Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Job

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Job »

Na een heavy week past er even weinig theologisch meer in mijn hoofd. Ik ging dus voor de afdeling Nostalgie van mijn boekenkast staan en verdwijn vanavond in 'Alleen op de wereld'. Als jullie me zoeken: ik ben een frisse neus halen met Vitalis.
huisman

Bericht door huisman »

Job schreef: 30 mei 2025, 19:11 Na een heavy week past er even weinig theologisch meer in mijn hoofd. Ik ging dus voor de afdeling Nostalgie van mijn boekenkast staan en verdwijn vanavond in 'Alleen op de wereld'. Als jullie me zoeken: ik ben een frisse neus halen met Vitalis.
Geniet ervan. Ik herken het en duik dan vaak onder met Tolkien in Midden-aarde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dodo

Bericht door Dodo »

Zita schreef: 30 mei 2025, 14:11 Voor als ik door de examencorrectie heen ben, ligt 'En huis vol' van Bill Bryson klaar, als ontspannende lectuur. Allemaal niet-zo-zinvolle weetjes over allerlei dingen. Je hoeft geen lijn vast te houden en t is niet nodig dat je iets onthoudt, dus het zal relaxed lezen zijn. En dat ruim 500 pagina's lang. Eerder deze week las ik een paar hoofdstukken in zijn boek over het menselijk lichaam, en hij schrijft naar mijn idee zowel heel informatief als heel vermakelijk, en dat terwijl ik niet eens zo geïnteresseerd ben in biologie enz.
Bedankt voor de tip! Ik zocht nog een verjaardagskadootje voor een fervent lezer (van wie ik het boek later weer kan lenen, dus win-win).
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Generatie angststoornis- Jonathan Haidt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 02 jun 2025, 21:56 Generatie angststoornis- Jonathan Haidt
Boekenbon waard?
ZWP

Bericht door ZWP »

Iemand al het nieuwe boek (Vrede op aarde) van Paas gelezen?

https://www.rd.nl/artikel/1109989-chris ... -van-vrede

Is het de moeite waard?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Job schreef: 04 jun 2025, 17:57
Bertiel schreef: 02 jun 2025, 21:56 Generatie angststoornis- Jonathan Haidt
Boekenbon waard?
Als je met kinderen te maken hebt onder de 12, zeker!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

ZWP schreef: 05 jun 2025, 16:04 Iemand al het nieuwe boek (Vrede op aarde) van Paas gelezen?

Is het de moeite waard?
Nee, ik zie ook niet direct aanleiding om het te lezen. Verzoening door de offerdienst staat niet centraal, en blijkbaar wederom uitspraken of eenzijdigheden die theologische mogelijkheid van de alverzoening open houdt.

Heel kort hoorde ik dat onlangs geformuleerd toen ik bij een organisatie was, waar ze zich intensief met missiewerk bezig zijn: wat je op straat moet zeggen over het evangelie (en wat gezegend wordt) kun je niet van Paas leren.
ZWP

Bericht door ZWP »

Herman schreef: 05 jun 2025, 18:41
ZWP schreef: 05 jun 2025, 16:04 Iemand al het nieuwe boek (Vrede op aarde) van Paas gelezen?

Is het de moeite waard?
Nee, ik zie ook niet direct aanleiding om het te lezen. Verzoening door de offerdienst staat niet centraal, en blijkbaar wederom uitspraken of eenzijdigheden die theologische mogelijkheid van de alverzoening open houdt.

Heel kort hoorde ik dat onlangs geformuleerd toen ik bij een organisatie was, waar ze zich intensief met missiewerk bezig zijn: wat je op straat moet zeggen over het evangelie (en wat gezegend wordt) kun je niet van Paas leren.
Aan de andere kant: als je met dat in je achterhoofd leest, leer je waarschijnlijk ook weer veel nieuws. Want de recensies zijn positief. Het is geen 13 in een dozijn boek, lijkt me.
huisman

Bericht door huisman »

Mattheüs. Bijbelverklaring met Joodse en archeologische achtergronden. Dr. M.J. Paul. Prachtige en betrouwbare verklaring met voor mij veel nieuwe informatie .

https://www.debanier.nl/mattheus#
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef: 07 jun 2025, 20:58 Mattheüs. Bijbelverklaring met Joodse en archeologische achtergronden. Dr. M.J. Paul. Prachtige en betrouwbare verklaring met voor mij veel nieuwe informatie .

Opzet is toch dat hij gebruik maakt van Joodse uitleggers? Niet Messias belijdend?
Ik kan me voorstellen dat het interessant is wat Joodse uitleggers denken. Maar betrouwbaar? In welke zin dan? Benadert hij het kritisch of is hij snel onder de indruk?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ben er bang voor, omdat hij (Prof. Dr. Paul) meent dat wij de Joden nodig hebben, en de Joodse uitleggers, om het Evangelie van Mattheüs echt te kunnen verstaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: 07 jun 2025, 21:06
huisman schreef: 07 jun 2025, 20:58 Mattheüs. Bijbelverklaring met Joodse en archeologische achtergronden. Dr. M.J. Paul. Prachtige en betrouwbare verklaring met voor mij veel nieuwe informatie .

Opzet is toch dat hij gebruik maakt van Joodse uitleggers? Niet Messias belijdend?
Ik kan me voorstellen dat het interessant is wat Joodse uitleggers denken. Maar betrouwbaar? In welke zin dan? Benadert hij het kritisch of is hij snel onder de indruk?
Dr. M. J. Paul is een zeer gereformeerd denkend mens. Hij zet dus al de gegevens in ‘gereformeerd’ perspectief. Zie de recensies in het RD en de waarheidsvriend op de link die ik deelde.
Ik heb het boek nog lang niet uit maar wat ik tot nu gelezen heb smaakt naar meer.
DDD

Bericht door DDD »

Het is werkelijk verbazend wat ik hier lees.

Natuurlijk is het van belang om Joodse kennis te gebruiken bij de uitleg van Mattheus. En dan zulke vragen stellen bij een van de meest ultra-orthodox gereformeerde bijbelwetenschappers. Dat vind ik echt ongepast.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Recent in mijn stille tijd heel Mattheus gelezen met de kanttekeningen ernaast. Het Joods karakter van dit evangelie was me al bekend maar zo er steeds meer achter gekomen.
Het boek is daarom op de vaderdagverlanglijst gekomen en ik heb een groot vermoeden dat het dit boek ook gaat worden.
Daarnaast is dr M J Paul onmiskenbaar gereformeerd inde goede zin van het woord
Plaats reactie