Situatie Midden-Oosten

huisman

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: Gisteren, 12:59
huisman schreef: Gisteren, 11:19
Lilian1975 schreef: Gisteren, 10:44
huisman schreef: Gisteren, 09:56
1. Ik heb het verwijderde bericht niet gelezen maar het bericht heeft jou geraakt daarom is het goed dat het verwijderd is.
2. Mijn steun voor Israël is niet blind maar wel sterk zeker nu Israël een existentiële strijd voert. Deze steun heeft zeker een belangrijke Bijbelse component.
3. In een oorlog is de waarheid de eerste die sneuvelt. Veel media wil ons doen geloven dat bij elke aanval van Israël er uitsluitend vrouwen en kinderen omkomen. Dat Israël alleen scholen en ziekenhuizen bombardeert. Dat Hamas een organisatie is die een eerlijke strijd voert en niet hun eigen bevolking misbruikt door zich te verschuilen juist onder scholen en ziekenhuizen.
4.Ik hoor geen enkel alternatief voor deze strijd. Hoe en van wie krijgt Israël veiligheidsgaranties? Echt van niemand!
5.ik vind het zorgelijk dat het mediaoffensief van Hamas en ‘links’ heeft geresulteerd dat het frame ‘genocide’ en ‘hongersnood’ ook onder ons voor waarheid wordt aangenomen.
6. Militair gezien vecht Israël deze oorlog ‘netjes’ . Geen chemische wapens. B.v geen Agent orange die de VS gebruikte in de Vietnam oorlog. Geen napalm die de VS toen ook veel gebruikte. Maar een grootschalig conflict in een Urban Area is altijd ‘lelijk’.
Let wel: Hier heeft Hamas letterlijk voor gekozen op 7 oktober 2023.
7. Er zijn verschrikkelijke incidenten geweest tijdens dit offensief. Ook hebben hier en daar individuele soldaten zich misdragen. Ook binnen Israël wordt er door media,bevolking en ook justitie kritisch gekeken naar deze incidenten. Maar het zijn wel incidenten die in elke rechtvaardige oorlog voorkomen. Ook Oekraïense soldaten hebben Russische gewonde krijgsgevangen geëxecuteerd. Oorlog is verschrikkelijk en mensen komen dan soms tot verschrikkelijke daden. Maar van al die beste stuurlui die in de tweede kamer, op universiteiten en in de Nederlandse talkshows zitten walg ik.

Kortom mijn steun voor Israël is onverminderd gebleven.
Dank je voor je reactie

Wbt punt 2. Er is een psychologische strijd. Dat zeker. Maar in hoe er tegen de dingen aangekeken word.... door welke partij ook, bepaald de keuzes die gemaakt worden. In zwijgen en in demonstreren of oorlogshandelingen of werken naar een min of meer vreedzame oplossing.
Ik denk dat zeker de invloed van visie op wat het verbond behelst. En wat niet. En wat de beloften zijn voor toen en of nu en of de toekomst daarin zeker ern rol speelt. En een zekere mate van blindheid mee kan geven.
Wbt punt 3. De waarheid die als eerste sneuvelt. Geldt voor alle partijen. Een christen moet staan naar de waarheid. En niet alleen op de onwaarheden van de vijand wijzen. Maar ook op de andere onwaarheden van andere partijen. Inclusief onszelf. Die nuance mis ik wel een beetje. Dan kan het soms ongemakkelijk zijn om feitelijke beschuldigingen die er ook zijn, eerlijk onder ogen te zien.
En dan ook eerlijk communiceren. Nu lijkt zodra er wat vragen gesteld worden bij hoe de strijd zich ontwikkeld je gelijk im het kamp van de journalisten die feiten verdraaien gestopt wordt. Volgens mij zegt niemand hier dat Israël alleen scholen en ziekenhuizen bombardeerd.
Bewust stel ik ook vragen aan Edelweiss omdat zij inzicht heeft kennelijk in berichten die wij niet te horen en te zien krijgen. Toch geeft ook zij aan. Het is moeilijk onafhankelijke berichten te lezen. En juist die onafhankelijkheid is nodig voor de waarheid.
Wbt 4. Ik denk door de intensiteit juist nu, misschien de steun juist eerder afneemt dan toeneemt. Vrijwel iedereen vond het terecht dat Israël Gaza binnenviel na de terreurdaden op 7 oktober.
Wbt 5. Ook in post waar bewust niet voor termen van genocide gekozen wordt, voor honger ipv hongersnood, lijkt met stilzwijgen ( en dat is ook een keuze!) Te worden beantwoord. Of alleen met een frame de linkse en Hamas journalisten die.... alsof zodra je wat vragen hebt bij de gang van zaken je dus in hun kamp zit. Er is geen gesprek mogelijk. Waardoor standpunten lijken te verharden. En soms het christelijk denken en handelen alleen geldt mbt tot mensen die niet de Palestijnse nationaliteit hebben.
Wbt 6. Ja klopt. Maar het is voor mij meer het geheel. Waar stopt het. Wanneer? En is dit de oplossing. Waarom dan? Etc. Ook Israël heeft in het verleden keuzes gemaakt die het deels voeding heeft gegeven. Daarmee praat je de daad van Hamas niet goed. Maar als niemand zijn verantwoordelijk niet erkent in het ontstaan van ern conflict ligt het volgende conflict alweer op de loer.
7 toch is het vreemd dat niemand bijna lijkt te reageren op het feit dat er ook onschuldigen Palestijnen zijn. Zelfs niet op christenen.

Verder ondanks je reactie lijk je voor mij nu niet in te gaan op de wezenlijke vragen.
Kan en hoe dan een bepaald theologisch standpunt je gevoelig maken voor blinde liefde ten koste van andere schepselen.
En waarom wordt de kritiek zo weinig genoemd? En hoe komt het dat we het seculiere Israël op een lijn zetten met gelovigen? Ik vind het oprecht lastig het goed onder woorden te brengen.

En nee het gaat me niet puur om de post van gisteren. Wel om de voedingsbodem die er kennelijk is voor deze reacties. Ik hoopte dat dat duidelijk was in mijn openingspost. Dit even als reactie op opmerkingen hierover.
Om het nog wat ingewikkelder te maken. Let wel ik pas deze teksten uitdrukkelijk niet toe op het huidige conflict.

https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=5&hf=7&ind=1

Ik plaats hier een link naar Deuteronomium 7 met kanttekeningen . De HEERE verdrijft vele volken om het volk Israël plaatst te bereiden. De HEERE geeft opdracht om de volken te verbannen. Uitroeien. zie Jozua 11:11. En zij sloegen alle ziel die daarin was met de scherpte des zwaards, die verbannende; er bleef niets over wat adem had.
Waren er ook ‘onschuldige’ vrouwen en kinderen onder deze volken?

Passen deze teksten nog in ons beeld van de HEERE?
Ik reageer hier kort op. Hopelijk vanavond iets meer tijd ervoor. Ik hoop dan 8n mijn reacties de andere postings mee te nemen.

Maar ja @Huisman.
Je geeft zelf aan deze tekst niet op deze situatie toe te willen passen. Maar noemt het toch. Daarmee geef je een suggestie af. Namelijk dat ik of anderen er geen raad mee weten of eigenlijk iets uit de Bijbel wil schrappen, zelfs?

Dat beeld past inderdaad bij de HEERE. Ook voor mij. Hij alleen mag doen met Zijn Schepping, omdat Hij alleen is de Eigenaar van Zijn schepping is . Niet wij, niet Jozua en niet het huidige volk Israel. Ook staat er nergens dat Hij lust heeft in de dood van goddelozen. Wij dan wel? Hij gaf Jozua (Zijn Knecht, kind van God) daarvoor de opdracht met het doel om plaats te maken voor Israël om zo de komst van de Messias voor te bereiden. De Heere Zelf zou plaats maken! Dat de HEERE daarvoor de opdracht gaf staat ook duidelijk beschreven. Ik lees nergens of heb nergens gehoord dat nu de opdracht gegeven is om alle Palestijnen uit te roeien.
Jammer dat jij en @TSD juist doen wat ik wilde voorkomen. Het toepassen op het huidige conflict. Daarom twijfelde ik om het te posten maar deed het met een uitdrukkelijker disclaimer erbij. Jammer maar dat krijg je als je via schrift een discussie voert. Dan kun je niet altijd je bedoeling goed overbrengen.
Op zich wel eens met wat je schrijft.

Toch nog maar een ander Schriftgedeelte: Zacharia 2 waarin vers 8 de bekende woorden staan: Want die ulieden (Israël) aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan. In mijn optiek heeft Hamas op 7 oktober Zijn oogappel aangeraakt. Graag hoor ik of ik dit verkeerd zie.

https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=38&hf=2&ind=1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Nog even een nabrander. Bekijk de video op deze link van de NOS vandaag.

https://nos.nl/l/2567881#UPDATE-container-86312939

Ik zie bij geen van de vele mannen op deze video maar enigszins tekenen van ondervoeding. Het frame van hongersnood in Gaza is helaas gelukt maar het is fake news. Inmiddels wordt er in Gaza weer volop brood gebakken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Philip

Bericht door Philip »

huisman schreef: Gisteren, 14:46 Nog even een nabrander. Bekijk de video op deze link van de NOS vandaag.

Ik zie bij geen van de vele mannen op deze video maar enigszins tekenen van ondervoeding. Het frame van hongersnood in Gaza is helaas gelukt maar het is fake news. Inmiddels wordt er in Gaza weer volop brood gebakken.
Dat niet iedereen honger lijdt, betekent niet dat er geen hongersnood is. Er zijn - zoals in elke hongersnood - mensen die over uitgebreide voedselopslagen beschikken. Kijk maar naar de Nederlandse hongerwinter 1944-1945.
De bakkerijen staan trouwens niet in het gedeelte van Gaza waar de hongersnood het ergst is, namelijk het noorden.
huisman

Bericht door huisman »

Philip schreef: Gisteren, 14:52
huisman schreef: Gisteren, 14:46 Nog even een nabrander. Bekijk de video op deze link van de NOS vandaag.

Dat niet iedereen honger lijdt, betekent niet dat er geen hongersnood is. Er zijn - zoals in elke hongersnood - mensen die over uitgebreide voedselopslagen beschikken. Kijk maar naar de Nederlandse hongerwinter 1944-1945.
De bakkerijen staan trouwens niet in het gedeelte van Gaza waar de hongersnood het ergst is, namelijk het noorden.
Ik kan nu een welles nietes spelletje met jou gaan voeren. In de berichten wordt gesproken over heel Gaza. Zoek je door dan zie je bv dat dezelfde berichten er ook waren in juni 2024. Sinds het terugslaan van Israël in oktober 2023 komen er twee terugkerende berichten. Nog even en er is geen voedsel meer en nog even en er is geen medische zorg meer. Alleen dat ‘even’ duurt al 20 maanden. Het persburo van Hamas heeft het blijkbaar goed voor elkaar.

Je hongerwinter vergelijking is zo onzinnig dat ik daar niet op inga.
TSD

Bericht door TSD »

huisman schreef: Gisteren, 14:33

Dank je voor je reactie

Wbt punt 2. Er is een psychologische strijd. Dat zeker. Maar in hoe er tegen de dingen aangekeken word.... door welke partij ook, bepaald de keuzes die gemaakt worden. In zwijgen en in demonstreren of oorlogshandelingen of werken naar een min of meer vreedzame oplossing.
Ik denk dat zeker de invloed van visie op wat het verbond behelst. En wat niet. En wat de beloften zijn voor toen en of nu en of de toekomst daarin zeker ern rol speelt. En een zekere mate van blindheid mee kan geven.
Wbt punt 3. De waarheid die als eerste sneuvelt. Geldt voor alle partijen. Een christen moet staan naar de waarheid. En niet alleen op de onwaarheden van de vijand wijzen. Maar ook op de andere onwaarheden van andere partijen. Inclusief onszelf. Die nuance mis ik wel een beetje. Dan kan het soms ongemakkelijk zijn om feitelijke beschuldigingen die er ook zijn, eerlijk onder ogen te zien.
En dan ook eerlijk communiceren. Nu lijkt zodra er wat vragen gesteld worden bij hoe de strijd zich ontwikkeld je gelijk im het kamp van de journalisten die feiten verdraaien gestopt wordt. Volgens mij zegt niemand hier dat Israël alleen scholen en ziekenhuizen bombardeerd.
Bewust stel ik ook vragen aan Edelweiss omdat zij inzicht heeft kennelijk in berichten die wij niet te horen en te zien krijgen. Toch geeft ook zij aan. Het is moeilijk onafhankelijke berichten te lezen. En juist die onafhankelijkheid is nodig voor de waarheid.
Wbt 4. Ik denk door de intensiteit juist nu, misschien de steun juist eerder afneemt dan toeneemt. Vrijwel iedereen vond het terecht dat Israël Gaza binnenviel na de terreurdaden op 7 oktober.
Wbt 5. Ook in post waar bewust niet voor termen van genocide gekozen wordt, voor honger ipv hongersnood, lijkt met stilzwijgen ( en dat is ook een keuze!) Te worden beantwoord. Of alleen met een frame de linkse en Hamas journalisten die.... alsof zodra je wat vragen hebt bij de gang van zaken je dus in hun kamp zit. Er is geen gesprek mogelijk. Waardoor standpunten lijken te verharden. En soms het christelijk denken en handelen alleen geldt mbt tot mensen die niet de Palestijnse nationaliteit hebben.
Wbt 6. Ja klopt. Maar het is voor mij meer het geheel. Waar stopt het. Wanneer? En is dit de oplossing. Waarom dan? Etc. Ook Israël heeft in het verleden keuzes gemaakt die het deels voeding heeft gegeven. Daarmee praat je de daad van Hamas niet goed. Maar als niemand zijn verantwoordelijk niet erkent in het ontstaan van ern conflict ligt het volgende conflict alweer op de loer.
7 toch is het vreemd dat niemand bijna lijkt te reageren op het feit dat er ook onschuldigen Palestijnen zijn. Zelfs niet op christenen.

Verder ondanks je reactie lijk je voor mij nu niet in te gaan op de wezenlijke vragen.
Kan en hoe dan een bepaald theologisch standpunt je gevoelig maken voor blinde liefde ten koste van andere schepselen.
En waarom wordt de kritiek zo weinig genoemd? En hoe komt het dat we het seculiere Israël op een lijn zetten met gelovigen? Ik vind het oprecht lastig het goed onder woorden te brengen.

En nee het gaat me niet puur om de post van gisteren. Wel om de voedingsbodem die er kennelijk is voor deze reacties. Ik hoopte dat dat duidelijk was in mijn openingspost. Dit even als reactie op opmerkingen hierover.
Om het nog wat ingewikkelder te maken. Let wel ik pas deze teksten uitdrukkelijk niet toe op het huidige conflict.

Ik plaats hier een link naar Deuteronomium 7 met kanttekeningen . De HEERE verdrijft vele volken om het volk Israël plaatst te bereiden. De HEERE geeft opdracht om de volken te verbannen. Uitroeien. zie Jozua 11:11. En zij sloegen alle ziel die daarin was met de scherpte des zwaards, die verbannende; er bleef niets over wat adem had.

Ik reageer hier kort op. Hopelijk vanavond iets meer tijd ervoor. Ik hoop dan 8n mijn reacties de andere postings mee te nemen.

Maar ja @Huisman.
Je geeft zelf aan deze tekst niet op deze situatie toe te willen passen. Maar noemt het toch. Daarmee geef je een suggestie af. Namelijk dat ik of anderen er geen raad mee weten of eigenlijk iets uit de Bijbel wil schrappen, zelfs?

Dat beeld past inderdaad bij de HEERE. Ook voor mij. Hij alleen mag doen met Zijn Schepping, omdat Hij alleen is de Eigenaar van Zijn schepping is . Niet wij, niet Jozua en niet het huidige volk Israel. Ook staat er nergens dat Hij lust heeft in de dood van goddelozen. Wij dan wel? Hij gaf Jozua (Zijn Knecht, kind van God) daarvoor de opdracht met het doel om plaats te maken voor Israël om zo de komst van de Messias voor te bereiden. De Heere Zelf zou plaats maken! Dat de HEERE daarvoor de opdracht gaf staat ook duidelijk beschreven. Ik lees nergens of heb nergens gehoord dat nu de opdracht gegeven is om alle Palestijnen uit te roeien.
Jammer dat jij en @TSD juist doen wat ik wilde voorkomen. Het toepassen op het huidige conflict. Daarom twijfelde ik om het te posten maar deed het met een uitdrukkelijker disclaimer erbij. Jammer maar dat krijg je als je via schrift een discussie voert. Dan kun je niet altijd je bedoeling goed overbrengen.

Toch nog maar een ander Schriftgedeelte: Zacharia 2 waarin vers 8 de bekende woorden staan: Want die ulieden (Israël) aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan. In mijn optiek heeft Hamas op 7 oktober Zijn oogappel aangeraakt. Graag hoor ik of ik dit verkeerd zie.

Je kan dat jammer vinden, maar je post dit gedeelte wel gewoon in dit topic en stelt de vraag of het past in ons beeld van God. Maar dat zeg je wel in de context van dit conflict, anders is het zinloos om het in dit topic te plaatsen. Dus ik kon je bericht niet anders opvatten dat jouw disclaimer alleen aangaf dat de opdracht om hele volkeren uit te roeien niet van toepassing is op de Palestijnen in Gaza. Mijn punt is dat dit hele gedeelte irrelevant is in dit conflict. Dus dan moet je misschien duidelijker maken waarom je de link naar dat gedeelte wél plaatst en wat je er wél precies mee wil zeggen.

Israël mocht, los van deze volkeren sowieso natuurlijk niet zonder enige reden andere volkeren aanvallen, dus ook in de algemene krijgswetten gaat het om volkeren die vijandig stonden tegenover Israël en die mogelijk zélf een conflict waren begonnen.

Ik denk verder dat je het niet verkeerd ziet v.w.b. Zacharia 2, maar ik zie even niet in wat je er nu precies mee wil zeggen, ook richting mij. Israël heeft het volste recht om Hamas te vernietigen en inderdaad, het aanvallen van Israël heeft nog een extra dimensie ten opzichte van het aanvallen van een ander volk (zoals Rusland vs. Oekraïne). Dat betekent in mijn ogen niet dat Israël meer rechten heeft ofzo. Ik zie het dan meer als een extra legitimatie van een oorlog die sowieso al legitiem is, net zoals Oekraïne legitiem oorlog voert tegen agressor Rusland.
refo

Bericht door refo »

Jozua 11 is interessant om te lezen. Het hoofdstuk besluit: 21 Te dier tijde nu kwam Jozua, en roeide de Enakieten uit, van het gebergte, van Hebron, van Debir, van Anab, en van het ganse gebergte van Juda, en van het ganse gebergte van Israël; Jozua verbande hen met hun steden. 22 Er bleef niemand van de Enakieten over in het land der kinderen Israëls; alleenlijk bleven zij over te Gaza, te Gath, en te Asdod.

Dat uitroeien was blijkbaar belangrijk om alle Enakieten en Refaïeten uit te roeien. Reuzen en daardoor een soort duivelsgebroed. Ook mensen die dragers waren van hun genen moesten uitgeroeid worden. Veel meer heeft Jozua eigenlijk niet gedaan. Helaas is dat niet afgemaakt ten tijde van Jozua. In de tijd van Saul kreeg men weer last van dat gebroed, vanuit de genoemde steden.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Herman schreef: Gisteren, 11:52
Amstelodamense schreef: Gisteren, 11:40 Omdat ik zie dat hier heel veel compassie is met het Joodse volk en het leed van de Gazanen wordt gebagatelliseerd (dat leeft heel breed in de gereformeerde gezindte). Er wordt zelfs gesproken over rechtvaardige oorlog en 'slechts' 50.000 doden (wat 'keurig' zou zijn). Daar sla ik op aan
En gewoon sorry zeggen?
Sorry tegen wie en wat moet mijn excuses volgens jou inhouden?
Philip

Bericht door Philip »

huisman schreef: Gisteren, 15:07
Philip schreef: Gisteren, 14:52

Ik kan nu een welles nietes spelletje met jou gaan voeren. In de berichten wordt gesproken over heel Gaza. Zoek je door dan zie je bv dat dezelfde berichten er ook waren in juni 2024. Sinds het terugslaan van Israël in oktober 2023 komen er twee terugkerende berichten. Nog even en er is geen voedsel meer en nog even en er is geen medische zorg meer. Alleen dat ‘even’ duurt al 20 maanden. Het persburo van Hamas heeft het blijkbaar goed voor elkaar.

Je hongerwinter vergelijking is zo onzinnig dat ik daar niet op inga.
Ik vind het jammer dat je zo agressief reageert, zeker als je verkeerd leest. Ik vergelijk de hongersnood helemaal niet met de hongerwinter. Ik signaleer alleen dat je op basis van een filmpje niet kunt concluderen dat er geen hongersnood is. In elke hongersnood zijn er mensen die voldoende te eten hebben en mensen die dat niet hebben. Hongersnood is niet 'er is geen voedsel meer', maar 'er lijden veel mensen honger'.

Lees dan hoe het gaat: https://www.rd.nl/artikel/1107685-medew ... ook-honger
Functionarissen van Israëlische leger geven het zelf toe. Of verspreidt het RD nu ook al Hamas-propaganda? Al die organisaties in de Gazastrook liegen?
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef: [/b]ser_id=4650]

Dank je voor je reactie

Maar ja @Huisman.

Ik had eerst een lang antwoord. Maar zie dat TSD ook al geantwoord heeft.
Ik stel maar eens een tegenvraag!
Waarom zing je nog psalmen als alles puur op Israël slaat en niet op Zijn kinderen? Als het puur geschiedenis is en niet over Geestelijk Israël? Uit Jood en heiden. Ook die heidense christen Palestijnen die gebombardeerd worden door wat wij "Gods volk" noemen.
De psalmen die ik bedoel zijn bijvoorbeeld bewaar me als de appel van Uw oog en Hij zal.ze tellen als in Israël ingelijfd. Alles wat in de Wet en profeten staat is in Christus vervuld.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 23 mei 2025, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

helma schreef: Gisteren, 12:09 Wat betreft de verwijderde posting sluit ik me bij Henk J aan.
Het is goed dat het nu verwijderd is en dat had ik na jouw melding wel verwacht. In het verleden kon maar één persoon een melding doen daarna kreeg je de melding: dit is al gemeld. Maar ik begrijp dat dat inmiddels veranderd is.

Wat betreft je vraag Lilian, over ' het seculiere' Israël op één lijn zetten met gelovigen; dat herken ik niet zo op dit forum.
Wél blijft voor mij, op grond van Gods Woord, vaststaan dat dit seculiere Israël nog steeds Gods verbondsvolk is en daarom 'bemind om der vaad'ren wil'
Het is Godonterend hoe Israël zich als natie nog steeds van Jezus als Messias afkeert. Hoe inderdaad hun visie is w.b. LHBTQ+
En om maar niet te spreken over hun abortusstandpunt...ongeboren kinderen mogen tot de bevalling gedood worden. Iedere vrouw die zich aanmeldt bij het leger mag twee keer gratis een abortus doen.

Maar als je terugkijkt naar het volk Israël in Bijbelse tijden...was het toen een volk wat in Gods weg wandelde? Moet de Heere Zich niet steeds beklagen over het verdriet wat ze Hem aandoen? Afgoderij, kindoffers, hoererijen...
Maar Mijn volk wou niet
naar Mijn stemme horen
Israël verliet
Mij en Mijn geboon...

En tóch. Máár God! Ondanks. Nochthans.

Ik doe het niet om uwentwil. Maar om Mijns groten Naams wil.
Hij heeft Zijn Naam aan dit volk verbonden.
Hij blijft het zeggen: Mijn volk.

IK ben gevonden van hen die naar Mij niet vraagden, Ik ben gevonden van degenen die Mij niet zochten; tot het volk dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Zie, hier ben Ik, zie, hier ben Ik.
Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag, tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg die niet goed is, naar hun eigen gedachten;
Een volk, Mij geduriglijk tergende in Mijn aangezicht

Dáárom is er hoop. Voor een seculier Israël.
Dáárom is er hoop...voor mij. Voor ons gezin.
Want ik kan niet boven dat Israël staan.
Ook voor ons en onze kinderen gelden dezelfde verwijten als de HEERE doet aan Zijn volk. En tóch! Máár God.
Dan blijft er maar één gebed over: Gedenk aan Uw verbond...laat dat Uw hart tot hen, tot ons, in liefde ontvonken.

En nee...dan wil ik hun schuld niet goedpraten. Ook niet de dingen die fout gaan in deze oorlog.
Maar wel besef ik dat ik teveel geneigd ben om vanuit mijn westerse visie naar dit conflict te kijken.
Ik vind het hulpverleningsvraagstuk heel ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat Hamas daar ernstig misbruik van maakt. Zowel door zichzelf te verrijken als het als media propaganda in te zetten. Maar of dat een vrijbrief is om dan alle hulptransporten te stoppen vind ik (met mijn beperkte blik) zeer te betwijfelen. Maar het lijkt me voor de legerleiding ook een heel ingewikkelde keuze.

Maar wat ik zie in dit conflict is dat Israël inmiddels de schuld krijgt van deze oorlog die zij noch begonnen noch gewenst hebben.
Dat ze niet bewust uit zijn op burgerslachtoffers. Dit itt Hamas!
En dat ze keer op keer burgers waarschuwen vóór een bombardement.
Dat ze geen keus hebben in deze oorlog dan door te zetten tot de gijzelaars vrij zijn en Hamas geëlimineerd. Want Hamas heeft al gezegd dat ze 7 oktober zullen blijven herhalen. Ze willen alle Joden dood. Inclusief de onschuldige vrouwen en kinderen. Over genocide gesproken....

Ik vind het verbijsterend om te zien hoe alles omgekeerd wordt alsof Hamas het slachtoffer is in plaats van de terrorist vol haat. Alsof Israël de bedreiging vormt ipv Hamas. Ik kan soms niet geloven wat ik lees.

Als Bert Jan Ruissen daar de vinger bij legt in het EP wordt zijn microfoon uitgezet omdat 'zijn spreektijd op was' Ja..maar normaal zegt de voorzitter dat vooraf. Nu werd zijn stem abrupt gesmoord.
En dat is verontrustend.
Voor álle Joden op deze wereld.
Onze medemensen die weer op weg zijn om vogelvrij verklaard te worden.
Medemensen...maar ook Verbondskinderen.

Het zal gaan zoals het gaan moet. De profetieën zien we voor onze ogen vervuld worden.
Maar wie Gods volk aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Wie zou niet vrezen?
Ook even heel kort. Welk verbond bedoel je dan? Bedoel je het verbond met Abraham of het Mozaisch verbond?
huisman

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: Gisteren, 23:18

Maar ja @Huisman.

Waarom zing je nog psalmen als alles puur op Israël slaat en niet op Zijn kinderen? Als het puur geschiedenis is en niet over Geestelijk Israël? Uit Jood en heiden. Ook die heidense christen Palestijnen die gebombardeerd worden door wat wij "Gods volk" noemen.
De psalmen die ik bedoel zijn bijvoorbeeld bewaar me als de appel van Uw oog en Hij zal.ze tellen als in Israël ingelijfd. Alles wat in de Wet en profeten staat is in Christus vervuld.
Romeinen 9 - 11. Lees eerst maar Romeinen 11 vanaf vers 25.

Verder beveel ik dit boek van harte aan. https://www.hertog.nl/artikel_ebook.asp ... 9087189976
Lilian1975

huisman schreef: Vandaag, 00:18
Lilian1975 schreef: Gisteren, 23:18

Maar ja @Huisman.

Romeinen 9 - 11. Lees eerst maar Romeinen 11 vanaf vers 25.

Verder beveel ik dit boek van harte aan. https://www.hertog.nl/artikel_ebook.asp ... 9087189976
Denk de inhoud te weten van het boek.(maar wil het heus wel een keer lezen) En deze hoofdstukken uit Romeinen ken ik ook. :) . Het draait juist in de de verschillende uitleg over dit gedeelte waardoor er verschillende visies komen/zijn op verbond. En dat heeft inderdaad vermoed ik, uitwerking op hoe je naar dit conflict kijkt,

Maar dat is niet het antwoord op mijn vragen. Wat ik oprecht jammer vind. ( Ik zou liever hebben dat je concreet antwoord geeft op de gestelde vragen, om zo ook mijzelf te blijven bevragen). Nu ontstaat het volgende patroon: Er wordt een vraag gesteld.
Geen rechtstreeks antwoord. Maar een tekst noemen die eigenlijk niet aan het conflict Gaza wilt koppelen maar toch hier noemt. Daar wordt door mij e.a. op gereageerd. Je laat het liggen, noemt de oogappel tekst. Wordt weer serieus op ingegaan. En dan komt als antwoord lees dat boek maar. En dat bijbelgedeelte. Voor mij niet echt een constructieve manier van discussiëren.

Wanneer je vrouw oprecht geïnteresseerd is naar je mening of ervaringen over iets ( gerecht A dat ze klaargemaakt heeft. Waarom je dat zo lekker vindt. Dan zeg je toch ook niet. Wat vind jij van gerecht B? Goed ze zegt iets over gerecht B. Maar blijft nog steeds met haar vraag zitten. En dan zeg jij ; Nou lees maar wat James Oliver daarover zegt? (Elke vergelijking loopt mank)

Ik hoop eigenlijk dat dit patroon doorbroken kan worden? ;)
helma

Bericht door helma »

Lilian1975 schreef:
helma schreef: Gisteren, 12:09 Wat betreft de verwijderde posting sluit ik me bij Henk J aan.
Het is goed dat het nu verwijderd is en dat had ik na jouw melding wel verwacht. In het verleden kon maar één persoon een melding doen daarna kreeg je de melding: dit is al gemeld. Maar ik begrijp dat dat inmiddels veranderd is.

Wat betreft je vraag Lilian, over ' het seculiere' Israël op één lijn zetten met gelovigen; dat herken ik niet zo op dit forum.
Wél blijft voor mij, op grond van Gods Woord, vaststaan dat dit seculiere Israël nog steeds Gods verbondsvolk is en daarom 'bemind om der vaad'ren wil'
Het is Godonterend hoe Israël zich als natie nog steeds van Jezus als Messias afkeert. Hoe inderdaad hun visie is w.b. LHBTQ+
En om maar niet te spreken over hun abortusstandpunt...ongeboren kinderen mogen tot de bevalling gedood worden. Iedere vrouw die zich aanmeldt bij het leger mag twee keer gratis een abortus doen.

Maar als je terugkijkt naar het volk Israël in Bijbelse tijden...was het toen een volk wat in Gods weg wandelde? Moet de Heere Zich niet steeds beklagen over het verdriet wat ze Hem aandoen? Afgoderij, kindoffers, hoererijen...
Maar Mijn volk wou niet
naar Mijn stemme horen
Israël verliet
Mij en Mijn geboon...

En tóch. Máár God! Ondanks. Nochthans.

Ik doe het niet om uwentwil. Maar om Mijns groten Naams wil.
Hij heeft Zijn Naam aan dit volk verbonden.
Hij blijft het zeggen: Mijn volk.

IK ben gevonden van hen die naar Mij niet vraagden, Ik ben gevonden van degenen die Mij niet zochten; tot het volk dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Zie, hier ben Ik, zie, hier ben Ik.
Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag, tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg die niet goed is, naar hun eigen gedachten;
Een volk, Mij geduriglijk tergende in Mijn aangezicht

Dáárom is er hoop. Voor een seculier Israël.
Dáárom is er hoop...voor mij. Voor ons gezin.
Want ik kan niet boven dat Israël staan.
Ook voor ons en onze kinderen gelden dezelfde verwijten als de HEERE doet aan Zijn volk. En tóch! Máár God.
Dan blijft er maar één gebed over: Gedenk aan Uw verbond...laat dat Uw hart tot hen, tot ons, in liefde ontvonken.

En nee...dan wil ik hun schuld niet goedpraten. Ook niet de dingen die fout gaan in deze oorlog.
Maar wel besef ik dat ik teveel geneigd ben om vanuit mijn westerse visie naar dit conflict te kijken.
Ik vind het hulpverleningsvraagstuk heel ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat Hamas daar ernstig misbruik van maakt. Zowel door zichzelf te verrijken als het als media propaganda in te zetten. Maar of dat een vrijbrief is om dan alle hulptransporten te stoppen vind ik (met mijn beperkte blik) zeer te betwijfelen. Maar het lijkt me voor de legerleiding ook een heel ingewikkelde keuze.

Maar wat ik zie in dit conflict is dat Israël inmiddels de schuld krijgt van deze oorlog die zij noch begonnen noch gewenst hebben.
Dat ze niet bewust uit zijn op burgerslachtoffers. Dit itt Hamas!
En dat ze keer op keer burgers waarschuwen vóór een bombardement.
Dat ze geen keus hebben in deze oorlog dan door te zetten tot de gijzelaars vrij zijn en Hamas geëlimineerd. Want Hamas heeft al gezegd dat ze 7 oktober zullen blijven herhalen. Ze willen alle Joden dood. Inclusief de onschuldige vrouwen en kinderen. Over genocide gesproken....

Ik vind het verbijsterend om te zien hoe alles omgekeerd wordt alsof Hamas het slachtoffer is in plaats van de terrorist vol haat. Alsof Israël de bedreiging vormt ipv Hamas. Ik kan soms niet geloven wat ik lees.

Als Bert Jan Ruissen daar de vinger bij legt in het EP wordt zijn microfoon uitgezet omdat 'zijn spreektijd op was' Ja..maar normaal zegt de voorzitter dat vooraf. Nu werd zijn stem abrupt gesmoord.
En dat is verontrustend.
Voor álle Joden op deze wereld.
Onze medemensen die weer op weg zijn om vogelvrij verklaard te worden.
Medemensen...maar ook Verbondskinderen.

Het zal gaan zoals het gaan moet. De profetieën zien we voor onze ogen vervuld worden.
Maar wie Gods volk aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Wie zou niet vrezen?
Ook even heel kort. Welk verbond bedoel je dan? Bedoel je het verbond met Abraham of het Mozaisch verbond?
Allebei. De HEERE heeft iedere keer Zijn verbondsbeloften herhaald en nooit ingetrokken. In het Nieuwe Testament is het ten volle uitgebreid wat Hij aan Abraham al beloofde: in u zullen alle geslachten van het aardrijk gezegend worden.
Paulus schrijft dan aan de Galaten oa
Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend mét de gelovige Abraham.
De heidenen die eertijds vreemdelingen van de beloften zijn 'nabijgekomen'

Ik verwijs eveneens naar Romeinen 11
Met name vers 29
Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Israël is onze oudste broeder. En we zien uit naar de vervulling van de belofte dat ze tot kennis van de Heere Jezus mogen komen als de Messias.

En ja, ik denk dat dat onze houding naar de Joden stempelt.
Ook hoe we naar deze oorlog kijken. In het verlangen dat God in deze weg het deksel bij Zijn volk zal wegnemen.
(En hoe ik naar de oorlog kijk heb ik in eerdere berichten geprobeerd duidelijk te maken.)

Toch zie ik ook 'seculiere' mensen voor Israël opkomen, zie oa de column van Plasterk en de bijdragen van Leon de Winter.

(Begrijp ik nu goed dat je van mening bent dat de kerk in plaats van Israël is gekomen?)
helma

Bericht door helma »

Ik heb overigens vandaag niet veel tijd om te reageren
helma

Bericht door helma »

We zongen net na de aanval op 7 oktober in de kerk Psalm 102.
Ook vers 11 en 12

11 't Zal met blij gejuich Hem loven,
Die uit Zijn paleis van boven,
Isrels leed en ongeval
eens in gunst beschouwen zal,
en gevangnen in hun zuchten
horen, als zij tot Hem vluchten;
om hen uit de wrede kaken
van den dood eens los te maken.

12 Dus zij 's Heeren Naam geprezen,
en in Sion eer bewezen;
dus hoor' elk de vreugdestem,
in het blij Jeruzalem;
als de volken saam vergaren,
zich met 's Heeren erfvolk paren;
Als de koningen zich buigen,
en Hem hun ontzag betuigen.

als de volken saam vergaren,
zich met 's Heeren erfvolk paren..
Dat zijn ook de Palestijnen...daar heb ik in mijn Psalmboek een streep onder gezet.
Plaats reactie