Verslag EO-Jongerendag.
Re: Verslag EO-Jongerendag.
Aanbevelen doe ik ook niet, maar ik houd mijn kinderen ook niet tegen als zij daar wel heen willen.
- Johann Gottfried Walther
Geen aanbeveling, maar dus ook geen waarschuwing?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik wel. Nu dachten onze kinderen er net zo over als pa. Dat scheelt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mochten ze er ook anders over denken?
Er is in huize huisman geen gedachtenpolitie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Dat heet vertrouwen.
Nee, dat kan een open gesprek na afloop in de weg staan. Ben benieuwd naar de bevindingen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑24 mei 2025, 20:17Geen aanbeveling, maar dus ook geen waarschuwing?
Daarnaast vind ik dat een kind niet in mijn stramien moet lopen en moet vinden wat ik vind. Het kind moet zelf leren ontdekken waar zij staan, ook ten aanzien van het geloof.
Is dat in overeenstemming met je ja-woord bij de doop? Denk dat het op gespannen voet staat met vraag 3.merel schreef: ↑24 mei 2025, 20:58Nee, dat kan een open gesprek na afloop in de weg staan. Ben benieuwd naar de bevindingen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑24 mei 2025, 20:17Geen aanbeveling, maar dus ook geen waarschuwing?
Daarnaast vind ik dat een kind niet in mijn stramien moet lopen en moet vinden wat ik vind. Het kind moet zelf leren ontdekken waar zij staan, ook ten aanzien van het geloof.
Op welke wijze?
Nee. Wij hebben dezelfde houding als @merel. Je houdt het goede voor en uiteindelijk maken ze zelf een keuze. En dat is goed, ook al is hun keuze niet jouw keuze.
Dat je hebt beloofd je kinderen te onderwijzen in de voorzeide leer. Die leer vind je niet op de EO jongerendag.
Hetgeen geleerd wordt binnen onze kerk is niet de enige weg tot zaligheid. Inmiddels komen ze op een leeftijd dat ze zelf keuzes moeten maken. Ze krijgen een basis mee en wij hopen dat ze daardoor een onderscheidend vermogen ontwikkelen.
Mijn oudste is een keer geweest en vond het verschrikkelijk en nooit meer voor herhaling vatbaar. Het kind dat zaterdag is geweest vond het erg leuk, maar beaamde wel dat het een hoog festival gehalte had met een christelijk sausje.
Mijn oudste is een keer geweest en vond het verschrikkelijk en nooit meer voor herhaling vatbaar. Het kind dat zaterdag is geweest vond het erg leuk, maar beaamde wel dat het een hoog festival gehalte had met een christelijk sausje.
Een vriend van me wilde er twintig jaar geleden naar toe en zijn vader trok toen de riem uit zijn broek...
Ik denk dat een kind er inderdaad veel baat bij heeft qua ontwikkeling van het onderscheidingsvermogen, maar wellicht hangt het ook een beetje van het kind zelf af.merel schreef: ↑26 mei 2025, 08:52 Hetgeen geleerd wordt binnen onze kerk is niet de enige weg tot zaligheid. Inmiddels komen ze op een leeftijd dat ze zelf keuzes moeten maken. Ze krijgen een basis mee en wij hopen dat ze daardoor een onderscheidend vermogen ontwikkelen.
Bij ons thuis werd het niet aanbevolen, maar ook zeker niet verboden. Van de kinderen was ik de enige die een keer geweest ben.
Ik vond het helemaal niks, maar er is één aspect wat zeer diepe indruk op mij maakte en wat mij nog altijd bij staat.
Er werd aangegeven dat we zouden bidden, en in een seconde of twee was de gehele zaal muisstil. Dat had ik in al mijn jaren op de reformatorische scholen nog niet meegemaakt.
Er moest vaak een tweede en soms derde keer gemaand worden dat er gebeden zou worden, en bij het laatste gebed van de dag, bij het eind van het gebed, was er altijd de traditionele stoelenschuif: tussen het 'om Jezus' wil' en het 'Amen' roeide de hele klas de stoel naar achteren om na het 'Amen' gelijk weg te sprinten.
Ik was erg onder de indruk van dat contrast.