Situatie Midden-Oosten

diana

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door diana »

Sorry, zie dat ik 2 keer gequote heb
Terri

Bericht door Terri »

diana schreef: 22 mei 2025, 10:15
J.C. Philpot schreef: 22 mei 2025, 09:45 Ik moet de laatste tijd vaker denken aan de onderstaande tekst. Het lijkt erop dat we hier langzaam maar zeker steeds meer naartoe bewegen. Hoe lang nog zal dit nog duren?

Zacharia 12:3-10 - En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen.
J.C. Philpot schreef: 22 mei 2025, 09:45 Ik moet de laatste tijd vaker denken aan de onderstaande tekst. Het lijkt erop dat we hier langzaam maar zeker steeds meer naartoe bewegen. Hoe lang nog zal dit nog duren?

Zacharia 12:3-10 - En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen.
Ik denk dat je hier in gelijk hebt. En dat dat helemaal niet meer lang duurt, maar wij er bijna midden in zitten!
Aan de hand van dit hoofdstuk ( bij mij staat er zelfs Jeruzalems redding boven) dat het desondanks de goede kant opgaat, hoe zwaar wellicht nog de komende tijd....
advocaat

Bericht door advocaat »

Ik denk dat we er al midden inzitten met de democratie als tegenpool op de theocratie, de rechtstaat, het verwerpen van scheppingsorde, etc.
Ik volg dan wel de uitleg die ik ook aantref in de kanttekening. Een direct verband met de huidige situatie in het MO zie ik niet.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Herman schreef: 22 mei 2025, 09:41 Gisteren dus een schietpartij in Washington met dodelijke slachtoffers onder het Israëlische ambassadepersoneel.

Is dat het startpunt om joden wereldwijd weer met dodelijke geweld te gaan vervolgen? Zomaar een eerste gedachte en vraag. Maar tamelijk zorgelijk.
Moet ik dit zorgelijker gaan vinden dan de tientallen doden in Gaza afgelopen nacht?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Amstelodamense schreef: 22 mei 2025, 12:15Moet ik dit zorgelijker gaan vinden dan de tientallen doden in Gaza afgelopen nacht?
Niemand vraagt je om "zorgelijker te gaan vinden". Maar het is als christen én als medemens wél passend en nodig om stil te staan bij de lastige situatie waarin veel Joden wereldwijd verkeren. Het toenemende antisemitisme is een zorg die we samen zouden moeten dragen.

Wat echt niet past, is die zorg bagatelliseren vanwege het beleid van de Israëlische regering. Kritiek op beleid mag en moet soms zelfs — maar het mag nooit dienen als reden om het groeiende antisemitisme te negeren, goed te praten of weg te wuiven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Amstelodamense schreef: 22 mei 2025, 12:15
Herman schreef: 22 mei 2025, 09:41 Gisteren dus een schietpartij in Washington met dodelijke slachtoffers onder het Israëlische ambassadepersoneel.

Is dat het startpunt om joden wereldwijd weer met dodelijke geweld te gaan vervolgen? Zomaar een eerste gedachte en vraag. Maar tamelijk zorgelijk.
Moet ik dit zorgelijker gaan vinden dan de tientallen doden in Gaza afgelopen nacht?
Ja. De vorige keer stond de teller op 6 miljoen.
huisman

Bericht door huisman »

Absoluut, dit is een terroristische daad. In Gaza woedt een rechtvaardige oorlog met een gewelddadige zeer brute terreurgroep.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

huisman schreef:

Absoluut, dit is een terroristische daad. In Gaza woedt een rechtvaardige oorlog met een gewelddadige zeer brute terreurgroep.
+1
advocaat

Bericht door advocaat »

Uiteraard is dit veel zorgelijker. Het is een duidelijk bewijs dat het terroristische Palestijnse gedachtengoed zich als een olievlek uitbreidt en overal ter wereld opstand en terreur te verspreiden. Hoogtijd om schouder aan schouder met Israël te staan en de strijd te intensiveren.
Tevens maakt het duidelijk dat iets gedaan moet worden aan die talloze verblinden die een dergelijke ideologie achterna lopen. Snel achter de tralies en proberen ze weer terug te brengen uit die deze droomtoestand, naar de realiteit.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Het spijt me dit zo te moeten zeggen, maar de uitspraak van medeforummer Amstelodamense vertoont duidelijke antisemitische trekken – of komt in elk geval gevaarlijk dicht in de buurt van het goedpraten of normaliseren daarvan.

Ik vind het ronduit verontrustend dat dit hier zo openlijk en zonder terughoudendheid wordt geuit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Philip

Bericht door Philip »

Je kunt leed simpelweg niet tegen elkaar afstrepen. Elk mens heeft het fundamentele recht om niet vermoord te worden op grond van zijn overtuigingen. In het bijzonder voor Joden, slachtoffers van de genocide in de Tweede Wereldoorlog, is dit bijzonder pijnlijk.

Dat er in Gaza weer tientallen doden zijn gevallen vannacht, heeft daar niets mee te maken. Op geen enkele manier is dit iets van een rechtvaardiging. Integendeel, wie zich zorgen maakt om de levens van de Palestijnen, moet precies hetzelfde doen als het om levens van Joden gaat.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

De daad in Washington is zorgelijk, afschuwelijk en verwerpelijk. En inderdaad anti semitisme.
En ja, haat neemt toe, al jaren. Ook in het westen.
Dat heeft te maken met culturen die vol haat zitten.( religieus motief, al hoewel niet alle moslims...)

Toch heeft het ook iets dubbels. Het is nu niet alleen reactie wat tot uiting komt in ant semitisme. Maar er is ook een reactie op geopolitieke ontwikkelingen.

Kritiek hebben op wat de regering in Israël nu doet is m.i. geen anti semitisme. Wel als de wijze waarop oproept tot haat in Joden algemeen. En dat maakt het zo ingewikkeld. Want kritiek uiten lijkt al snel bepaalde free Palestina aanhangers te sterken in hun moordlustige ideeën en het ten uitvoer brengen daarvan. Terwijl kritiek op zich niet verkeerd is.
Tegelijkertijd
Er vallen gewoon heel veel doden. Er is honger. Ziekte, verwoesting. En het einde lijkt niet in zicht. En de slachtoffers zijn ook christenen in Palestina.
Er wordt gereageerd op concrete oorlog.

Daar kan en mag je een individuele Jood niet verantwoordelijk voor houden. Maar een individuele Palestijn ook niet, tenzij hij symphatiseert met HAMAS, die inderdaad deze ellende in stand houdt.

Ik denk wel dat het anti semitisme ( waar je overigens, ondanks alles, afstand van moet nemen) wel degelijk gestimuleerd wordt door ideologie van Islam, maar zeker ook door de keuzes die de Israëlische regering maakt. En ik denk dat anti semitisme ook gestimuleerd kan worden door kritiekloos keuzes van de Israëlische regering goed te praten. Te reageren op dagelijkse slachtoffers in Palestina of het niets is, of ze minder mens zijn.

Praat je daarmee anti semitisme goed? Nee.
Nogmaals je kan en mag een individuele Jood niet verantwoordelijk houden voor dingen waar we geen grip meer op hebben, daden van een regering.
Maar...
Geldt dat andersom ook? Mogen wij een individuele Palestijn ( geen Hamas) verantwoordelijk houden voor de daad van 7 oktober 2023, voor de terreur daden van Hamas?

De "onschuldige" gijzelaars hebben een gezicht... allereerst voor hun familie. Maar hebben de "onschuldige" Palestijnen, kinderen, ook christenen zitten er tussen ook een gezicht voor ons? In ieder geval wel voor hun familie.
advocaat

Bericht door advocaat »

Philip schreef:Elk mens heeft het fundamentele recht om niet vermoord te worden op grond van zijn overtuigingen.
Het verbod op moord is gerelateerd aan de waarde van het leven van een mens. Dat levert niet een recht op om niet vermoord te worden op grond van het hebben van een overtuiging.
Dan zou de overheid nooit kunnen optreden tegen hen die een kwaadwillende overtuiging hebben.
In de overtuiging en het handelen daarna zit juist de rechtvaardiging tot optreden en zo nodig te dood brengen.
Lilian1975 schreef:Maar hebben de "onschuldige" Palestijnen.
Terecht staat het woord onschuldig tussen haakjes. Want er zijn geen onschuldige Palestijnen.
Iemand die zegt Palestijn te zijn eigent zich die identiteit toe en conformeert zich aan die ideologie, al dan niet passief. De ideologie van en het gedachtengoed van de Palestijnen staat tegenover Israël en sluit Israël uit. Daarin is het terroristisch en gewelddadig. Daaruit is geen Palestijn onschuldig en moet er worden bestreden, ook preventief.
helma

Bericht door helma »

Boodschap van Loay Alshareef.

Loay Alshareef is een Saoedische vredesactivist, taalkundige en sociale media-influencer die bekend staat om zijn inzet voor Arabisch-Israëlische verzoening en interreligieuze dialoog. Geboren in Jeddah, Saoedi-Arabië, groeide hij op in een religieus islamitisch gezin met aanvankelijk negatieve opvattingen over Joden en Israël. Een keerpunt in zijn leven kwam in 2010, toen hij tijdens een taaluitwisselingsprogramma in Frankrijk bij een Joodse gastfamilie verbleef. Deze ervaring leidde tot een diepgaande transformatie in zijn wereldbeeld.

A Message to the Dutch People Afbeelding

As I walked peacefully to give my speech in Amsterdam, I encountered a group of pro-Hamas supporters. They shouted, yelled, and chanted “Free Palestine” at me.

I replied, “Yes, free Palestine…from Hamas.”

Muslim Brotherhood and radical Islamist accounts on Arabic social media quickly twisted the narrative, falsely claiming that I provoked them by approaching their protest.

This is a complete lie. They came to the CIDI conference and tried to intimidate me and other speakers.

But let me be clear: they might intimidate a young, uninformed Dutch Gen Z or a white European who knows little about the Middle East, but they cannot intimidate an Arab Muslim who has defeated the radical ideology of hate that Hamas represents.

Dear Dutch people: these pro-Hamas supporters and radical Islamists are misusing the liberal freedom you offer them. One day, they will turn it against you, as they have done in other places.

They are not fighting for a bright future for the Palestinians.

They support Hamas, while I support the Palestinians to live in dignity, side by side with the Jewish people.

Listen to the voices from the Middle East.
Listen to those who know the reality.

Much love,
Loay

Palestina moet bevrijd worden ja, maar vooral van Hamas, zei Alshareef op de tweede bijeenkomst van een serie lezingen georganiseerd door Joodse studentenvereniging VUJU. Antisemitisme werd Alshareef als moslim met de paplepel ingegoten, vertelt hij aan de ongeveer zeventig aanwezigen in het NU-gebouw.
Zie onder andere:
https://advalvas.vu.nl/campus-cultuur/w ... en-oosten/

Hij heeft ook gesproken bij Christenen voor Israel
https://youtu.be/MvvBkDvpFig?si=Oegepa4IdDbivmt4
Laatst gewijzigd door helma op 22 mei 2025, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

J.C. Philpot schreef: 22 mei 2025, 13:19 Het spijt me dit zo te moeten zeggen, maar de uitspraak van medeforummer Amstelodamense vertoont duidelijke antisemitische trekken – of komt in elk geval gevaarlijk dicht in de buurt van het goedpraten of normaliseren daarvan.

Ik vind het ronduit verontrustend dat dit hier zo openlijk en zonder terughoudendheid wordt geuit.
Nee hoor, ik ben 100% zeker geen anti-semiet. Sterker nog, voel me nauw verbonden met het Joodse volk. Het is voor mij echter niet binair, goed of fout. Ik vind het optreden van de Israelische regering echter ook verwerpelijk en ik vind dat we als christelijke gemeenschap te stil blijven om dat te benoemen. Als je er kritische kanttekeningen bij plaatst, ben je ineens anti-semiet. Laat ik me niet aanleunen want het is ver bezijden de waarheid.
Plaats reactie