Pleiten op je doop

Posthoorn

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 31 mei 2025, 23:24
Posthoorn schreef: 31 mei 2025, 09:03 https://www.rd.nl/artikel/1109247-geloo ... e-gezindte

Goed, evenwichtig artikel!
Onvoorstelbaar dat deze man een podium krijgt in het RD. Hij heeft op de Veluwe en in de Alblasserwaard veel stuk gemaakt.

Het gaat mij totaal niet om zijn doopstandpunt maar om zijn scheurmakerij. Er zijn baptistenvoorgangers zoals wijlen ds. Ezinga die ik kon waarderen en van zo iemand had zo’n artikel best in het RD mogen staan.
Het RD had zich wat meer moeten verdiepen in het sektarisch gedrag van deze man en zijn beweging.
Welnee, want dan ga je op de persoon spelen: wat deze man zegt, kán niet goed, want... Het was dus een prima artikel. En verder weet ik niets over zijn scheurmakerij etc.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef: 02 jun 2025, 07:20
DDD schreef: 31 mei 2025, 22:22 De geloofsdoop kan natuurlijk ook troosten. Net als het avondmaal. Maar het is anders.
Welke of wat voor troost geeft het teken en zegel van de doop vanuit (ver)nieuwe verbond dan aan een geloofsdoper?
Rare vraag. Wat voor troost geeft het teken en zegel van de doop aan iemand die als volwassene is gedoopt is?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef: 31 mei 2025, 09:03 https://www.rd.nl/artikel/1109247-geloo ... e-gezindte

Onvoorstelbaar dat deze man een podium krijgt in het RD. Hij heeft op de Veluwe en in de Alblasserwaard veel stuk gemaakt.

Het gaat mij totaal niet om zijn doopstandpunt maar om zijn scheurmakerij. Er zijn baptistenvoorgangers zoals wijlen ds. Ezinga die ik kon waarderen en van zo iemand had zo’n artikel best in het RD mogen staan.
Het RD had zich wat meer moeten verdiepen in het sektarisch gedrag van deze man en zijn beweging.
Wat jij op de kerkenraadskramer voor problematiek binnenkrijgt, is natuurlijk niet algemeen bekend. Ik zit dan weer dicht bij genoeg maar ook weer erg ver weg om dan te denken 'wat een indianenverhalen allemaal weer'. Een betere inschatting kan ik niet maken. Maar het Rd doet tegenwoordig aan prima onderzoeksjournalistiek, dus ze zouden hier dan wel iets over kunnen publiceren.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef: 02 jun 2025, 08:52
Lilian1975 schreef: 02 jun 2025, 07:20
DDD schreef: 31 mei 2025, 22:22 De geloofsdoop kan natuurlijk ook troosten. Net als het avondmaal. Maar het is anders.
Welke of wat voor troost geeft het teken en zegel van de doop vanuit (ver)nieuwe verbond dan aan een geloofsdoper?
Rare vraag. Wat voor troost geeft het teken en zegel van de doop aan iemand die als volwassene is gedoopt is?
Ik leerde vroeger altijd.... rare vragen bestaan niet😉
De betekenis van de volwassen gedoopte is nog steeds hetzelfde als bij de kinderdoop. Het is niet op andere gronden. ( verbond eenzijdig aangegaan waarin een belofte ligt (die waar blijft tot in eeuwigheid) en een eis. Een troost in alle aanvechtingen die er zijn.

Bij geloofsdoop is de grond een andere.... namelijk je geloof.
Dus inderdaad wat is de troost dan voor hen? ( een vraag waar ik eigenlijk nog nooit antwoord op heb gekregen🙂)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef: 02 jun 2025, 09:12 Dus inderdaad wat is de troost dan voor hen? ( een vraag waar ik eigenlijk nog nooit antwoord op heb gekregen🙂)
HC Vr. en antw. 69:

Vraag 69
Hoe wordt gij in den Heiligen Doop vermaand en verzekerd dat de enige offerande van Christus, aan het kruis geschied, u ten goede komt?
Antwoord:
Alzo, dat Christus dit uitwendig waterbad ingezet en daarbij toegezegd heeft, dat ik zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest van de onreinigheid mijner ziel, dat is, van al mijn zonden, gewassen ben, als ik uitwendig met het water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 02 jun 2025, 08:51

Welnee, want dan ga je op de persoon spelen: wat deze man zegt, kán niet goed, want... Het was dus een prima artikel. En verder weet ik niets over zijn scheurmakerij etc.
Je hebt gelijk het is op de persoon. Had ik misschien beter niet kunnen posten. Persoonlijk kan ik het artikel niet los zien van de auteur dus praat ik maar even niet mee in dit topic.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lilian1975

Posthoorn schreef: 02 jun 2025, 09:24
Lilian1975 schreef: 02 jun 2025, 09:12 Dus inderdaad wat is de troost dan voor hen? ( een vraag waar ik eigenlijk nog nooit antwoord op heb gekregen🙂)
HC Vr. en antw. 69:

Vraag 69
Hoe wordt gij in den Heiligen Doop vermaand en verzekerd dat de enige offerande van Christus, aan het kruis geschied, u ten goede komt?
Antwoord:
Alzo, dat Christus dit uitwendig waterbad ingezet en daarbij toegezegd heeft, dat ik zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest van de onreinigheid mijner ziel, dat is, van al mijn zonden, gewassen ben, als ik uitwendig met het water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben.
Ik heb het gevoel dat we langs elkaar heen.praten.

De doop geeft en gaf mij moed. Als ik het weer helemaal."verprutst" hebt. God gaf het teken en zegel waarin Hij belooft dat Hij mijn God wil zijn. Dat beloofde Hij al voordat ik er iets van kon " vinden". Hij mij mijn zonden wil vergeven. Omdat Hij tevreden is met het offer van de enige Hogepriester. Hij belooft en eist in de doop. Ook die eis blijft vast en zeker. De grond is het Verbond wat Hij is aangegaan. Dat Verbond blijft staan. In welke omstandigheden dan ook.

Bij de geloofsdoop ligt de grond niet in dat eenzijdige verbond. Maar in jouw geloof op dat moment. Maar wat als dat geloof aan het wankelen wordt gebracht? Op grond waarvan is Zijn belofte en eis dan nog waar?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Het antwoord van de HC is toch duidelijk? Wat wil je nog meer horen? Dat je aan de doop troost kunt ontlenen zonder geloof? Dan ben je bij de HC aan het verkeerde adres.
DDD

Bericht door DDD »

@Lilian1975:

Je vraag zou naar mijn idee niet gesteld zijn als je je voldoende inleeft in een geloofsdoper. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat een geloofsdoper ook troost kan putten uit zijn doop, lijkt me geen twijfel lijden.

Alleen kan ik daar verder niet zoveel over zeggen, want ik ben een voorstander van de kinderdoop.
Terri

Bericht door Terri »

De grond ligt bij een geloofsdoper niet in zijn geloof, @ Lillian, maar in Christus. Volgens mij doe je ze tekort met deze stelling.
Zie enkele teksten hieronder.

Romeinen 6
Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.

1 Korinthe 12
Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus.

Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.

Galaten 3
Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
Lilian1975

Ik kom vanavond (als het lukt) hierop terug @Posthoorn, Terri. Heb nu echt even geen tijd. Maar wil wel recht doen aan jullie opmerkingen en vragen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 02 jun 2025, 10:25 @Lilian1975:

Je vraag zou naar mijn idee niet gesteld zijn als je je voldoende inleeft in een geloofsdoper. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat een geloofsdoper ook troost kan putten uit zijn doop, lijkt me geen twijfel lijden.

Alleen kan ik daar verder niet zoveel over zeggen, want ik ben een voorstander van de kinderdoop.
Wat vreemd. Natuurlijk kun je er wel wat over zeggen. Er zijn namelijk genoeg mensen die gedoopt worden na geloofsbelijdenis in de protestantse kerken. Natuurlijk halen die troost uit hun doop. Het onderstreept dat ze met Christus begraven en opgestaan zijn. Die troost wordt alleen ontvangen door het geloof.

Dat is met de kinderdoop niet anders. Ook daar is geloof nodig om er troost uit te halen. Door het geloof ga je verstaan wat de doop betekent en dat het heil ook voor jou is al wist je er toen nog niks van.
DDD

Bericht door DDD »

Ik wilde eerst verwijzen naar het formulier voor de volwassendoop. Maar goed, Lilian had het natuurlijk over geloofsdoop.

Los daarvan vind ik het een onbelangrijke kwestie of je nu wel of niet aansluit bij de indeling van Maanenschijn. Maar wat mij betreft, is die formulering wel het meest Bijbels.
Lilian1975

Posthoorn schreef: 02 jun 2025, 09:50 Het antwoord van de HC is toch duidelijk? Wat wil je nog meer horen? Dat je aan de doop troost kunt ontlenen zonder geloof? Dan ben je bij de HC aan het verkeerde adres.
Nee dat zeg ik niet. Wel dat God vergeving van zonde beloofde, mijn zaligheid al op het oog had. Voordat ik gedoopt werd. Dat geeft troost. En als teken en zegel van die belofte ( en eis) ben ik gedoopt, eer dat ik erom vroeg. Dat geeft mij troost in aanvechtingen. En moed om bij Hem mijn hart uit te storten. De belofte is niet afhankelijk van de waarheid van mijn geloof.

Als je gedoopt wordt omdat je gelooft. Is de grond veel minder vast m.i. . Je komt tot geloof. Je laat je dopen. En zo zeker als dat water op je komt zo zeker zijn je zonden vergeven. Maar ook dat geloof wordt aangevochten. Of je komt later er achter dat je geloof niet echt was. En dan? Dan zou je opnieuw gedoopt moeten worden? Als de echtheid van het geloof de grond is voor de doop.

Ik bedoel dit niet onaardig. Maar probeer scherp te krijgen wat het verschil is. En in verband daarmee, ben ik dan benieuwd hoe het verbond dan nog functioneert voor een geloofsdoper.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 02 jun 2025, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

Terri schreef: 02 jun 2025, 13:43 De grond ligt bij een geloofsdoper niet in zijn geloof, @ Lillian, maar in Christus. Volgens mij doe je ze tekort met deze stelling.
Zie enkele teksten hieronder.

Romeinen 6
Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.

1 Korinthe 12
Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus.

Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.

Galaten 3
Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
Voor het geloof is Christus de grond. Alleen de geloofsdoop. Is toch echt het geloof de grond of je wel of niet mag worden gedoopt. Pas met de doop ben je in het verbond. ( zeggen de meeste geloofsdopers)

In al die teksten gaat het niet over de fysieke waterdoop. Maar om de geestelijke werkelijkheid wat daarin wordt afgebeeld. Want de doop zelf reinigt niet. Is geen vergeving van zonden zelf. ( 1 petr 3 vers 21)
Plaats reactie