Zita schreef: ↑04 jun 2025, 22:19
Edelweiss schreef: ↑06 sep 2023, 14:09
Zita schreef: ↑29 aug 2023, 20:21
Ik zoek een niet al te ingewikkeld recept voor een bananenbrood/bananencake. Ik heb drie bruine bananen en wil er iets lekkers mee maken. Het hoeft niet persé gezond te zijn, dus er mag best wel suiker of chocola of iets dergelijks door. De meeste recepten zijn ofwel ultramicrovegabiodynamisch zonder suiker en glutenvrij en met extra vezels, ofwel met negen bananen die je in kokosbloesemsuiker een paar uur moet karamelliseren enz.
Je bananen zullen inmiddels wel hun bestemming gevonden hebben maar mocht je nog op zoek zijn naar een dergelijk recept: ik gebruik al jaren een simpel doch verrukkelijk Amish-recept; mocht je nog interesse hebben dan zal ik het delen
ja graag
Oei, wij waren een tijdje volledig off grid en daarom zie ik je verzoekje nu pas
Recept:
125 gram boter op kamertemperatuur
125 gram lichtbruine basterdsuiker
2 flinke eieren
2 tl vanillearoma
100 gram gezeefde bloem
4 tl bakpoeder of 2 tl baking soda
1 tl kaneel
beetje zout
75 gram volkorenmeel
3 grote, rijpe bananen, fijngeprakt en met 1 el citroensap erdoor gemengd
50-75 gram gehakte walnoten
Verder nodig: cakeblik.
In het midden van de oven 50-60 minuten op 180 graden.
Velletje bakpapier in cakeblik doen en dat invetten. Boter met suiker romig kloppen en 1 voor 1 de eieren erdoor kloppen. Voeg na het kloppen van het laatste ei ook de vanillearoma toe en spatel dit goed door. Dan bloem, bakpoeder, kaneel en zout toevoegen en weer goed door spatelen. Dan het volkorenmeel erdoor scheppen. Voeg nu de bananen toe en de walnoten. Spatel goed door tot er een egaal beslag ontstaat en schep dat in het bakblik. Na het bakken iets laten afkoelen voor het aansnijden. Luchtdicht bewaren - al is ie bij ons meestal binnen een dag op.
Eet smakelijk!