Ik bedoel dit niet persoonlijk @Bertiel maar een ieder die zulke sommetjes maakt moet een keer goed in de spiegel kijken en nadenken wat hij met deze sommetjes met 7 cijfers achter de komma wil bewijzen. Toch niet het werk van Gods Geest mag ik hopen?Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 13:25 1979 - 80.000 leden 1976-1980 9 dominees aangenomen 0.0001125%
2025 - 100.000 leden = +20% - 2021 - 2025 14 dominees aangenomen 0.00009%
het aantal aangenomen dominees op het totaal ledental is afgenomen, dus de verhouding is anders (en dan heb ik nog niet gehad over de verhouding links/rechts)
Dan zal het aantal leden per dominee ook omhoog zijn gegaan (wat in vergelijk met andere kerken al veel hoger was)
Curatorium vergadering GerGem 2025
Re: Curatorium vergadering GerGem 2025
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Misschien is het dan goed om de gewaardeerde bijdrage van Ad eens zorgvuldig door te nemen en daar je (Bijbelse) vragen bij te stellen.Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 13:32de geijkte uitspraak kan ik niet als bijbels zien!Ad Anker schreef: ↑22 mei 2025, 13:27 Binnen de GG is er gewoon blijdschap over het aannemen van drie studenten. Logisch. Het is toch mooi dat God nog mannen roept in dit kerkverband. Hij gaat dus door met zijn werk. Je kunt met allerlei cijfers en ideeën iets vinden van het curatorium, van de GG an sich of over de Theologische School. Ik vraag me af waar het vandaan komt. Dat kan heel verschillend zijn. In de GGiN is het tekort veel nijpender, in de OGG overigens ook. De HHK lijkt nu na 20 jaar de pubertijd wat achter zich te laten, daar zijn predikanten genoeg maar zijn veel losmakingen en is veel gedoe. In de CGK is verwarring en verwijdering.
Ik meen wel dat het predikantentekort in de GG verschillend wordt beleefd. Onze gemeente is vacant geworden en er is nog nauwelijks een zondag geweest of aanstaande waarin er niet minstens 1x een predikant voorgaat. Afgelopen zondag hadden we notabene 2 predikanten op 1 zondag. Ik ervaar geen nijpend predikantentekort omdat voor iemand die gezond van lijf en leden is in middelbare leeftijd een predikant is die je 2x per zondag ontmoet als hij voorgaat maar verder weinig ziet of spreekt. Toch is onze buurgemeente al vacant vanaf haar bestaan en daar is heel veel leesdienst. Ik vind het nog steeds wat apart dat een grote vacante gemeente zo enorm voorzien wordt van preekbeurten en kleine gemeenten veel minder. Maar wellicht is dat een geldkwestie, kleine gemeenten kunnen wellicht elke zondag een dominee niet betalen. Maar dat weet ik niet.
Verder is binnen de (O)GG(iN) de leesdienst een volwaardig alternatief geworden van de prediking van het Woord, al wordt het soms nog wel eens als een noodoplossing genoemd.
Tenslotte staan dominees veel minder op een voetstuk en moeten ze gewoon hun stinkende best doen en vooral normaal in het werk in de gemeente. Leden zijn kritischer, dominees moeten feedback kunnen ontvangen en daar ook wat mee kunnen doen. Dus het is niet zomaar alleen maar heerlijk om een predikant in de gemeente te hebben. Soms kan het ook een last zijn, kan ik me voorstellen. En dan komen we bij de geijkte uitspraak: beter om verlegen dan mee verlegen. Maar goed, RF heeft ook deze curatoriumvergadering weer overleefd. Nu straks weer de Kroon-de Jong spanning of wellicht gemeenten die dit tweetal niet appreciëren. We kunnen even twee weken uitblazen. O nee, er is al een eigenwijze gemeente in de Noordwesthoek van Nederland die deze week al een student op tweetal zet die nog helemaal geen kandidaat is. Blijft toch bijzonder volk, die GG-ers.
-
Kan ik niet rekenen of verspreid je onjuist informatie?Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 13:25 1979 - 80.000 leden 1976-1980 9 dominees aangenomen 0.0001125%
het aantal aangenomen dominees op het totaal ledental is afgenomen, dus de verhouding is anders (en dan heb ik nog niet gehad over de verhouding links/rechts)
Dan zal het aantal leden per dominee ook omhoog zijn gegaan (wat in vergelijk met andere kerken al veel hoger was)
9/80.000 = 0,0001125
14/100.000 = 0,00014
Je blijft 9 gebruiken en verandert alleen het ledental

-
Wie zegt dat ik dat niet gedaan heb?Inwoner schreef: ↑22 mei 2025, 13:33Misschien is het dan goed om de gewaardeerde bijdrage van Ad eens zorgvuldig door te nemen en daar je (Bijbelse) vragen bij te stellen.Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 13:32de geijkte uitspraak kan ik niet als bijbels zien!Ad Anker schreef: ↑22 mei 2025, 13:27 Binnen de GG is er gewoon blijdschap over het aannemen van drie studenten. Logisch. Het is toch mooi dat God nog mannen roept in dit kerkverband. Hij gaat dus door met zijn werk. Je kunt met allerlei cijfers en ideeën iets vinden van het curatorium, van de GG an sich of over de Theologische School. Ik vraag me af waar het vandaan komt. Dat kan heel verschillend zijn. In de GGiN is het tekort veel nijpender, in de OGG overigens ook. De HHK lijkt nu na 20 jaar de pubertijd wat achter zich te laten, daar zijn predikanten genoeg maar zijn veel losmakingen en is veel gedoe. In de CGK is verwarring en verwijdering.
Ik meen wel dat het predikantentekort in de GG verschillend wordt beleefd. Onze gemeente is vacant geworden en er is nog nauwelijks een zondag geweest of aanstaande waarin er niet minstens 1x een predikant voorgaat. Afgelopen zondag hadden we notabene 2 predikanten op 1 zondag. Ik ervaar geen nijpend predikantentekort omdat voor iemand die gezond van lijf en leden is in middelbare leeftijd een predikant is die je 2x per zondag ontmoet als hij voorgaat maar verder weinig ziet of spreekt. Toch is onze buurgemeente al vacant vanaf haar bestaan en daar is heel veel leesdienst. Ik vind het nog steeds wat apart dat een grote vacante gemeente zo enorm voorzien wordt van preekbeurten en kleine gemeenten veel minder. Maar wellicht is dat een geldkwestie, kleine gemeenten kunnen wellicht elke zondag een dominee niet betalen. Maar dat weet ik niet.
Verder is binnen de (O)GG(iN) de leesdienst een volwaardig alternatief geworden van de prediking van het Woord, al wordt het soms nog wel eens als een noodoplossing genoemd.
Tenslotte staan dominees veel minder op een voetstuk en moeten ze gewoon hun stinkende best doen en vooral normaal in het werk in de gemeente. Leden zijn kritischer, dominees moeten feedback kunnen ontvangen en daar ook wat mee kunnen doen. Dus het is niet zomaar alleen maar heerlijk om een predikant in de gemeente te hebben. Soms kan het ook een last zijn, kan ik me voorstellen. En dan komen we bij de geijkte uitspraak: beter om verlegen dan mee verlegen. Maar goed, RF heeft ook deze curatoriumvergadering weer overleefd. Nu straks weer de Kroon-de Jong spanning of wellicht gemeenten die dit tweetal niet appreciëren. We kunnen even twee weken uitblazen. O nee, er is al een eigenwijze gemeente in de Noordwesthoek van Nederland die deze week al een student op tweetal zet die nog helemaal geen kandidaat is. Blijft toch bijzonder volk, die GG-ers.
En hoe zit die uitspraak dan met de dordts leerregels over God die stuurt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mooie post Ad.
Soms ga ik meer begrip krijgen voor het bestaan van een curatorium.
Je hoeft het nieuws maar te volgen of in de keuken te kijken bij aanverwante kerkverbanden om te zien dat geen of een hele lage drempel ook grote problemen op kan leveren.
Deels is de kritiek op het GG curatorium natuurlijk ook van andere orde. Niet zozeer de aantallen toegelatenen of afgewezenen, maar meer de eenheidsworst die men tracht te bewaren.
Ten diepste zit onderliggend daar de meeste zorg.
En hoewel ik die zorg begrijp, is het vanuit de kerkleiding ook wel weer verklaarbaar.
De GG wil ergens voor staan. Een bepaalde koers uitdragen en het eigene behouden.
Je hoeft het nieuws maar te volgen of in de keuken te kijken bij aanverwante kerkverbanden om te zien dat geen of een hele lage drempel ook grote problemen op kan leveren.
Deels is de kritiek op het GG curatorium natuurlijk ook van andere orde. Niet zozeer de aantallen toegelatenen of afgewezenen, maar meer de eenheidsworst die men tracht te bewaren.
En hoewel ik die zorg begrijp, is het vanuit de kerkleiding ook wel weer verklaarbaar.
De GG wil ergens voor staan. Een bepaalde koers uitdragen en het eigene behouden.
-
je hebt gelijk, zit te veel te gelijk te doen.MGG schreef: ↑22 mei 2025, 13:41Kan ik niet rekenen of verspreid je onjuist informatie?Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 13:25 1979 - 80.000 leden 1976-1980 9 dominees aangenomen 0.0001125%
9/80.000 = 0,0001125
14/100.000 = 0,00014
Je blijft 9 gebruiken en verandert alleen het ledental![]()
-
Ik had hier een fout in gemaakt. Ik was van veronderstelling dat er minder werd aangenomen, maar dat valt dan nog wel mee in verhouding met toen.huisman schreef: ↑22 mei 2025, 13:32Ik bedoel dit niet persoonlijk @Bertiel maar een ieder die zulke sommetjes maakt moet een keer goed in de spiegel kijken en nadenken wat hij met deze sommetjes met 7 cijfers achter de komma wil bewijzen. Toch niet het werk van Gods Geest mag ik hopen?Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 13:25 1979 - 80.000 leden 1976-1980 9 dominees aangenomen 0.0001125%
Waar ik wel een vraag bij heb is het feit dat CGK en de hervormde kerken niet te maken hebben met een tekort terwijl daar wel grotendeels de gereformeerde leer wordt geleerd.
-
in de HHK's waar ik weet dat er problemen zijn, zou er een curatorium voor de kerkenraad moeten zijn, dat zou eerder problemen voorkomen.HHR schreef: ↑22 mei 2025, 14:08 Mooie post Ad.
Het gaat toch regelmatig over dominee's die in een of meerdere gemeentes zonder problemen gediend hebben
In de CGK is wel degelijk een tekort. Cijfers jaarboek 2025 : 180 gemeenten gediend door 105 predikanten. 79 vacante predikantsplaatsen. Het aantal studenten is totaal 10 , 6 in de master en 4 in de bachelor (studie is 6 jaar)Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 14:11Ik had hier een fout in gemaakt. Ik was van veronderstelling dat er minder werd aangenomen, maar dat valt dan nog wel mee in verhouding met toen.huisman schreef: ↑22 mei 2025, 13:32Ik bedoel dit niet persoonlijk @Bertiel maar een ieder die zulke sommetjes maakt moet een keer goed in de spiegel kijken en nadenken wat hij met deze sommetjes met 7 cijfers achter de komma wil bewijzen. Toch niet het werk van Gods Geest mag ik hopen?Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 13:25 1979 - 80.000 leden 1976-1980 9 dominees aangenomen 0.0001125%
Waar ik wel een vraag bij heb is het feit dat CGK en de hervormde kerken niet te maken hebben met een tekort terwijl daar wel grotendeels de gereformeerde leer wordt geleerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
was dat er ook 50 jaar terug?
Ik kan het in de hervormd-gereformeerde gemeentes niet herinneren
HHK zijn enkel gemeentes langdurig vacant die geen predikant (al dan niet gedeeltelijk) kunnen onderhouden.
Ik kan het in de hervormd-gereformeerde gemeentes niet herinneren
HHK zijn enkel gemeentes langdurig vacant die geen predikant (al dan niet gedeeltelijk) kunnen onderhouden.
En van 80.000 naar 100.000 is +25%Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 14:09je hebt gelijk, zit te veel te gelijk te doen.MGG schreef: ↑22 mei 2025, 13:41Kan ik niet rekenen of verspreid je onjuist informatie?Bertiel schreef: ↑22 mei 2025, 13:25 1979 - 80.000 leden 1976-1980 9 dominees aangenomen 0.0001125%
9/80.000 = 0,0001125
14/100.000 = 0,00014
Je blijft 9 gebruiken en verandert alleen het ledental![]()
Er was in Hervormde Gereformeerde Gemeentes een enorm tekort in de jaren 50 en 60. De groei van het aantal predikantsplaatsen en achterban steeg toen veel harder dan het aantal dominees.
Dan moet je je misschien meer in het ontstaan van de GG verdiepen. In de GG is het vanouds belangrijk geweest dat gelovigen hun hart hoorden verklaren op de preekstoel.
-
wat heeft dat met een predikantstekort te maken?
Vacante plekken nemen wel toe in 2024 waren er 72 dus 7 minder dan dit jaar.