Curatorium vergadering GerGem 2025

DDD

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door DDD »

Dat laatste ging dan naar ik aanneem over de kruisgezinden? Ik weet het allemaal niet zo precies meer, maar het is echt te kort door de bocht dat dit allemaal maar vrijwillig was.

Nog even los van het feit dat zelfs een verkeerde bron de fusie uit 1907 tot een goede zaak maakt, en de afscheiding uit 2004 tot een kwalijke zaak. Als de HHK nu fuseert met de GG, is dat wellicht een goede zaak. Ik zie liever een fusie met de CGK en de GGiN erbij, maar ik vrees dat het draagvlak daarvoor beperkt is.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 26 mei 2025, 20:36 Dat laatste ging dan naar ik aanneem over de kruisgezinden? Ik weet het allemaal niet zo precies meer, maar het is echt te kort door de bocht dat dit allemaal maar vrijwillig was.
Als je Algra leest kom je toch echt tot de conclusie dat op de casus H. de Cock te Ulrum na er heel veel vrijwilligheid was onder de eerste vijf predikanten van de Afscheiding. Onder andere H.P. Scholte was al sterk door het Zwitserse Reveil beïnvloedt, daar waren gemeenten al afgescheiden van de nationale kerk.

Ook de kwestie van overheidsregistratie is m.i. een zaak waarin we koppigheid en standvastigheid niet goed uit elkaar kunnen halen. En ook een zaak waardoor de eenheid onder de Afgescheidenen op basis van eigen inzichten totaal op de klippen is gelopen. Daaruit is dan ook het palet ontstaan van de kerken die in 1907 de GG zijn gevormd en het deel wat OGG is gebleven (met of zonder georganiseerd verband.

Het is maar om even te bevestigen dat veel verdeeldheid niet enkel door de 19e-eeuwse Hervormde Kerk is gekomen.
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 26 mei 2025, 20:23
MGG schreef: 26 mei 2025, 18:57 Ik heb toch niet puur gezegd? Het bestaansrecht is dat Ledenboer vervolgd werd en hij en andere getrouwe dominees uit de NHK moesten. Het verschil tussen veel afgescheiden en hervormde is de vraag blijf je zo lang het mag of blijf je zo lang de (landelijke) kerk voldoet aan de kenmerken van een ware kerk. Ik denk dat beide opvattingen kunnen. In de opvatting van de GG kunnen wij nog steeds niet terug naar de Hervormde Kerk en is er dus bestaansrecht.

De HHK had op basis van de door jou aangedragen punten CGK kunnen worden. Dan was de stemverhouding in de huidige discussie heel anders geweest. GG worden was ook een optie, maar ik begrijp goed dat de kerken wegens historie, en breedte liever HHK werden. Ik ben bang dat de GG niet bereidt was om te verbreden. Met zo'n grote groep die op dezelfde lijn zit, is het menselijk gezien ook verstandig om bij elkaar te blijven en niet direct nog een groot traject te beginnen.
Bijzonder is het dat de bonders de in PKN zeggen dat je zolang in een kerk moet blijven tot je eruit geworpen wordt. Kennelijk komen de GG en de bonders hiermee tot hetzelfde kerkelijk standpunt?

Overigens las ik dat ds. Kersten de Hervormde Kerk nooit vals heeft willen noemen.

Is het overigens terecht dat als er een rechtzinnige dominee wordt uitgeworpen dat je dan in een andere plaats ook mag uittreden? Ds. Ledeboer stichtte nooit een kerkformatie en de voormannen van de Gereformeerde Gemeenten en hun voorgeslacht zijn nooit uitgeworpen.

Ds. H. Visscher schreef dit aan ds. Kersten over zijn kerkformatie:
"Zij zijn afgescheiden, omdat hun ouders dit vrijwillig zoo hadden gedaan, of wel zij deden dit zeiven. Maar in beide gevallen is het uitgangspunt de vrijwillige scheidingsdaad.
En daarin zijn zij nu juist van Ledeboer en zijne gemeente onderscheiden. Zij zijn niet uitgeworpen, maar hebben zich, hoe dan ook, afgescheiden."
De GG vindt net als de rechterflank binnen de CGK dat ook de landelijk kerk een ware kerk moet zijn. Daarom is het voor de rechterflank in de CGK geen optie om alles vrij te geven. De HHK zit wat deze opvatting betreft tussen de GG en de GB in.

Ik denk dat je weg mag als de landelijke kerk rechtlijnige dominees wegens inhoud eruit werkt. Zeker als daar vervolging bij komt. Het is buitengewoon schokkend hoe de overheid en de NHK met Ledenboer omgingen. Door het optreden van kerk en ook de vorst vervreemden mensen zich van de NHK. Regelmatig was het liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden dan tijdelijke voordelen.
Charles

Bericht door Charles »

DDD schreef: 19 mei 2025, 16:26
Charles schreef: 19 mei 2025, 15:05 Ik hoor in mijn eigen gemeente ook wel eens gemopper dat de GG verrechts. Ik ontken dat steevast. De J.W. Kerstens zijn altijd een uitzondering geweest. De rechtste gemeenten staan veel meer in de lijn van de mannen van het eerste uur zoals Jansen, Fransen, Pieneman, Fraanje etc. En het aantal predikanten die ik tot het midden reken kan ik niet op de vingers van één hand tellen.
Dat kan wel, maar je vergeet linkse vooroorlogse predikanten als ds. Den Hengst en ds. A. de Blois.

Hun preken werden niet uitgegeven door ds. Kersten, maar dat doet aan de breedte niet af. Daar komt bij: hoe kun je met deze bril de scheuring van 1953 verklaren?
Twee preken van ds. De Blois beluisterd. Eentje daarvan zou je prima in mijn gemeente kunnen lezen. De andere preek zou op grote weerstand stuiten. Dan was het 'vooroorlogse links' toch iets anders.
DDD

Bericht door DDD »

Welke? Ik zou die dan ook graag beluisteren.
Bobber

Bericht door Bobber »

Charles schreef: 27 mei 2025, 08:44
DDD schreef: 19 mei 2025, 16:26
Charles schreef: 19 mei 2025, 15:05 Ik hoor in mijn eigen gemeente ook wel eens gemopper dat de GG verrechts. Ik ontken dat steevast. De J.W. Kerstens zijn altijd een uitzondering geweest. De rechtste gemeenten staan veel meer in de lijn van de mannen van het eerste uur zoals Jansen, Fransen, Pieneman, Fraanje etc. En het aantal predikanten die ik tot het midden reken kan ik niet op de vingers van één hand tellen.
Dat kan wel, maar je vergeet linkse vooroorlogse predikanten als ds. Den Hengst en ds. A. de Blois.

Hun preken werden niet uitgegeven door ds. Kersten, maar dat doet aan de breedte niet af. Daar komt bij: hoe kun je met deze bril de scheuring van 1953 verklaren?
Twee preken van ds. De Blois beluisterd. Eentje daarvan zou je prima in mijn gemeente kunnen lezen. De andere preek zou op grote weerstand stuiten. Dan was het 'vooroorlogse links' toch iets anders.
Vraag om de casus een beetje te begrijpen. Je zit in een linkse gemeente en de preek van ds. De Blois is te rechts?
Charles

Bericht door Charles »

Dit was de eerste die ik luisterde. Ik was aangenaam verrast. De Blois is hier al tachtig maar spreekt in begrijpelijke taal, er zit duidelijk lijn in, veel exegese. En wat wordt er vlot gezongen (dat viel me laatst bij een preek van ds. Lamain ook op): https://www.prekenweb.nl/preek/14617

Dit was de tweede preek die ik luisterde. Die zou in mijn (linkse) GG niet gepruimd worden (noodzaak van de vierschaar beleving, Gods eer liever krijgen dan je eigen behoud etc):
https://www.prekenweb.nl/preek/14126
DDD

Bericht door DDD »

Dank. Ik zal ze beluisteren. Ik vermoed dat het een preek van tussen 1967 en 1970 is.

Het zangtempo is ook zoiets waar de geschiedenis door sommigen nogal vervalst wordt. Alsof in de GG altijd heel traag gezongen is. Dat hing zeker vroeger veel meer samen met de volksaard en verwerkingssnelheid van de gemeente. Er was veel minder mobiliteit door het land.
Silo

Bericht door Silo »

Charles schreef: 27 mei 2025, 09:06 Dit was de tweede preek die ik luisterde. Die zou in mijn (linkse) GG niet gepruimd worden (noodzaak van de vierschaar beleving, Gods eer liever krijgen dan je eigen behoud etc):
https://www.prekenweb.nl/preek/14126
In mijn degelijke midden GG ook niet hoor. Daar hoor ik zulke zaken gelukkig niet vaak. Wel weer steeds vaker door de nieuwe generatie studenten, wat weer voor spanning zorgt.
Charles

Bericht door Charles »

DDD schreef: 27 mei 2025, 09:33 Dank. Ik zal ze beluisteren. Ik vermoed dat het een preek van tussen 1967 en 1970 is.

Het zangtempo is ook zoiets waar de geschiedenis door sommigen nogal vervalst wordt. Alsof in de GG altijd heel traag gezongen is. Dat hing zeker vroeger veel meer samen met de volksaard en verwerkingssnelheid van de gemeente. Er was veel minder mobiliteit door het land.
De Blois zegt in de eerste preek dat hij 80 jaar is. Dat betekent dat de preek uit 1967 is.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Op oude opnames klinkt het zingen wat sneller dan het in werkelijkheid was. Dat zal voor de stem van de dominee trouwens ook wel gelden. Dus verkijk je daar niet op.
HHR

Bericht door HHR »

Posthoorn schreef: 27 mei 2025, 14:56 Op oude opnames klinkt het zingen wat sneller dan het in werkelijkheid was. Dat zal voor de stem van de dominee trouwens ook wel gelden. Dus verkijk je daar niet op.
Ik zou niet weten waarom.
Ik heb ook heel wat preken gehad die overgezet waren van geluidsbanden, wat betreft snelheid is er dan niets gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

HHR schreef: 27 mei 2025, 15:35
Posthoorn schreef: 27 mei 2025, 14:56 Op oude opnames klinkt het zingen wat sneller dan het in werkelijkheid was. Dat zal voor de stem van de dominee trouwens ook wel gelden. Dus verkijk je daar niet op.
Ik zou niet weten waarom.
Ik heb ook heel wat preken gehad die overgezet waren van geluidsbanden, wat betreft snelheid is er dan niets gewijzigd.
Mooi, maar mijn ervaring is hetzelfde als van @Posthoorn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dan moeten ze ook sneller zijn gaan praten. Wat kan, want mensen spraken vroeger relatief trager.

Maar in dit geval lijkt daar geen sprake van te zijn, en eerlijk gezegd vind ik het vooralsnog wel een potentieel broodje aap-verhaal, vanuit de categorie het verleden naar zijn hand te zetten wat hier en daar in de GG vaker gebeurt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 27 mei 2025, 17:39 Dan moeten ze ook sneller zijn gaan praten. Wat kan, want mensen spraken vroeger relatief trager.

Maar in dit geval lijkt daar geen sprake van te zijn, en eerlijk gezegd vind ik het vooralsnog wel een potentieel broodje aap-verhaal, vanuit de categorie het verleden naar zijn hand te zetten wat hier en daar in de GG vaker gebeurt.
We kunnen ook, i.p.v. de neiging om het vooral het eigen gelijk als waarheid te beschouwen, dit onderzoeken. Een liefhebbert van de waarheid zou dit prima kunnen doen. ChatGPT kan hierbij ook prima diensten verlenen.
We kunnen nadenken over de volgende aspecten:

Pitch-analyse: Stem klinkt structureel te hoog
Spreeksnelheidanalyse: Tempo is onnatuurlijk hoog
Formantvergelijking: Klankkleur wijkt af van natuurlijke spraak
Plaats reactie