Ds. A.P.A du Cloux is tijdens het ambt tot bekering gekomen.MGG schreef: ↑21 mei 2025, 19:26Ook geen verslag van zijn bekering? Ik kan zo snel de naam niet vinden, maar in Nederland is een dominee tot bekering gekomen door de woorden van een gemeentelid. Wel kwam ik het niet onbekende boek 'hoe een dominee tot God bekeerd werd' van Shelton tegen.
Curatorium vergadering GerGem 2025
Re: Curatorium vergadering GerGem 2025
Laatst gewijzigd door Hoopvol op 21 mei 2025, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik zie het curatorium anders. Ik geloof niet dat het om een schema gaat en nog minder in dat het gelijk staat aan het beter weten dan God.Rido91 schreef: ↑21 mei 2025, 19:22Ik bedoelde dit meer in de context ter nuancering op @Vijftiger die zei dat 'allen die de Heere in Zijn wijngaard uitstoot er zullen komen' dus ik bedoelde niet een groot deel van de afgewezenen.MGG schreef: ↑21 mei 2025, 11:13Hoe weet je dar het een groot deel is?Rido91 schreef: ↑21 mei 2025, 11:00Dat in elk geval een groot deel er zeker komt blijkt wel uit het feit dat sommige, door het curatorium afgewezen predikant, tot rijke zegen mochten zijn in een ander kerkverband waaruit dus wel blijkt dat ze zeker geroepen zijn. Gods wijngaard is gelukkig groter dan alleen de Ger Gem. Maar dat neemt dus niet weg dat je je wel mag afvragen of het naar Gods wil is dat mensen allerlei blokkades gaan opwerpen voor knechten die Hij geroepen heeft en het beter menen te weten dan God door te gaan oordelen over iemands bekering/roeping. Dat is wel een heel gevaarlijk terreinVijftiger schreef: ↑21 mei 2025, 08:26 Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
Heb je ook Huisman zijn kanttekening gelezen?
Het gaat niet om beter weten dan God of een oordeel over bekering/roeping. Enkel over vrijmoedigheid om iemand toe te laten tot de school. Ben jij tegen elke 'blokkade'?
Vrijmoedigheid om iemand toe te laten zoals dat bij het curatorium van de Ger Gem gebeurd staat voor mij wel gelijk aan het beter weten dan God, omdat dit op gronden gebeurd van het vertellen van je bekering en je roeping . Als dat niet volgens het schema gaat wat predikanten van het curatorium zelf voorschrijven lijkt de kans op toelating mij nihil.
Ik ben niet tegen elke blokkade, ik denk dat het goed is dat een kerkenraad of kerkverband hierover meebeslist. James Durham zegt in zijn uitleg over Openbaringen dat een leraar 3 dingen moet hebben:
1. Gaven
2. Geleerdheid
3. Genade
Dat lijken mij prima criteria om iemand op te beoordelen. Ongeveer net zoiets als wat in de HHK bijvoorbeeld ook gebeurt.
Ik heb het punt van huisman ook gelezen, ik zeg ook niet dat het curatorium niemand af mag wijzen maar het is zo wel dat men nu de lat zo hoog legt om te voorkomen dat er mogelijk 'rotte appels' worden toegelaten dat hierdoor mogelijk Gods wil wordt weerstaan door mannen te weigeren die hijzelf geroepen heeft tot het ambt. Ik heb niks tegen een curatorium maar ik pleit voor wat meer objectieve criteria om iemand wel/niet toe te laten
Persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee dat de criteria niet in elke kerk hetzelfde zijn. Het blijkt niet uit de Bijbel en daarom geloof ik dat verschillende routes acceptabel zijn.
De lat ligt bij de (O)GG(iN) relatief hoog, omdat het nee tenzij is en niet ja, tenzij.
Binnen elk kerkverband heb je zo zijn uitdaging met over (geen) dominee worden. Helaas gebeurt het soms dat je soms denkt was iemand maar nooit toegelaten.
Ook in de HHK loopt het ondanks de procedure om dominee te worden niet van een leien dakje
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ervormde-k
Ja, daar zijn wel meer bekeringen onder predikanten geweest. Onlangs heeft ds. P. de Vries er nog eentje verhaald die op evangelieherauten is beland.
Er ging veel mis in die tijd. En het zal ook wel weer van de kwaliteit van de classis hebben afgehangen hoe dingen in die tijd liepen. De samenleving lag aardig overhoop. Er was een enorm tekort aan goede predikanten. Toen kreeg je ook nog lastige remonstranten, dus de leer werd opeens heel belangrijk. Dus ik weet niet alles. Maar ik zou het begrip bekering hier koppelen aan het onderzoek van de levenswandel.
Maar er gebeurden heel veel wonderlijke dingen in die tijd. Van Calvijn is bekend dat hij zo'n beetje alle Franssprekende gemeenteleden in de hoogtijdagen van de opwekking onder de Hugenoten na een drilcursus van 3 a 4 maanden naar Frankrijk stuurde om daar als predikant aan de slag te gaan. Je werd dus als timmerman gewoon uit je werkplaats geplukt en ingeschakeld voor de bediening. Daar zal ook wel een iets andere visie op het begrip roeping zijn toegepast.
Dat gezegd hebbend, vind ik een curatorium een prima instelling.
Het artikel van het ND vind ik niet waarvan je kan zeggen dat het in de HHK niet van een leien dakje loopt. In dat artikel worden grotendeels predikanten genoemd die om gezondheidsredenen stoppen, overgaan naar een ander kerkverband en diverse predikanten die los worden gemaakt en gewoon predikant blijven. Zoals ds vd Boogaard al aangeeft in het artikel is het predikantentekort in de HHK niet groot en zijn mensen daardoor wellicht minder zuinig op hun predikant. Maar met deze voorbeelden kun je zeker niet stellen dat deze dominees niet toegelaten hadden mogen wordenMGG schreef: ↑21 mei 2025, 19:35Ik zie het curatorium anders. Ik geloof niet dat het om een schema gaat en nog minder in dat het gelijk staat aan het beter weten dan God.Rido91 schreef: ↑21 mei 2025, 19:22Ik bedoelde dit meer in de context ter nuancering op @Vijftiger die zei dat 'allen die de Heere in Zijn wijngaard uitstoot er zullen komen' dus ik bedoelde niet een groot deel van de afgewezenen.MGG schreef: ↑21 mei 2025, 11:13Hoe weet je dar het een groot deel is?Rido91 schreef: ↑21 mei 2025, 11:00
Dat in elk geval een groot deel er zeker komt blijkt wel uit het feit dat sommige, door het curatorium afgewezen predikant, tot rijke zegen mochten zijn in een ander kerkverband waaruit dus wel blijkt dat ze zeker geroepen zijn. Gods wijngaard is gelukkig groter dan alleen de Ger Gem. Maar dat neemt dus niet weg dat je je wel mag afvragen of het naar Gods wil is dat mensen allerlei blokkades gaan opwerpen voor knechten die Hij geroepen heeft en het beter menen te weten dan God door te gaan oordelen over iemands bekering/roeping. Dat is wel een heel gevaarlijk terrein
Heb je ook Huisman zijn kanttekening gelezen?
Het gaat niet om beter weten dan God of een oordeel over bekering/roeping. Enkel over vrijmoedigheid om iemand toe te laten tot de school. Ben jij tegen elke 'blokkade'?
Vrijmoedigheid om iemand toe te laten zoals dat bij het curatorium van de Ger Gem gebeurd staat voor mij wel gelijk aan het beter weten dan God, omdat dit op gronden gebeurd van het vertellen van je bekering en je roeping . Als dat niet volgens het schema gaat wat predikanten van het curatorium zelf voorschrijven lijkt de kans op toelating mij nihil.
Ik ben niet tegen elke blokkade, ik denk dat het goed is dat een kerkenraad of kerkverband hierover meebeslist. James Durham zegt in zijn uitleg over Openbaringen dat een leraar 3 dingen moet hebben:
1. Gaven
2. Geleerdheid
3. Genade
Dat lijken mij prima criteria om iemand op te beoordelen. Ongeveer net zoiets als wat in de HHK bijvoorbeeld ook gebeurt.
Ik heb het punt van huisman ook gelezen, ik zeg ook niet dat het curatorium niemand af mag wijzen maar het is zo wel dat men nu de lat zo hoog legt om te voorkomen dat er mogelijk 'rotte appels' worden toegelaten dat hierdoor mogelijk Gods wil wordt weerstaan door mannen te weigeren die hijzelf geroepen heeft tot het ambt. Ik heb niks tegen een curatorium maar ik pleit voor wat meer objectieve criteria om iemand wel/niet toe te laten
Persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee dat de criteria niet in elke kerk hetzelfde zijn. Het blijkt niet uit de Bijbel en daarom geloof ik dat verschillende routes acceptabel zijn.
De lat ligt bij de (O)GG(iN) relatief hoog, omdat het nee tenzij is en niet ja, tenzij.
Binnen elk kerkverband heb je zo zijn uitdaging met over (geen) dominee worden. Helaas gebeurt het soms dat je soms denkt was iemand maar nooit toegelaten.
Ook in de HHK loopt het ondanks de procedure om dominee te worden niet van een leien dakje
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ervormde-k
-
Zolang die functioneerd wel. Maar als het oplevert dat een groot deel van de leden zonder dominee zit ga ik twijfels krijgen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
In 1994 was in de NRC(gg) zoals jullie misschien wel weten een scheuring. Daaruit ontstond toen de HNRC nu HRC. De prediking in beide verbanden kende toen wat accentverschillen maar was nog hetzelfde, ds Beeke kon je toen vergelijken met ds Visscher of ds P Mulder bijv. De oorzaak van de scheuring lag aan beide zijden. Daar om kan je zeggen: de Heere werkte in beide verbanden. De HRC heeft het systeem van toelating door een curatorium doorgezet. Toch werden daar na 1994 verhoudingsgewijs veel en veel meer mensen toegelaten Terwijl het curatorium daar nog hetzelfde georganiseerd was. Natuurlijk gaat niets buiten Zijn leiding om maar ik geloof niet dat de leiding van de Heere verschilt per denominatie en binnen een paar maanden zo verschilt. Daarom durf ik voorzichtig de conlusie te trekken dat het aantal toelatingen daarom afhankelijk is van de samenstelling van het curatorium en van 100% verzonnen menselijke criteria of menselijke meningen. Het predikantentekort in gemeenten wordt kunstmatig laag gehouden. Vast met alle goede bedoelingen en uit voorzichtigheid maar er moet iets veranderen om het proces wat ruimer te krijgen, maar ik denk dat het systeem van een curatorium zelf een goed systeem is.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-
De bekende dominee Jac van Dijk ook , meen ikHoopvol schreef: ↑21 mei 2025, 19:34Ds. A.P.A du Cloux is tijdens het ambt tot bekering gekomen.MGG schreef: ↑21 mei 2025, 19:26Ook geen verslag van zijn bekering? Ik kan zo snel de naam niet vinden, maar in Nederland is een dominee tot bekering gekomen door de woorden van een gemeentelid. Wel kwam ik het niet onbekende boek 'hoe een dominee tot God bekeerd werd' van Shelton tegen.
-
Meneer Stam is dus ook geïnterviewd door de Ref Dagblad
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr16932295
Zijn vrouw is Christine Stam geboren van Gent
Ik vind bepaalde zaken vreemd overkomen uit het artikel .
Wat vind je vreemd? En is dat in het ND- of in het RD-artikel?J de Groot schreef: ↑21 mei 2025, 20:23 Meneer Stam is dus ook geïnterviewd door de Ref Dagblad
Het RD-artikel vond ik open (zonder exhibitionistisch te zijn) en integer. Maar daar mag je uiteraard anders over denken.
Krijg iemand van het zendingsveld een attest van zijn zendende gemeente?
Ook zijn vrouw schreef hier al eerder een column over voor het RD (die daar overigens niet geplaatst werd)
https://stamvangent.com/2024/05/18/dat- ... gels-zijn/
Mensen die door ZGG worden uitgezonden blijven normaal lid in hun eigen gemeente. Een attest aanvragen zou mijns inziens dan ook via eigen kerkenraad moeten lopen, maar misschien wordt tijdens een visitatiebezoek ook wel wat doorgesproken? De deputaten zullen al eerder van zijn bekering en roeping tot de zending hebben gehoord.Zuidab schreef:Krijg iemand van het zendingsveld een attest van zijn zendende gemeente?
Dat stuk herinnerde ik me inderdaad..Rido91 schreef: ↑21 mei 2025, 21:35 Ook zijn vrouw schreef hier al eerder een column over voor het RD (die daar overigens niet geplaatst werd)
Prachtig verwoord door haar!
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Moet hij dan 2x naar Nederland komen? Februari/maart voor een attest en in mei om gehoord te worden?
Erg mooi, oud-collega van me. Een reus van een persoon qua lengte....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.