Allemaal logische oorzaken. Ik denk dat het ook meespeelt dat Israël een westerse democratie is en dan ligt de lat een stuk hoger dan bij rebellen en dictators.parsifal schreef: ↑04 jun 2025, 07:57Deels omdat we niet geinteresseerd zijn in Afrika. Ook als er weer een ziekte rondgaat horen we het niet. Daarnaast werken weinig universiteiten in redelijk gelijkwaardige samenwerking met Sudanese universiteiten. Sudanezen zie je niet in topsport, niet op songfestival, en niet bij andere grote evenementen en is niet "een van ons" Israel wel. En ja maatschappelijk is er ook veel antisemitisme of juist liefde voor Israël wat Gaza veel interessanter maakt. De verhouding in kerken is bijvoorbeeld ook scheef.MGG schreef: ↑04 jun 2025, 07:42De NOS negeert het inderdaad niet, maar de verhouding is totaal zoek. In de maatschappij en in het nieuws en beide versterken elkaar.parsifal schreef: ↑04 jun 2025, 07:30Er is net als op forum, in kerken en in samenleving als geheel veel meer aandacht voor Gaza. Zeker waar, maar bijvoorbeeld Sudan wordt niet genegeerd. Pulitzer prijs voor onderzoek naar lijden daar, veel mensen uit Sudan op lijst van ICC Den Haag. Als je googled op Sudan en Nos.nl vind je ook genoeg artikelen in laatste jaar. Veel minder dan Gaza, maar te veel om te zeggen dat NOS het negeert.
Wat zou de oorzaak hiervan zijn?
Het aantal berichten over Israël overtreft de berichten over Oekraïne. Voor dat land gelden jouw argumenten ook. Nog belangrijker is het dat die oorlog ons raakt en Rusland ook een bedreiging voor Europa is.
Ik ben blij dat in onze kerk weinig extra aandacht voor Israël is. In verhouding tot het aantal slachtoffers wordt het denk ik niet meer genoemd van Oekraïne, Soedan en Yemen.