Situatie Midden-Oosten

helma

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door helma »

https://www.ad.nl/buitenland/pluk-er-ge ... ~ad91647e/

De twee Israëlische soldaten die met AP spraken, en een derde die getuigde voor Breaking the Silence, zeggen dat commandanten zich bewust waren van het gebruik van menselijke schilden en het tolereerden. Sommigen zeiden dat er werd verwezen naar het ‘muggenprotocol’ en dat Palestijnen ook werden aangeduid als ‘wespen’ en andere ontmenselijkende termen.

‘Muggenprotocol’
De soldaten — die zeiden dat ze niet langer in Gaza dienen — zeggen dat deze werkwijze operaties versnelde, munitie bespaarde en gevechtshonden voor verwondingen of de dood behoedde.

De soldaten zeggen dat ze zich voor het eerst bewust werden van het gebruik van menselijke schilden kort nadat de oorlog uitbrak op 7 oktober 2023, toen Hamas Israël aanviel, en dat het wijdverspreid werd tegen het midden van 2024. Orders om ‘een mug te brengen’ kwamen vaak via de radio, zeiden ze, een term die iedereen begreep. Soldaten handelden op bevel van hun commandanten, volgens de officier die met AP sprak.

Vreselijk bericht.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik denk inderdaad dat het Palestijnse volk het recht om naast Israël te wonen heeft verspeelt.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Wim Anker schreef: 24 mei 2025, 20:05 Ik denk inderdaad dat het Palestijnse volk het recht om naast Israël te wonen heeft verspeelt.
Waarom hebben ze dat verspeelD?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Amstelodamense schreef: 24 mei 2025, 20:25
Wim Anker schreef: 24 mei 2025, 20:05 Ik denk inderdaad dat het Palestijnse volk het recht om naast Israël te wonen heeft verspeelt.
Waarom hebben ze dat verspeelD?
Door de niet aflatende pogingen om in woord en daad Israël te vernietigen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Of hebben ze daar ooit recht op gehad?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Bourdon16 schreef: 24 mei 2025, 20:31 Of hebben ze daar ooit recht op gehad?
Irrelevant anno 2025.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef: 24 mei 2025, 11:00
Lilian1975 schreef:
helma schreef: 23 mei 2025, 12:09 Wat betreft de verwijderde posting sluit ik me bij Henk J aan.
Het is goed dat het nu verwijderd is en dat had ik na jouw melding wel verwacht. In het verleden kon maar één persoon een melding doen daarna kreeg je de melding: dit is al gemeld. Maar ik begrijp dat dat inmiddels veranderd is.

Wat betreft je vraag Lilian, over ' het seculiere' Israël op één lijn zetten met gelovigen; dat herken ik niet zo op dit forum.
Wél blijft voor mij, op grond van Gods Woord, vaststaan dat dit seculiere Israël nog steeds Gods verbondsvolk is en daarom 'bemind om der vaad'ren wil'
Het is Godonterend hoe Israël zich als natie nog steeds van Jezus als Messias afkeert. Hoe inderdaad hun visie is w.b. LHBTQ+
En om maar niet te spreken over hun abortusstandpunt...ongeboren kinderen mogen tot de bevalling gedood worden. Iedere vrouw die zich aanmeldt bij het leger mag twee keer gratis een abortus doen.

Maar als je terugkijkt naar het volk Israël in Bijbelse tijden...was het toen een volk wat in Gods weg wandelde? Moet de Heere Zich niet steeds beklagen over het verdriet wat ze Hem aandoen? Afgoderij, kindoffers, hoererijen...
Maar Mijn volk wou niet
naar Mijn stemme horen
Israël verliet
Mij en Mijn geboon...

En tóch. Máár God! Ondanks. Nochthans.

Ik doe het niet om uwentwil. Maar om Mijns groten Naams wil.
Hij heeft Zijn Naam aan dit volk verbonden.
Hij blijft het zeggen: Mijn volk.

IK ben gevonden van hen die naar Mij niet vraagden, Ik ben gevonden van degenen die Mij niet zochten; tot het volk dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Zie, hier ben Ik, zie, hier ben Ik.
Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag, tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg die niet goed is, naar hun eigen gedachten;
Een volk, Mij geduriglijk tergende in Mijn aangezicht

Dáárom is er hoop. Voor een seculier Israël.
Dáárom is er hoop...voor mij. Voor ons gezin.
Want ik kan niet boven dat Israël staan.
Ook voor ons en onze kinderen gelden dezelfde verwijten als de HEERE doet aan Zijn volk. En tóch! Máár God.
Dan blijft er maar één gebed over: Gedenk aan Uw verbond...laat dat Uw hart tot hen, tot ons, in liefde ontvonken.

En nee...dan wil ik hun schuld niet goedpraten. Ook niet de dingen die fout gaan in deze oorlog.
Maar wel besef ik dat ik teveel geneigd ben om vanuit mijn westerse visie naar dit conflict te kijken.
Ik vind het hulpverleningsvraagstuk heel ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat Hamas daar ernstig misbruik van maakt. Zowel door zichzelf te verrijken als het als media propaganda in te zetten. Maar of dat een vrijbrief is om dan alle hulptransporten te stoppen vind ik (met mijn beperkte blik) zeer te betwijfelen. Maar het lijkt me voor de legerleiding ook een heel ingewikkelde keuze.

Maar wat ik zie in dit conflict is dat Israël inmiddels de schuld krijgt van deze oorlog die zij noch begonnen noch gewenst hebben.
Dat ze niet bewust uit zijn op burgerslachtoffers. Dit itt Hamas!
En dat ze keer op keer burgers waarschuwen vóór een bombardement.
Dat ze geen keus hebben in deze oorlog dan door te zetten tot de gijzelaars vrij zijn en Hamas geëlimineerd. Want Hamas heeft al gezegd dat ze 7 oktober zullen blijven herhalen. Ze willen alle Joden dood. Inclusief de onschuldige vrouwen en kinderen. Over genocide gesproken....

Ik vind het verbijsterend om te zien hoe alles omgekeerd wordt alsof Hamas het slachtoffer is in plaats van de terrorist vol haat. Alsof Israël de bedreiging vormt ipv Hamas. Ik kan soms niet geloven wat ik lees.

Als Bert Jan Ruissen daar de vinger bij legt in het EP wordt zijn microfoon uitgezet omdat 'zijn spreektijd op was' Ja..maar normaal zegt de voorzitter dat vooraf. Nu werd zijn stem abrupt gesmoord.
En dat is verontrustend.
Voor álle Joden op deze wereld.
Onze medemensen die weer op weg zijn om vogelvrij verklaard te worden.
Medemensen...maar ook Verbondskinderen.

Het zal gaan zoals het gaan moet. De profetieën zien we voor onze ogen vervuld worden.
Maar wie Gods volk aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Wie zou niet vrezen?
Ook even heel kort. Welk verbond bedoel je dan? Bedoel je het verbond met Abraham of het Mozaisch verbond?
Allebei. De HEERE heeft iedere keer Zijn verbondsbeloften herhaald en nooit ingetrokken. In het Nieuwe Testament is het ten volle uitgebreid wat Hij aan Abraham al beloofde: in u zullen alle geslachten van het aardrijk gezegend worden.
Paulus schrijft dan aan de Galaten oa
Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend mét de gelovige Abraham.
De heidenen die eertijds vreemdelingen van de beloften zijn 'nabijgekomen'

Ik verwijs eveneens naar Romeinen 11
Met name vers 29
Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Israël is onze oudste broeder. En we zien uit naar de vervulling van de belofte dat ze tot kennis van de Heere Jezus mogen komen als de Messias.

En ja, ik denk dat dat onze houding naar de Joden stempelt.
Ook hoe we naar deze oorlog kijken. In het verlangen dat God in deze weg het deksel bij Zijn volk zal wegnemen.
(En hoe ik naar de oorlog kijk heb ik in eerdere berichten geprobeerd duidelijk te maken.)

Toch zie ik ook 'seculiere' mensen voor Israël opkomen, zie oa de column van Plasterk en de bijdragen van Leon de Winter.

(Begrijp ik nu goed dat je van mening bent dat de kerk in plaats van Israël is gekomen?)
Het Mozaïsch verbond (Oude Verbond) is een verbijzondering van het verbond met Abraham. En dat Mozaïsch verbond wordt in Hebreen 8 vers 13 ; Oud en nabij de verdwijning genoemd. M.a.w. het Mozaïsch verbond is afgeschaft, is oud verklaard onder de oude bedeling. Met al het schaduwachtige dat erbij hoort. Het verbond in hef NT is hetverbond van Abraham dat nu nog helderder en duidelijker is. Christus wordt de Middelaar van het nieuwe verbond genoemd.
Ik zal nog ingaan op Romeinen 9 tot 11. Een rest van Israël zal naar de verkiezing zalig worden. Bij Paulus is altijd de volgorde eerst Jood, dan de Griek ( heiden) . En volgens Romeinen 11 vers 25 en 26 dat. Romeinen 11 vers 26 bevat geen tijdsvolgorde. Maar het begin moet gelezen worden "op die wijze" zal zij zalig worden. Namelijk dat deel van de Joden die niet met blindheid verslagen blijven. En de volheid van de heidenen. En het woordje "totdat" in vers 25. Moet je ook niet lezen als tijdsvolgorde. Maar dat de blindheid voortduurt totdat alle heidenen binnen gebracht zijn, en je zou dan zoals elders in NT kunnen lezen: en dan zal het einde zijn...

Om je laatste vraag te beantwoorden. Of de kerk ipv Israël is gekomen?

Nee. De kerk bestaat uit jood en heiden.

Zo hou je oog ook voor de christenen uit de heidenen zoals Palestina. Ook in deze oorlog.
Wanneer Je zegt de seculiere staat Israël ( vijanden van God) is gemachtigd om de Palestijnen ( ook de christenen) geen recht van bestaan te geven, misken je volgens mij dat ook zij schepselen van God zijn.

Daarnaast wil ik nog opmerken. In het NT zegt Paulus. Niet alles wat Israël heet, is waarlijk Israël. Romeinen 9 vers 6. En wanneer Paulus elders duidelijk maakt dat alleen de gelovigen de ware kinderen van Abraham zijn. Geeft natuurlijke afstamming geen recht op: delen in Gods beloften. Maar enkel door het geloof bij Jood en heiden zal er gedeeld worden in Gods beloften.

Ps. Ik zeg ook niet dat er niet opgekomen mag worden voor Israël. Maar hou ook oog voor de gewone Palestijnen. En ( dat gevoel kreeg ik beetje) poets niet kritiek op handelen Israël weg met bij wijze van spreken 10 tegenberichten over "ware slechtheden Hamas, zonder de terechte kritiek die er ook is op keuzes die gemaakt worden door Israël te erkennen. De consequenties die het heeft te negeren a.h.w. Ik zie ook dat je vandaag een link heb geplaatst waar je dat wel doet. Hoe afschuwelijk dit verhaal ook is. En laten we het dan ook maar niet afdoen als; boontje om.zijn loontje. En deze Palestijnen hun menszijn ontnemen. Daar heeft niemand het recht toe. Niet van een Jood, Moslim, Gazaan of welk volk dan ook.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dat Israël het humanitair oorlogsrecht schendt is glashelder.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 24 mei 2025, 23:17 Dat Israël het humanitair oorlogsrecht schendt is glashelder.
Hoeveel keus heb je in een oorlog tegen terroristen? We hebben gezien hoe westerse soldaten zich misdragen hebben in andere landen. Laat staan als je voor je eigen land op leven en dood vecht tegen terroristen.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 24 mei 2025, 23:17 Dat Israël het humanitair oorlogsrecht schendt is glashelder.
Dat er incidenten zijn is helder. Die worden door Israël onderzocht en bestraft. Voor de rest zijn het veel verdachtmakingen uit linkse en Islamitische hoek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie