Verslag EO-Jongerendag.

parsifal

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door parsifal »

Ik ging er rond de eeuwwisseling verschillende keren heen en ik moet zeggen dat met sprekers als Henk Binnendijk en artiesten als Rebecca St James de inhoud toch wel wat directer te zien was. Al werd er toen ook hard genoeg geklaagd vanuit reformatorische hoek. Een Marc Floor lijkt wat minder expliciet Christelijk in zijn teksten dan Rebecca stJames of Delirious (om het maar zacht uit te drukken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

Apologeet schreef: 26 mei 2025, 09:29 Een vriend van me wilde er twintig jaar geleden naar toe en zijn vader trok toen de riem uit zijn broek...
Om wat te doen?
Apologeet

Bericht door Apologeet »

merel schreef: 26 mei 2025, 09:59
Apologeet schreef: 26 mei 2025, 09:29 Een vriend van me wilde er twintig jaar geleden naar toe en zijn vader trok toen de riem uit zijn broek...
Om wat te doen?
Om te trakteren op een "pak ransel" zoals die oude heer dat noemde. Hij vond de EO jongerendag een onbijbels spektakel. De knaap was indertijd 16.
merel

Bericht door merel »

Apologeet schreef: 26 mei 2025, 10:21
Om wat te doen?
Om te trakteren op een "pak ransel" zoals die oude heer dat noemde. Hij vond de EO jongerendag een onbijbels spektakel. De knaap was indertijd 16.
Triest! Ook als je het niet eens bent met de EO jongerendag kan je op een ander wijze met een volwassen wordend kind omgaan.
merel

Bericht door merel »

Ik ken predikanten (beiden midden CGK) die dit op een andere wijze oplosten. Een predikant liet zijn dochters gaan en keek zelf mee met de televisie. Na de jongeren dag sprak hij de dag met haar door. Een andere predikant had een dwarse dochter van 16/17 die ook ergens heen wilde waar hij niet achter stond. Hij liet de keuze bij haar onder de vermelding 'je weet hoe ik hier over denk. Jij bent inmiddels op een leeftijd gekomen dat jij hierin zelf keuzes moet maken'. Kind baalde als een stekker, had liever gehad dat ze niet mocht om er met gestrekt been in te gaan. Zij is niet gegaan.

Dat lijkt mij meer getuigen van een christelijke wijze van opvoeden dan een pak ransel om het gelijk te halen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Vaders die jongvolwassenen met de riem bewerken horen sowieso geen vader te zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In het RD een artikel over de verschuivingen/veranderingen bij de Jongerendag, doe 50 jaar geleden het nog erg gericht was op Bijbelstudie,
het nu vooral gericht is op beleving en spektakel, hoewel men ook nog wel Bijbelse zaken kan vinden in de Jongerendag.

"De wereldse ‘verpakking’ van de EO-Jongerendag staat op gespannen voet met de Bijbelse boodschap van zonde en genade".

Afsluitend: "Wij hebben Jezus gekruisigd met onze zonden – ook díe boodschap klonk in Rotterdam. Toen de apostel Petrus soortgelijke woorden sprak op het tempelplein in Jeruzalem, doorpriemde dat het hart van de hoorders. Dat leidde tot diepe verootmoediging en de uitroep: „Wat moeten wij doen om zalig te worden?” Besef van zonde en van Gods heilige toorn daarover mag ook op de EO-Jongerendag niet ontbreken. Misschien kan dat het thema zijn van volgend jaar, de vijftigste EO-Jongerendag."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Om wat te doen?
Ik weet niet of jij dezelfde personen bedoelt, maar een dergelijk verhaal stond zaterdag inderdaad in het RD.
DDD

Bericht door DDD »

Edelweiss schreef: 26 mei 2025, 09:32
merel schreef: 26 mei 2025, 08:52 Hetgeen geleerd wordt binnen onze kerk is niet de enige weg tot zaligheid. Inmiddels komen ze op een leeftijd dat ze zelf keuzes moeten maken. Ze krijgen een basis mee en wij hopen dat ze daardoor een onderscheidend vermogen ontwikkelen.

Mijn oudste is een keer geweest en vond het verschrikkelijk en nooit meer voor herhaling vatbaar. Het kind dat zaterdag is geweest vond het erg leuk, maar beaamde wel dat het een hoog festival gehalte had met een christelijk sausje.
Ik denk dat een kind er inderdaad veel baat bij heeft qua ontwikkeling van het onderscheidingsvermogen, maar wellicht hangt het ook een beetje van het kind zelf af.

Bij ons thuis werd het niet aanbevolen, maar ook zeker niet verboden. Van de kinderen was ik de enige die een keer geweest ben.
Ik vond het helemaal niks, maar er is één aspect wat zeer diepe indruk op mij maakte en wat mij nog altijd bij staat.

Er werd aangegeven dat we zouden bidden, en in een seconde of twee was de gehele zaal muisstil. Dat had ik in al mijn jaren op de reformatorische scholen nog niet meegemaakt.
Er moest vaak een tweede en soms derde keer gemaand worden dat er gebeden zou worden, en bij het laatste gebed van de dag, bij het eind van het gebed, was er altijd de traditionele stoelenschuif: tussen het 'om Jezus' wil' en het 'Amen' roeide de hele klas de stoel naar achteren om na het 'Amen' gelijk weg te sprinten.
Ik was erg onder de indruk van dat contrast.
Dank voor het delen!
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 26 mei 2025, 11:04 In het RD een artikel over de verschuivingen/veranderingen bij de Jongerendag, doe 50 jaar geleden het nog erg gericht was op Bijbelstudie,
het nu vooral gericht is op beleving en spektakel, hoewel men ook nog wel Bijbelse zaken kan vinden in de Jongerendag.

"De wereldse ‘verpakking’ van de EO-Jongerendag staat op gespannen voet met de Bijbelse boodschap van zonde en genade".

Afsluitend: "Wij hebben Jezus gekruisigd met onze zonden – ook díe boodschap klonk in Rotterdam. Toen de apostel Petrus soortgelijke woorden sprak op het tempelplein in Jeruzalem, doorpriemde dat het hart van de hoorders. Dat leidde tot diepe verootmoediging en de uitroep: „Wat moeten wij doen om zalig te worden?” Besef van zonde en van Gods heilige toorn daarover mag ook op de EO-Jongerendag niet ontbreken. Misschien kan dat het thema zijn van volgend jaar, de vijftigste EO-Jongerendag."
Dit onderwerp werd gisteren nav de EO jongerendag aan tafel bespoken en leverde weer genoeg gespreksstof op.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 26 mei 2025, 11:15
Johann Gottfried Walther schreef: 26 mei 2025, 11:04 In het RD een artikel over de verschuivingen/veranderingen bij de Jongerendag, doe 50 jaar geleden het nog erg gericht was op Bijbelstudie,

Dit onderwerp werd gisteren nav de EO jongerendag aan tafel bespoken en leverde weer genoeg gespreksstof op.
Over besef van zonde en Gods heilige toorn?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Ja, de eenzijdigheid van de EO jongerendag en Gods heiligheid werden benoemd tijdens het gesprek.
Laatst gewijzigd door merel op 26 mei 2025, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Apologeet

Bericht door Apologeet »

Tiberius schreef: 26 mei 2025, 11:08
Om wat te doen?
Ik weet niet of jij dezelfde personen bedoelt, maar een dergelijk verhaal stond zaterdag inderdaad in het RD.
Komt dit vaker voor ?
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 26 mei 2025, 11:01 Vaders die jongvolwassenen met de riem bewerken horen sowieso geen vader te zijn
Inderdaad dat heeft niets met dit onderwerp te maken. Een kind met een riem slaan mag van mij strafrechtelijk worden vervolgd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Los daarvan maak je mij niet zomaar wijs dat Jurjen ten Brinke geen bijbelse boodschap zou hebben gebracht op deze dag. Ik ben benieuwd naar de voorbeelden en argumenten.
Plaats reactie