Verborgen armoede in de pastorie

parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Daarbij, geloven wij niet dat ambtsdragers van Christus-wege geroepen zijn? En als je je ambt uitvoert vanuit dat perspectief, en je kan goed rondkomen (en dat is echt wel te doen met die bedragen), wat klaag je dan nog? Nee, hier wordt een slecht voorbeeld gegeven door mensen die juist een voorbeeld zouden moeten zijn....
Geldt dat laatste niet voor alle Christenen (Goddelijk beroep). Het geld dat je zo verdient is aardig wat voor iemand zonder gezin en studieschuld. Maar inderdaad niet veel voor een academicus.
memento

Bericht door memento »

FlyingEagle schreef:
Miscanthus schreef:
memento schreef:1400 + woonlasten is al gauw 2000 (als het niet meer is). En 2000 netto per maand, voor een beginnend academicie vind ik echt niet zo heel slecht.

Daarbij, geloven wij niet dat ambtsdragers van Christus-wege geroepen zijn? En als je je ambt uitvoert vanuit dat perspectief, en je kan goed rondkomen (en dat is echt wel te doen met die bedragen), wat klaag je dan nog? Nee, hier wordt een slecht voorbeeld gegeven door mensen die juist een voorbeeld zouden moeten zijn....
We zouden met meer zekerheid hierover kunnen oordelen als we meer zicht hebben op de feitelijke financien. Een inkomen is niet veel of weinig, dat hangt af van veel meer factoren (leeftijd, medische kosten, aantal kinderen, belasting etc.)
dit is nu juist het punt! Memento schildert deze predikanten gelijk af als klagers maar ik vindt het onterecht omdat infeite niemand op dit forum weet wat een predikant werkelijk nodig heeft.
Ik ken een aantal mensen die met geeneens de helft netto per maand rond moeten komen. Ik weet niet wat ze nodig hebben, maar ik weet wel dat je met 1400 per maand netto (daar zijn de belastingen al af Flying Eagle, en het is het 'minimum loon') rond kunt komen, en wel vanwege het simpele feit dat een groot deel van onze bevolking dat moet doen...
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

memento schreef:
FlyingEagle schreef:
Miscanthus schreef:
memento schreef:1400 + woonlasten is al gauw 2000 (als het niet meer is). En 2000 netto per maand, voor een beginnend academicie vind ik echt niet zo heel slecht.

We zouden met meer zekerheid hierover kunnen oordelen als we meer zicht hebben op de feitelijke financien. Een inkomen is niet veel of weinig, dat hangt af van veel meer factoren (leeftijd, medische kosten, aantal kinderen, belasting etc.)
dit is nu juist het punt! Memento schildert deze predikanten gelijk af als klagers maar ik vindt het onterecht omdat infeite niemand op dit forum weet wat een predikant werkelijk nodig heeft.
Ik ken een aantal mensen die met geeneens de helft netto per maand rond moeten komen. Ik weet niet wat ze nodig hebben, maar ik weet wel dat je met 1400 per maand netto (daar zijn de belastingen al af Flying Eagle, en het is het 'minimum loon') rond kunt komen, en wel vanwege het simpele feit dat een groot deel van onze bevolking dat moet doen...
nou nou nou, net alsof de helft van de nederlandse bevolking het met 700euro per maand zou moeten doen.
Ja er zijn mensen die minder verdienen, maar dat wil niet zeggen dat een predikant met 1400 gelijk veel verdient.
memento

Bericht door memento »

Flying Eagle: 700 EUR netto per maand (na aftrek huis), betekend:

700
600 + (huis)
-----
1300
100 + (pensioenpremie)
-------
1400
1,4 x (belasting)
---------
1960 EUR bruto => 23500 EUR/jaar

Hej, de helft van het nettoloon (700 EUR) komt dus (even een grove berekening) aardig in de buurt van een modaal inkomen. Dat betekend dus idd dat er aardig wat Nederlanders zijn die het met zo'n bedrag moeten redden per maand. En dan hebben we t over de helft van wat een predikant minimaal verdient...
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:Flying Eagle: 700 EUR netto per maand (na aftrek huis), betekend:

700
600 + (huis)
-----
1300
100 + (pensioenpremie)
-------
1400
1,4 x (belasting)
---------

Hej, de helft van het nettoloon (700 EUR) komt dus (even een grove berekening) aardig in de buurt van een modaal inkomen. Dat betekend dus idd dat er aardig wat Nederlanders zijn die het met zo'n bedrag moeten redden per maand. En dan hebben we t over de helft van wat een predikant minimaal verdient...
riskante berekening (Moet je bij de woonkosten nogwel 40% belasting optellen?) Waar komt die 40% vandaan trouwens?
FlyingEagle

memento schreef:Flying Eagle: 700 EUR netto per maand (na aftrek huis), betekend:

700
600 + (huis)
-----
1300
100 + (pensioenpremie)
-------
1400
1,4 x (belasting)
---------

€1960 bruto tegenover €700 na vaste lasten?? Kan ik me niet voorstellen.
FlyingEagle

€700 is weinig

€1400 is volgens jou veel

is €1400+ zijn die volgens jou miljonairs?
memento

Bericht door memento »

1 Je betaald totaal iets van 45% belasting over al je inkomen, gaat hard hoor...
2. En een hypotheek van 600 EUR voor een gewoon rijtjeshuis is normaal
3. De 100 EUR voor pensioen is een de lage kant.

-----------
PS> Ik zeg niet veel verdienen. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ze boven-modaal verdienen. Op basis daarvan vindt ik termen als 'verborgen armoede' gewoon walgelijk...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

FlyingEagle schreef:

700
600 + (huis)
-----
1300
100 + (pensioenpremie)
-------
1400
1,4 x (belasting)
---------

Vind je het teveel of te weinig?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
FlyingEagle

hm hm hm, ja... na enig berekenen zou je best wel eens gelijk kunnen hebben Memento.
Dat over de term "verborgen armoede" kan ik me wel in vinden alleen echt een vetpot is het zeker niet en voor veel predikanten kan het best tegenvallen
FlyingEagle

Pim schreef:
FlyingEagle schreef:

700
600 + (huis)
-----
1300
100 + (pensioenpremie)
-------
1400
1,4 x (belasting)
---------

Vind je het teveel of te weinig?
het lijkt me veel te weinig
Gian

Bericht door Gian »

Binnenkort worden ze toch uit de diaconiegelden betaalt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie