Curatorium vergadering GerGem 2025

Henk J

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 21 mei 2025, 10:46 Wel moeten we hierbij aantekenen dat binnen de HHK de commissie van toelating niet zozeer de roeping onderzoekt, maar veel meer de parktijk van de inhoud van de preken, (beperkt) de persoonseigenschappen, kennis en studie.

En dan kan het inderdaad gebeuren dat sommigen niet toegelaten worden als predikant of nog met wat aanbevelingen nog even moeten door studeren.
Over de roeping wordt niet geoordeeld, wel gesproken. Betreffende het curatorium in de GG zou het misschien beter zijn om meerdere weegmomenten te hebben en niet alles van die ene dinsdagmorgen in mei af te laten hangen. Maar dat heeft ook weer gevolgen voor de theologische school, er komen dan meer studenten waarvan helemaal niet bij voorbaat helder is of zo wel of geen predikant worden. Nu wordt de opleiding door het kerkverband betaald dacht ik, blijf je dat dan doen? Het gegeven dat iedereen die in Rotterdam zit ook predikant wordt in de GG schept ook een bepaald studieklimaat, dat wordt dan ook anders, wil de GG dat? En ook dan zullen er mannen afgewezen worden, dat blijft.
MGG

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef: 21 mei 2025, 10:59 Bestaat de evt toelating uit 1 gesprek met het curatorium? Of hebben er al eerder gesprekken plaatsgevonden. En hoe lang duurt zo'n gesprek dan?
Naast die met de eigen kerkenraad bedoel ik.
1 gesprek. Vooraf zijn er vragenlijsten ingevuld en verslag aangeleverd. Gezien het 3 dagen zijn voor 15 a 20 mannen zou ik voor het gesprek een uurtje rekenen. De heren die voor de zoveelste keer komen zijn mogelijk wat sneller klaar. Ik neem aan dat je na een paar keer niet weer hetzelfde verhaal ophangt, maar vooral vertelt wat sinds de vorige keer veranderd is.
MGG

Bericht door MGG »

Rido91 schreef: 21 mei 2025, 11:00
Vijftiger schreef: 21 mei 2025, 08:26 Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
Dat in elk geval een groot deel er zeker komt blijkt wel uit het feit dat sommige, door het curatorium afgewezen predikant, tot rijke zegen mochten zijn in een ander kerkverband waaruit dus wel blijkt dat ze zeker geroepen zijn. Gods wijngaard is gelukkig groter dan alleen de Ger Gem. Maar dat neemt dus niet weg dat je je wel mag afvragen of het naar Gods wil is dat mensen allerlei blokkades gaan opwerpen voor knechten die Hij geroepen heeft en het beter menen te weten dan God door te gaan oordelen over iemands bekering/roeping. Dat is wel een heel gevaarlijk terrein
Hoe weet je dar het een groot deel is?
Heb je ook Huisman zijn kanttekening gelezen?

Het gaat niet om beter weten dan God of een oordeel over bekering/roeping. Enkel over vrijmoedigheid om iemand toe te laten tot de school. Ben jij tegen elke 'blokkade'?
Henk J

Bericht door Henk J »

Nou het interview staat online:https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... gemeenten-
Voor degenen die dachten dat het een naschop artikel zou worden, dat valt alles mee.
GGG038

Bericht door GGG038 »

MGG schreef: 21 mei 2025, 11:06
Gerardus2 schreef: 21 mei 2025, 10:46
MGG schreef: 21 mei 2025, 10:34
De Rijssenaar schreef: 21 mei 2025, 09:58

Dit is natuurlijk wel weer de invulling van jouw predikant. Misschien twijfelden de die kerkenraden wel over zijn onderscheidingsvermogen. Wie heeft nu gelijk?
Het gaat niet om gelijk hebben. Het is een kwestie van vertouwen. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in het onderscheidingsvermogen van het curatorium en de synode die over het curatorium gaat dan in het onderscheidingsvermogen van kerkenraden. Alleen al omdat dominees weten hoe het is om een roeping tot dominee te hebben. Ik zou het geen slechte zaak vinden als het curatorium alleen uit dominees bestaat.
Dat valt te betwijfelen. Een kerkenraad kent de betrokken persoon vanuit de eigen gemeente. Voor het curatorium is de betrokken persoon geheel onbekend en dan is het niet eenvoudig om aan de hand van een kort gesprek een conclusie te trekken.
Over het stukje bekering, persoonlijkheid en levenswandel wel. Het stuk roeping lijkt mij lastig.
Het grootste probleem lijkt te zijn dat veel mensen wel een begeerte naar het predikambt hebben, maar geen roeping. Dat is een wezenlijk verschil.
Sallander

Bericht door Sallander »

Ik denk wel eens: als we kijken naar de basis van de GG, dan kun je er volgens mij niet omheen dat er gemeenten zijn die best wel ver zijn weggegroeid van de wortels van het kerkverband.
Die o.a. in een heel klein vijvertje vissen met predikanten die ze voor laten gaan. En waar een preek van ds. G.H. Kersten, ds. J. Fraanje, ds. van Reenen enz. maar weinig bijval zal krijgen. En waar men zich in de dogmatiek van Kersten echt niet meer herkent.
Ik denk dat de mannen binnen het curatorium voor het merendeel wel van harte in die lijn staan en de GG willen bewaren bij die basis. Lijkt me terecht. Waarom zou je als kerkverband je afkomst willen verloochenen en daar van weg willen groeien? Maar dan kun je je ook voorstellen dat het botst als er mensen op de stoep staan met een heel andere geloofsbeleving. En dan van het soort waartegen Kersten bijvoorbeeld in zijn catechismus zo fulmineert. Er is door hem en anderen uit zijn tijd veel gewaarschuwd voor de opkomst van een godsdienst die op zo'n andere leest geschoeid is. Ja, dan vind ik het niet raar als dat volledig langs elkaar heenschiet in de curatoriumkamer.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Henk J schreef: 21 mei 2025, 11:21 Nou het interview staat online:https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... gemeenten-
Voor degenen die dachten dat het een naschop artikel zou worden, dat valt alles mee.
Inderdaad echt geen vervelend artikel. Ik dacht vooraf al of hij het misschien zou zijn. Want zijn vrouw heeft er wel eens iets over geschreven.

Hij heeft in ieder geval met zijn hertaling van De Redelijke Godsdienst van Brakel, anders nog behoorlijk gepredikt. Al is dat op een heel andere manier dan via het ambt van predikant.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
GGG038

Bericht door GGG038 »

Ja, niets nieuws.
In 2021 heeft hij er ook al een (deel) interview over gegeven:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr16932295
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Sallander schreef: 21 mei 2025, 11:37 Ik denk wel eens: als we kijken naar de basis van de GG, dan kun je er volgens mij niet omheen dat er gemeenten zijn die best wel ver zijn weggegroeid van de wortels van het kerkverband.
Die o.a. in een heel klein vijvertje vissen met predikanten die ze voor laten gaan. En waar een preek van ds. G.H. Kersten, ds. J. Fraanje, ds. van Reenen enz. maar weinig bijval zal krijgen. En waar men zich in de dogmatiek van Kersten echt niet meer herkent.
Ik denk dat de mannen binnen het curatorium voor het merendeel wel van harte in die lijn staan en de GG willen bewaren bij die basis. Lijkt me terecht. Waarom zou je als kerkverband je afkomst willen verloochenen en daar van weg willen groeien? Maar dan kun je je ook voorstellen dat het botst als er mensen op de stoep staan met een heel andere geloofsbeleving. En dan van het soort waartegen Kersten bijvoorbeeld in zijn catechismus zo fulmineert. Er is door hem en anderen uit zijn tijd veel gewaarschuwd voor de opkomst van een godsdienst die op zo'n andere leest geschoeid is. Ja, dan vind ik het niet raar als dat volledig langs elkaar heenschiet in de curatoriumkamer.
je kijkt maar naar een deel van de basis.
Er was ook een ds R Kok, dominees die een baard hadden en dominees die de drieverbondenleer verdedigden. Is die ruimte er nog?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Henk J schreef: 21 mei 2025, 11:21 Nou het interview staat online:https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... gemeenten-
Dat is heel fijn! Ik had er een naar voorgevoel bij, maar dat is dan onterecht geweest.
Bobber

Bericht door Bobber »

Totaal 9 keer is toch wel veel. Er is dan toch een verschil van opvatting tussen kerkenraad en curatorium.
HHR

Bericht door HHR »

Bobber schreef: 21 mei 2025, 11:57 Totaal 9 keer is toch wel veel. Er is dan toch een verschil van opvatting tussen kerkenraad en curatorium.
Goed lezen;)
Drie keer bij curatorium geweest.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bobber schreef: 21 mei 2025, 11:57 Totaal 9 keer is toch wel veel. Er is dan toch een verschil van opvatting tussen kerkenraad en curatorium.
Het is inderdaad veel keer afgewezen worden. In het RD heeft hij er ook wel eens iets over gezegd. Hij kreeg niet elke keer een attest van de kerkenraad, zegt hij.
Zie: https://www.rd.nl/artikel/921730-jasper ... de-beiaard
GGG038

Bericht door GGG038 »

Vijftiger schreef: 21 mei 2025, 08:45 Het curatorium is niet onfeilbaar. Er zijn voorbeelden genoeg van mannen die werden afgewezen en een ander jaar wel werd aangenomen. Alles op Gods tijd en wijze. De Heere vergist Zich niet.
Eens. Als ik even snel reken dan weet ik al minstens 16 predikanten van de GG die (één of meerdere keren) zijn afgewezen en later alsnog zijn aangenomen.
Veelal spreken ze daar zelf later niet negatief over.
MGG

Bericht door MGG »

vriend-en-metgezel schreef: 21 mei 2025, 12:03
Het is inderdaad veel keer afgewezen worden. In het RD heeft hij er ook wel eens iets over gezegd. Hij kreeg niet elke keer een attest van de kerkenraad, zegt hij.
Zie: https://www.rd.nl/artikel/921730-jasper ... de-beiaard
De kerkenraad geeft hem een attest en een volgende keer niet. Blijkbaar is hun overtuigen niet stabiel. Andersom lijkt mij het logischer, omdat er in de tussentijd dingen kunnen veranderen.
Plaats reactie