Liederen Sela voor een deel remonstrants?

Hendrikus

Re: Liederen Sela voor een deel remonstrants?

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 22 mei 2025, 12:16
Hendrikus schreef: 22 mei 2025, 12:06
DDD schreef: 22 mei 2025, 11:46 Nee, waarom zou dat uitmaken? Als het maar goed gedaan is. Zo is het ook bij bijbelvertalingen.
Natuurlijk. Maar desondanks vind ik het wel vermakelijk dat het hier nu al tijdenlang gaat over vermeend remonstranitsme in liederen van Sela, terwijl we met z'n allen zo ongeveer elke zondag "'t Hijgend hert der jacht ontkomen" zingen van de remonstrantse Lucretia van Merken.
Bijzondere constatering. Lucretia Wilhelmina van Merken was betrokken bij de berijming 1773 van Psalm 42, omdat ze deel uitmaakte van het genootschap Laus Deo, Salus Populo, maar dit is bepaald niet te kenschetsen als een zelfstandig werk van haar hand.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4b5854162e
~~Soli Deo Gloria~~
merel

Bericht door merel »

En wat is hier overigens 'vermakelijk' aan?
iets met pot en ketel ;)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Inwoner schreef: 22 mei 2025, 10:06De interessante vraag is dan waarom 'Ik zal er zijn' zo geliefd is en waarom dat vaak uit volle borst meegezongen wordt... Komt dat door de tekst? Door de melodie? Of zijn er andere factoren?
Beide denk ik. De melodie is goed te zingen (ook in een groter verband) en bovendien komen er de volgende thema's voor in het lied:
- het is een loflied op Gods Naam
- het gaat over Zijn (alom)tegenwoordigheid
- het gaat meer specifiek over Zijn nabijheid in het leven van de gelovige
- het gaat over Zijn trouw
- het bovenstaande is een bron van troost voor de gelovige
- die troost is een troost in leven en sterven

Me dunkt dat het thema's zijn die voor voor christenen belangrijk zijn.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 22 mei 2025, 13:32
DDD schreef: 22 mei 2025, 11:46 Nee, waarom zou dat uitmaken? Als het maar goed gedaan is. Zo is het ook bij bijbelvertalingen.
Natuurlijk. Maar desondanks vind ik het wel vermakelijk dat het hier nu al tijdenlang gaat over vermeend remonstranitsme in liederen van Sela, terwijl we met z'n allen zo ongeveer elke zondag "'t Hijgend hert der jacht ontkomen" zingen van de remonstrantse Lucretia van Merken.
Bijzondere constatering. Lucretia Wilhelmina van Merken was betrokken bij de berijming 1773 van Psalm 42, omdat ze deel uitmaakte van het genootschap Laus Deo, Salus Populo, maar dit is bepaald niet te kenschetsen als een zelfstandig werk van haar hand.
Dank voor de link zonder toelichting, maar de inhoud van dat artikel bevestigt slechts wat ik heb betoogd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 22 mei 2025, 15:32
Hendrikus schreef: 22 mei 2025, 13:32

Dank voor de link zonder toelichting, maar de inhoud van dat artikel bevestigt slechts wat ik heb betoogd.
Van de 39 psalmen die Lucretia schrijft voor dit genootschap worden er zeventien opgenomen in de Statenberijming van 1773. Uit haar pen vloeit de door ons vaak en graag gezongen regels:
’t Hijgend hert, der jacht ontkomen,
schreeuwt niet sterker naar ’t genot
van de frisse waterstromen,
dan mijn ziel verlangt naar God
.
Lucretia van Merken is de dichteres van de berijming van Psalm 42 zoals die is opgenomen in de berijming 1773. We zingen dus de woorden van een remonstrantse vrouwelijke toneelschrijfster. Ik zeg er verder niks van, ik noem slechts het feit.
~~Soli Deo Gloria~~
Carsten

Bericht door Carsten »

In 1760 verschenen de nieuwe gezangen anoniem onder de naam Laus Deo Salus Populo ('Eer aan God, heil voor het volk'). Later werd bekend dat Lucretia met 39 psalmberijmingen de grootste bijdrage had geleverd. De toon van de liederen is positief en niet gericht op zondebesef en boetedoening. De bundel bevat de suggestie dat de mens door goed te doen een plaats in de hemel kan bereiken. In orthodoxe kringen viel de bundel slecht omdat er veel uitdrukkingen in voorkomen ‘die zeer beswaarlijk met de ware leere van de verdorvenheid onser nature, de onvolmaaktheid der heiligen in dit leven sijn overeen te brengen.’ Toen met de psalmberijming van 1773 een officiële nieuwe berijming werd uitgegeven, waren daarvan 17 van Lucretia.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lucreti ... van_Merken
Valcke

Bericht door Valcke »

We kunnen van Psalm 42 ook andere berijmingen zingen (die nauwkeuriger aansluiten op de Bijbeltekst).
Bijvoorbeeld deze (eerste helft):

1 Zoals een hert of hinde schreeuwt
naar waterstromen zeer,
zo schreeuwt, o God, mijn ziel naar U,
met groot verlangen, Heer’.

2 In dorst naar God, naar God Die leeft
mijn ziel verlangt, wanneer
zal ’k ingaan voor Uw aangezicht
voor U verschijnen, Heer’?

3 Mijn tranen zijn mijn spijs en brood,
zowel bij dag als nacht,
wanneer zij zeggen, heel de dag:
Waar ’s God, Die u verwacht?

4 Mijn ziel is in mij uitgestort,
als ik gedenk en weet,
hoe ’k heenging in een grote schaar,
ik langzaam met hen schreed,
naar ’t huis van God met luide stem
van juichen, prijs en lof,
ja, met een menigt’ die daar hield
het heilig feest van God.

5 Waarom, mijn ziel, buigt u zich steeds
terneer in droefenis,
waarom is het dat u zich kwelt
onrustig in ’t gemis?
O hoop op God, want ik zal nog
Hem loven, Hij^heeft verricht
veelvoudige verlossingen,
ja, van Zijn aangezicht.
Forummer

Bericht door Forummer »

Toch blijf ik het bijzonder vinden dat men er totaal geen moeite mee heeft dat een ongelovige meezingt met de (rijke inhoud van de) Psalmen, terwijl dat ineens wel een probleem vormt als het om (de rijke inhoud van) hedendaagse liederen gaat.

Kan/wil iemand dat duiden voor mij? Zoals ik er nu tegenaan kijk bekruipt mij toch een gevoel van hypocrisie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef: 23 mei 2025, 08:46 Toch blijf ik het bijzonder vinden dat men er totaal geen moeite mee heeft dat een ongelovige meezingt met de (rijke inhoud van de) Psalmen, terwijl dat ineens wel een probleem vormt als het om (de rijke inhoud van) hedendaagse liederen gaat.
Een ongelovige bidt ook mee met het Onze Vader. Zo zingt een ongelovige ook zaken die niet waar zijn. Dat is een ernstige zaak, want dat gaat tegen het gebod "gij zult geen valse getuigenis geven" in.

Toch voorkom je dat niet. Het is van alle tijden dat het koren en het onkruid tegelijkertijd opgroeit, en pas bij de dag van het oordeel wordt gescheiden.

Maar hopelijk zal een ongelovige als hij iets zingt dat geen waarheid in het binnenste bij hem is, dit als gebed zingen, in plaats van iets wat voor hem werkelijkheid is. Daarvoor is wel nodig dat hij zichzelf als ongelovige leert kennen. Daarvoor is een heldere prediking, en het overtuigende werk van de Heilige Geest noodzakelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Waar gaat het uiteindelijk naartoe? Precies zoals alles wat veranderd moet worden, net zoals het standpunt van de vrouw binnen de SGP van ontelbare kanten zo wordt belicht dat het tenslotte zo is dat we dit altijd verkeerd zagen. Goed, er is dan ruimte voor gemoedsbezwaarden.
Meer nog is het remonstrantisme een struikelpunt dat we van alle kanten bekijken en tenslotte gaan we mee, al zeggen we dan wel dat dit beslist niet remonstrants is. We grijpen gewoon alles aan wat we kunnen. En enkele gewetensbezwaarden worden gezien als mensen die zeer bekrompen denken en die het het Licht nog niet hebben zien. Ze worden beklaagd door de grote massa. Maar in hoeverre is deze 'beklaging' een werkelijke meelijden? Nee, volgens mij is er dat ganselijk niet... Ook al spreekt men dat (nog) niet openlijk uit.
We moeten veder, we willen zingen en loven en prijzen van onze verlossing. Maar waar zijn we eigenlijk van verlost? Hebben we ooit echt de banden gevoeld waarin we gekneld lagen? We kunnen het ook niet helpen, dan moet men ons maar verbannen, en zover komt het eens, we zien een christendom ontstaan dat zeer verwaterd is, dat tenslotte de ware kerk zal gaan vervolgen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Valcke schreef: 22 mei 2025, 22:03 We kunnen van Psalm 42 ook andere berijmingen zingen (die nauwkeuriger aansluiten op de Bijbeltekst).

naar waterstromen zeer,

zowel bij dag als nacht,

als ik gedenk en weet,

terneer in droefenis,
onrustig in ’t gemis?
ja, van Zijn aangezicht.
Op welke wijs?
Hartelijke groet,
Evangelist
Valcke

Bericht door Valcke »

Alle melodieën van het common metre. In het Schots Psalter keuze uit meer dan 100 melodieën.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Valcke schreef: 22 mei 2025, 22:03 We kunnen van Psalm 42 ook andere berijmingen zingen (die nauwkeuriger aansluiten op de Bijbeltekst).

naar waterstromen zeer,

zowel bij dag als nacht,

als ik gedenk en weet,

terneer in droefenis,
onrustig in ’t gemis?
ja, van Zijn aangezicht.
Hmm, lijkt Datheen wel…
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Evangelist schreef: 23 mei 2025, 09:26

naar waterstromen zeer,
(...)
Op welke wijs?
In Schotland kunnen ze een metrische psalm, op diverse melodieën zingen. Je geeft daar dus een psalm en een melodie op in de kerk.

De door Valcke aangegeven berijming, kan bijvoorbeeld op bijvoorbeeld deze melodie worden gezongen:
https://www.youtube.com/watch?v=yETRxtY ... d%27sSongs

Overigens zingt men in Schotland in tegenstelling tot bovenstaand filmpje in de meer behoudende gemeenten á capella.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie