Toch snap ik Huisman wel. De verschillen in prediking lopen langs de bevindelijke elementen waarin HHK predikanten onderling verschillen, niet in de kernzaken. Als je dat zou willen onderverdelen in links en rechts, dan is het niet verwonderlijk dat je meer ‘Kievit’ rechts hoort, dan links.
Gereformeerde Gemeenten
- Maanenschijn
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Welke eerste?J de Groot schreef: ↑Gisteren, 13:10Binnen de Herst Herv Kerk hoor ik dat ter rechterzijde nauwelijks , alleen ten tijde van de discussie rondom de Dordtse Leerregels heb ik commentaar gehoord op Van den BrinkBertiel schreef: ↑Gisteren, 13:07Dat laatste ben ik met u eens maar ik heb dat bij zowel links als rechts gehoord.J de Groot schreef: ↑Gisteren, 13:03Het is natuurlijk heel eenvoudig weer te geven dat er in ieder geval sprake is dat binnen de Herst Herv Kerk er een zeer groot verschil is in prediking , groter dan in de Geref Gemeenten
Als ik de prediking van dominee Roelofsen vergelijk met die van bijv dominee Koppelaar , dan zie ik wel meer verschillen dan enkel accentverschillen
En ik vind het ook lastig dat sommige predikanten van de preekstoel een steekstoel maken door af te geven op een bepaalde prediking binnen de geref gezindte
Daar is de preekstoel niet voor bedoeld
Maar begrijp ik goed dat je met dat eerste het niet eens bent ? En waarom niet , als ik mag vragen ?
Ik heb me jaren aan de uiterst rechterzijde bewogen van de HHK en ja daar werden met regelmaat steken gegeven naar links.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Bevindelijke elementen zijn best wel subjectief.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 13:11Toch snap ik Huisman wel. De verschillen in prediking lopen langs de bevindelijke elementen waarin HHK predikanten onderling verschillen, niet in de kernzaken. Als je dat zou willen onderverdelen in links en rechts, dan is het niet verwonderlijk dat je meer ‘Kievit’ rechts hoort, dan links.huisman schreef:Ik ga natuurlijk geen namen noemen. De zorg die ik benoem is er ook bij een deel van de HHK predikanten die ik spreek…..en dat zijn er best veel.
Ik heb nog geen een dominee de wedergeboorte horen ontkennen en nog geen één horen zeggen dat zondebesef en berouw daar geen onderdeel van zijn.
Ik heb er wel voorwaardelijk evangelie horen preken al dan niet bedekt.
- Maanenschijn
Ik denk dat bevinding (ervaring: hoe resoneert het werk van de Heilige Geest in een mens) prima past in een prediking van zonde en genade. Net als ik weet jij dat de mate van bevinding preken verschilt. Tot het ontbreken daarvan, of het overheersen in een preek. Als de bevinding boven ligt, is Christus vaak bedekt. Als de bevinding in een preek ontbreekt, worden harten weinig verwarmd.Bertiel schreef:Bevindelijke elementen zijn best wel subjectief.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 13:11Toch snap ik Huisman wel. De verschillen in prediking lopen langs de bevindelijke elementen waarin HHK predikanten onderling verschillen, niet in de kernzaken. Als je dat zou willen onderverdelen in links en rechts, dan is het niet verwonderlijk dat je meer ‘Kievit’ rechts hoort, dan links.
Ik heb nog geen een dominee de wedergeboorte horen ontkennen en nog geen één horen zeggen dat zondebesef en berouw daar geen onderdeel van zijn.
Ik heb er wel voorwaardelijk evangelie horen preken al dan niet bedekt.
En zoals ik al schreef, de kernzaken en drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid hoor ik HHK breed, dat is ook de discussie niet. En was dat ook niet in discussie met @Huisman.
-
Mij is altijd geleerd dat de bevinding uit de prediking op moet komen. Het woord is van zichzelf bevindelijk en zal zelf de bevinding werken.
-
Ik had nog wat meer geschreven in mijn reactieBertiel schreef: ↑Gisteren, 13:12Welke eerste?J de Groot schreef: ↑Gisteren, 13:10Binnen de Herst Herv Kerk hoor ik dat ter rechterzijde nauwelijks , alleen ten tijde van de discussie rondom de Dordtse Leerregels heb ik commentaar gehoord op Van den BrinkBertiel schreef: ↑Gisteren, 13:07Dat laatste ben ik met u eens maar ik heb dat bij zowel links als rechts gehoord.J de Groot schreef: ↑Gisteren, 13:03 Het is natuurlijk heel eenvoudig weer te geven dat er in ieder geval sprake is dat binnen de Herst Herv Kerk er een zeer groot verschil is in prediking , groter dan in de Geref Gemeenten
Als ik de prediking van dominee Roelofsen vergelijk met die van bijv dominee Koppelaar , dan zie ik wel meer verschillen dan enkel accentverschillen
En ik vind het ook lastig dat sommige predikanten van de preekstoel een steekstoel maken door af te geven op een bepaalde prediking binnen de geref gezindte
Daar is de preekstoel niet voor bedoeld
Maar begrijp ik goed dat je met dat eerste het niet eens bent ? En waarom niet , als ik mag vragen ?
Ik heb me jaren aan de uiterst rechterzijde bewogen van de HHK en ja daar werden met regelmaat steken gegeven naar links.
Dat de prediking van genoemde predikanten sterk verschilt
Ik hoor veel steken naar rechts , en dat is niet zelden in gemeenten waar veel voormalige Ger Gemmers zitten
Ik vind dat moeilijk . Prima als je het in de Herst Herv Kerk beter hebt dan in de Geref Gemeenten
Maar afgeven op de Geref Gemeenten en aanverwante kerken , dat is echt niet goed
De noodzaak van wedergeboorte is zo essentieel en nodig en ook de samenhang van de christelijke zeden daarbij , zoals dominee Clements dat verwoordt in de krant van deze dag
Waar de noodzaak van wedergeboorte en om op goede gronden geborgen te zijn op dé Steenrots onder druk komt te staan door bepaalde zaken rondom de prediking in de gezamenlijke geloofsbeleving , gaat de christelijke zede , in zowel gepraat , gelaat , daad en gewaad steeds meer achteruit . Als die in de prediking wel klinkt , maar de beleving daarvan door het ontbreken van de bevindingen gemist wordt , dan is dat wel een gevaar
En dan is de zekerheid een vanzelfsprekendheid geworden en worden de Thomassen in de Geref gezindte veracht en bespot , terwijl een abonnement van Netflix prima past binnen de christelijke zeden
Ik zeg deze dingen in het algemeen , maar zie daarin wel een tendens binnen bepaalde prediking die deze gevaren met zich mee brengt
-
Ik herken hetgeen wat je zegt totaal niet
Alle predikanten preken de noodzaak van de wedergeboorte in heel de HHK.
Alle predikanten zien enkel Christus als rots en borg.
Alle predikanten waarschuwen tegen wereldgelijkvormigheid en alle dominees zullen Netflix afkeuren.
Alle predikanten preken de noodzaak van de wedergeboorte in heel de HHK.
Alle predikanten zien enkel Christus als rots en borg.
Alle predikanten waarschuwen tegen wereldgelijkvormigheid en alle dominees zullen Netflix afkeuren.
- Maanenschijn
En waarin wijkt dit af wat ik zeg?Bertiel schreef:Mij is altijd geleerd dat de bevinding uit de prediking op moet komen. Het woord is van zichzelf bevindelijk en zal zelf de bevinding werken.
-
Het ontbreken van gepreekte bevinding kan prima een zeer bevindelijke preek zijn.
Bevinding past niet prima in een preek. Het woord moet gepreekt worden en het woord zelf zorgt voor de bevinding.
Bevinding past niet prima in een preek. Het woord moet gepreekt worden en het woord zelf zorgt voor de bevinding.
- Maanenschijn
Nee, daar ben ik het niet met je eens. Wel eens dat de bevinding uit de bepreekte tekst naar voren moet komen en er geen ‘verhaaltjesprediking’ zonder tekstgrond ontstaat.
Wel denk ik dat in de predikanten de ervaringen van het hart en geloofsleven (dat is voor mij bevinding) benoemd en bepreek mogen worden. Dat daarin de kudde geweid mag worden.
Wel denk ik dat in de predikanten de ervaringen van het hart en geloofsleven (dat is voor mij bevinding) benoemd en bepreek mogen worden. Dat daarin de kudde geweid mag worden.
Jammer dat jij de verschillen wil wegpoetsen want ook jij hoort ze wel degelijk.
Laat mijn kerkverband (CGK) een baken in zee zijn. Onze kerkelijke situatie/chaos is begonnen bij de prediking.
Jij noemt zaken die je altijd en overal hoort binnen de HHK. Ik betwijfel dat door mijn eigen luisterervaring. Maar als jij gelijk hebt is het lek nog niet boven. Wijlen ds. P den Butter heeft in Bewaar het Pand ooit een artikelen serie geschreven over de prediking. De titel van die serie was zoiets als: Wat wordt er niet gezegd.
Je kunt allerlei zaken benoemen in een preek maar als die zaken niet Bijbels 'gevuld' worden zijn het uiteindelijk alleen maar termen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Kun je concretiseren wat die zorg is? Dus niet iets vaag als 'dit of dat geloofsartikel wordt niet genoemd'. Vaak slaat dat precies nergens op, maar ik kan me op verschillende manieren wel indenken waar zorgen kunnen liggen. Ik zie ook wel een verschuiving van een klassiek bevindelijke prediking naar een meer objectief-Schriftuurlijke prediking. Alhoewel je die verscheidenheid, anders dan mij bwp-gemeente, in een groot deel van de hervormde kring altijd al wel gewoon had (zonder dat het water en vuur was).
Ik hoorde pas iemand zeggen: ik denk dat ik remonstrantser ben dan ik altijd dacht. Maar het is hetzelfde wat ik op zondag van de preekstoel hoor.
Ik denk dat die persoon gelijk had.
Het was iemand van een HHG.
Dus ik denk dat ik begrijp wat Huisman bedoelt.
Ik denk dat die persoon gelijk had.
Het was iemand van een HHG.
Dus ik denk dat ik begrijp wat Huisman bedoelt.
Ik snap dat niet. Je kunt met zo'n uitspraak alle kanten op. Het feit dat de dominee oproept tot bekering in actieve zin, is zoveel bijbels als remonstrants. Het kader van het geheel van de bediening maakt dan uit hoe je uitspraken moet taxeren. Iemand die nu pas erachter komt tamelijk remonstrants te zijn, zie ik niet als een juiste graadmeter voor het goed beoordelen van de prediking.
Gemeentebeschouwing. Een vrij automatische lijn doop, belijdenis, avondmaal. Geloven meer preken als iets wat je ‘gewoon’ moet doen dan een gave van God. De noodzaak van het onmisbare en onwederstandelijke werk van de Heilige Geest. Geen kenmerken van een waar geloof (durven) te noemen zoals de Schrift die geeft.Herman schreef: ↑Gisteren, 14:04Kun je concretiseren wat die zorg is? Dus niet iets vaag als 'dit of dat geloofsartikel wordt niet genoemd'. Vaak slaat dat precies nergens op, maar ik kan me op verschillende manieren wel indenken waar zorgen kunnen liggen. Ik zie ook wel een verschuiving van een klassiek bevindelijke prediking naar een meer objectief-Schriftuurlijke prediking. Alhoewel je die verscheidenheid, anders dan mij bwp-gemeente, in een groot deel van de hervormde kring altijd al wel gewoon had (zonder dat het water en vuur was).
Ik zal toch wat namen noemen zonder beoordeling om te laten zien dat het echt meer is dan accentverschillen. ds. W.J.C. Blijderveen of ds. J.R van Vugt preken echt anders dan bv ds. H. Roelofsen of ds. D. Zoet. Verschil is aanmerkelijk!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.