Curatorium vergadering GerGem 2025

De Rijssenaar

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door De Rijssenaar »

Toch is het vreemd dat het curatorium oordeelt over de roeping van mensen. Je hoort dominees vaak zeggen dat de kerk niet iets zegt over het “innerlijke”, maar wel over leeropvatting en levenswandel. Als je dat doortrekt naar het curatorium dan verwacht je dat ze daar hooguit vaststellen dat de de kandidaat zich geroepen voelt. Hier kunnen mensen niet inhoudelijk verder over oordelen of dat wel echt is of niet echt is. Nu denk ik toch dat de mens (dus het curatorium) zich bemoeit met zaken die alleen God weet.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GGG038 schreef: 21 mei 2025, 12:09
Vijftiger schreef: 21 mei 2025, 08:45 Het curatorium is niet onfeilbaar. Er zijn voorbeelden genoeg van mannen die werden afgewezen en een ander jaar wel werd aangenomen. Alles op Gods tijd en wijze. De Heere vergist Zich niet.
Eens. Als ik even snel reken dan weet ik al minstens 16 predikanten van de GG die (één of meerdere keren) zijn afgewezen en later alsnog zijn aangenomen.
Veelal spreken ze daar zelf later niet negatief over.
Natuurlijk spreken ze er niet negatief over, dat kan ook niet door de gesloten gesprekscultuur en gevoeligheden in de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: 21 mei 2025, 11:45
Sallander schreef: 21 mei 2025, 11:37 Ik denk wel eens: als we kijken naar de basis van de GG, dan kun je er volgens mij niet omheen dat er gemeenten zijn die best wel ver zijn weggegroeid van de wortels van het kerkverband.
Die o.a. in een heel klein vijvertje vissen met predikanten die ze voor laten gaan. En waar een preek van ds. G.H. Kersten, ds. J. Fraanje, ds. van Reenen enz. maar weinig bijval zal krijgen. En waar men zich in de dogmatiek van Kersten echt niet meer herkent.
Ik denk dat de mannen binnen het curatorium voor het merendeel wel van harte in die lijn staan en de GG willen bewaren bij die basis. Lijkt me terecht. Waarom zou je als kerkverband je afkomst willen verloochenen en daar van weg willen groeien? Maar dan kun je je ook voorstellen dat het botst als er mensen op de stoep staan met een heel andere geloofsbeleving. En dan van het soort waartegen Kersten bijvoorbeeld in zijn catechismus zo fulmineert. Er is door hem en anderen uit zijn tijd veel gewaarschuwd voor de opkomst van een godsdienst die op zo'n andere leest geschoeid is. Ja, dan vind ik het niet raar als dat volledig langs elkaar heenschiet in de curatoriumkamer.
je kijkt maar naar een deel van de basis.
Er was ook een ds R Kok, dominees die een baard hadden en dominees die de drieverbondenleer verdedigden. Is die ruimte er nog?
Precies. Dit is gewoon geschiedvervalsing.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Erskinees schreef: 21 mei 2025, 12:12
Vijftiger schreef: 21 mei 2025, 08:45 Het curatorium is niet onfeilbaar. Er zijn voorbeelden genoeg van mannen die werden afgewezen en een ander jaar wel werd aangenomen. Alles op Gods tijd en wijze. De Heere vergist Zich niet.
Eens. Als ik even snel reken dan weet ik al minstens 16 predikanten van de GG die (één of meerdere keren) zijn afgewezen en later alsnog zijn aangenomen.
Natuurlijk spreken ze er niet negatief over, dat kan ook niet door de gesloten gesprekscultuur en gevoeligheden in de GG.
Ze geven openlijk aan dat het een wijs besluit was omdat ze er nog lang niet aan toe waren, het nog moest rijpen, ze zelf nog dingen moesten leren, enz.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 21 mei 2025, 12:11 Toch is het vreemd dat het curatorium oordeelt over de roeping van mensen. Je hoort dominees vaak zeggen dat de kerk niet iets zegt over het “innerlijke”, maar wel over leeropvatting en levenswandel. Als je dat doortrekt naar het curatorium dan verwacht je dat ze daar hooguit vaststellen dat de de kandidaat zich geroepen voelt. Hier kunnen mensen niet inhoudelijk verder over oordelen of dat wel echt is of niet echt is. Nu denk ik toch dat de mens (dus het curatorium) zich bemoeit met zaken die alleen God weet.
Het curatorium zegt niet of het echt is, maar enkel of je toegelaten wordt op de theologische school.

Wat zou jij willen? De stappen attest van kerkenraad en curatorium schrappen en iedereen toelaten die zich geroepen voelt?
Sallander

Bericht door Sallander »

Bertiel schreef: 21 mei 2025, 11:45
Sallander schreef: 21 mei 2025, 11:37 Ik denk wel eens: als we kijken naar de basis van de GG, dan kun je er volgens mij niet omheen dat er gemeenten zijn die best wel ver zijn weggegroeid van de wortels van het kerkverband.
Die o.a. in een heel klein vijvertje vissen met predikanten die ze voor laten gaan. En waar een preek van ds. G.H. Kersten, ds. J. Fraanje, ds. van Reenen enz. maar weinig bijval zal krijgen. En waar men zich in de dogmatiek van Kersten echt niet meer herkent.
Ik denk dat de mannen binnen het curatorium voor het merendeel wel van harte in die lijn staan en de GG willen bewaren bij die basis. Lijkt me terecht. Waarom zou je als kerkverband je afkomst willen verloochenen en daar van weg willen groeien? Maar dan kun je je ook voorstellen dat het botst als er mensen op de stoep staan met een heel andere geloofsbeleving. En dan van het soort waartegen Kersten bijvoorbeeld in zijn catechismus zo fulmineert. Er is door hem en anderen uit zijn tijd veel gewaarschuwd voor de opkomst van een godsdienst die op zo'n andere leest geschoeid is. Ja, dan vind ik het niet raar als dat volledig langs elkaar heenschiet in de curatoriumkamer.
je kijkt maar naar een deel van de basis.
Er was ook een ds R Kok, dominees die een baard hadden en dominees die de drieverbondenleer verdedigden. Is die ruimte er nog?
Je kent de controverse tussen Kersten en Kok. Kok vertegenwoordigde niet de grondstroom van de GG. En Kersten zei: ik kan best met een drieverbondenman leven, zolang hij maar vast houd aan de noodzaak van de wedergeboorte. Ik denk dat er nu gemeenten zijn die ds. Kok al links passeren. Kok mocht dan ruim zijn in zijn belofteprediking, maar hij kon, zeker in zijn jonge jaren ook heel ontdekkend spreken over het plaatsmakende werk voor Christus. In een gemeente waar ik een paar jaar geleden regelmatig te gast was zei een ouderling: ik laat me liever door Tim Keller inspireren dan door Kersten. Daar heb ik niets mee. Nou, dat vind ik echt heftig. En ik ben bang dat hij daarin geen eenling meer is. Als die leiding geven in de gemeenten, dan weet je waar het heen schuift. Logisch dat het dan niet klikt in geval van een aanmelding aan de Boezemsingel. In zo'n situatie vind ik het curatorium een grote zegen. Laten ze zulke mensen toe, dan is de ondergang van de GG verzekerd.
DDD

Bericht door DDD »

GGG038 schreef: 21 mei 2025, 12:14
Erskinees schreef: 21 mei 2025, 12:12
Ze geven openlijk aan dat het een wijs besluit was omdat ze er nog lang niet aan toe waren, het nog moest rijpen, ze zelf nog dingen moesten leren, enz.
Ja, maar dat is in zeker opzicht ook te vergelijken met een ontgroening. Als je er doorheen komt, kun je dat gaan rechtvaardigen. Dat is een normaal psychologisch proces.

Wat betreft het interview: het lijkt me een heel verstandige man en ook duidelijk dat zo'n curatorium niet de juiste beslissingen neemt, vanuit mijn perspectief. Maar vanuit het perspectief van een klein groepje mensen dat de kerk richting wil geven naar eigen inzichten, doet het curatorium het vrij goed. Ze houden predikanten zeldzaam en voorzichtig. Ik geloof niet dat het van God is, maar daar kun je natuurlijk ook weer heel verschillend over denken. Dat zie je aan het standpunt van Sallander.
De Rijssenaar

MGG schreef: 21 mei 2025, 12:14
De Rijssenaar schreef: 21 mei 2025, 12:11 Toch is het vreemd dat het curatorium oordeelt over de roeping van mensen. Je hoort dominees vaak zeggen dat de kerk niet iets zegt over het “innerlijke”, maar wel over leeropvatting en levenswandel. Als je dat doortrekt naar het curatorium dan verwacht je dat ze daar hooguit vaststellen dat de de kandidaat zich geroepen voelt. Hier kunnen mensen niet inhoudelijk verder over oordelen of dat wel echt is of niet echt is. Nu denk ik toch dat de mens (dus het curatorium) zich bemoeit met zaken die alleen God weet.
Het curatorium zegt niet of het echt is, maar enkel of je toegelaten wordt op de theologische school.

Wat zou jij willen? De stappen attest van kerkenraad en curatorium schrappen en iedereen toelaten die zich geroepen voelt?
Ja, maar als het echt is dan neemt curatorium het natuurlijk wel aan. Ik denk dat je als kerk gewoon iedereen kan toelaten die zich geroepen voelt, die in leeropvatting en levenswandel binnen de grenzen van de GerGem valt. Dit kun je gewoon als mens beoordelen, de rest moet je aan God overlaten. Het is dan aan de gemeente of ze de kandidaten gaan roepen, als een gemeente iemand geroepen heeft en een kandidaat heeft het beroep aangenomen kan de hij ingezegend worden als dominee. Zoiets lijkt me wel een beter.. denk dat het predikanten tekort snel is opgelost
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Sallander schreef: 21 mei 2025, 12:25 Je kent de controverse tussen Kersten en Kok. Kok vertegenwoordigde niet de grondstroom van de GG. En Kersten zei: ik kan best met een drieverbondenman leven, zolang hij maar vast houd aan de noodzaak van de wedergeboorte. Ik denk dat er nu gemeenten zijn die ds. Kok al links passeren. Kok mocht dan ruim zijn in zijn belofteprediking, maar hij kon, zeker in zijn jonge jaren ook heel ontdekkend spreken over het plaatsmakende werk voor Christus. In een gemeente waar ik een paar jaar geleden regelmatig te gast was zei een ouderling: ik laat me liever door Tim Keller inspireren dan door Kersten. Daar heb ik niets mee. Nou, dat vind ik echt heftig. En ik ben bang dat hij daarin geen eenling meer is. Als die leiding geven in de gemeenten, dan weet je waar het heen schuift. Logisch dat het dan niet klikt in geval van een aanmelding aan de Boezemsingel. In zo'n situatie vind ik het curatorium een grote zegen. Laten ze zulke mensen toe, dan is de ondergang van de GG verzekerd.
Maar nu sla je wel wat door en projecteer je een persoonlijke ervaring wel heel breed. Iemand die zich liever door Tim Keller zal leiden dan ds. Kersten zal heus niet naar het curatorium gaan.

Er zijn genoeg mannen die opkomen (ook uit linkerflankgemeenten), zich geheel kunnen vinden in de schrijfsels van ds. Kersten en toch niet toegelaten worden. Juist ten tijde van ds. Kersten zie een bepaalde nuchterheid en relaxte manier van omgaan die we heden ten dage niet meer kennen door politieke spelen.
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 21 mei 2025, 12:29

Ja, maar als het echt is dan neemt curatorium het natuurlijk wel aan. Ik denk dat je als kerk gewoon iedereen kan toelaten die zich geroepen voelt, die in leeropvatting en levenswandel binnen de grenzen van de GerGem valt. Dit kun je gewoon als mens beoordelen, de rest moet je aan God overlaten. Het is dan aan de gemeente of ze de kandidaten gaan roepen, als een gemeente iemand geroepen heeft en een kandidaat heeft het beroep aangenomen kan de hij ingezegend worden als dominee. Zoiets lijkt me wel een beter.. denk dat het predikanten tekort snel is opgelost
Wie gaat de leeropvattingen beoordelen? Overigens is ook dat een drempel. Iemand die zich geroepen voelt en niet binnen de lijntjes kleurt laat je dan niet toe?

Met het laatste ben ik het eens. Binnen een aantal jaar kunnen gemeenten meerdere predikanten hebben.
De Rijssenaar

MGG schreef: 21 mei 2025, 12:41
De Rijssenaar schreef: 21 mei 2025, 12:29

Wie gaat de leeropvattingen beoordelen? Overigens is ook dat een drempel. Iemand die zich geroepen voelt en niet binnen de lijntjes kleurt laat je dan niet toe?

Met het laatste ben ik het eens. Binnen een aantal jaar kunnen gemeenten meerdere predikanten hebben.
Dat kan bijvoorbeeld de kerkenraad zijn en het curatorium. Kerkenraad heeft goed zicht op iemands levenswandel en opvattingen, het curatorum kun je dan als extra paar "ogen" zien.. En als iemand dus niet binnen de lijntjes kleurt krijgt hij een afwijzing.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

De meneer in de Ned Dagblad is dezelfde als ooit uit de Ref Dagblad
pierre27

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 21 mei 2025, 12:11
vriend-en-metgezel schreef: 21 mei 2025, 12:03
Bobber schreef: 21 mei 2025, 11:57 Totaal 9 keer is toch wel veel. Er is dan toch een verschil van opvatting tussen kerkenraad en curatorium.
Het is inderdaad veel keer afgewezen worden. In het RD heeft hij er ook wel eens iets over gezegd. Hij kreeg niet elke keer een attest van de kerkenraad, zegt hij.
Zie: https://www.rd.nl/artikel/921730-jasper ... de-beiaard
De kerkenraad geeft hem een attest en een volgende keer niet. Blijkbaar is hun overtuigen niet stabiel. Andersom lijkt mij het logischer, omdat er in de tussentijd dingen kunnen veranderen.
Bij 2 bekenden van mij ging het ook zo, eerst wel een attest, jaar of jaren later niet. Inderdaad kunnen er zaken veranderen. Overigens spreekt 1 van deze bekenden met waardering over de perioden van het wel en later niet verkrijgen van het attest en ook over het hoormoment in Rotterdam.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

pierre27 schreef: 21 mei 2025, 14:28 Bij 2 bekenden van mij ging het ook zo, eerst wel een attest, jaar of jaren later niet. Inderdaad kunnen er zaken veranderen. Overigens spreekt 1 van deze bekenden met waardering over de perioden van het wel en later niet verkrijgen van het attest en ook over het hoormoment in Rotterdam.
Je kunt ook gewoon vrede hebben met een beslissing om niet aangenomen te worden. Soms is dat na een dag, soms een week, soms nog langer, maar ik kan me niet goed indenken dat je daar de rest van je leven mee loopt.
Bobber

Bericht door Bobber »

HHR schreef: 21 mei 2025, 12:00
Bobber schreef: 21 mei 2025, 11:57 Totaal 9 keer is toch wel veel. Er is dan toch een verschil van opvatting tussen kerkenraad en curatorium.
Goed lezen;)
Drie keer bij curatorium geweest.
Bedankt. Ik kon alleen het eerste gedeelte lezen. Toen ik het las vanmorgen stond er negen keer vertelde hij het aan kerkenraad en curatorium.
Het is nu aangepast: Negen keer vertelde hij het verhaal van zijn roeping: zes keer aan zijn kerkenraad, drie keer aan het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten.

Is er ook nog een maximum aantal keer dat je mag gaan?
Plaats reactie