Curatorium vergadering GerGem 2025

Emma de Jong

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door Emma de Jong »

Als derde en laatste toegelaten: K.K. de Wit uit Tholen
Job

Bericht door Job »

Overigens: in plaats van de vaders zullen de zonen zijn is behoorlijk Bijbels. Maar al met al vind ik het bewijs voor je stelling niet overweldigend. Ik zal vast beginnen, al weet ik vast lang niet alles:

2025: T. Hakvoort, P.C. Kok
2024: G.J. van den Ende, S. de Vries
2023: L.J. van den Berge, W. van Ee, H.R. Keurhorst, B.J. Meulmeester, A.M.C. Westeneng
2022: K.L. Blok (zoon, kleinzoon, broer van), D. de Jong
2021: W. de Jong, J. Kroon
2020: J. Janse, J.C. Kriekaart, R.T. Michielse
2019: A.E. Brijder, J.M. Evers, J.J. Hoogerbrug.
2018: M. Boersma, M.G. van Middendorp
2017: J. Beens, M.L. Dekker, L. van der Kuijl, P.J. de Raaf
2016: P.C. Vlot (schoonzoon van)
2015: G.P. van Nieuw Amerongen
2014: H.J. Agteresch (zwager van), M. Blok (zoon en kleinzoon van), H.E.P. Fortuijn
2013: E.J. Boudewijn, J.B. Huisman, J. de Kok, W. Mouw (zoon van)
2012: M.T. Al-Chalabi, M.H. Schot
2011: H. Brons, H. van der Heiden (zoon en neef van), W.A. Zondag
2010: P.D. den Haan, H.A. van Zetten
2009: P.G. Heijkamp (broer van), S.W. Janse, J. van Laar, C. van Ruitenburg (broer van)
2008: A.T. Huijser (schoonzoon van)
2007: A.P. Baaijens (neef van), R.A.M. Visser
2006: J. IJsselstein, S. Maljaars, G.W.S. Mulder (zoon van)
2005: K. Boeder, G. Bredeweg, J. van Rijswijk
2004
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

MGG schreef: 21 mei 2025, 18:14
Johann Gottfried Walther schreef: 21 mei 2025, 18:08 Ik blijft toch even bij mijn kritische opstelling al wordt dat door sommige niet zo gewaardeerd.
Waarom zouden mannen die familie zijn van iemand die al predikant is, eerder geroepen worden een roeping ervaren dan hen die geen familie zijn??
Waarom hadden 4 van de 12 discipelen een broer die ook discipel was?
Hadden ze toen ook al en curatorium?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Job

Bericht door Job »

Emma de Jong schreef: 21 mei 2025, 18:28 Als derde en laatste toegelaten: K.K. de Wit uit Tholen
Wat fijn. We zijn weer rijk gezegend.
refo

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef: 21 mei 2025, 18:08 Ik blijft toch even bij mijn kritische opstelling al wordt dat door sommige niet zo gewaardeerd.
Waarom zouden mannen die familie zijn van iemand die al predikant is, eerder geroepen worden een roeping ervaren dan hen die geen familie zijn??
Ze hebben mensen in de familie die goed weten wat je wel of niet zeggen moet.
MGG

Bericht door MGG »

Johann Gottfried Walther schreef: 21 mei 2025, 18:32
Nee, maar Jezus had in iedergeval geen moeite met relatief veel familie in zijn discipelen kring.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 21 mei 2025, 18:38
Johann Gottfried Walther schreef: 21 mei 2025, 18:32
Nee, maar Jezus had in iedergeval geen moeite met relatief veel familie in zijn discipelen kring.
Vier op twaalf is een derde (33%).
De becijfering die ik maakte over twintig jaar komt uit op een vijfde (zo'n 20%).
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Was er in de tijd van de reformatie en nadere reformatie een curatorium?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 21 mei 2025, 18:55 Was er in de tijd van de reformatie en nadere reformatie een curatorium?
Zoals je waarschijnlijk wel weet was dat niet het geval.
Was er een door de synode ingestelde commissie van toelating?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 21 mei 2025, 18:55 Was er in de tijd van de reformatie en nadere reformatie een curatorium?
De classis besloot toen over de toelating.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

En hoe was dat geregeld?

Het zou fijn zijn MGG als je eens normaal zou kunnen reageren ipv bot
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 21 mei 2025, 19:09 En hoe was dat geregeld?

Het zou fijn zijn MGG als je eens normaal zou kunnen reageren ipv bot
Persoonlijk vind ik dit bericht bot. Verder vind ik het normaal om een vraag te beantwoorden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat was als een kandidaat al afgestuurd was. Dus dan werd kennis en preekkunde getoetst en of iemand een zuivere levenswandel had. Dus geen innerlijke verslag van een roeping. Ik denk dat roeping toen nog veel meer in lijn met geschiktheid werd gezien dan nu.
Rido91

Bericht door Rido91 »

MGG schreef: 21 mei 2025, 11:13
Rido91 schreef: 21 mei 2025, 11:00
Vijftiger schreef: 21 mei 2025, 08:26 Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
Dat in elk geval een groot deel er zeker komt blijkt wel uit het feit dat sommige, door het curatorium afgewezen predikant, tot rijke zegen mochten zijn in een ander kerkverband waaruit dus wel blijkt dat ze zeker geroepen zijn. Gods wijngaard is gelukkig groter dan alleen de Ger Gem. Maar dat neemt dus niet weg dat je je wel mag afvragen of het naar Gods wil is dat mensen allerlei blokkades gaan opwerpen voor knechten die Hij geroepen heeft en het beter menen te weten dan God door te gaan oordelen over iemands bekering/roeping. Dat is wel een heel gevaarlijk terrein
Hoe weet je dar het een groot deel is?
Heb je ook Huisman zijn kanttekening gelezen?

Het gaat niet om beter weten dan God of een oordeel over bekering/roeping. Enkel over vrijmoedigheid om iemand toe te laten tot de school. Ben jij tegen elke 'blokkade'?
Ik bedoelde dit meer in de context ter nuancering op @Vijftiger die zei dat 'allen die de Heere in Zijn wijngaard uitstoot er zullen komen' dus ik bedoelde niet een groot deel van de afgewezenen.
Vrijmoedigheid om iemand toe te laten zoals dat bij het curatorium van de Ger Gem gebeurd staat voor mij wel gelijk aan het beter weten dan God, omdat dit op gronden gebeurd van het vertellen van je bekering en je roeping . Als dat niet volgens het schema gaat wat predikanten van het curatorium zelf voorschrijven lijkt de kans op toelating mij nihil.
Ik ben niet tegen elke blokkade, ik denk dat het goed is dat een kerkenraad of kerkverband hierover meebeslist. James Durham zegt in zijn uitleg over Openbaringen dat een leraar 3 dingen moet hebben:
1. Gaven
2. Geleerdheid
3. Genade

Dat lijken mij prima criteria om iemand op te beoordelen. Ongeveer net zoiets als wat in de HHK bijvoorbeeld ook gebeurt.
Ik heb het punt van huisman ook gelezen, ik zeg ook niet dat het curatorium niemand af mag wijzen maar het is zo wel dat men nu de lat zo hoog legt om te voorkomen dat er mogelijk 'rotte appels' worden toegelaten dat hierdoor mogelijk Gods wil wordt weerstaan door mannen te weigeren die hijzelf geroepen heeft tot het ambt. Ik heb niks tegen een curatorium maar ik pleit voor wat meer objectieve criteria om iemand wel/niet toe te laten
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef: 21 mei 2025, 19:14
Dat was als een kandidaat al afgestuurd was. Dus dan werd kennis en preekkunde getoetst en of iemand een zuivere levenswandel had. Dus geen innerlijke verslag van een roeping. Ik denk dat roeping toen nog veel meer in lijn met geschiktheid werd gezien dan nu.
Ook geen verslag van zijn bekering? Ik kan zo snel de naam niet vinden, maar in Nederland is een dominee tot bekering gekomen door de woorden van een gemeentelid. Wel kwam ik het niet onbekende boek 'hoe een dominee tot God bekeerd werd' van Shelton tegen.
Plaats reactie