou christenen? Bovendien worden er allerlei karikaturen van predikanten gemaakt, waarbij niet geschuwd wordt deze mensen met naam en toenaam te vermelden. Er zal maar zo over je geschreven worden. En steeds weer komt terug: 'ik vind'.Terri schreef: ↑Gisteren, 15:48 Nogmaals een welmenend advies, stop met deze onvruchtbare discussie. Het gaat er aan beide kanten niet meer respectvol aan toe.
Zit je onder een 'goede' prediking? Breng het in dankbaarheid terug bij de Gever. Heb je zorgen over de prediking? Breng het in gebed.
Ik ben toch blij dat Luther het niet alleen in het gebed gebracht heeft. Het gaat in deze discussie ergens om.Inwoner schreef: ↑Gisteren, 16:04100% mee eens. De discussie is niet tot Gods eer en ook niet tot opbouw van je naaste. Je bereikt er slechts hete hoofden en koude harten mee en totaal geen liefde voor God en Zijn dienst. Als je buurtgenoten dit zouden lezen, zouden ze zeggen: Zijn dát nou christenen? Bovendien worden er allerlei karikaturen van predikanten gemaakt, waarbij niet geschuwd wordt deze mensen met naam en toenaam te vermelden. Er zal maar zo over je geschreven worden. En steeds weer komt terug: 'ik vind'.Terri schreef: ↑Gisteren, 15:48 Nogmaals een welmenend advies, stop met deze onvruchtbare discussie. Het gaat er aan beide kanten niet meer respectvol aan toe.
Zit je onder een 'goede' prediking? Breng het in dankbaarheid terug bij de Gever. Heb je zorgen over de prediking? Breng het in gebed.
M'n buren vinden het al gek dat ik naar een kerk gaan waarin niet alleen echte christenen zitten.
Laat staan dat ik ze ga meedelen dat De Blije Boodschap niet voor iedere hoorder bestemd is. Dat begrijpen ze al helemaal niet. Is er een Boodschap voor de onbekeerde medereiziger. Daar gaat het naar mijn mijn mening om. En daar mag/moet je het overhebben.
Laatst gewijzigd door GG links op 19 jun 2025, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb met veel aandacht deze discussie gevolgd en me er niet in gemengd. Met evenveel aandacht ben ik de site https://aanbodvangenade.nl/ aan het lezen. Dat raad ik iedereen aan om te doen. Voor de meningsvorming zeg maar. Nee: ik bedoel niet voor partij te kiezen!
Ik vind deze jouw bijdrage niet tot Gods eer.Inwoner schreef: ↑Gisteren, 16:04100% mee eens. De discussie is niet tot Gods eer en ook niet tot opbouw van je naaste. Je bereikt er slechts hete hoofden en koude harten mee en totaal geen liefde voor God en Zijn dienst. Als je buurtgenoten dit zouden lezen, zouden ze zeggen: Zijn dát nou christenen? Bovendien worden er allerlei karikaturen van predikanten gemaakt, waarbij niet geschuwd wordt deze mensen met naam en toenaam te vermelden. Er zal maar zo over je geschreven worden. En steeds weer komt terug: 'ik vind'.Terri schreef: ↑Gisteren, 15:48 Nogmaals een welmenend advies, stop met deze onvruchtbare discussie. Het gaat er aan beide kanten niet meer respectvol aan toe.
Dit is precies wat ik bedoel. Het oordeel. Dat soort dingen kun je dus beter niet melden. Ik misschien ook niet, maar ik probeer een punt duidelijk te maken.
Van een heet hoofd is hier in figuurlijke zin geen sprake, van een koud hart evenmin en ik zie louter liefde tot God en zijn dienst bij alle deelnemers aan het gesprek. Daarom komen er soms ook grote woorden langs, die mijns inziens niet altijd recht doen aan de feiten.
Karikaturen zie ik wel, maar daarom is het mijns inziens júist goed om in gesprek te blijven.
En de meeste dominees kunnen daar wel tegen, schat ik in. Een enkele keer reageren ze zelfs op mijn bijdragen. Het zou goed zijn als je je wat minder opwindt.
Laatst gewijzigd door DDD op 19 jun 2025, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar rook is, is vuur...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
Dat is wel een beetje een makkelijke dooddoener, die zou je in elk topic hier wel kunnen plaatsen. Ook in het verleden zijn er nogal discussies geweest, op de Dordtse synode zei men ook niet: laten we danken dat wij de goede leer hebben en de Remonstranten niet. Ik zie daarnaast niet alleen maar 'ik vind' (bij sommigen wel inderdaad) maar ook zeker goed onderbouwde posts met Bijbekteksten en bijdragen van kerkvaders/oudvaders. Het is voor mij inderdaad een onderwerp wat redelijk zwart-wit is maar het gaat ook nogal ergens over.Inwoner schreef: ↑Gisteren, 16:04100% mee eens. De discussie is niet tot Gods eer en ook niet tot opbouw van je naaste. Je bereikt er slechts hete hoofden en koude harten mee en totaal geen liefde voor God en Zijn dienst. Als je buurtgenoten dit zouden lezen, zouden ze zeggen: Zijn dát nou christenen? Bovendien worden er allerlei karikaturen van predikanten gemaakt, waarbij niet geschuwd wordt deze mensen met naam en toenaam te vermelden. Er zal maar zo over je geschreven worden. En steeds weer komt terug: 'ik vind'.Terri schreef: ↑Gisteren, 15:48 Nogmaals een welmenend advies, stop met deze onvruchtbare discussie. Het gaat er aan beide kanten niet meer respectvol aan toe.
k Zou in elk geval aanraden om de lezing 'het Evangelie zonder kleine lettertjes' te luisteren. Maar ook zijn boeken over het aanbod van genade zijn de moeite waard.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 15:56Ik vind Rido en GG links denk behoudender, ze blijven dicht bij de Bijbel en belijdenisgeschriften..Evangelist schreef: ↑Gisteren, 15:46Zou dat eventueel ook te maken kunnen hebben met de toon waarop jij en @Rido91 deze discussie voeren? Op z'n minst wekken jullie de indruk dat je alles wat behoudender is dan dat je zelf bent, verdenken van onbijbelse eenzijdigheid, maar dat je zelf wél het volmaakte evenwicht hebt weten te vinden.GG links schreef: ↑Gisteren, 15:39Mij ook. Ik ben er zachtjes aan wel een beetje klaar mee. Het is voornamelijk rechts die links verketterd.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 15:36 Ik hoorde in de tijd toen dr G.A. vd Brink zijn veelbesproken boek had uitgebracht nogal eens diverse leden uit veelal de Gereformeerde Gemeente zeggen dat het boek toch echt overbodig was want 'dat speelde niet in hun gemeente.' Als ik hier dan alleen al op dit forum lees wat voor vijandschap erop afkomt als men een welmenend, onvoorwaardelijk aanbod van genade wenst voor te staan zegt dat mij dat wel genoeg
Kweet niet wat ik van G.A. van de Brink moet denken, dat klinkt soms wel wat evangelisch.. Hij spreekt ook wel eens voor Geloofstoerusting volgens mij. Daar is men ook kritisch op, maar dat is misschien wel terecht. Heb over die kant nog te weinig kennis om er wat zinnigs over te zeggen en of kritiek wel of niet terecht is.
Inderdaad, het gaat ook net wat dieper in op de materie dan de boeken van dr vd Brink destijds. En dit is ook wat neutraler beschreven wat het voor sommigen misschien ook toegankelijker maakt.Robbie schreef: ↑Gisteren, 16:10 Ik heb met veel aandacht deze discussie gevolgd en me er niet in gemengd. Met evenveel aandacht ben ik de site https://aanbodvangenade.nl/ aan het lezen. Dat raad ik iedereen aan om te doen. Voor de meningsvorming zeg maar. Nee: ik bedoel niet voor partij te kiezen!