Romans en fictie

Dodo

Re: Romans en fictie

Bericht door Dodo »

Ik zou het houden bij het eerste deel, de twee volgende zijn een stuk minder.
Dodo

Bericht door Dodo »

Na 'Een onberispelijke man' een heel ander boek. Eigenlijk verschillende boeken, maar die pakten me niet om diverse redenen. Een goed geschreven boek vinden is nog niet zo makkelijk!
Ik kwam nu uit bij "The last bookshop in London'.
Het verhaal van een jonge vrouw die in 1939 naar Londen gaat en daar probeert een leven op te bouwen, met een goede vriendin. Het boek is echt wel aardig geschreven met aandacht voor detail. Het verhaal zelf is vrij dun. [spoiler alert!] Ze leest amper ooit wat, krijgt toch een baan in een boekwinkel en maakt daar een succes van. Er wordt een zwaar verlies geleden in de persoonlijke kring, maar haar beau komt natuurlijk ongeschonden de oorlog door. Het laatste hoofdstuk heb ik vluchtig doorgebladerd, daar moesten alle losse eindjes nog even afgehecht worden.
Toch is het wel een waardevol boek. Londen wordt al vrij snel in de oorlog meedogenloos gebombardeerd. Ik heb op wiki gekeken: in de herfst van 1940 werd Londen 57 nachten vrijwel elke nacht gebombardeerd. Ontzettend veel slachtoffers en schade.
Het boek beschrijft de hartverscheurende optocht van kinderen, die naar de provincie geëvacueerd werden. De angst, de onzekerheid, eigenlijk was er nergens veiligheid. En toch ook de moed om door te gaan. Al die hulpverleners, vaak amper opgeleide burgers, die elke nacht in touw waren en de vreselijkste dingen meemaakte.
Het heeft echt wel indruk op me gemaakt, dat deel.
Toevallig kwam deze week het boek in het Nederlands binnen in het Kringloophuis, maar ik heb het in de kast gezet en niet mee naar huis genomen. Toch ben ik wel blij dat ik het gelezen heb. Ook omdat er nog steeds burgers gebombardeerd worden. Wat een ellende...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Terri schreef: 31 jan 2025, 15:58
Dodo schreef: 31 jan 2025, 13:11 Naar aanleiding van de positieve reacties op dit forum heb ik Het ijzeren veulen gekocht. Ik heb er best lang over gedaan, maar ik heb er veel plezier in gehad. Het verhaal wordt kalm aan verteld, er is veel aandacht voor de belevenissen en de gedachten van de hoofdpersoon, en het gaf veel alledaagse info over het leven in die tijd. Heel boeiend.
De moord vond ik wat lastig. Hoe dat in elkaar stak met weggetjes en slootjes en landerijen kreeg ik niet erg scherp, ondanks de kaartjes. En tegen het eind van het boek raakte ik de draad een beetje kwijt. Hoe dat nou zat met die paarden, en hooi, en papieren... ik snapte het niet zo goed. Maar dat kan aan mij liggen.
Al met al toch een fijn boek.
Wel leuk dat je dit schrijft, want dat was exact hetzelfde als waar ik tegen aan liep.... :)
Gisteren ben ik gestart. Voorlopig lees ik over al die landschapsdingetjes heen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Herman schreef: 10 jun 2025, 09:41
Terri schreef: 31 jan 2025, 15:58
Dodo schreef: 31 jan 2025, 13:11 Naar aanleiding van de positieve reacties op dit forum heb ik Het ijzeren veulen gekocht. Ik heb er best lang over gedaan, maar ik heb er veel plezier in gehad. Het verhaal wordt kalm aan verteld, er is veel aandacht voor de belevenissen en de gedachten van de hoofdpersoon, en het gaf veel alledaagse info over het leven in die tijd. Heel boeiend.
De moord vond ik wat lastig. Hoe dat in elkaar stak met weggetjes en slootjes en landerijen kreeg ik niet erg scherp, ondanks de kaartjes. En tegen het eind van het boek raakte ik de draad een beetje kwijt. Hoe dat nou zat met die paarden, en hooi, en papieren... ik snapte het niet zo goed. Maar dat kan aan mij liggen.
Al met al toch een fijn boek.
Wel leuk dat je dit schrijft, want dat was exact hetzelfde als waar ik tegen aan liep.... :)
Gisteren ben ik gestart. Voorlopig lees ik over al die landschapsdingetjes heen.
Ik ben er een week geleden in begonnen (tweedehands op de kop getikt). Tot nu toe interessant, alleen al de manier van leven toen. Best lastig met een grote hoeveelheid personages die familie zijn. Maar dit boek ga ik wel uitlezen!
Plaats reactie