Christenen, waarheen?

gallio

Re: Christenen, waarheen?

Bericht door gallio »

Terri schreef:Ik ben hier niet uit. Blijf het een lastig onderwerp vinden.
In het leven valt in principe het oordeel, we erkennen de straf, maar de Heere spreekt vrij. ( Gelovigen)
En wordt er vaak gezegd dat we bij het sterven voor God moeten verschijnen en dan zal Hij het oordeel uitspreken.
En dan opnieuw op de oordeelsdag?

Of worden op de oordeelsdag dan enkel de levenden geoordeeld? Bedoel je dat?
Er wordt verschillend vertaald, bv Johannes 5:24:
‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.
Ik lees juist in de cathechismus verklaring van Johannes van der Kemp dat hij inderdaad gelooft dat er twee keer een oordeel zal zijn. Het eerste, na het sterven is een particulier oordeel, en de tweede een openbaar oordeel.

Ook de doden zullen dan geoordeeld worden. Zoals we in Openbaringen 20 kunnen lezen gaat dit over gestorven gelovigen en ongelovigen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Jezus, uiteraard. Hij zegt immers dat God geen God is van doden, maar van levenden.
Daar gaat het niet over.
Op zich hebt u gelijk, maar in dit verband kunt u dit toch niet zo zeggen.
Vraag. Wat vetstaat u van de Christelijke leer?
Antw. Datgene wat ons in de Heilige Schriften is medegedeeld; niet wat op grond van menselijke gedachten is gebaseerd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Anselmus

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Jezus, uiteraard. Hij zegt immers dat God geen God is van doden, maar van levenden.
Daar gaat het niet over.
Op zich hebt u gelijk, maar in dit verband kunt u dit toch niet zo zeggen.
Vraag. Wat vetstaat u van de Christelijke leer?
Antw. Datgene wat ons in de Heilige Schriften is medegedeeld; niet wat op grond van menselijke gedachten is gebaseerd.
Hiermee doe je denk ik geen recht aan DDD. Als ik het goed begrijp lees ik levenden en doden als letterlijk (naar het lichaam) en DDD leest dit als geestelijk dood of leven. Klopt dat @DDD?
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat is waar, maar dat lees ik niet in het geciteerde geloofsartikel.
DDD

Bericht door DDD »

Anselmus schreef:Volgens mij wel: dan zullen alle mensen (...) die vanaf het begin af geleefd hebben tot nu toe (...) Levenden en doden zullen geoordeeld worden (...) hetzij goed of kwaad.

Het zal een dag zijn waarin onrecht recht gezet zal worden: de Zoon spreekt de Zijnen vrij voor de Vader en pas dan zullen de tranen afgewist worden en zal men leven op de nieuwe aarde.

Maar hoe het precies zal zijn is denk ik niet het belangrijkste om te weten. Wat belangrijker is: wijn verwachten die dag met groot verlangen, en daar gaat het, christenen, heen!
Waar zie je dit staan? Ik kan het gewoon niet vinden.

Ik weet niet wat de bedoeling is. Maar als er staat: 'en de doden zullen geoordeeld worden' dan zal vast niet bedoeld zijn dat de mensen die dan nog leven niet geoordeeld zullen worden. Dus ik vind dat je het -zeker in het licht van de in dit draadje genoemde bijbelteksten- niet zonder meer ook op de gelovigen kunt betrekken. En zijn in de tekst van dit artikel zeker aanwijzingen om te veronderstellen dat het oordeel ziet op de ongelovigen. In de laatste alinea's komt het woord ook niet voor.

Niet dat het verder van enig belang is om dat precies uit te vogelen. Een oordeel kan ook vrijspraak betekenen, dus daar zit het probleem niet zozeer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hier is het mogelijk om LIVE mee te luisteren met de lezing die ik elders benoemde "Leven in een vreemde nieuwe wereld"
De lezing is van harte aanbevolen, met name ziende op de tijd waarin wij nu leven.
http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Het is een interkerklijke bezinningsavond waar ook de Oud Ger. Gem. Bevervoorde, de Ger. Gem in Ned. te Rijssen Vriezenveen, en meer aan meewerken

PS Ik schreef "live", ik weet niet of dit wordt opgeslagen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Heeft iemand het forum beluisterd? Het was van
https://www.bijbelsberaadmv.nl/
Hoofdspreker waren ds. van Reenen uit Vledderveen
Vragen werden voorgelegd aan een forum.
Het forum was interkerkelijk. van HHK tot OGG

Als opening een meditatie:
Zekerlijk de fundamenten worden omgestoten.
maar tenslotte ook:
Evenwel, het vaste fundament staat…

Misschien mag ik dit niet zeggen of het is wellicht onwijs:
Maar wat me wel opviel werden zaken besproken en de oorsprong ervan die ik hier op dit forum meerdere malen heb benoemd, maar waar je dan een groot deel tegen je krijgt.
Dan ben ik toch nog blij dat ik niet de enige ben die deze dingen zo ziet.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Fijn dat je niet de enige bent DIA. Je bijdragen hebben altijd wat weg van de sombere Elia toen hij werd opgejaagd door Izebel. Die dacht ook dat hij alleen was.

De ene christen is nu eenmaal wat zwaarmoedig en nostalgisch, vroeger was alles beter. De fundamenten worden omgestoten.

De andere christen is wat meer blijmoedig en roemt in de fundamenten die vast staan.

Gelukkig had ds. Van Reenen het allebei. Laten de blijmoedigen de zwaarmoedigen te hulp komen en bemoedigen en de zwaarmoedigen hun hart kunnen luchten zoals Elia/DIA. Weest te allen tijde blij is waar we samen heen moeten.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Refojongere schreef: 06 jun 2025, 08:19 Fijn dat je niet de enige bent DIA. Je bijdragen hebben altijd wat weg van de sombere Elia toen hij werd opgejaagd door Izebel. Die dacht ook dat hij alleen was.

De ene christen is nu eenmaal wat zwaarmoedig en nostalgisch, vroeger was alles beter. De fundamenten worden omgestoten.

De andere christen is wat meer blijmoedig en roemt in de fundamenten die vast staan.

Gelukkig had ds. Van Reenen het allebei. Laten de blijmoedigen de zwaarmoedigen te hulp komen en bemoedigen en de zwaarmoedigen hun hart kunnen luchten zoals Elia/DIA. Weest te allen tijde blij is waar we samen heen moeten.
Ik denk niet dat dit de reactie is waar -DIA- op zit te wachten.
Refojongere

Zullen we daar niet over speculeren?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Refojongere schreef: 06 jun 2025, 10:55 Zullen we daar niet over speculeren?
Dat regel ik zelf wel.
Klavart

Bericht door Klavart »

Posthoorn schreef: 06 jun 2025, 08:57 Ik denk niet dat dit de reactie is waar -DIA- op zit te wachten.
Volgens mij geldt dat voor veel meer reacties richting -DIA-.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef: 06 jun 2025, 08:57
Refojongere schreef: 06 jun 2025, 08:19 Fijn dat je niet de enige bent DIA. Je bijdragen hebben altijd wat weg van de sombere Elia toen hij werd opgejaagd door Izebel. Die dacht ook dat hij alleen was.

U kon wel eens gelijk hebben, maar de woorden die Refojongere schreef waren zoals wij wel voelen niet verkeerd bedoeld.
Daarom dank, allen die niet negatief reageren. Ik ben ook niet negatief over de Kerk, wel over de tijd waarin wij samen leven. De Kerk blijft onveranderlijk maar de tijd en de mens veranderd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef: 06 jun 2025, 15:08U kon wel eens gelijk hebben, maar de woorden die Refojongere schreef waren zoals wij wel voelen niet verkeerd bedoeld.
Daarom dank, allen die niet negatief reageren. Ik ben ook niet negatief over de Kerk, wel over de tijd waarin wij samen leven. De Kerk blijft onveranderlijk maar de tijd en de mens veranderd.
Zo is het precies. Het zijn ingrijpende tijden, en dat zal absoluut niet beter worden (2 Timotheüs 3). Tegelijkertijd komt het er op aan dat we allen persoonlijk door wederbarende genade van de Kerk die God ten eeuwige leven heeft verkoren, een levend lidmaat zijn. Dan alleen is er werkelijk toekomst voor ons.

Vraag 54: Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijke Kerk?
Antwoord: Dat de Zone Gods uit het ganse menselijke geslacht zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van den beginne der wereld tot aan het einde, vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben, en eeuwig zal blijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Refojongere

-DIA- schreef: 06 jun 2025, 15:08
Posthoorn schreef: 06 jun 2025, 08:57

U kon wel eens gelijk hebben, maar de woorden die Refojongere schreef waren zoals wij wel voelen niet verkeerd bedoeld.
Beste DIA,

Ik wist niet dat ik je met koninklijk meervoud moest aanspreken aangezien je spreekt over "zoals wij wel voelen". 😉

Het zou denk ik ook wel mooi zijn als we van jou positieve bijdrages over de Kerk mogen ontvangen. We zijn er immers ook voor om elkaar als christenen te bemoedigen. Juist in een tijd waarin er afval is. Maar wellicht is een forum daar een minder geschikt middel voor?

Ik ben benieuwd?
Plaats reactie