Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Tiberius
Administrator

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Tiberius »

Is er ook gereformeerd in de verkeerde zin van het woord dan?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef: 07 jun 2025, 22:13
Lilian1975 schreef: 07 jun 2025, 21:06
huisman schreef: 07 jun 2025, 20:58 Mattheüs. Bijbelverklaring met Joodse en archeologische achtergronden. Dr. M.J. Paul. Prachtige en betrouwbare verklaring met voor mij veel nieuwe informatie .

https://www.debanier.nl/mattheus#
Opzet is toch dat hij gebruik maakt van Joodse uitleggers? Niet Messias belijdend?
Ik kan me voorstellen dat het interessant is wat Joodse uitleggers denken. Maar betrouwbaar? In welke zin dan? Benadert hij het kritisch of is hij snel onder de indruk?
Dr. M. J. Paul is een zeer gereformeerd denkend mens. Hij zet dus al de gegevens in ‘gereformeerd’ perspectief. Zie de recensies in het RD en de waarheidsvriend op de link die ik deelde.
Ik heb het boek nog lang niet uit maar wat ik tot nu gelezen heb smaakt naar meer.
Het is vaak opvallend dat als het over predikanten gaat die zich buiten de CGK bevinden je erg ruimdenkend bent...
in tegenstelling tot...

Iemand als Dr. M.J. Paul gaat ook voor in de Marekerk van Leiden, waar ook vrouwelijke predikanten voorgaan en vrouwelijke kerkenraadsleden zijn.

Ds. Paul hecht gelukkig nog erg aan de Bijbel en neemt die serieus, maar omdat u hem een zeer gereformeerd denkend mens noemt, betekend dat ook dat u met zijn prediking instemt?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 07 jun 2025, 22:16 Het is werkelijk verbazend wat ik hier lees.

Natuurlijk is het van belang om Joodse kennis te gebruiken bij de uitleg van Mattheus. En dan zulke vragen stellen bij een van de meest ultra-orthodox gereformeerde bijbelwetenschappers. Dat vind ik echt ongepast.
Kijk weer een momentje dat we het volkomen eens zijn. :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef: 07 jun 2025, 22:29
huisman schreef: 07 jun 2025, 22:13
Lilian1975 schreef: 07 jun 2025, 21:06
huisman schreef: 07 jun 2025, 20:58 Mattheüs. Bijbelverklaring met Joodse en archeologische achtergronden. Dr. M.J. Paul. Prachtige en betrouwbare verklaring met voor mij veel nieuwe informatie .

https://www.debanier.nl/mattheus#
Opzet is toch dat hij gebruik maakt van Joodse uitleggers? Niet Messias belijdend?
Ik kan me voorstellen dat het interessant is wat Joodse uitleggers denken. Maar betrouwbaar? In welke zin dan? Benadert hij het kritisch of is hij snel onder de indruk?
Dr. M. J. Paul is een zeer gereformeerd denkend mens. Hij zet dus al de gegevens in ‘gereformeerd’ perspectief. Zie de recensies in het RD en de waarheidsvriend op de link die ik deelde.
Ik heb het boek nog lang niet uit maar wat ik tot nu gelezen heb smaakt naar meer.
Het is vaak opvallend dat als het over predikanten gaat die zich buiten de CGK bevinden je erg ruimdenkend bent...
in tegenstelling tot...

Iemand als Dr. M.J. Paul gaat ook voor in de Marekerk van Leiden, waar ook vrouwelijke predikanten voorgaan en vrouwelijke kerkenraadsleden zijn.

Ds. Paul hecht gelukkig nog erg aan de Bijbel en neemt die serieus, maar omdat u hem een zeer gereformeerd denkend mens noemt, betekend dat ook dat u met zijn prediking instemt?
Als Bijbelwetenschapper heb ik grote achting voor de man. Als predikant ken ik hem totaal niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Tiberius schreef: 07 jun 2025, 22:26 Is er ook gereformeerd in de verkeerde zin van het woord dan?
Vaak dekt de vlag de lading niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef: 07 jun 2025, 22:31
in tegenstelling tot...

Als Bijbelwetenschapper heb ik grote achting voor de man. Als predikant ken ik hem totaal niet.
[/quote]

Oké, dat begrijp ik wel, heeft u het boek van Prof. Dr. M.J. Paul tegen de leer/leringen van Dr. G. van den Brink: Oorspronkelijk – Overwegingen bij schepping en evolutie
gelezen? Ik nog niet, er is zoveel te lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef: 07 jun 2025, 22:29
DDD schreef: 07 jun 2025, 22:16 Het is werkelijk verbazend wat ik hier lees.

Natuurlijk is het van belang om Joodse kennis te gebruiken bij de uitleg van Mattheus. En dan zulke vragen stellen bij een van de meest ultra-orthodox gereformeerde bijbelwetenschappers. Dat vind ik echt ongepast.
Kijk weer een momentje dat we het volkomen eens zijn. :super
Ik vraag alleen wat meer toelichting op een boek. Met inderdaad de vraag hoe hij omgaat met Joodse uitleg van bijbelgedeelte, door Joodse uitleggers die niet op het punt zijn" en na deze verstonden zij, begrepen zij" .... . Dat lijkt mij een legitieme vraag. En van daaruit vraagteken achter betrouwbaar. Met de hoop dat ik uitleg of toelichting krijg op welke gronden het betrouwbaar is. Aan iemand die het boek gelezen heeft. Waarmee ik helemaal nu geen oordeel wilde geven.
Noch over de schrijver noch over de lezers.

Meer uit een soort waakzaamheid houding...

Om met @DDD eigen woorden te spreken: zeer ongepast dus deze reactie. En onbegrijpelijk dat ermee ingestemd wordt. Uiteraard is het een kundig man. Maar dat betekent niet dat ik alles kritiekloos lees. ;). Maar goed ik wacht op reacties als het boek helemaal gelezen is. En wellicht kan er dan een onderbouwde recensie gegeven worden :). Wat verder komt dan lees het boek maar, met link ;) waarin onderbouwd de waakzaamheid gerustgesteld wordt.
huisman

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef: 07 jun 2025, 22:38
huisman schreef: 07 jun 2025, 22:31
in tegenstelling tot...

Oké, dat begrijp ik wel, heeft u het boek van Prof. Dr. M.J. Paul tegen de leer/leringen van Dr. G. van den Brink: Oorspronkelijk – Overwegingen bij schepping en evolutie
gelezen? Ik nog niet, er is zoveel te lezen.
[/quote]

Deels. Ook in die discussie bleek dr. M.J. Paul een voorvechter van de betrouwbaarheid van de Bijbel.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 07 jun 2025, 22:23 Recent in mijn stille tijd heel Mattheus gelezen met de kanttekeningen ernaast. Het Joods karakter van dit evangelie was me al bekend maar zo er steeds meer achter gekomen.
Het boek is daarom op de vaderdagverlanglijst gekomen en ik heb een groot vermoeden dat het dit boek ook gaat worden.
Daarnaast is dr M J Paul onmiskenbaar gereformeerd inde goede zin van het woord
Wat leuk. Ik heb hem ook verzocht voor Vaderdag. :)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: 07 jun 2025, 23:36
Bertiel schreef: 07 jun 2025, 22:23 Recent in mijn stille tijd heel Mattheus gelezen met de kanttekeningen ernaast. Het Joods karakter van dit evangelie was me al bekend maar zo er steeds meer achter gekomen.
Het boek is daarom op de vaderdagverlanglijst gekomen en ik heb een groot vermoeden dat het dit boek ook gaat worden.
Daarnaast is dr M J Paul onmiskenbaar gereformeerd inde goede zin van het woord
Wat leuk. Ik heb hem ook verzocht voor Vaderdag. :)
Mattheus met de kanttekeningen heb je toch al wel?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik heb het boek Matteus van dr. Paul ook gekregen voor vaderdag/verjaardag. Lijkt me zeer boeiend.
Plaats reactie