ZWP schreef: ↑03 jun 2025, 14:21
Wim Anker schreef: ↑03 jun 2025, 11:26
ZWP schreef: ↑03 jun 2025, 11:21
Ik denk niet dat het met lauwheid te maken.
Wellicht eerder met wat de Bijbel wijsheid noemt, en rechtvaardigheid en barmhartigheid. Dat zijn waarden die je uiteraard niet op Hamas kunt toepassen, maar ook niet op de haviken in het huidige Israëlische kabinet.
Het door mij vetgemaakte zinnetje is precies het issue. Hoe haal je het in je hoofd om ministers in een democratisch gekozen regering te vergelijken met een terroristische organisatie?
Ik vergelijk mensen met macht met elkaar. Waar macht is, is in zekere zin ruimte om keuzes te maken. En dan mogen christenen zeggen dat die keuzes rechtvaardig zouden moeten zijn, gericht op vrede, waar mensen schepselen zijn en waar God het laatste oordeel heeft. En dat is in tijden van oorlog zeer moeilijk, uiteraard. Maar van een afstand bekeken kun je best zeggen of dat meer of minder goed lukt. En kanttekeningen plaatsen bij de manier waarop dat gebeurd. Het verschuiven (wereldwijd) van de publieke opinie en van politieke stromingen is echt wel ergens op gebaseerd, denk je niet?
Zeker. De macht van het kwade probeert de overhand te krijgen. Dat is de macht van de duivel.
En met alle eerlijkheid, ik zie in Hamas, die de Joden, dat is het volk van God, ook al zijn ze politiek en cultureel ver af van de Bijbelse normen, etnisch wil zuiveren, zoals ze in hun programma hebben staan, dan toch echt als die duivelse macht.
Ik spreek niet over de bevolking. Maar ook daar vind ik het heel vreemd dat men onder zo'n regering die al het geld uit de afgelopen decennia had kunnen gebruiken om van Palestina een heuse Rivera te maken, maar het alleen heeft gespendeerd aan wapens, haatpropoganda en bedrog, kan leven.
Als dat geen plaats heeft in deze discussie, dan gaat er iets grondig mis.