Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Profesto

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door Profesto »

Naast dat Wilders een wegloper en een prutser is, heult hij ook met Poetinvriendjes.
Heel blij dat hij uit de regering is en dat de kans steeds kleiner wordt dat hij zich met regeren mag bemoeien.
CvD

Bericht door CvD »

Liever een Poetin vriendje aan de macht ,dan moslims extremistische knuffelaars als Gr/PVDA/D66/Volt/Partij voor de dieren. Dan wordt het hier zeker Mekka 3:0. Allemaal verplicht richting het oosten wordt het dan. Want ze zijn zo vrede lievend die moslims.
Job

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: Gisteren, 14:55 1) Volgens mij raken we de kern van het probleem niet. Nederland staat voor enorme uitdagingen: stikstof, woningnood, migratie, gezondheidszorg. Maar er is opnieuw geen bestuur dat deze aanpakt. Het kabinet is gevallen, en dus gebeurt er voorlopig niets. Ondertussen wijst iedereen met de vinger, en nu is de PVV de zondebok. Ze roepen om verandering, maar veroorzaken wel een kabinetsval. Is dat dan constructief?

2) Maar laten we eerlijk zijn: de VVD regeert al vijftien jaar. Wat hebben zij eigenlijk écht opgelost? D66 zat erbij, de PvdA ook. De grote problemen zijn heus niet uit de lucht komen vallen, en de verantwoordelijkheid ligt bij meer partijen dan alleen de PVV.

3) Er is een bredere kwestie: we zijn allemaal, van SP tot SGP, besmet met het virus van deze tijd: de maakbaarheidsgedachte. Links wil de wereld redden via klimaatbeleid, of dat nu via Extinction Rebellion gaat of de groene kerk. Rechts hamert op vrijheid, maar dan wel een vrijheid die is ingekapseld in postmodern denken. De PVV valt op doordat ze, hoe gebrekkig soms ook, nog iets laten doorklinken van onze Joods-Christelijke wortels, liefde voor Israël, en respect voor onze geschiedenis.

4) En dan is er de SGP. Een partij met een trouwe, vaak welvarende achterban die zichtbaar christelijk leeft, maar intussen ook behoorlijk geïntegreerd is in de moderne welvaartscultuur. Principes worden bewaakt, zeker, maar de geest van de tijd waait ook daar naar binnen. En toch: het blijft een partij waar de Bijbel nog leidend is in de politiek. Dat maakt de SGP voor mij vertrouwd én ongemakkelijk tegelijk.

5) Tot slot: wordt er nu echt serieus gevraagd of Wilders de afgelopen jaren ‘iets gedaan heeft’? Natuurlijk heeft hij iets gedaan. Misschien geen wetgeving of regeerakkoorden, maar hij heeft thema’s op de kaart gezet, taboes doorbroken, sentimenten verwoord die anders zouden zijn genegeerd. Dat is óók politieke invloed, al is die lastig in beleidsregels te vangen.
Toch nog even reactie, want sommige zaken/spins mogen niet weersproken blijven. Ik heb even wat genummerd in je stuk:

1) De PVV is de zondebok rondom de val van het kabinet - mág het? Wie heeft er bewust en trefzeker aangestuurd op een kabinetsval?
2) Dat klopt, maar ze hadden nu de uitgelezen kans om palen te verzetten. Maar het werd te ingewikkeld en vuile handen maken, dat is stemmen verliezen. Maar als daar de parlementaire neus voor wordt opgetrokken, dan is het einde zoek en diskwalificeer je jezelf als partij.
3) De PVV valt op door hun toonzetting (gisteren weer tegen een bewindspersoon op X: "Slappeling". Maar ook "heks", "kopvod", een veroordeling voor groepsbelediging en wat al niet meer). en door het niet hebben van een democratische partij, zodat in- en tegenspraak geminimaliseerd is. De andere elementen die je noemt, die vind je uitstekend terug bij bijvoorbeeld de SGP.
4) Het klopt wat je zegt over de SGP en daar hebben we nog genoeg werk te verzetten met elkaar.
5) Nee, die credits komen Pim Fortuijn toe. Wilders is op deze thema's juist gaan radicaliseren en heeft de verschillen uitvergroot en het debat verruwd.
DDD

Bericht door DDD »

CvD schreef: Gisteren, 21:32 Liever een Poetin vriendje aan de macht ,dan moslims extremistische knuffelaars als Gr/PVDA/D66/Volt/Partij voor de dieren. Dan wordt het hier zeker Mekka 3:0. Allemaal verplicht richting het oosten wordt het dan. Want ze zijn zo vrede lievend die moslims.
Dat lijkt me allebei onwenselijk inderdaad. Alleen denk ik dat de mensen die vreedzaam met moslims omgaan, over het algemeen ook hechten aan hun persoonlijke vrijheid. En ik betwijfel of Volt hier nu onder valt.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: Gisteren, 19:33
MGG schreef: Gisteren, 19:20
MGG schreef: Gisteren, 15:04
Job schreef: Gisteren, 14:32

1) Begrijpen wat een groot deel van de kiezers wil
2) Er daadwerkelijk iets aan doen.

Dat is twee. Kom maar door met wat hij afgelopen 25 jaar voor zijn achterban heeft gedaan, behalve schreeuwen en tegen elkaar opzetten.

Ik wacht wel.

Groetjes,
Frans
Eigen risico halveren. Bewustwording gecreëerd voor het gevaar van massamigrarie en de islam. CV-ketel verbod terugdraaien of was dat BBB? Concrete zaken benoemen is vaak lastig. Bij de meeste partijen zou ik heel diep moeten nadenken.
Kan je op jouw beurt zonder te Google benoemen wat GL bereikt heeft?
Hoi MGG,

Had jouw reactie over het hoofd gezien. Eigen risico zou afgeschaft worden. Nu komt er een torenhoge(re) eigen bijdrage voor terug. Lood om oud ijzer. Maar inderdaad: dat is deels rond gekomen.

In een andere bijdrage lees ik dat Geert bepaalde thema's op de kaart heeft gezet en gehouden. Dat is deels waar, maar wel op een zeer destructieve manier. Onbetwist zal de geschiedenis ingaan dat Pim Fortuyn kwartiermaker is geweest op het vlak migratie en Islam. Geert is in dat gat gesprongen, maar niet op een constructieve wijze. Sterker nog: diverse artikelen gelezen waarin wordt betoogd:

- Dat Geert de tegenstellingen vergroot heeft.
- Extremisme daarmee in de kaart heeft gespeeld (mensen voelen zich een bepaalde kant op gedrongen).
- Dat moslims zich georganiseerd hebben en mondiger de ruimte hebben gepakt in NL.

Wat je laatste vraag betreft. Inderdaad: zou niets kunnen noemen van GroenLinks. Een partij die ver buiten mijn gezichtsveld ligt.
Vanzelfsprekend stijgt de eigen bijdrage. Gratis geld bestaat niet, maar de 'boete op ziek zijn' daalt.

Lukt het bij PvdA wel?
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: Gisteren, 21:59
Lukt het bij PvdA wel?
Neen, het. We hebben het hier over het functioneren van de PVV en om te normaliseren dat ze praktisch niets bereikt hebben, moet ik laten zien ik van GroenLinks en PvdA ook niets kan noemen uit het blote hoofd. Deze partijen staan zo ver van me af dat ik daar niets van weet. Maar we hadden het dan ook totaal niet over hen. We spraken over de adoratie van oa Wim voor Wilders. Dan lijkt het me een terechte vraag op basis waarvan hij hem adoreert. Nog geen inhoudelijke reactie gezien.
CvD

Bericht door CvD »

DDD schreef: Gisteren, 21:55
CvD schreef: Gisteren, 21:32 Liever een Poetin vriendje aan de macht ,dan moslims extremistische knuffelaars als Gr/PVDA/D66/Volt/Partij voor de dieren. Dan wordt het hier zeker Mekka 3:0. Allemaal verplicht richting het oosten wordt het dan. Want ze zijn zo vrede lievend die moslims.
Dat lijkt me allebei onwenselijk inderdaad. Alleen denk ik dat de mensen die vreedzaam met moslims omgaan, over het algemeen ook hechten aan hun persoonlijke vrijheid. En ik betwijfel of Volt hier nu onder valt.
Ik heb het al eerder gezegd, maar sinds Balkende weg is ,is het alleen maar achteruit gehold. Deed hij het perfect nee zeker niet,maar er was wel beleid in plaats van waan van de dag politiek. Zowel links als rechts.
refo

Bericht door refo »

Wacht nu eerst maar eens af. Er gaat deze zomer nog van alles gebeuren. Je kunt nu wel net doen alsof alles weer gaat doorsudderen zoals altijd, maar dat is beslist niet het geval.
Op 29 oktober zal de wereld en met name Europa er heel anders uitzien. Misschien is het dan wel: Wilders, je had gelijk.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

refo schreef: Gisteren, 22:40 Wacht nu eerst maar eens af. Er gaat deze zomer nog van alles gebeuren. Je kunt nu wel net doen alsof alles weer gaat doorsudderen zoals altijd, maar dat is beslist niet het geval.
Op 29 oktober zal de wereld en met name Europa er heel anders uitzien. Misschien is het dan wel: Wilders, je had gelijk.
BBB en JA21 moeten de handen ineenslaan en de strijd met Wilders aangaan
Misschien dat je dan met CDA en VVD een centrum rechts kabinet kan krijgen
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: Gisteren, 22:03
Lukt het bij PvdA wel?
Neen, het. We hebben het hier over het functioneren van de PVV en om te normaliseren dat ze praktisch niets bereikt hebben, moet ik laten zien ik van GroenLinks en PvdA ook niets kan noemen uit het blote hoofd. Deze partijen staan zo ver van me af dat ik daar niets van weet. Maar we hadden het dan ook totaal niet over hen. We spraken over de adoratie van oa Wim voor Wilders. Dan lijkt het me een terechte vraag op basis waarvan hij hem adoreert. Nog geen inhoudelijke reactie gezien.
Het gaat mij om het punt dat je een lastige vraag stelt. Het zegt weinig als Wim het antwoord niet weet. Jij weet het ook niet van een grote partij.
MGG

Bericht door MGG »

J de Groot schreef: Gisteren, 22:57
refo schreef: Gisteren, 22:40 Wacht nu eerst maar eens af. Er gaat deze zomer nog van alles gebeuren. Je kunt nu wel net doen alsof alles weer gaat doorsudderen zoals altijd, maar dat is beslist niet het geval.
Met de combinatie BBB en JA21 sta je in de eerste kamer heel sterk. Tenzij zeteldieven weer hun slag slaan. De combinatie BBB en JA21 zie ik niet gebeuren. Het lijkt mij ook een recept voor ruzie.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: Gisteren, 23:14
Lukt het bij PvdA wel?
Het gaat mij om het punt dat je een lastige vraag stelt. Het zegt weinig als Wim het antwoord niet weet. Jij weet het ook niet van een grote partij.
Maar ik adoreer noch de PVDA, noch GL.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

MGG schreef: Gisteren, 23:16
Met de combinatie BBB en JA21 sta je in de eerste kamer heel sterk. Tenzij zeteldieven weer hun slag slaan. De combinatie BBB en JA21 zie ik niet gebeuren. Het lijkt mij ook een recept voor ruzie.
Hoezo ?
Eerdmans en Van der Plas gaan toch prima samen
Van der Plas en Keijzer ook trouwens

Als die met z'n drieën een front vormen en zich als redelijk alternatief stellen tegen Wilders, heeft dat best een kans ,lijkt me
Eerdmans heeft in Rotterdam als wethouder bestuurlijke functies gedaan
Keijzer kan dat ook
En Van der Plas kan de kamer prima aan als lijsttrekker
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: Gisteren, 23:29
MGG schreef: Gisteren, 23:14
Lukt het bij PvdA wel?
Maar ik adoreer noch de PVDA, noch GL.
Waarschijnlijk is het van de SGP al lastig en dat terwijl zij het uitgebreid delen en het RD hierover schrijft. Ik betwijfel of Wim de PVV adoreert.
MGG

Bericht door MGG »

J de Groot schreef: Gisteren, 23:37
MGG schreef: Gisteren, 23:16
Hoezo ?
Eerdmans en Van der Plas gaan toch prima samen
Van der Plas en Keijzer ook trouwens

Als die met z'n drieën een front vormen en zich als redelijk alternatief stellen tegen Wilders, heeft dat best een kans ,lijkt me
Eerdmans heeft in Rotterdam als wethouder bestuurlijke functies gedaan
Keijzer kan dat ook
En Van der Plas kan de kamer prima aan als lijsttrekker
Ook samen hebben zij amper zetels. Eerdmans heeft al een hele lijst partijen gehad en als lijsttrekker bereikt hij weinig. Keijzer wil elk baantje wel, dus wat dat betreft kan je haar voorlopig binnenboord houden. Van der Plas heeft het even leuk gedaan, maar sneeuwt in een lijsttrekkers debat volledig onder. Zij heeft niet de capaciteit en met enkel de charme van ik ben normaal red zij het niet. Dit nog los van de inhoudelijke verschillen. De BBB heeft weinig bereikt. Mede doordat zij het geld weggegeven hebben en ook zij zich ondertussen realiseren dat de feiten niet zo flexibel zijn. In provincies zie je dat de BBB veel water bij de wijn doet waardoor het een soort CDA wordt.
Plaats reactie