Ontwikkelingen HHK

DDD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: 06 jun 2025, 19:44
DDD schreef: 06 jun 2025, 11:03
Refojongere schreef: 06 jun 2025, 10:54 Mooie analyse.

Ik hoor wel veel over eenheid en dat het goed is. Maar zodra er een grote instroom van gergemmers is, is het meteen zorgelijk. Willen we dan wel echt eenheid met elkaar?
Uitstroom naar een kerk van eigen smaak is natuurlijk geen eenheid. Dat vergroot de onderlinge verschillen alleen maar.
En als gergemmers naar de PKN gaan mag dat dan niet omdat het naar de eigen smaak is? Lijkt me een vreemd criterium?
Ik heb geen idee of jou dat een vreemd criterium lijkt. Ik ben niet blij als gergemmers naar de PKN gaan. Zoals ds. Golverdingen eens zei: daardoor maken ze zelf de Gereformeerde Gemeenten eenzijdiger. Maar goed, in sommige gevallen kan ik het goed begrijpen.

Maar dat was niet aan de orde. Ik had het over jouw onjuiste redenering over kerkelijke eenheid.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 06 jun 2025, 20:00
Refojongere schreef: 06 jun 2025, 19:44
DDD schreef: 06 jun 2025, 11:03

Ik hoor wel veel over eenheid en dat het goed is. Maar zodra er een grote instroom van gergemmers is, is het meteen zorgelijk. Willen we dan wel echt eenheid met elkaar?
Uitstroom naar een kerk van eigen smaak is natuurlijk geen eenheid. Dat vergroot de onderlinge verschillen alleen maar.
En als gergemmers naar de PKN gaan mag dat dan niet omdat het naar de eigen smaak is? Lijkt me een vreemd criterium?
Ik heb geen idee of jou dat een vreemd criterium lijkt. Ik ben niet blij als gergemmers naar de PKN gaan. Zoals ds. Golverdingen eens zei: daardoor maken ze zelf de Gereformeerde Gemeenten eenzijdiger. Maar goed, in sommige gevallen kan ik het goed begrijpen.

Maar dat was niet aan de orde. Ik had het over jouw onjuiste redenering over kerkelijke eenheid.
Uitstroom naar een kerk naar eigen smaak is vanuit degenen die vertrekken natuurlijk niet goed op niveau van eenheid tussen kerkverbanden. De kerkverbanden worden daarmee inderdaad eenzijdiger.

Maar het gaat mij om iets anders. Zitten wij als hervormden echt te wachten op (soms gefrustreerde) gergemmers of vrijgemaakten? En als wij er niet op zitten te wachten, maakt dat het verlangen naar eenheid niet ongeloofwaardig?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ik ben daar ook niet blij mee. Vaak zitten ze er nogal geharnast in.
Refojongere

Ambtenaar schreef: 06 jun 2025, 22:01
Ik ben daar ook niet blij mee. Vaak zitten ze er nogal geharnast in.
Om alles te veranderen of juist te verrechtsen? Vaak het eerst vermoed ik?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Refojongere schreef: 06 jun 2025, 22:26
Ze zijn nogal conservatief. En rigide, althans de personen die ik ken.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, huisman beklaagt zich hier wel over linkse CGK-ers die uit de GG komen. Ik denk niet dat je dat zo in zijn algemeenheid kunt stellen.
Refojongere

Ambtenaar schreef: 06 jun 2025, 22:38
Refojongere schreef: 06 jun 2025, 22:26
Ze zijn nogal conservatief. En rigide, althans de personen die ik ken.
Apart. Als ze zo conservatief en rigide zijn, waarom dan hervormd worden?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Refojongere schreef: 06 jun 2025, 23:12
Apart. Als ze zo conservatief en rigide zijn, waarom dan hervormd worden?
Het is natuurlijk relatief. Wat in mijn ogen conservatief is, is voor de ander progressief.
Refojongere

Dan zit jij waarschijnlijk links in jouw gemeente.
merel

Bericht door merel »

Dat heeft daar weinig mee te maken. In de CGK van mijn jeugd was een grote instroom van de GG en daar veranderde het klimaat behoorlijk. De mensen uit de GG lieten hun kinderen op de reformatorische basisschool, terwijl de oorspronkelijke CGK-ers hun kinderen naar de CNS scholen deden. Op de CNS scholen werkte men bv een paar keer per jaar aan een thema waar in de kerk op zondag over doorgesproken werd. Dan kreeg je dat meer dan de helft van de kinderen niet mee deed. En dat is slechts 1 voorbeeld.
Refojongere

Ook hier de vraag waarom de GG zich aansluiten bij een kerk waar ze totaal andere keuzes maken?
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 06 jun 2025, 19:45
MGG schreef: 06 jun 2025, 11:06

Het liefst eenheid door landelijke of lokale fusie. Wij hebben aan de ene kant instroom en aan de andere kant uitstroom. Ik zie niet in hoe dit bijdraagt aan eenheid.
Het feit dat instroom aan de ene kant leidt tot uitstroom aan de andere kant betekent dat men niet zit te wachten op "vreemd volk" van buiten en dus niet zit te wachten op eenheid.
Ik zeg niet dat het ene leidt tot het andere. De prediking die aan de ene kant mensen trekt is voor mensen aan de andere kant reden om te vertrekken.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Je kunt moeilijk over groepen spreken in het algemeen.
Tussen mensen die van de GG naar de PKN (GB) overgaan zit veel verschil.
Ik ken mensen die van de GG naar de PKN (GB) over gegaan zijn, die vervolgens later overgegaan zijn naar een Evangelische gemeente of gewone protestantse gemeente.
Ik ken mensen die van de GG naar de PKN (GB) over gegaan zijn, maar die vervolgens weer terug zijn gegaan.
Ik ken mensen die van de GG naar de PKN (GB) overgaan zijn, die vervolgens Hersteld Hervormd geworden zijn.

De beweegreden om van kerk te veranderen is heel verschillend, sommige willen echt gewoon graag een makkelijker leven, anderen missen zaken in de prediking,
ik weet van mensen die na 20 jaar nog steeds als iemand uit de GG denken, maar er zijn er ook die werkelijk alles prima vinden en die graag nog moderner en vrijer willen, en het meest vooruitstrevend van die hervormde gemeente zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JanRap

Bericht door JanRap »

Johann Gottfried Walther schreef: 07 jun 2025, 07:44 Je kunt moeilijk over groepen spreken in het algemeen.
Tussen mensen die van de GG naar de PKN (GB) overgaan zit veel verschil.
Ik ken mensen die van de GG naar de PKN (GB) over gegaan zijn, die vervolgens later overgegaan zijn naar een Evangelische gemeente of gewone protestantse gemeente.
Ik ken mensen die van de GG naar de PKN (GB) over gegaan zijn, maar die vervolgens weer terug zijn gegaan.
Ik ken mensen die van de GG naar de PKN (GB) overgaan zijn, die vervolgens Hersteld Hervormd geworden zijn.

De beweegreden om van kerk te veranderen is heel verschillend, sommige willen echt gewoon graag een makkelijker leven, anderen missen zaken in de prediking,
ik weet van mensen die na 20 jaar nog steeds als iemand uit de GG denken, maar er zijn er ook die werkelijk alles prima vinden en die graag nog moderner en vrijer willen, en het meest vooruitstrevend van die hervormde gemeente zijn.
@ Johann Gottfried Walther, veel bijdragen onder het kopje Ontwikkelingen in de HHK bevatten veel ware dingen. Soms ineens overvalt me toch een gevoel van hopeloosheid. Waar zijn we mee bezig? Alsof het over de keuze voor een supermarkt gaat. Ik kan er vaak maar weinig geestelijks in ontdekken. Hoe lang zal de Heere ons nog verdragen met al onze denominaties en afscheidingen? En onze activiteiten: fietstochten, lente, zomer en winterfairs, markten, verkopingen, hamburgers, autotochten? Nou ja, de nieuwjaarsduik ontbreekt nog tot nu toe..Ik vind het heel erg lastig allemaal. Als ik in mijn geboortedorp de oude toren passeer ( kerk waar Joannes Beukelman predikant was in 17e eeuw afgebroken) ben ik vervuld met diep heimwee. Toen was de kerk der reformatie nog één. Dit heimwee kan echter verkeerde trekken vertonen. Het is Gods vinger die de kerkgeschiedenis schrijft. En in Spreuken 7 lezen we: Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn dan deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.
Zou het huidige geharrewar waar we volledig in vastlopen niet een oordeel zijn over de kerk van Nederland?
Refojongere

Zonder meer een oordeel. Het is onze redding dat God midden in de toorn nog aan Zijn ontferming denkt. Ik geloof dat een opwekking begint met gebed en door middel van de prediking. Als er een opwekking is dan zal dat als een magneet mensen uit denominaties samenbrengen en de buitenkerkelijken ook.
Plaats reactie