Curatorium vergadering GerGem 2025

Refojongere
Berichten: 858
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door Refojongere »

Delftenaar schreef: 28 mei 2025, 17:09 Maar dat zal eenmaal per zondag geweest zijn.
Tweemaal anderhalf uur maakt ook drie uur.

Tegelijk was die tijd heel anders. In onze beeldcultuur is het niet meer realistisch om zulke lange diensten te houden.
Zeker sinds corona heb ik het idee dat predikanten wat korter zijn gaan preken. En dat hoeft niet verkeerd te zijn. Als je van een preek (je raakt altijd een keer afgeleid; dat is de mens eigen) van 20 minuten er 15 minuten van onthoudt (en toepast) is dat beter dan dat je je van een preek van 50 minuten slechts 8 minuten kunt memoriseren (en toepassen).

De aandachtspanne is in 2025 nu eenmaal anders dan in 1543.
Aanname op aanname zonder bewijs. Graag onderbouwing.

Zie mijn verwijzing. In 1568 waarschuwden ze al voor preken van maximaal 1 uur.

Daarnaast was men in de Roomse Kerk gewend aan de beeldcultuur. De mis stond centraal, heiligenbeelden, allerlei ceremonies, etc.
Online
DDD
Berichten: 32216
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door DDD »

Charles schreef: 27 mei 2025, 09:06 Dit was de eerste die ik luisterde. Ik was aangenaam verrast. De Blois is hier al tachtig maar spreekt in begrijpelijke taal, er zit duidelijk lijn in, veel exegese. En wat wordt er vlot gezongen (dat viel me laatst bij een preek van ds. Lamain ook op): https://www.prekenweb.nl/preek/14617

Dit was de tweede preek die ik luisterde. Die zou in mijn (linkse) GG niet gepruimd worden (noodzaak van de vierschaar beleving, Gods eer liever krijgen dan je eigen behoud etc):
https://www.prekenweb.nl/preek/14126
Ik heb de preek beluisterd. Ik vind het gemopper op de slappe tijden niet zo prettig en ik denk dat hij ook overdrijft in zijn waarschuwen tegen de algemene verzoening. Maar verder vind ik het een heel mooie preek, en ik zou helemaal geen probleem hebben met deze preek op een zondag. Integendeel. Ik vind de citaten van Wesley en Kohlbrugge aansprekend, ik vind de bijbeluitleg juist, en de vrijspraak voor de rechtbank van het geweten vind ik ook niet buitenbijbels uitgewerkt. Het blijft beeldspraak natuurlijk, maar wat hij er over zegt, lijkt me wel bijbels.

En ik meen toch dat ik zeker wel bij de linkerflank van de GG behoor.

Wat betreft de eer van God meer liefhebben dan je eigen behoud: wat is daar het probleem mee? Ook onder mensen is het toch zo dat er mensen zijn (dat hoop ik althans) die je meer liefhebt dan je eigen behoud? Zo heel bijzonder is dat niet. En waarom zou dat dan richting God anders zijn? Overigens vind ik het geen belangrijk probleem, want God is zo barmhartig, dat het een vals dilemma is, waar mensen zich niet druk om hoeven te maken. Niemand hoeft te kiezen tussen Gods eer en de eigen zaligheid. Ze gaan volmaakt samen dankzij Jezus Christus. Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar voor de zonden van de hele wereld, zegt de Schrift.
De Rijssenaar
Berichten: 195
Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door De Rijssenaar »

DDD schreef: 28 mei 2025, 23:37 Wat betreft de eer van God meer liefhebben dan je eigen behoud: wat is daar het probleem mee? Ook onder mensen is het toch zo dat er mensen zijn (dat hoop ik althans) die je meer liefhebt dan je eigen behoud? Zo heel bijzonder is dat niet. En waarom zou dat dan richting God anders zijn? Overigens vind ik het geen belangrijk probleem, want God is zo barmhartig, dat het een vals dilemma is, waar mensen zich niet druk om hoeven te maken. Niemand hoeft te kiezen tussen Gods eer en de eigen zaligheid. Ze gaan volmaakt samen dankzij Jezus Christus. Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar voor de zonden van de hele wereld, zegt de Schrift.
Zulke dingen kunnen mensen wel in de war brengen omdat ze zich niet herkennen en dan tot conclusie komen dat ze misschien geen waar kind van God zijn. Als je beseft hoe erg de hel is, dan kun zulke uitspraken niet zo gemakkelijk doen denk ik dan.. Als je psalm 51 leest zie je duidelijk dat David vergeving wil: "Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn ongerechtigheden" en niet zo gemakkelijk zegt dat hij Gods eer meer lieft heeft dan zijn eigen behoud. Snap nooit hoe ze dat daarmee dan combineren..
Charles
Berichten: 1648
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door Charles »

DDD schreef: 28 mei 2025, 23:37
Charles schreef: 27 mei 2025, 09:06 Dit was de eerste die ik luisterde. Ik was aangenaam verrast. De Blois is hier al tachtig maar spreekt in begrijpelijke taal, er zit duidelijk lijn in, veel exegese. En wat wordt er vlot gezongen (dat viel me laatst bij een preek van ds. Lamain ook op): https://www.prekenweb.nl/preek/14617

Dit was de tweede preek die ik luisterde. Die zou in mijn (linkse) GG niet gepruimd worden (noodzaak van de vierschaar beleving, Gods eer liever krijgen dan je eigen behoud etc):
https://www.prekenweb.nl/preek/14126
Ik heb de preek beluisterd. Ik vind het gemopper op de slappe tijden niet zo prettig en ik denk dat hij ook overdrijft in zijn waarschuwen tegen de algemene verzoening. Maar verder vind ik het een heel mooie preek, en ik zou helemaal geen probleem hebben met deze preek op een zondag. Integendeel. Ik vind de citaten van Wesley en Kohlbrugge aansprekend, ik vind de bijbeluitleg juist, en de vrijspraak voor de rechtbank van het geweten vind ik ook niet buitenbijbels uitgewerkt. Het blijft beeldspraak natuurlijk, maar wat hij er over zegt, lijkt me wel bijbels.

En ik meen toch dat ik zeker wel bij de linkerflank van de GG behoor.

Wat betreft de eer van God meer liefhebben dan je eigen behoud: wat is daar het probleem mee? Ook onder mensen is het toch zo dat er mensen zijn (dat hoop ik althans) die je meer liefhebt dan je eigen behoud? Zo heel bijzonder is dat niet. En waarom zou dat dan richting God anders zijn? Overigens vind ik het geen belangrijk probleem, want God is zo barmhartig, dat het een vals dilemma is, waar mensen zich niet druk om hoeven te maken. Niemand hoeft te kiezen tussen Gods eer en de eigen zaligheid. Ze gaan volmaakt samen dankzij Jezus Christus. Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar voor de zonden van de hele wereld, zegt de Schrift.
Opgegroeid in één van de meest zware GGs heb ik bij de vierschaarbeleving een heel ander beeld. Als iets uitzonderlijks voor diep doorgeleide kinderen van God. Dan luister jij ook heel anders dan ik en horen we andere dingen.

Is er bij jou in je leven een moment gekomen dat je liever verloren ging om Gods deugden niet te krengen dan dat je behouden werd? Dus had je Gods eer liever dan je eigen zaligheid? En heb je een vierschaarbeleving gehad en daarbij een bewuste vrijspraak van God de Vader ontvangen van schuld en straf?

Zie:
https://hendrikjanvanderheiden.wordpres ... rbeleving/
https://drpdevries.com/2020/05/09/wat-b ... t-geweten/
Het boekje Bethel en Pniel van ds. Moerkerken
etc
Online
DDD
Berichten: 32216
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door DDD »

Ik kan mij dat zo niet herinneren, dus daar ga ik niet vanuit. Maar ik zou dat zelf ook niet als maatgevend zien (mijzelf niet, maar ook zo'n ervaring niet).

Met invullen van wat deze predikant daarmee zou bedoelen zou ik toch graag voorzichtig zijn. Ik ken het begrip, maar dat werd destijds helemaal niet zo schematisch ingevuld. En het is dus maar de vraag hoe deze voorganger dat invulde. Ik denk dat hij precies zei wat hij daarover wilde zeggen, en daar kan ik mij prima in vinden.

Ik geloof ook niet dat de omschrijving van Hendrik Jan van der Heiden nu helemaal adequaat is. Als er een bron is waarin deze dominee daar verstrekkender uitspraken over doet, dan is het natuurlijk anders, maar vooralsnog zie ik geen bezwaar tegen deze preek.

Overigens heb ik er wel bezwaar tegen als je zegt dat je in zo'n geloofservaring bewuste vrijspraak ontvangt. Dat is niet gereformeerd. Je krijgt de vrijspraak in je eigen geloofsleven bevestigd. Dat is wat mij betreft iets anders.
-DIA-
Berichten: 33869
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door -DIA- »

Er zijn er hier die de praktijk van het reformatorisch, gereformeerd (Bijbels belijden) niet aanvaarden en ook met het verstaan niet verstaan. Dat kan ik ergens wel begrijpen, als iemand deze zaken niet van nabij heeft meegemaakt, en altijd preken hoort die aan de oppervlakte blijven. Dan wordt het vreemd.
Maar het blijft een ontkennen van het werk van een drie-enig God. En dat is niet een lichte zaak.

DV aanstaande woensdag is er in onze gemeente en lezing over "Een nieuwe vreemde wereld". Iedereen is uitgenodigd. Ik zie niet alleen een nieuwe vreemde wereld, maar wat ik erger acht, ik zie ook een nieuwe vreemde kerk ontstaan. Niet dat dit geheel nieuw is, deze vreemde kerk is er vanaf het begin geweest, maar krijgt in deze nieuwe vreemde wereld de overhand. Dat heeft ons veel te zeggen aangaande de tijd waarin we leven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24629
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 02 jun 2025, 23:14 Er zijn er hier die de praktijk van het reformatorisch, gereformeerd (Bijbels belijden) niet aanvaarden en ook met het verstaan niet verstaan. Dat kan ik ergens wel begrijpen, als iemand deze zaken niet van nabij heeft meegemaakt, en altijd preken hoort die aan de oppervlakte blijven. Dan wordt het vreemd.
Maar het blijft een ontkennen van het werk van een drie-enig God. En dat is niet een lichte zaak.

DV aanstaande woensdag is er in onze gemeente en lezing over "Een nieuwe vreemde wereld". Iedereen is uitgenodigd. Ik zie niet alleen een nieuwe vreemde wereld, maar wat ik erger acht, ik zie ook een nieuwe vreemde kerk ontstaan. Niet dat dit geheel nieuw is, deze vreemde kerk is er vanaf het begin geweest, maar krijgt in deze nieuwe vreemde wereld de overhand. Dat heeft ons veel te zeggen aangaande de tijd waarin we leven.
Het is niet te hopen dat op die avond de boze buitenwereld besproken wordt, want daar heeft niemand wat aan. De boze buitenwereld zelf is niet aanwezig en de hoorders zijn blij dat ze daar niet bij horen.
-DIA-
Berichten: 33869
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 03 jun 2025, 10:19
-DIA- schreef: 02 jun 2025, 23:14 Er zijn er hier die de praktijk van het reformatorisch, gereformeerd (Bijbels belijden) niet aanvaarden en ook met het verstaan niet verstaan. Dat kan ik ergens wel begrijpen, als iemand deze zaken niet van nabij heeft meegemaakt, en altijd preken hoort die aan de oppervlakte blijven. Dan wordt het vreemd.
Maar het blijft een ontkennen van het werk van een drie-enig God. En dat is niet een lichte zaak.

DV aanstaande woensdag is er in onze gemeente en lezing over "Een nieuwe vreemde wereld". Iedereen is uitgenodigd. Ik zie niet alleen een nieuwe vreemde wereld, maar wat ik erger acht, ik zie ook een nieuwe vreemde kerk ontstaan. Niet dat dit geheel nieuw is, deze vreemde kerk is er vanaf het begin geweest, maar krijgt in deze nieuwe vreemde wereld de overhand. Dat heeft ons veel te zeggen aangaande de tijd waarin we leven.
Het is niet te hopen dat op die avond de boze buitenwereld besproken wordt, want daar heeft niemand wat aan. De boze buitenwereld zelf is niet aanwezig en de hoorders zijn blij dat ze daar niet bij horen.
Citeren lijkt u niet zo gemakkelijk af te gaan? Maar wat u zegt, de wereld is zeker boos, deze ligt in het boze, en we mogen ook wel zeggen dat de boze hier veelal de scepter lijkt te zwaaien. Let wel, ik zeg lijkt... Eens zal blijken dat deze boze ten onder gaat. En we hopen toch dat u en ik niet als zulke bozen zullen geoordeeld worden.
Overigens, uw manier van reageren verbaast me anderzijds ook weer niet. Ik heb u immers langere tijd waargenomen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5154
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef: 02 jun 2025, 23:14 Er zijn er hier die de praktijk van het reformatorisch, gereformeerd (Bijbels belijden) niet aanvaarden en ook met het verstaan niet verstaan. Dat kan ik ergens wel begrijpen, als iemand deze zaken niet van nabij heeft meegemaakt, en altijd preken hoort die aan de oppervlakte blijven. Dan wordt het vreemd.
Maar het blijft een ontkennen van het werk van een drie-enig God. En dat is niet een lichte zaak.

DV aanstaande woensdag is er in onze gemeente en lezing over "Een nieuwe vreemde wereld". Iedereen is uitgenodigd. Ik zie niet alleen een nieuwe vreemde wereld, maar wat ik erger acht, ik zie ook een nieuwe vreemde kerk ontstaan. Niet dat dit geheel nieuw is, deze vreemde kerk is er vanaf het begin geweest, maar krijgt in deze nieuwe vreemde wereld de overhand. Dat heeft ons veel te zeggen aangaande de tijd waarin we leven.
Gods eer liever krijgen dan eigen zaligheid, is niet Bijbels,
het is ook tot Gods eer, als zondaren door genade worden behouden.

In de tijd van de Reformatie kende men deze leer niet, en bij de Puriteinen komt het nauwelijks voor, o.a. ook Koelman en Giles Firmin hebben er voor gewaarschuwd en het verworpen als onbijbels.

Ook de HC, NGB en DL leren het niet, maar dat is voor sommige misschien niet genoeg.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 33869
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: 03 jun 2025, 16:40
-DIA- schreef: 02 jun 2025, 23:14 Er zijn er hier die de praktijk van het reformatorisch, gereformeerd (Bijbels belijden) niet aanvaarden en ook met het verstaan niet verstaan. Dat kan ik ergens wel begrijpen, als iemand deze zaken niet van nabij heeft meegemaakt, en altijd preken hoort die aan de oppervlakte blijven. Dan wordt het vreemd.
Maar het blijft een ontkennen van het werk van een drie-enig God. En dat is niet een lichte zaak.

DV aanstaande woensdag is er in onze gemeente en lezing over "Een nieuwe vreemde wereld". Iedereen is uitgenodigd. Ik zie niet alleen een nieuwe vreemde wereld, maar wat ik erger acht, ik zie ook een nieuwe vreemde kerk ontstaan. Niet dat dit geheel nieuw is, deze vreemde kerk is er vanaf het begin geweest, maar krijgt in deze nieuwe vreemde wereld de overhand. Dat heeft ons veel te zeggen aangaande de tijd waarin we leven.
Gods eer liever krijgen dan eigen zaligheid, is niet Bijbels,
het is ook tot Gods eer, als zondaren door genade worden behouden.

In de tijd van de Reformatie kende men deze leer niet, en bij de Puriteinen komt het nauwelijks voor, o.a. ook Koelman en Giles Firmin hebben er voor gewaarschuwd en het verworpen als onbijbels.

Ook de HC, NGB en DL leren het niet, maar dat is voor sommige misschien niet genoeg.
Wat betekent het dan: God liefhebben boven alles, en de naaste als jezelf? Of moet, even met eerbied gesproken, God die plek delen met je naaste en jezelf? En wat betekent het als mensen over gebogen worden en het met God eens mogen worden? Zou Hij dan onrecht doen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Online
DDD
Berichten: 32216
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door DDD »

Zo is dat. Daar is niets onbijbels aan. Het is verder geen tegenstelling, gelukkig.

Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24629
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door refo »

God liefhebben boven alles is niet hetzelfde als Gods eer stellen boven de eigen zaligheid. Het eerste is een waarheid. Het tweede lees ik nergens in de Schrift.
-DIA-
Berichten: 33869
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 03 jun 2025, 19:20 God liefhebben boven alles is niet hetzelfde als Gods eer stellen boven de eigen zaligheid. Het eerste is een waarheid. Het tweede lees ik nergens in de Schrift.
Toch is dit niet recht.
In Job 13 neemt Job het niet voor zichzelf op, ondanks alle onrecht door zijn vrienden uitgesproken, maar is zijn vertrouwen en, citeer de kantt.: nochtans kan ik niet nalaten het recht mijner zaak tegen het gevoelen dezer vrienden te verweren.

31 Zie, zo Hij mij doodde, dzou ik niet hopen?
32 Evenwel zal ik mijn wegen voor Zijn aangezicht verdedigen.
Of: Zie, dat Hij mij doodde, te weten God. De zin is: Het is zover vandaar dat ik zou wanhopen, dat ik niet wil laten op God te vertrouwen, ofschoon Hij mij in dit verdriet uit het leven wegrukte. Anders: zo Hij mij doodt, ik zal op Hem hopen. De zin is enerlei.
Verder lezen we dat de liefde sterker is dan de dood

De bruid in het Hooglied zegt van de Bruidegom:
6 21Zet mij als een zegel op Uw hart, als een zegel 22op Uw arm; want 23de liefde is sterk 24als de dood, 25de ijver is hard als het graf; 26haar kolen zijn vurige kolen, 27vlammen des HEEREN.
Verwijsteksten:
21 Met deze woorden bidt de bruid Christus om verzekering en bevestiging Zijner liefde tot haar, dat zij als een zegel in en op Zijn hart mocht verzegeld zijn en blijven. Dit ziet op den borstlap des hogepriesters, in denwelken gegraveerd waren de namen van de twaalf stammen van Israël, in twaalf edelstenen, Ex. 28:21, 29. Te allen tijde zijn zegels gebruikt geweest tot bevestiging van zulks als men schrijft of belooft, opdat het niet verbroken worde. Zie Neh. 9:38. Jer. 22:24. Hagg. 2:24. Mal. 3:16. 2 Tim. 2:19. verwijsteksten
22 De hogepriester droeg de namen der twaalf stammen niet alleen op zijn hart, maar ook op zijn schouders, ter gedachtenis van de kinderen Israëls. Zie Jes. 49:16. Enigen menen dat door het hart hier betekend wordt de inwendige liefde des Bruidegoms, en door den arm het uitwendig bewijs Zijner liefde, als Ps. 77:16; 86:11. verwijsteksten
23 Te weten de geestelijke liefde der bruid tot Christus en insgelijks de liefde van Christus tot Zijn kerk en uitverkorenen.
24 De zin is: Gelijk de dood door zijn kracht ook den allersterksten mens overwint, Ps. 89:49, alzo is de onderlinge liefde tussen ons beiden zeer sterk, en zij kan in ons niet uitgeblust worden door enigen vijand of tegenspoed, zelfs ook niet door den dood. verwijsteksten
25 Of: jaloezie. Dit betekent een heftige brandende liefde. Deze liefde of ijver wordt gezegd hard te wezen als het graf, omdat zij alle zwarigheden verslindt en overwint, Gal. 5:24. Kol. 3:5, gelijk de dood en het graf alles verslinden. verwijsteksten
26 Hier wordt gesproken van de brandende kolen der liefde, die het hart ontsteken en niet kunnen uitgeblust worden.
27 Dat is, grote krachtige vlammen. Of: vlammen die van den HEERE ontstoken worden. Versta de vlam of het vuur der liefde en des Geestes van Christus, hetwelk met recht groot mag genoemd worden vanwege de sterkte Zijner liefde en de krachtige werking Zijns Geestes in de harten der uitverkorenen.


Vele wateren zouden deze liefde niet kunnen uitblussen, ja, de rivieren zouden ze niet verdrinken; al gaf iemand al het goed van zijn huis voor deze liefde, 30men zou hem ten enenmale verachten.

7 28Vele wateren zouden cdeze liefde niet kunnen uitblussen, ja, de rivieren zouden ze niet 29verdrinken; al gaf iemand al het goed van zijn huis voor deze liefde, 30men zou hem ten enenmale verachten.
Verwijsteksten:
28 Bij wateren en stromen worden dikwijls in de Heilige Schrift betekend tegenspoeden, vervolgingen, aanvechtingen, die de Heere Christus om onzentwil heeft uitgestaan, en met dewelke het geloof, de liefde en het geduld der kinderen Gods geoefend en beproefd worden, als Ps. 42:8; 69:2. Jes. 8:7, 8; 59:19. Dan. 9:26; 11:22. Matth. 7:27. Zie de aant. 2 Sam. 22 op vers 17. Vgl. Rom. 8:35-39. verwijsteksten
c Rom. 8:28, enz. verwijsteksten
29 Of: overstelpen, of: overzwemmen.
30 Hebr. verachtende zouden zij hem verachten, dat is, hij zou ze daarvoor geenszins kunnen krijgen; of men zou zijn goed niet aannemen om hem zijn liefde daarvoor te geven. Of: men zou het ten enenmale versmaden. Gelijk de liefde die daar is tussen Christus en Zijn kerk, niet kan gescheiden worden, zijnde samengebonden door den band des Heiligen Geestes, alzo kan ook de liefde of enige andere geestelijke gave voor geen geld gekocht worden, maar het is een vrij geschenk van God, Die het geeft wien het Hem belieft, Hand. 8:18, 19, 20. Rom. 9:11-19. verwijsteksten


Het kan niet anders, als Gods liefde in ons is, dat het zo trekken kan dat een mens soms niet meer weet of hij op de aarde is dan wel of hij al in de hemel is. We hebben voorbeelden van zeer nabij meegemaakt.
En als een mens Gods recht toe mag vallen krijgt hij Gods recht liever dan zijn eigen leven. Want, dan wordt het ook gevoeld: Als een mens zo naar de hemel zou gaan, zonder die volkomen reiniging, dan zou hij niet willen, want dan voel je immers wel: Als ik zonder dat recht in de hemel zou komen dan zou God geen God meer zijn en ik zou de hemel zodanig verontreinigen dat er ook geen hemel meer zou zijn.
Dan, als de liefde zo sterk is, kan een mens sterven. Zie oom Stephanus, hij voelde als het ware de stenen niet, maar was hemelsgezind. Hij bad nog voor zijn vijanden. De liefde blust de alle vijandschap en alle haat. Dan krijg ik mijn naaste lief als mijn eigen ziel.
De Catechismus spreekt ook ergens van: Zo lief mij mijner ziele zaligheid is...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24629
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door refo »

Dat is allemaal inlegkunde. Je moet dan bv dood gelijkstellen met niet zalig.
-DIA-
Berichten: 33869
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door -DIA- »

refo schreef: 03 jun 2025, 22:31 Dat is allemaal inlegkunde. Je moet dan bv dood gelijkstellen met niet zalig.
In zekere zin is elk mens dood. Hij weet niet, verstaat niet en wandelt in een stikduistere duisternis.
Lang wisten we dit allemaal met ons verstand. Maar nu is ook het verstandelijk weten zo vaak geheel weg.
En wat er dan gebeurt: spotten, er iets van maken wat het niet is of wat het tegendeel is, een karikatuur.
Ik ga niet verder, dat heeft geen zin meer. Ook al zou u me (bij wijze van spreken) de grond in trappen met uw woorden, ik zal niet er niet meer op ingaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie