De automatische lijn doop, belijdenis en avondmaal is zeker een ding. Vooral ook omdat ik vind dat juist daar niet het echte geloof wordt verondersteld, maar het verlangen van de belijdende mens het uitgangspunt wordt. Dat is inderdaad zorgelijk, zeker omdat andere kentekenen van de wedergeboorte niet altijd heel expliciet worden gemaakt.huisman schreef: ↑24 mei 2025, 14:18Gemeentebeschouwing. Een vrij automatische lijn doop, belijdenis, avondmaal. Geloven meer preken als iets wat je ‘gewoon’ moet doen dan een gave van God. De noodzaak van het onmisbare en onwederstandelijke werk van de Heilige Geest. Geen kenmerken van een waar geloof (durven) te noemen zoals de Schrift die geeft.Herman schreef: ↑24 mei 2025, 14:04Kun je concretiseren wat die zorg is? Dus niet iets vaag als 'dit of dat geloofsartikel wordt niet genoemd'. Vaak slaat dat precies nergens op, maar ik kan me op verschillende manieren wel indenken waar zorgen kunnen liggen. Ik zie ook wel een verschuiving van een klassiek bevindelijke prediking naar een meer objectief-Schriftuurlijke prediking. Alhoewel je die verscheidenheid, anders dan mij bwp-gemeente, in een groot deel van de hervormde kring altijd al wel gewoon had (zonder dat het water en vuur was).
Ik zal toch wat namen noemen zonder beoordeling om te laten zien dat het echt meer is dan accentverschillen. ds. W.J.C. Blijderveen of ds. J.R van Vugt preken echt anders dan bv ds. H. Roelofsen of ds. D. Zoet. Verschil is aanmerkelijk!
Maar dat het verschil aanmerkelijk is, betekent nog niet per definitie dat het ook 'zorgelijk' is. Het is ook tamelijk raar om nu als HHK zich enorm zorgen te maken, terwijl de NHK bestond uit deze breedte + confessionelen, liberalen en vrijzinnigen. Ik maak me dus eerder zorgen over een blikvernauwing. die blikvernauwing speelt overigens ook op het grondvlak, waar bevindelijke predikanten van jongere snit terzijde worden geschoven voor slechts de taal van de ouden.
Overigens hoorde ik laatste ook een bepaalde beoordeling. Zo had iemand de CGK van Sliedrecht verlaten na ds. C. Smits, omdat het met ds. Tanis ook niet meer was zoals het hoorde. Een soortgelijke opmerking hoorde ik ook van iemand over een Gekrookte Riet predikant maken, die zou niet van dezelfde snit zijn als zijn voorgangers. In dat licht maak ik me altijd wel minder zorgen over mensen die zorgelijke ontwikkelingen menen waar te nemen. Die denken teveel vanuit hun eigen centrum en juist dát is een reden om iemand ernstig te verdenken van een remonstrants wereldbeeld.