Situatie Midden-Oosten

MGG

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 04 jun 2025, 07:57
MGG schreef: 04 jun 2025, 07:42
parsifal schreef: 04 jun 2025, 07:30
MGG schreef: 03 jun 2025, 22:53

Dat is heel wat anders dan de NOS. Ik neem aan dat iedereen waarneemt dat er in de maatschappij, politiek en nieuws extreem veel aandacht is voor Gaza en maar een fractie van die aandacht voor andere bloedige conflicten.
Er is net als op forum, in kerken en in samenleving als geheel veel meer aandacht voor Gaza. Zeker waar, maar bijvoorbeeld Sudan wordt niet genegeerd. Pulitzer prijs voor onderzoek naar lijden daar, veel mensen uit Sudan op lijst van ICC Den Haag. Als je googled op Sudan en Nos.nl vind je ook genoeg artikelen in laatste jaar. Veel minder dan Gaza, maar te veel om te zeggen dat NOS het negeert.
De NOS negeert het inderdaad niet, maar de verhouding is totaal zoek. In de maatschappij en in het nieuws en beide versterken elkaar.

Wat zou de oorzaak hiervan zijn?
Deels omdat we niet geinteresseerd zijn in Afrika. Ook als er weer een ziekte rondgaat horen we het niet. Daarnaast werken weinig universiteiten in redelijk gelijkwaardige samenwerking met Sudanese universiteiten. Sudanezen zie je niet in topsport, niet op songfestival, en niet bij andere grote evenementen en is niet "een van ons" Israel wel. En ja maatschappelijk is er ook veel antisemitisme of juist liefde voor Israël wat Gaza veel interessanter maakt. De verhouding in kerken is bijvoorbeeld ook scheef.
Allemaal logische oorzaken. Ik denk dat het ook meespeelt dat Israël een westerse democratie is en dan ligt de lat een stuk hoger dan bij rebellen en dictators.

Het aantal berichten over Israël overtreft de berichten over Oekraïne. Voor dat land gelden jouw argumenten ook. Nog belangrijker is het dat die oorlog ons raakt en Rusland ook een bedreiging voor Europa is.

Ik ben blij dat in onze kerk weinig extra aandacht voor Israël is. In verhouding tot het aantal slachtoffers wordt het denk ik niet meer genoemd van Oekraïne, Soedan en Yemen.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 04 jun 2025, 08:18 De eenzijdige focus op Israël/ Gaza leeft ook in christelijke kring. Ik ken bijvoorbeeld geen stichting 'Christenen voor Sudan'.

Wat is je belang als je zegt dat er ook aandacht moet zijn voor andere conflicten? Wat wil je bereiken?
Die stichting bestond al voor de oorlog. Ik doneer niet aan CVI, maar hun steun voor Israël als land lijkt mij niet onbijbels.

Niks moet, maar het is nogal opvallend dat Palestijns leven veel belangrijker is dan ander leven. BLM telt waarschijnlijk alleen in westerse landen en niet voor mensen in Afrika. De onversneden jodenhaat die ik regelmatig hoor doet mij vermoeden dat meespeelt dat het een oorlog tussen Joden en islam is. Ik heb nog nooit zoveel steun voor een terroristische organisatie gehoord.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Profesto schreef: 04 jun 2025, 08:18 Ik ken bijvoorbeeld geen stichting 'Christenen voor Sudan'.
Ik ken diversen christenen die in het verleden daar uit overtuiging christelijke ontwikkelingssamenwerking hebben gedaan.

Ook de christelijke medemensen die bij ZOA werken zullen zich verbazen over deze kennisgemakzucht: https://www.zoa.nl/sudan
Profesto

Bericht door Profesto »

Herman schreef: 04 jun 2025, 08:30
Profesto schreef: 04 jun 2025, 08:18 Ik ken bijvoorbeeld geen stichting 'Christenen voor Sudan'.
Ik ken diversen christenen die in het verleden daar uit overtuiging christelijke ontwikkelingssamenwerking hebben gedaan.

Ook de christelijke medemensen die bij ZOA werken zullen zich verbazen over deze kennisgemakzucht: https://www.zoa.nl/sudan
Ja, maar dat is toch nog steeds geen rechtspersoon die zich exclusief richt op Sudan?
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: 04 jun 2025, 08:26
Profesto schreef: 04 jun 2025, 08:18 De eenzijdige focus op Israël/ Gaza leeft ook in christelijke kring. Ik ken bijvoorbeeld geen stichting 'Christenen voor Sudan'.

Wat is je belang als je zegt dat er ook aandacht moet zijn voor andere conflicten? Wat wil je bereiken?
Die stichting bestond al voor de oorlog. Ik doneer niet aan CVI, maar hun steun voor Israël als land lijkt mij niet onbijbels.

Niks moet, maar het is nogal opvallend dat Palestijns leven veel belangrijker is dan ander leven. BLM telt waarschijnlijk alleen in westerse landen en niet voor mensen in Afrika. De onversneden jodenhaat die ik regelmatig hoor doet mij vermoeden dat meespeelt dat het een oorlog tussen Joden en islam is. Ik heb nog nooit zoveel steun voor een terroristische organisatie gehoord.
Ik beweer ook niet dat steun aan Israël onbijbels is. Sterker nog, ik ben groot voorstander van het bestaan van de staat Israël.

Mijn opmerking kwam dan ook voort uit de voortdurende roep dat er zoveel aandacht voor Israël is in de media ten opzichte van andere conflicten. Die onevenredige aandacht is er zonder conflict ook al, ook onder christenen.
TSD

Bericht door TSD »

Profesto schreef: 04 jun 2025, 08:38 Mijn opmerking kwam dan ook voort uit de voortdurende roep dat er zoveel aandacht voor Israël is in de media ten opzichte van andere conflicten. Die onevenredige aandacht is er zonder conflict ook al, ook onder christenen.
Natuurlijk is er onder christenen meer aandacht voor de Joden dan voor anderen. We hebben het over het volk van God. Het volk waaruit ook onze Zaligmaker is geboren.

Het volk dat in duisternis leeft en juist vanwege hun status en de beloften die voor hen specifiek in de Bijbel zijn geschreven, is het een christenplicht om voor hen op te komen, voor hen te bidden enzovoorts. Daar bovenop is het een volk wat al die tijd gehaat is in de wereld (ook lange tijd bij veel christenen, helaas) en die daarom noodgedwongen terug zijn naar het gebied waar ze ooit vanuit verstrooid zijn.

Dat al die moslims opeens zo voor de Palestijnen zijn is veel minder logisch, de Palestijnen zijn helemaal niet geliefd, ook niet in de omliggende Islamitische landen. Niemand wil ze hebben.

Dat er nu zogenaamd zoveel compassie is voor hun leed (echt onevenredig veel t.o.v. veel andere conlficten, dan hoor je ze gewoon niet) is vooral omdat Israël daar een rol in speelt. Ik kan het niet anders zien als pure Jodenhaat. Compassie met de Palestijnen is voor velen (niet allen natuurlijk) vooral een heel goed zittende dekmantel. En ja, die dekmantel zit heerlijk want argumenten genoeg en ze worden regelmatig in de schoot geworpen.

De dekmantel zit zelfs zo heerlijk dat we met zijn allen het woord 'genocide' lekker laten devalueren. Alleen dat feit al bewijst dat er pure Jodenhaat achter zit.

En even voor de duidelijkheid, anders ga je dit misschien weer lezen als een persoonlijke aanval (zag ik eerder ook gebeuren): ik beweer absoluut niet dat er bij jou Jodenhaat achter zit, dit is een algemene analyse.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 04 jun 2025, 08:38
MGG schreef: 04 jun 2025, 08:26

Ik beweer ook niet dat steun aan Israël onbijbels is. Sterker nog, ik ben groot voorstander van het bestaan van de staat Israël.

Mijn opmerking kwam dan ook voort uit de voortdurende roep dat er zoveel aandacht voor Israël is in de media ten opzichte van andere conflicten. Die onevenredige aandacht is er zonder conflict ook al, ook onder christenen.
Positieve aandacht is heel wat anders dan negatieve aandacht. De buren met wie wij goed kunnen krijgen onevenredig veel aandacht. Niemand vindt dat vreemd. Het wordt pas vreemd als wij ons elke dag bezig gaan houden met een buurman van twee straten verder van wie wij vinden dat hij zich apart bedraagt.
Profesto

Bericht door Profesto »

TSD schreef: 04 jun 2025, 08:50
Profesto schreef: 04 jun 2025, 08:38 Mijn opmerking kwam dan ook voort uit de voortdurende roep dat er zoveel aandacht voor Israël is in de media ten opzichte van andere conflicten. Die onevenredige aandacht is er zonder conflict ook al, ook onder christenen.
Natuurlijk is er onder christenen meer aandacht voor de Joden dan voor anderen. We hebben het over het volk van God. Het volk waaruit ook onze Zaligmaker is geboren.

Het volk dat in duisternis leeft en juist vanwege hun status en de beloften die voor hen specifiek in de Bijbel zijn geschreven, is het een christenplicht om voor hen op te komen, voor hen te bidden enzovoorts. Daar bovenop is het een volk wat al die tijd gehaat is in de wereld (ook lange tijd bij veel christenen, helaas) en die daarom noodgedwongen terug zijn naar het gebied waar ze ooit vanuit verstrooid zijn.

Dat al die moslims opeens zo voor de Palestijnen zijn is veel minder logisch, de Palestijnen zijn helemaal niet geliefd, ook niet in de omliggende Islamitische landen. Niemand wil ze hebben.

Dat er nu zogenaamd zoveel compassie is voor hun leed (echt onevenredig veel t.o.v. veel andere conlficten, dan hoor je ze gewoon niet) is vooral omdat Israël daar een rol in speelt. Ik kan het niet anders zien als pure Jodenhaat. Compassie met de Palestijnen is voor velen (niet allen natuurlijk) vooral een heel goed zittende dekmantel. En ja, die dekmantel zit heerlijk want argumenten genoeg en ze worden regelmatig in de schoot geworpen.

De dekmantel zit zelfs zo heerlijk dat we met zijn allen het woord 'genocide' lekker laten devalueren. Alleen dat feit al bewijst dat er pure Jodenhaat achter zit.

En even voor de duidelijkheid, anders ga je dit misschien weer lezen als een persoonlijke aanval (zag ik eerder ook gebeuren): ik beweer absoluut niet dat er bij jou Jodenhaat achter zit, dit is een algemene analyse.
Nee, dit zie ik niet als een persoonlijke aanval. Ik denk wel dat je een paar denkfouten maakt. De grootste denkfout: 'niemand wil ze hebben'.
De Palestijnen wonen daar nu eenmaal en het Palestijnse volk heeft net zoveel recht op leven in vrede als Israël.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: 03 jun 2025, 16:55
Zeeuw schreef: 03 jun 2025, 16:37
parsifal schreef: 03 jun 2025, 15:12
Zeeuw schreef: 03 jun 2025, 15:02 En wat schieten we op met het 'omarmen', terwijl de wereld om ons heen vooral de Hamas propaganda volgt?
Het geeft je de mogelijkheid om voor eigen geweten aan de goede kant te blijven staan en vurige kolen op de hoofden van "de wereld" te stapelen. Leugens met halve waarheden bestrijden helpt niet. En leugens gebruiken om bijvoorbeeld het beschieten van hulpverleners goed te praten helpt ook niet. Het maakt IDF zoveel minder geloofwaardig als er echt vanuit ambulance op ze wordt geschoten.
Ik zie vooral dat je wil horen dat anderen de fouten van Israël ook zien?
Nee, meer dat men niet blind alles wat IDF doet goedkeurt en vooral dat Israel zelf ook eerlijk is.
Ja, dat is dus exact wat ik zeg.
ZWP

Bericht door ZWP »

De Hamas-autoriteiten moeten onmiddellijk stoppen met alle repressieve maatregelen tegen Palestijnen die moedig en openlijk hun afkeer van de praktijken van Hamas in Gaza uiten. Berichten over mishandeling, bedreigingen en ondervragingen zijn zeer zorgwekkend en vormen een ernstige schending van het recht op vrijheid van meningsuiting en dat op vreedzame vergadering... Het is afschuwelijk en beschamend dat terwijl Palestijnen in Gaza gruweldaden door Israël moeten doorstaan, de Hamas-autoriteiten hun lijden nog verergeren door mensen die simpelweg zeggen ‘we willen leven’ nog meer te bedreigen en te intimideren.”

Aldus Amnesty: https://www.amnesty.nl/actueel/hamas-ve ... za-stoppen
DDD

Bericht door DDD »

Wat parsifal zegt: Israel is een westerse democratie. Natuurlijk is daar meer aandacht voor dan voor landen buiten onze culturele sfeer. Voor Amerika en Oekraïne is ook meer aandacht dan voor Ghana of Singapore.

Daar lijkt mij niets mis mee.
TSD

Bericht door TSD »

Profesto schreef: 04 jun 2025, 09:19
TSD schreef: 04 jun 2025, 08:50

Nee, dit zie ik niet als een persoonlijke aanval. Ik denk wel dat je een paar denkfouten maakt. De grootste denkfout: 'niemand wil ze hebben'.
De Palestijnen wonen daar nu eenmaal en het Palestijnse volk heeft net zoveel recht op leven in vrede als Israël.
Dan lees je niet goed, of ik schrijf te onduidelijk, of allebei.

Ik ben het namelijk met je eens dat ook de Palestijnen recht hebben op leven in vrede, evengoed als Israël. Overigens terzijde, daarmee is het 'land' issue niet meteen oplosbaar.

En terroristen hebben wat mij betreft géén recht op leven in vrede. Die hebben dat recht verloren. Natuurlijk is er voor ieder mens een weg terug, maar zolang je uit bent op de vernietiging van anderen, heb je zelf 0 recht op het leven in vrede.

Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat in de achterliggende decennia duidelijk is gebleken dat de Palestijn niet geliefd zijn in de omliggende Islamitische landen. De compassie met de Palestijnen is altijd maar beperkt geweest. Ze zijn geen geliefd volk voor zover ze daar zijn, in tegendeel. Dit was vooral even als ondersteuning van mijn punt dat ik die zogenaamde compassie van de Islamitische gemeenschap met de Palestijnen hypocriet vind.
TSD

Bericht door TSD »

ZWP schreef: 04 jun 2025, 20:00 De Hamas-autoriteiten moeten onmiddellijk stoppen met alle repressieve maatregelen tegen Palestijnen die moedig en openlijk hun afkeer van de praktijken van Hamas in Gaza uiten. Berichten over mishandeling, bedreigingen en ondervragingen zijn zeer zorgwekkend en vormen een ernstige schending van het recht op vrijheid van meningsuiting en dat op vreedzame vergadering... Het is afschuwelijk en beschamend dat terwijl Palestijnen in Gaza gruweldaden door Israël moeten doorstaan, de Hamas-autoriteiten hun lijden nog verergeren door mensen die simpelweg zeggen ‘we willen leven’ nog meer te bedreigen en te intimideren.”

VRESELIJK. Het is het omdraaien van de werkelijkheid, zie vooral de vetgedrukte zin. Als ze nu nog hadden geschreven dat Hamas de 1e en duidelijke oorzaak is van het lijden van de mensen in Gaza en dat Israël dat lijden nog verergert door dat ze daar soms op een foute manier mee omgaan, dan had ik daar nog enig respect voor kunnen opbrengen.

Nu niet.
ZWP

Bericht door ZWP »

TSD schreef: Gisteren, 08:31
ZWP schreef: 04 jun 2025, 20:00 De Hamas-autoriteiten moeten onmiddellijk stoppen met alle repressieve maatregelen tegen Palestijnen die moedig en openlijk hun afkeer van de praktijken van Hamas in Gaza uiten. Berichten over mishandeling, bedreigingen en ondervragingen zijn zeer zorgwekkend en vormen een ernstige schending van het recht op vrijheid van meningsuiting en dat op vreedzame vergadering... Het is afschuwelijk en beschamend dat terwijl Palestijnen in Gaza gruweldaden door Israël moeten doorstaan, de Hamas-autoriteiten hun lijden nog verergeren door mensen die simpelweg zeggen ‘we willen leven’ nog meer te bedreigen en te intimideren.”

VRESELIJK. Het is het omdraaien van de werkelijkheid, zie vooral de vetgedrukte zin. Als ze nu nog hadden geschreven dat Hamas de 1e en duidelijke oorzaak is van het lijden van de mensen in Gaza en dat Israël dat lijden nog verergert door dat ze daar soms op een foute manier mee omgaan, dan had ik daar nog enig respect voor kunnen opbrengen.

Nu niet.
Ik was eigenlijk al blij dat ze hier zo duidelijk stelling nemen tegen de Hamas autoriteiten. Je hoort wel eens een ander geluid.
Profesto

Bericht door Profesto »

De NOS heeft in een special de verwoesting van de Gazastrook in beeld gebracht.

Samen met de uitspraken van leden van de regering lijkt het mij duidelijk dat Israël uit is op totale verwoesting.
Plaats reactie