Ds. Huijser doet in elk geval 1 dag dienst als curator las ik hier in de kerkbode.Ogg schreef:Zitten ds Hoogerland en ds Moens aankomende maandag nog wel bij het curatorium of zijn ze direct vervangen omdat ze met emeritaat zijn?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Nee die wordt rector
Maar er moet ook nog een nieuwe docent extra bij komen , omdat dominee Clements helemaal stopt
Of bedoel je dominee Schot uit Ambacht ?
-
Het is ook mogelijk dat de huidige docenten de vakken overnemen. Waarschijnlijk komt er een nieuwe docent, maar wie dat is is nog onbekend. Of wel bekend, maar nog niet bekend gemaakt.J de Groot schreef: ↑16 mei 2025, 23:32Nee die wordt rector
Maar er moet ook nog een nieuwe docent extra bij komen , omdat dominee Clements helemaal stopt
Of bedoel je dominee Schot uit Ambacht ?
-
Gelukkig een hervormde hoogleraar die net als ik (ook hervormd nota bene) een stuk minder zuur is over dit initiatief. Tolle lege: https://www.rd.nl/artikel/1107698-houd- ... rkgebouwenJanRap schreef: ↑28 apr 2025, 12:22@ Ad Anker: Pittig opgemerkt maar uit mijn hart gegrepen. U brengt duidelijk een blinde vlek in afgescheiden kringen onder woorden.Ad Anker schreef: ↑28 apr 2025, 10:02 Ik respecteer de beslissing maar vind het een beetje poppenkast. Je hebt een eigen kerk. Word dan een hervormde gemeente. Dat is hier natuurlijk de hele crux. We zijn afgescheiden tot in onze chromosomen maar stiekem komt er toch het verlangen naar een volkskerk met de gebouwen die daarbij horen. Laten we dat verlangen voeden.
-
- Delftenaar
Het was geloof ik de gemeente die het langst vacant was.
Nee ben even nagegaan
Het is Hoedekenskerke die is 146 jaar vacant sinds 1879
Mooi gesprek met ds. Clements. CGK lid geweest, dat wist ik niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Ik vond het weer een schoolvoorbeeld hoe er fout met de I Kievit aan de haal wordt gegaan.
Hij was het niet met Woelderink eens maar ook niet met Kersten.
Zoals de zoon L Kievit het vaak verzuchtte: ze hebben hem (zij vader I Kievit) niet begrepen.
Zoals de zoon L Kievit het vaak verzuchtte: ze hebben hem (zij vader I Kievit) niet begrepen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Nou, dat vind ik wel wat eenzijdig. Ik ben niet super deskundig, maar ik heb toch wel het idee dat Kievit weliswaar duidelijk meer belezen was dan de hoofdstroom GG-dominee, maar dat er toch wel heel veel overeenkomsten zijn qua gemeente- en verbondsvisie. Hij was wellicht iets creatiever, maar dat zijn meer persoonseigenschappen dan opvattingen, al hangt zoiets ook deels samen.
Je kunt dat makkelijk controleren, want zijn preken zijn vrij goed toegankelijk: https://www.verbidiviniminister.nl/preken
Het accent van Woelderink zie je in de GG toch eigenlijk niet.
Dat er in de GG ook extremen zijn die ietwat van de lijn van ds. Kievit afwijken -waar naar mijn idee ds. Clements in de praktijk ook bij hoort, en zeker ook ds. Kersten- doet er niet aan af dat de GG als geheel best in één lijn zitten met ds. Kievit.
Sommige verdedigers van ds. Kersten lijken -zie ook hier in dit draadje- te vergeten dat ds. Kersten zelf vond dat de accenten van ds. R. Kok en van hem allebei pasten in de GG. Pas na zijn dood is daar gedoe over ontstaan, en zijn uit wraak daarover (mijn woorden) de volgelingen van dr. Steenblok eruit gezet.
Dus je moet zulke woorden van ds. Clements niet alleen relateren aan zijn eigen gedachten, maar aan het geheel van de GG. Althans, dat neem ik aan. Hij spreekt daar niet zomaar alleen als privé-persoon.
Je kunt dat makkelijk controleren, want zijn preken zijn vrij goed toegankelijk: https://www.verbidiviniminister.nl/preken
Het accent van Woelderink zie je in de GG toch eigenlijk niet.
Dat er in de GG ook extremen zijn die ietwat van de lijn van ds. Kievit afwijken -waar naar mijn idee ds. Clements in de praktijk ook bij hoort, en zeker ook ds. Kersten- doet er niet aan af dat de GG als geheel best in één lijn zitten met ds. Kievit.
Sommige verdedigers van ds. Kersten lijken -zie ook hier in dit draadje- te vergeten dat ds. Kersten zelf vond dat de accenten van ds. R. Kok en van hem allebei pasten in de GG. Pas na zijn dood is daar gedoe over ontstaan, en zijn uit wraak daarover (mijn woorden) de volgelingen van dr. Steenblok eruit gezet.
Dus je moet zulke woorden van ds. Clements niet alleen relateren aan zijn eigen gedachten, maar aan het geheel van de GG. Althans, dat neem ik aan. Hij spreekt daar niet zomaar alleen als privé-persoon.
Denk dat een prediking als van ds. I. Kieviet in hervormde kring (PKN/HHK) niet veel meer gevonden wordt. Ik vind dat een verarming. Dat ds. I. Kieviet geen Kerstenriaan was is helder. Maar zijn bevindelijke accenten in de prediking kom je bij de afgescheidenen meer tegen dan in de tegenwoordige nazaten van de NHK. Gelukkig zijn ze er nog wel.
Ben trouwens net een boekje aan het lezen van ds. I. Kieviet. https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... us-alleen/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
Wat vind je er nu precies fout aan? Zoveel zegt hij er niet over. Hij voelt zijn verbonden met de lijn van Kievit.Bertiel schreef:Ik vond het weer een schoolvoorbeeld hoe er fout met de I Kievit aan de haal wordt gegaan.
Of vind je het al fout dat hij überhaupt zijn naam noemt?
Ds. I. Kievit!huisman schreef: ↑Gisteren, 00:29Denk dat een prediking als van ds. I. Kieviet in hervormde kring (PKN/HHK) niet veel meer gevonden wordt. Ik vind dat een verarming. Dat ds. I. Kieviet geen Kerstenriaan was is helder. Maar zijn bevindelijke accenten in de prediking kom je bij de afgescheidenen meer tegen dan in de tegenwoordige nazaten van de NHK. Gelukkig zijn ze er nog wel.
Ben trouwens net een boekje aan het lezen van ds. I. Kieviet. https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... us-alleen/