Curatorium vergadering GerGem 2025

pierre27

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: 22 mei 2025, 15:10 wat heeft dat met een predikantstekort te maken?
Het zou kunnen zijn dat de gedachte er is dat de mannen die het hart van de gelovigen kunnen verklaren of waar de verwachting van is dat ze dat gaan kunnen zich niet of minder aanmelden in Rotterdam. Wat dat betreft vind ik persoonlijk het getal van 3 aangenomen mannen wel ruim.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

pierre27 schreef: 22 mei 2025, 16:27
Bertiel schreef: 22 mei 2025, 15:10 wat heeft dat met een predikantstekort te maken?
Het zou kunnen zijn dat de gedachte er is dat de mannen die het hart van de gelovigen kunnen verklaren of waar de verwachting van is dat ze dat gaan kunnen zich niet of minder aanmelden in Rotterdam. Wat dat betreft vind ik persoonlijk het getal van 3 aangenomen mannen wel ruim.
Elke christen met een roeping stelt zich toch in de weg van de middelen? Anders is het geen roeping, dat is dan ook tamelijk helder.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Herman schreef: 22 mei 2025, 16:39
pierre27 schreef: 22 mei 2025, 16:27
Elke christen met een roeping stelt zich toch in de weg van de middelen? Anders is het geen roeping, dat is dan ook tamelijk helder.
Klopt hoor, maar in het systeem van o.a. de GG is er de poort van het curatorium. Die onderzoeken mede de roeping en gaan op basis van het gehoorde besluiten of diegene in staat is deze taken te kunnen. En dat binnen het gehele verband van de GG en niet voor een bepaalde flank. Zo denk ik er iets over. Ze zullen ongetwijfeld wel meer willen horen in het gesprekje met de aangemelde persoon. Althans zover ik dat gehoord heb.
Charles

Bericht door Charles »

J de Groot schreef: 22 mei 2025, 00:02
Zita schreef: 21 mei 2025, 20:27
J de Groot schreef: 21 mei 2025, 20:23 Meneer Stam is dus ook geïnterviewd door de Ref Dagblad
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr16932295

Zijn vrouw is Christine Stam geboren van Gent

Ik vind bepaalde zaken vreemd overkomen uit het artikel .
Wat vind je vreemd? En is dat in het ND- of in het RD-artikel?
Het RD-artikel vond ik open (zonder exhibitionistisch te zijn) en integer. Maar daar mag je uiteraard anders over denken.
Dat hij blij is dat hij niet heel de dag in een zwart pak hoeft te lopen
En de visie van zijn vrouw op de ambten en de vrouw in de kerk is ook twijfelachtig , aangaande haar interview met het Ned Dagblad op YouTube
Zo een interview zorgt er al gelijk voor dat je als man bij het curatorium een kruis krijgt achter je naam
En de column over haar man die zeker wist dat hij dominee zou worden maar niet werd toegelaten en de boosheid in die column is ook genoeg redenen om iemand die zo kritisch is af te wijzen
Er ontstaat dan in de gelederen teveel spanning en ruis en dat bevordert niet de kerkelijke eenheid en saamhorigheid van hoe de Geref Gemeenten vanouds af hebben gefunctioneerd
Je krijgt dan vroeg of laat dezelfde discussies als in de Chr Geref Kerken
Daarom had hij beter gewoon in de Herst Herv Kerk dominee kunnen worden
Soms is het beter om te erkennen dat je niet thuishoort binnen het geheel van de Geref Gemeenten , ook al voel je je plaatselijk wel aan de gemeente verbonden
En het is ook niet een goed gerucht van je naaste verspreiden , mijns inziens
Kan me daar in vinden. Hij heeft bovendien - naar ik vernam van een persoon die er bij aanwezig was - ooit een schitterende proefpreek bij de HHK gehouden. Ik denk dan: hup, gewoon door bij de HHK.
DDD

Bericht door DDD »

Dan moet je je natuurlijk naar geweten wel bij zo'n scheuring kunnen voegen. Ik denk dat je maar beter niet zulke eigen gekozen oplossingen kunt zoeken.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Charles schreef:
J de Groot schreef: 22 mei 2025, 00:02
Zita schreef: 21 mei 2025, 20:27
J de Groot schreef: 21 mei 2025, 20:23 Meneer Stam is dus ook geïnterviewd door de Ref Dagblad
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr16932295

Zijn vrouw is Christine Stam geboren van Gent

Ik vind bepaalde zaken vreemd overkomen uit het artikel .
Wat vind je vreemd? En is dat in het ND- of in het RD-artikel?
Het RD-artikel vond ik open (zonder exhibitionistisch te zijn) en integer. Maar daar mag je uiteraard anders over denken.
Dat hij blij is dat hij niet heel de dag in een zwart pak hoeft te lopen
En de visie van zijn vrouw op de ambten en de vrouw in de kerk is ook twijfelachtig , aangaande haar interview met het Ned Dagblad op YouTube
Zo een interview zorgt er al gelijk voor dat je als man bij het curatorium een kruis krijgt achter je naam
En de column over haar man die zeker wist dat hij dominee zou worden maar niet werd toegelaten en de boosheid in die column is ook genoeg redenen om iemand die zo kritisch is af te wijzen
Er ontstaat dan in de gelederen teveel spanning en ruis en dat bevordert niet de kerkelijke eenheid en saamhorigheid van hoe de Geref Gemeenten vanouds af hebben gefunctioneerd
Je krijgt dan vroeg of laat dezelfde discussies als in de Chr Geref Kerken
Daarom had hij beter gewoon in de Herst Herv Kerk dominee kunnen worden
Soms is het beter om te erkennen dat je niet thuishoort binnen het geheel van de Geref Gemeenten , ook al voel je je plaatselijk wel aan de gemeente verbonden
En het is ook niet een goed gerucht van je naaste verspreiden , mijns inziens
Kan me daar in vinden. Hij heeft bovendien - naar ik vernam van een persoon die er bij aanwezig was - ooit een schitterende proefpreek bij de HHK gehouden. Ik denk dan: hup, gewoon door bij de HHK.
Zo-ist! Wij hebben toch leespreken zat, laat ze lekker daar maar luisteren naar schitterende preken. En de meerwaarde van pastoraat die een predikant mee brengt hebben we ouderlingen en diakenen genoeg voor.

Of begrijp ik je verkeerd?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Ik denk wel dat je iets verkeerd begrijpt.

Een predikant is er niet alleen om op zondag twee preken te houden maar ook, naast uiteraard de voorbereiding vsn de dienst en catechese, om pastoraat te verzorgen aan degenen die dat nodig hebben.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 23 mei 2025, 15:44 Dan moet je je natuurlijk naar geweten wel bij zo'n scheuring kunnen voegen. Ik denk dat je maar beter niet zulke eigen gekozen oplossingen kunt zoeken.
Dan maar beter lid van een kerk die het minste geduld had met de Hervormde Kerk: de Gereformeerde Gemeenten. Die noemden deze kerk tenminste de hoer van Babylon.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Refojongere schreef: 23 mei 2025, 18:29
DDD schreef: 23 mei 2025, 15:44 Dan moet je je natuurlijk naar geweten wel bij zo'n scheuring kunnen voegen. Ik denk dat je maar beter niet zulke eigen gekozen oplossingen kunt zoeken.
Dan maar beter lid van een kerk die het minste geduld had met de Hervormde Kerk: de Gereformeerde Gemeenten. Die noemden deze kerk tenminste de hoer van Babylon.
Ik kan me niet heugen dat dit ooit een officieel standpunt is geweest....help me eens uit de brand....
Maanenschijn

Delftenaar schreef:Ik denk wel dat je iets verkeerd begrijpt.

Een predikant is er niet alleen om op zondag twee preken te houden maar ook, naast uiteraard de voorbereiding vsn de dienst en catechese, om pastoraat te verzorgen aan degenen die dat nodig hebben.
Het was een wat ironische post op de reactie van Charles..
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 23 mei 2025, 17:17En de meerwaarde van pastoraat die een predikant mee brengt hebben we ouderlingen en diakenen genoeg voor.
Wij zijn in onze gezindte echte dominees-kerken geworden. En dat verander je niet zomaar. Die intentie of wens heb ik ook echt niet.

In sommige andere kerkelijke kringen in het buitenland preken de ouderlingen om de beurt, en kent men het fenomeen betaalde dominees niet. Bij de Russische Baptisten preken ook gemeenteleden, onder supervisie van de gemeenteleider.

Dit heeft wel als risico dat er regelmatig preken gehouden worden met een oppervlakkige exegese. Maar aan de andere kant kan het tot relativering zijn van ons model, wat voor een groot deel om de dominee draait.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Maanenschijn

Curatorium vergadering GerGem 2025

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef: 23 mei 2025, 17:17En de meerwaarde van pastoraat die een predikant mee brengt hebben we ouderlingen en diakenen genoeg voor.
Wij zijn in onze gezindte echte dominees-kerken geworden. En dat verander je niet zomaar. Die intentie of wens heb ik ook echt niet.

In sommige andere kerkelijke kringen in het buitenland preken de ouderlingen om de beurt, en kent men het fenomeen betaalde dominees niet. Bij de Russische Baptisten preken ook gemeenteleden, onder supervisie van de gemeenteleider.

Dit heeft wel als risico dat er regelmatig preken gehouden worden met een oppervlakkige exegese. Maar aan de andere kant kan het tot relativering zijn van ons model, wat voor een groot deel om de dominee draait.
Zeker, daar ben ik mee bekend.

Even terug naar mijn reactie: ik sloeg aan op de opmerking dat afgewezen predikanten ‘dan maar’ naar de HHK moesten gaan. Ik las daarin: wij hebben ze niet nodig, we kunnen best zonder. Gelukkig is er nog een putje waarin de afgewezenen kunnen worden gespoeld. Met excuus voor deze vergelijking, kwam dat zo binnen. Met het gevolg van ironische bijdrage.

Terug naar de inhoud: Op het model van predikant en ouderlingen zoals door ons ingevuld is best een beschouwing mogelijk. Ondanks dat ook in baptistengemeenten (in het oosten) wel vaak een eigen pastor kennen zijn er meerderen die preken. Vaak ouderlingen. Afhankelijk van de gemeente is wordt de pastor onderhouden door de kerk, maar heel vaak heeft hij nog een baan buiten de kerk.

Een eigen predikant ervaar ik als grote meerwaarde. In de setting dat hij er dan ook kan zijn voor zijn gemeente. Van een naburige kerk met veel leden weet ik vanuit mijn familie dat die de predikant zelden of nooit in het pastoraat tegen komen. Daarom gun ik de GG veel meer predikanten. Als herders in de gemeente en om gemeenten niet zo groot te laten worden dat één herder onvoldoende is. Een opmerking: laat ze dan maar naar de HHK gaan…triggert me dan.

(Trouwens: )
Interssant met betrekking tot meerdere (s)prekers tijdens een diest is ook de uitleg van de tekst: ‘Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, zal Ik zijn’ wat ook uitgelegd wordt als onderbouwing voor meerdere sprekers tijdens een dienst. Zouden we als bijbelstudie een apart draadje voor kunnen openen ;) .
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 23 mei 2025, 20:20Een eigen predikant ervaar ik als grote meerwaarde. In de setting dat hij er dan ook kan zijn voor zijn gemeente. Van een naburige kerk met veel leden weet ik vanuit mijn familie dat die de predikant zelden of nooit in het pastoraat tegen komen. Daarom gun ik de GG veel meer predikanten. Als herders in de gemeente en om gemeenten niet zo groot te laten worden dat één herder onvoldoende is. Een opmerking: laat ze dan maar naar de HHK gaan…triggert me dan.

(Trouwens: )
Interssant met betrekking tot meerdere (s)prekers tijdens een diest is ook de uitleg van de tekst: ‘Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, zal Ik zijn’ wat ook uitgelegd wordt als onderbouwing voor meerdere sprekers tijdens een dienst. Zouden we als bijbelstudie een apart draadje voor kunnen openen ;) .
De laatste uitleg is nieuw voor mij. Waar heb je deze uitleg gehoort of gelezen?

En verder met je eens. Het lijkt me niet goed als de HHK het afvoerputje van de GG wordt of is. En een eigen predikant kan in veel gevallen een grote zegen zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Refojongere

Bericht door Refojongere »

pierre27 schreef: 23 mei 2025, 18:34
Ik kan me niet heugen dat dit ooit een officieel standpunt is geweest....help me eens uit de brand....
Nee, geen officieel standpunt. Ik heb het eens gelezen dat ds. Fraanje dat zei tegen ds. Doornenbal. Ik dacht dat ds. Fraanje wel model zou staan voor de Gereformeerde Gemeenten. Ik vergis me.

In elk geval hebben de Gergemmers het volgehouden tot 1834. En nu zegt DDD als GG-er me dat de hersteld hervormden die tot het einde toe hervormd zijn gebleven tot de kerk in 2004 werd opgeheven fout bezig zijn? Op zijn minst pot en ketel verhaal.
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 23 mei 2025, 21:01
pierre27 schreef: 23 mei 2025, 18:34
Nee, geen officieel standpunt. Ik heb het eens gelezen dat ds. Fraanje dat zei tegen ds. Doornenbal. Ik dacht dat ds. Fraanje wel model zou staan voor de Gereformeerde Gemeenten. Ik vergis me.

In elk geval hebben de Gergemmers het volgehouden tot 1834. En nu zegt DDD als GG-er me dat de hersteld hervormden die tot het einde toe hervormd zijn gebleven tot de kerk in 2004 werd opgeheven fout bezig zijn? Op zijn minst pot en ketel verhaal.
Het langst volgehouden of het laatste weggelopen is hetzelfde als de vraag of een glas half vol is of half leeg.
Plaats reactie