Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Is er ook gereformeerd in de verkeerde zin van het woord dan?
- Johann Gottfried Walther
Het is vaak opvallend dat als het over predikanten gaat die zich buiten de CGK bevinden je erg ruimdenkend bent...huisman schreef: ↑07 jun 2025, 22:13Dr. M. J. Paul is een zeer gereformeerd denkend mens. Hij zet dus al de gegevens in ‘gereformeerd’ perspectief. Zie de recensies in het RD en de waarheidsvriend op de link die ik deelde.Lilian1975 schreef: ↑07 jun 2025, 21:06Opzet is toch dat hij gebruik maakt van Joodse uitleggers? Niet Messias belijdend?huisman schreef: ↑07 jun 2025, 20:58 Mattheüs. Bijbelverklaring met Joodse en archeologische achtergronden. Dr. M.J. Paul. Prachtige en betrouwbare verklaring met voor mij veel nieuwe informatie .
https://www.debanier.nl/mattheus#
Ik kan me voorstellen dat het interessant is wat Joodse uitleggers denken. Maar betrouwbaar? In welke zin dan? Benadert hij het kritisch of is hij snel onder de indruk?
Ik heb het boek nog lang niet uit maar wat ik tot nu gelezen heb smaakt naar meer.
in tegenstelling tot...
Iemand als Dr. M.J. Paul gaat ook voor in de Marekerk van Leiden, waar ook vrouwelijke predikanten voorgaan en vrouwelijke kerkenraadsleden zijn.
Ds. Paul hecht gelukkig nog erg aan de Bijbel en neemt die serieus, maar omdat u hem een zeer gereformeerd denkend mens noemt, betekend dat ook dat u met zijn prediking instemt?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Kijk weer een momentje dat we het volkomen eens zijn.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als Bijbelwetenschapper heb ik grote achting voor de man. Als predikant ken ik hem totaal niet.Johann Gottfried Walther schreef: ↑07 jun 2025, 22:29Het is vaak opvallend dat als het over predikanten gaat die zich buiten de CGK bevinden je erg ruimdenkend bent...huisman schreef: ↑07 jun 2025, 22:13Dr. M. J. Paul is een zeer gereformeerd denkend mens. Hij zet dus al de gegevens in ‘gereformeerd’ perspectief. Zie de recensies in het RD en de waarheidsvriend op de link die ik deelde.Lilian1975 schreef: ↑07 jun 2025, 21:06Opzet is toch dat hij gebruik maakt van Joodse uitleggers? Niet Messias belijdend?huisman schreef: ↑07 jun 2025, 20:58 Mattheüs. Bijbelverklaring met Joodse en archeologische achtergronden. Dr. M.J. Paul. Prachtige en betrouwbare verklaring met voor mij veel nieuwe informatie .
https://www.debanier.nl/mattheus#
Ik kan me voorstellen dat het interessant is wat Joodse uitleggers denken. Maar betrouwbaar? In welke zin dan? Benadert hij het kritisch of is hij snel onder de indruk?
Ik heb het boek nog lang niet uit maar wat ik tot nu gelezen heb smaakt naar meer.
in tegenstelling tot...
Iemand als Dr. M.J. Paul gaat ook voor in de Marekerk van Leiden, waar ook vrouwelijke predikanten voorgaan en vrouwelijke kerkenraadsleden zijn.
Ds. Paul hecht gelukkig nog erg aan de Bijbel en neemt die serieus, maar omdat u hem een zeer gereformeerd denkend mens noemt, betekend dat ook dat u met zijn prediking instemt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Vaak dekt de vlag de lading niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- Johann Gottfried Walther
Als Bijbelwetenschapper heb ik grote achting voor de man. Als predikant ken ik hem totaal niet.huisman schreef: ↑07 jun 2025, 22:31Het is vaak opvallend dat als het over predikanten gaat die zich buiten de CGK bevinden je erg ruimdenkend bent...
in tegenstelling tot...
[/quote]
Oké, dat begrijp ik wel, heeft u het boek van Prof. Dr. M.J. Paul tegen de leer/leringen van Dr. G. van den Brink: Oorspronkelijk – Overwegingen bij schepping en evolutie
gelezen? Ik nog niet, er is zoveel te lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Lilian1975
Ik vraag alleen wat meer toelichting op een boek. Met inderdaad de vraag hoe hij omgaat met Joodse uitleg van bijbelgedeelte, door Joodse uitleggers die niet op het punt zijn" en na deze verstonden zij, begrepen zij" .... . Dat lijkt mij een legitieme vraag. En van daaruit vraagteken achter betrouwbaar. Met de hoop dat ik uitleg of toelichting krijg op welke gronden het betrouwbaar is. Aan iemand die het boek gelezen heeft. Waarmee ik helemaal nu geen oordeel wilde geven.
Noch over de schrijver noch over de lezers.
Meer uit een soort waakzaamheid houding...
Om met @DDD eigen woorden te spreken: zeer ongepast dus deze reactie. En onbegrijpelijk dat ermee ingestemd wordt. Uiteraard is het een kundig man. Maar dat betekent niet dat ik alles kritiekloos lees.

Oké, dat begrijp ik wel, heeft u het boek van Prof. Dr. M.J. Paul tegen de leer/leringen van Dr. G. van den Brink: Oorspronkelijk – Overwegingen bij schepping en evolutieJohann Gottfried Walther schreef: ↑07 jun 2025, 22:38Als Bijbelwetenschapper heb ik grote achting voor de man. Als predikant ken ik hem totaal niet.huisman schreef: ↑07 jun 2025, 22:31Het is vaak opvallend dat als het over predikanten gaat die zich buiten de CGK bevinden je erg ruimdenkend bent...
in tegenstelling tot...
gelezen? Ik nog niet, er is zoveel te lezen.
[/quote]
Deels. Ook in die discussie bleek dr. M.J. Paul een voorvechter van de betrouwbaarheid van de Bijbel.
Wat leuk. Ik heb hem ook verzocht voor Vaderdag.Bertiel schreef: ↑07 jun 2025, 22:23 Recent in mijn stille tijd heel Mattheus gelezen met de kanttekeningen ernaast. Het Joods karakter van dit evangelie was me al bekend maar zo er steeds meer achter gekomen.
Het boek is daarom op de vaderdagverlanglijst gekomen en ik heb een groot vermoeden dat het dit boek ook gaat worden.
Daarnaast is dr M J Paul onmiskenbaar gereformeerd inde goede zin van het woord

Mattheus met de kanttekeningen heb je toch al wel?Ad Anker schreef: ↑07 jun 2025, 23:36Wat leuk. Ik heb hem ook verzocht voor Vaderdag.Bertiel schreef: ↑07 jun 2025, 22:23 Recent in mijn stille tijd heel Mattheus gelezen met de kanttekeningen ernaast. Het Joods karakter van dit evangelie was me al bekend maar zo er steeds meer achter gekomen.
Het boek is daarom op de vaderdagverlanglijst gekomen en ik heb een groot vermoeden dat het dit boek ook gaat worden.
Daarnaast is dr M J Paul onmiskenbaar gereformeerd inde goede zin van het woord![]()
- FlyingEagle
Ik heb het boek Matteus van dr. Paul ook gekregen voor vaderdag/verjaardag. Lijkt me zeer boeiend.