@ Refojongere, @ Johann Gottfried Walther stelt toch wel een confronterende vraag. Ik ben bang dat hij een trend signaleert. Gelukkig wordt er in veel GB gemeenten uit de Catechismus gepreekt. Maar het is een feit dat er in een doorsnee Hervormde gemeente soms bepaalde negatieve sentimenten rondwaren m.b.t. de Catechismus. Vermoedelijk onder invloed van het evangelische gedachtengoed. Als je verder met deze mensen in gesprek raakt kom je er achter dat ze het met de HC niet eens zijn. Het mensbeeld uit de HC staat ze niet aan. Prediking van de Wet vindt men niet nodig. De kinderdoop staat ter discussie. Bendrukt wordt dat de HC een menselijk geschrift is. U schrijft: 'verbonden met de refozuil'. Lijkt me wat vaag. Waar denkt u dan eigenlijk aan? Ik zou liever schrijven: men is niet meer verbonden met het gedachtengoed van de reformatie. Mooi trouwens dat u een warm pleidooi voert voor de HC.Refojongere schreef: ↑26 mei 2025, 18:16Ik denk dat JGW doelt op GB-gemeenten waarvan de gemeenteleden zich niet verbonden voelen met de refozuil. Ik denk aan vele GB-stadsgemeenten.2e Hans schreef: ↑26 mei 2025, 16:07Is dat zo?Johann Gottfried Walther schreef: ↑26 mei 2025, 15:07 Wie weet wat de reden is dat door veel GB-predikanten niet meer de HC gepreekt wordt?
Zelf ben ik de Catechismus steeds meer gaan waarderen, ook komen door de Catechismus te behandelen, heel wat Bijbelse onderwerpen aan bod.
Wat kan bewaren voor eenzijdigheid.
Bij ons elke zondag HC. Dat is niet anders dan 30 jaar geleden.
Gereformeerde Bond
Re: Gereformeerde Bond
Ik ben een groot voorstander van Catechismuspreken in de middagdienst.
Echter een goede catechismuspreek vraagt meer theologisch voorwerk dan een preek over een Bijbeltekst/-gedeelte, omdat het thematische preken zijn. Je moet als prediker bovendien oppassen dat je niet de Catechismus-tekst gaat bepreken; dat gebeurt toch wel regelmatig. Dan zijn het geen preken, maar op zijn best lezingen over de Catechismus.
Echter een goede catechismuspreek vraagt meer theologisch voorwerk dan een preek over een Bijbeltekst/-gedeelte, omdat het thematische preken zijn. Je moet als prediker bovendien oppassen dat je niet de Catechismus-tekst gaat bepreken; dat gebeurt toch wel regelmatig. Dan zijn het geen preken, maar op zijn best lezingen over de Catechismus.
Nou, je kunt het gewoon uitleggen en dan woorden en zinsneden ook concreet geestelijk of praktisch toepassen. Dan is het wel een preek, alleen niet een preek in die zin dat er een opbouw inzit van je eerste zin tot je slotvermaning.
- J.C. Philpot
De leerdienst moeten we zeker niet afschaffen. De leerdienst is vaak de enige dienst waar de toehoorders nog wat gezonde leer meekrijgen.
Mede omdat we in Nederland weinig expository-preaching kennen, waar een Bijbelgedeelte systematisch en zeer grondig uitgelegd en pas daarna toegepast wordt, bevatten de gebruikelijke preken wel veel toepassing, maar weinig leerstellige diepgang.
Het blijft een manco dat we in Nederland vaak slechts over 1 vers preken, en dan willekeurig door de bijbel heengaan in plaats van systematisch door Bijbelboeken heen gaan. En uiteraard is dat generaliserend, en zijn er gelukkig ook uitzonderingen.
Mede omdat we in Nederland weinig expository-preaching kennen, waar een Bijbelgedeelte systematisch en zeer grondig uitgelegd en pas daarna toegepast wordt, bevatten de gebruikelijke preken wel veel toepassing, maar weinig leerstellige diepgang.
Het blijft een manco dat we in Nederland vaak slechts over 1 vers preken, en dan willekeurig door de bijbel heengaan in plaats van systematisch door Bijbelboeken heen gaan. En uiteraard is dat generaliserend, en zijn er gelukkig ook uitzonderingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Onze dominee en ook gastpredikantwn die wij hebben preken hele bijbelboeken door.
Ik heb preken van de van Kooten gehoord over onbekende stukken in handelingen. Onze dominee is bezig met Jakobus. Zeer leerzaam
Ik heb preken van de van Kooten gehoord over onbekende stukken in handelingen. Onze dominee is bezig met Jakobus. Zeer leerzaam
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Eindelijk erkenning. Ik word er zeer moe van dat de ds. altijd één vers uit een brief van Paulus helemaal bepreekt en uitwringt. Heerlijk als er dan eens een ds. komt die gewoon een hele Psalm uitlegt en toepast.
In onze gemeente door de eigen predikant zeker en soms word het ook gevraagd aan een gastpredikant en dat vind ik ook verfrissend op zijn tijd maar kan ook begrijpen dat niet iedere predikant dit wil doen
-
Ik vermoed inderdaad dat leerdiensten als droog en dogmatisch worden bestempeld. Aan de Bijbel hebben we genoeg, gereformeerde traditie is stoffig en ouderwets, vragen zijn uit de tijd, fronten liggen elders.JanRap schreef: ↑27 mei 2025, 07:27@ Refojongere, @ Johann Gottfried Walther stelt toch wel een confronterende vraag. Ik ben bang dat hij een trend signaleert. Gelukkig wordt er in veel GB gemeenten uit de Catechismus gepreekt. Maar het is een feit dat er in een doorsnee Hervormde gemeente soms bepaalde negatieve sentimenten rondwaren m.b.t. de Catechismus. Vermoedelijk onder invloed van het evangelische gedachtengoed. Als je verder met deze mensen in gesprek raakt kom je er achter dat ze het met de HC niet eens zijn. Het mensbeeld uit de HC staat ze niet aan. Prediking van de Wet vindt men niet nodig. De kinderdoop staat ter discussie. Bendrukt wordt dat de HC een menselijk geschrift is. U schrijft: 'verbonden met de refozuil'. Lijkt me wat vaag. Waar denkt u dan eigenlijk aan? Ik zou liever schrijven: men is niet meer verbonden met het gedachtengoed van de reformatie. Mooi trouwens dat u een warm pleidooi voert voor de HC.Refojongere schreef: ↑26 mei 2025, 18:16Ik denk dat JGW doelt op GB-gemeenten waarvan de gemeenteleden zich niet verbonden voelen met de refozuil. Ik denk aan vele GB-stadsgemeenten.2e Hans schreef: ↑26 mei 2025, 16:07Is dat zo?Johann Gottfried Walther schreef: ↑26 mei 2025, 15:07 Wie weet wat de reden is dat door veel GB-predikanten niet meer de HC gepreekt wordt?
Zelf ben ik de Catechismus steeds meer gaan waarderen, ook komen door de Catechismus te behandelen, heel wat Bijbelse onderwerpen aan bod.
Wat kan bewaren voor eenzijdigheid.
Bij ons elke zondag HC. Dat is niet anders dan 30 jaar geleden.
Het mensbeeld uit de HC en de wetsprediking speelt op de achtergrond vast mee. Maar dieperliggend: de leer is uit en de beleving is in.
Verbonden met de refozuil bedoel ik concreet GB-ers die zich verbonden weten met rechts CGK en links GG. De linkse bonders schurken liever tegen mainstream PKN, links CGK, NGK aan. Die preken allang niet meer uit de Catechismus en zijn tweede diensten steeds slechtbezocht. Om dat te keren verzinnen ze alternatieven voor de Catechismus.
Niet onderbouwd. Twee linkse bondsgemeenten gecontroleerd: in beide is er in de middag geregeld catechismus. Ik weet dat ze het in een andere gemeente (waar nu geen middagdiensten zijn) ook weer willen invoeren. Dat die leerdiensten slecht bezocht worden, is dan weer wel waar, helaas.
-
Bij ons worden de leerdiemsten ook minder goed bezocht van oudsher.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Zeer eens!DDD schreef: ↑28 mei 2025, 09:42 Niet onderbouwd. Twee linkse bondsgemeenten gecontroleerd: in beide is er in de middag geregeld catechismus. Ik weet dat ze het in een andere gemeente (waar nu geen middagdiensten zijn) ook weer willen invoeren. Dat die leerdiensten slecht bezocht worden, is dan weer wel waar, helaas.
- J.C. Philpot
Anekdotisch bewijs is een vorm van bewijs gebaseerd op persoonlijke ervaringen of individuele gevallen, in plaats van op systematisch onderzoek. Het wordt vaak gebruikt om een punt te ondersteunen, maar heeft beperkte wetenschappelijke waarde omdat het niet noodzakelijk representatief is voor een bredere waarheid.
Kenmerken van anekdotisch bewijs:
- Gebaseerd op een enkel geval – Bijvoorbeeld: "Mijn grootvader rookte zijn hele leven en werd 90, dus roken is niet ongezond."
- Niet statistisch onderbouwd – Het mist de wetenschappelijke methode en kan leiden tot overhaaste generalisaties.
- Kan misleidend zijn – Omdat het niet rekening houdt met andere factoren die een rol spelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
En hoe noemen we jouw 'bewijs' ?J.C. Philpot schreef: ↑28 mei 2025, 16:28Anekdotisch bewijs is een vorm van bewijs gebaseerd op persoonlijke ervaringen of individuele gevallen, in plaats van op systematisch onderzoek. Het wordt vaak gebruikt om een punt te ondersteunen, maar heeft beperkte wetenschappelijke waarde omdat het niet noodzakelijk representatief is voor een bredere waarheid.
Kenmerken van anekdotisch bewijs:
- Gebaseerd op een enkel geval – Bijvoorbeeld: "Mijn grootvader rookte zijn hele leven en werd 90, dus roken is niet ongezond."
- Niet statistisch onderbouwd – Het mist de wetenschappelijke methode en kan leiden tot overhaaste generalisaties.
- Kan misleidend zijn – Omdat het niet rekening houdt met andere factoren die een rol spelen.
- J.C. Philpot
Ik heb helemaal geen bewijs aangevoerd. Dus voel je vrij om jouw ervaringen te delen, als die anders zijn.
George Whitefield
George Whitefield
Precies zoals JGW ook helemaal geen bewijs aanvoert. En nogal weinig terzake doende bijdrage van jouw kant dus.
Overigens is bij een overhaaste generalisatie anekdotisch bewijs ertegen in natuurlijk wél voldoende. Maar dat terzijde.
Overigens is bij een overhaaste generalisatie anekdotisch bewijs ertegen in natuurlijk wél voldoende. Maar dat terzijde.