Toch prima als iemand zijn verhaal erover doet. Het is aan de lezer wat hij ervan wil vinden. En daar hoef je niet perse wat mee te hebben.J de Groot schreef: ↑20 mei 2025, 22:25 In het Ref Dagblad heeft ook al eens een interview gestaan met iemand die teleurgesteld was in het curatorium
Ik begrijp niet goed dat men dat vergeten lijkt te zijn ...
Curatorium vergadering GerGem 2025
Re: Curatorium vergadering GerGem 2025
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Dat is waarpierre27 schreef: ↑20 mei 2025, 22:48Toch prima als iemand zijn verhaal erover doet. Het is aan de lezer wat hij ervan wil vinden. En daar hoef je niet perse wat mee te hebben.J de Groot schreef: ↑20 mei 2025, 22:25 In het Ref Dagblad heeft ook al eens een interview gestaan met iemand die teleurgesteld was in het curatorium
Maar mijn opmerking was eigenlijk voor degenen die hebben gezegd dat de Ned Dagblad een story is
Dat is niet helemaal juist , aangezien de Ref Dagblad er dus ook al eens in een interview terloops over gesproken heeft met iemand die teleurgesteld was dat hij niet was toegelaten
Ik denk niet alleen dat teleurstelling is, maar ook pijn een verdriet. Het is namelijk niet iets waar je zomaar voor kiest. Een als jij voelt dat je geroepen bent een je loopt daar al jaren mee. Een je wordt dan afgewezen. Dan kan dat ook heel wat met het psychische van een mens doen. Een dan kan een interview een soort therapie zijn omdat je er eigenlijk met niemand mag over praten vaak. Dus dan kan het dus een zware last zijn een op deze wijze iets van die last wordt afgenomen.J de Groot schreef: ↑20 mei 2025, 23:10Dat is waarpierre27 schreef: ↑20 mei 2025, 22:48Toch prima als iemand zijn verhaal erover doet. Het is aan de lezer wat hij ervan wil vinden. En daar hoef je niet perse wat mee te hebben.J de Groot schreef: ↑20 mei 2025, 22:25 In het Ref Dagblad heeft ook al eens een interview gestaan met iemand die teleurgesteld was in het curatorium
Maar mijn opmerking was eigenlijk voor degenen die hebben gezegd dat de Ned Dagblad een story is
Dat is niet helemaal juist , aangezien de Ref Dagblad er dus ook al eens in een interview terloops over gesproken heeft met iemand die teleurgesteld was dat hij niet was toegelaten
Ook zo'n kerkenraad, en curatorium zijn mensen en kunnen ernaast zitten.
Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
- Johann Gottfried Walther
Dus het curatorium is onfeilbaar? En de mannen die in hun hart, gesteund door de kerkenraad, overtuigd zijn van hun roeping, die kunnen zich wel bedriegen...Vijftiger schreef: ↑21 mei 2025, 08:26 Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
+1Johann Gottfried Walther schreef: ↑21 mei 2025, 08:31Dus het curatorium is onfeilbaar? En de mannen die in hun hart, gesteund door de kerkenraad, overtuigd zijn van hun roeping, die kunnen zich wel bedriegen...Vijftiger schreef: ↑21 mei 2025, 08:26 Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
-
Hoe kom je daarbij? Je weet toch niet hoe goed ik het ND ken? Ik heb inmiddels heel wat artikelen gelezen en vlogs gevolgd. Misschien dat jij dingen wegfiltert maar ik hoor het wel degelijk.
Ook de ambtsdragers hebben en bedrieglijk hart. Dus wat je hier aan andere verwijt geld net zo goed voor de andere kant.Vijftiger schreef: ↑21 mei 2025, 08:26 Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
-
Curatorium is niet onfeilbaar maar er kunnen zeker mannen verschijnen die zichzelf toch vergissen. Ook in andere kerken worden mannen afgewezen die met een attest van de kerkenraad zich melden bij een curatorium of een commissie toelating. Soms zijn ze al ver gevorderd in hun studie en staan ze al als kandidaat op de kansel maar wordt de preekbevoegdheid toch weer ingetrokken.Johann Gottfried Walther schreef: ↑21 mei 2025, 08:31Dus het curatorium is onfeilbaar? En de mannen die in hun hart, gesteund door de kerkenraad, overtuigd zijn van hun roeping, die kunnen zich wel bedriegen...Vijftiger schreef: ↑21 mei 2025, 08:26 Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
Maar het wordt wel zo gebracht door sommige dat curatorium onfeilbaar is. Een dat is ook niet zo. Verders heb je gelijk hoor.Henk J schreef: ↑21 mei 2025, 08:39Curatorium is niet onfeilbaar maar er kunnen zeker mannen verschijnen die zichzelf toch vergissen. Ook in andere kerken worden mannen afgewezen die met een attest van de kerkenraad zich melden bij een curatorium of een commissie toelating. Soms zijn ze al ver gevorderd in hun studie en staan ze al als kandidaat op de kansel maar wordt de preekbevoegdheid toch weer ingetrokken.Johann Gottfried Walther schreef: ↑21 mei 2025, 08:31Dus het curatorium is onfeilbaar? En de mannen die in hun hart, gesteund door de kerkenraad, overtuigd zijn van hun roeping, die kunnen zich wel bedriegen...Vijftiger schreef: ↑21 mei 2025, 08:26 Ik lees hier veel commentaar op het curatorium als er mannen worden afgewezen. Als de Heere mannen uitstoot in Zijn wijngaard zullen ze er zeker komen. De Heere laat nooit varen wat Zijn hand begon. De mannen die afgewezen worden moeten dan toch zichzelf onderzoeken of het wel werkelijk van de Heere is. We dragen allemaal een bedrieglijk hart om en we kunnen onszelf zo makkelijk iets wijsmaken. We hebben er niet een verdient. Het is alles nog genade wat de Heere schenkt.
- Johann Gottfried Walther
Oké dat zal zeker, en daar worden ook 50-80% van de mannen afgewezen?
En ja er zijn er zeker die zich bedriegen, en voor wie het ambt van predikant niet is weggelegd, dat kan verschillende redenen hebben.
En ja er zijn er zeker die zich bedriegen, en voor wie het ambt van predikant niet is weggelegd, dat kan verschillende redenen hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Het ND doet zeker zeer meewarig over bevindelijk gereformeerden en regelmatig zit er ook een goed artikel in. Dat komt omdat ze als klassieke vrijgemaakte krant altijd een theologische oppositie hebben gevormd tegen wat zij een ziekelijke bevinding noemen. De Vrijgemaakten kenmerkten zich ook door de mogelijkheid op open theologische discussies te voeren over allerhande kerkelijke onderwerpen. Datgene wat bij ons alleen in beslotenheid op synodevergaderingen in zwaarmoedige stijl wordt behandeld, is daar altijd onderdeel geweest van een open gesprek. Dat krijg je al snel een cultuurverschil waarin je dus de kritische stijl typeert als 'Story'. Dat is jammer. Cvandaag zal binnenkort het artikel ook wel linken voor de clickbaits.vriend-en-metgezel schreef: ↑21 mei 2025, 08:38Hoe kom je daarbij? Je weet toch niet hoe goed ik het ND ken? Ik heb inmiddels heel wat artikelen gelezen en vlogs gevolgd. Misschien dat jij dingen wegfiltert maar ik hoor het wel degelijk.
Het curatorium is niet onfeilbaar. Er zijn voorbeelden genoeg van mannen die werden afgewezen en een ander jaar wel werd aangenomen. Alles op Gods tijd en wijze. De Heere vergist Zich niet.
-
Ik heb geen idee hoeveel mannen er door de commissie toelating in de HHK worden afgewezen. Huisman had het met betrekking tot de CGK een paar pagina's geleden over hele volksstammen die afgewezen worden. Doordat het predikantentekort in de HHK en CGK niet zo groot is liggen deze instanties minder onder vuur maar ook van deze instanties weet je niet hoeveel mannen er zich aanmelden en afgewezen worden.Johann Gottfried Walther schreef: ↑21 mei 2025, 08:43 Oké dat zal zeker, en daar worden ook 50-80% van de mannen afgewezen?