Hoe was je zondag [2]?

Chrisje72

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Chrisje72 »

Heel dankbaar voor de dienst gisteren waarin onze dochter belijdenis van haar geloof mocht afleggen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Chrisje72 schreef: 02 jun 2025, 12:23 Heel dankbaar voor de dienst gisteren waarin onze dochter belijdenis van haar geloof mocht afleggen.
Wat een bijzonder moment is dat, lijkt me.
helma

Bericht door helma »

Chrisje72 schreef:Heel dankbaar voor de dienst gisteren waarin onze dochter belijdenis van haar geloof mocht afleggen.
Dan gaat er heel wat om in je moederhart hè...
helma

Bericht door helma »

Wij hadden een goede zondag met ds AC Uitslag.

Morgendienst:
Romeinen 8: 34b
Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt.

Jezus Hemelvaart brengt zoveel meer.
1) Zijn gebedsvertrek
2) Zijn gebedsgrond
3) Zijn gebedsstof

We zongen:
Ps. 21: 5, 13
TGdH: 9
Ps. 47: 1, 3, 4
Ps. 135: 3
Ps. 132: 12

Middagdienst
Zefanja 1: 12 (1-13)
En het zal geschieden te dien tijde, Ik zal Jeruzalem met lantaarnen doorzoeken.

Zefanja, een prediker van Gods gericht
1. Een onvergelijkbaar gericht
2. Een onbetwistbaar gericht
3. Een onontkoombaar gericht

We zongen:
Ps. 96: 5, 9
Ps. 139: 1
Ps. 97: 1, 2, 3
Ps. 91: 1
Ps. 98: 4

Een ernstige preek.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

helma schreef:
Chrisje72 schreef:Heel dankbaar voor de dienst gisteren waarin onze dochter belijdenis van haar geloof mocht afleggen.
Dan gaat er heel wat om in je moederhart hè...
En @Lilian1975 ja, het is heel bijzonder en ontroerend. Des te meer omdat haar oudere broers het geloof vaarwel hebben gezegd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wat een bijzondere dagen.
Twee belijdenisdiensten, 21 nieuwe lidmaten van 18 tot 78. Gisteravond waren er nog twee stoelen in het hele gebouw over en zaten er buiten de kerkzaak nog drie zalen vol met mensen die meekeken. Ben er vol van, wat een zegen voor onze gemeente!
Gisterenmorgen
Hand 22:22-47 tekst : 37&38
Verslagen in het hart
1 wat is verslagen in het hart
2 hoe wordt je verslagen van hart
3 welke hand doorsteekt het hart.

Gisteravond
Joh24:16-31 Tekst : 26
De Heilige Geest
Het werk van de Heilige Geest in mij
Het werk van de Heilige Geest door mij.

Vanochtend
Hebr 12:1-17 tekst: 1&2
Het zien op Jezus
1 de loopbaan met lijdzaamheid lopen
2 met Christus als voleinden van het geloof
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Heel mooi om te lezen. Prachtig!
parsifal

Bericht door parsifal »

Gisterenmorgen belijdenisdienst. Geweldig ook om veel gasten in de gemeente te hebben. Mooi om ook een vrij grote man met oorbel en arm vol tattoos te zien. Hoop dat zo iemand die wat afwijkt van meeste kerkgangers bij ons zich altijd welkom blijft voelen.

In de avond ook een Handelingen 2 preek. Wat me opviel was dat bij geloofsbelijdenis van Nicea ook gezegd werd "wij belijden met de kerk van alle plaatsen en alle tijden". Juist met Pinksteren lijkt me dit niet de beste formulering. Het is geen belangrijk punt, maar historisch wel wat gevoelig. De grootste kerkscheuring uit geschiedenis ging over "Filioque".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

parsifal schreef: 09 jun 2025, 14:38 Gisterenmorgen belijdenisdienst. Geweldig ook om veel gasten in de gemeente te hebben. Mooi om ook een vrij grote man met oorbel en arm vol tattoos te zien. Hoop dat zo iemand die wat afwijkt van meeste kerkgangers bij ons zich altijd welkom blijft voelen.

In de avond ook een Handelingen 2 preek. Wat me opviel was dat bij geloofsbelijdenis van Nicea ook gezegd werd "wij belijden met de kerk van alle plaatsen en alle tijden". Juist met Pinksteren lijkt me dit niet de beste formulering. Het is geen belangrijk punt, maar historisch wel wat gevoelig. De grootste kerkscheuring uit geschiedenis ging over "Filioque".
Even denken hoor. 'En de Zoon'. Maar onze belijdenis, zoals verwoord in Nicea, is natuurlijk wel de zuiver Bijbelse belijdenis. En er is altijd een kerk geweest die dit beleden heeft. Dus het lijkt me een prima zinsnede, toch?
MGG

Bericht door MGG »

Het verblijden mij dat er relatief veel mensen belijdenis deden. De jongeren hadden veel gasten uitgenodigd waarvan een deel niet of heel anders gelooft. De dominee had hier zowel in het gebed als in de preek oog voor. Hopelijk werkt het gestrooide zaad ook bij deze mensen wat uit.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ad Anker schreef: 09 jun 2025, 15:08
parsifal schreef: 09 jun 2025, 14:38 Gisterenmorgen belijdenisdienst. Geweldig ook om veel gasten in de gemeente te hebben. Mooi om ook een vrij grote man met oorbel en arm vol tattoos te zien. Hoop dat zo iemand die wat afwijkt van meeste kerkgangers bij ons zich altijd welkom blijft voelen.

Even denken hoor. 'En de Zoon'. Maar onze belijdenis, zoals verwoord in Nicea, is natuurlijk wel de zuiver Bijbelse belijdenis. En er is altijd een kerk geweest die dit beleden heeft. Dus het lijkt me een prima zinsnede, toch?
De woorden zijn later toegevoegd. Ze waren geen deel van de expliciete belijdenis tot in elfde eeuw. En zijn nooit deel geweest van expliciete belijdenis van oosterse kerk. In die zin lijkt het me niet terecht om te spreken van alle tijden en alle plaatsen. Hoe waar het filioque ook moge zijn. Lang was het niet belangrijk genoeg, om het te belijden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Evangelist

Bericht door Evangelist »

parsifal schreef: 09 jun 2025, 17:21
Ad Anker schreef: 09 jun 2025, 15:08

De woorden zijn later toegevoegd. Ze waren geen deel van de expliciete belijdenis tot in elfde eeuw. En zijn nooit deel geweest van expliciete belijdenis van oosterse kerk. In die zin lijkt het me niet terecht om te spreken van alle tijden en alle plaatsen. Hoe waar het filioque ook moge zijn. Lang was het niet belangrijk genoeg, om het te belijden.
De zin 'wij belijden met de kerk van alle tijden en plaatsen' is eigenlijk nooit een terechte zin. Er was ook al een kerk voordat onze geloofsbelijdenissen bestonden. Gelukkig maar!
Je kunt wel zeggen: 'we belijden met de kerk der eeuwen...'
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie