Curatorium vergadering GerGem 2025
-
Re: Curatorium vergadering GerGem 2025
Het ND vandaag:
Morgen publiceren wij een interview met iemand die ervaren heeft hoe pijnlijk een afwijzing bij het curatorium kan zijn. Hij geloofde geroepen te zijn tot het ambt, maar het curatorium ging daar herhaaldelijk niet in mee. Hij is niet de enige die met veel vragen achterblijft, ziet hij.
Morgen publiceren wij een interview met iemand die ervaren heeft hoe pijnlijk een afwijzing bij het curatorium kan zijn. Hij geloofde geroepen te zijn tot het ambt, maar het curatorium ging daar herhaaldelijk niet in mee. Hij is niet de enige die met veel vragen achterblijft, ziet hij.
Tja, wat moet je met zo'n interview?Emma de Jong schreef: ↑20 mei 2025, 17:22 Het ND vandaag:
Ik denk gewoon lezen en verder niks. Ik kan er in elk geval weinig mee. Enfin een begrijpelijk artikel voor het ND ergens.Ambtenaar schreef: ↑20 mei 2025, 17:25Tja, wat moet je met zo'n interview?Emma de Jong schreef: ↑20 mei 2025, 17:22 Het ND vandaag:
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Met de meeste krantenartikelen hoef je niets. Maar het is wel een interessant onderwerp. Ik heb ook nooit begrepen waarom het RD niet vaker daarover publiceert. Misschien omdat het te gevoelig zou liggen. Je tast mogelijk wel het gezag van het zelfaanvullend systeem aan. Maar goed, het feitelijk bestaande gezag is in belangrijke mate gegeven met de zelf gecreëerde zeldzaamheid, dus daar hoef je je dan ook niet druk om te maken.
Ik denk zelfs dat een groot deel van de predikanten helemaal niet ziet dat het een zichzelf aanvullend systeem is. Men is helemaal gewend om de eigen beslissingen in hoofdlijnen als een soort werk van de Geest te kwalificeren, al zal niemand ze als onfeilbaar zien.
Ik denk zelfs dat een groot deel van de predikanten helemaal niet ziet dat het een zichzelf aanvullend systeem is. Men is helemaal gewend om de eigen beslissingen in hoofdlijnen als een soort werk van de Geest te kwalificeren, al zal niemand ze als onfeilbaar zien.
- J.C. Philpot
Ik vraag me af waarom iemand die echt geroepen meent te zijn tot predikantschap in de Gereformeerde Gemeenten, in het ND zou willen met zijn verhaal. Ik begrijp daar niet zoveel van. Zoek dan de toevlucht tot de Heere. Zou Hij dan de weg niet wijzen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Waarom niet? De apostel roept op om altijd bereid te zijn tot verantwoording van de hoop die in u is.
Als die hoop mede omvat de hoop om het evangelie te verbreiden, waarom zou je je daar dan voor schamen? Zolang er geen onaardige dingen worden gezegd, lijkt me niets mis met openheid. Al wat openbaar maakt is licht. Zo zien we of de werken in God gedaan zijn.
Daarnaast lijkt jouw opmerking een oproep om dingen te verzwijgen of zelfs tot leugens om bestwil. Maar de catechismus leert ons in navolging van de heilige Schrift dat we altijd eerlijk moeten zijn.
Als die hoop mede omvat de hoop om het evangelie te verbreiden, waarom zou je je daar dan voor schamen? Zolang er geen onaardige dingen worden gezegd, lijkt me niets mis met openheid. Al wat openbaar maakt is licht. Zo zien we of de werken in God gedaan zijn.
Daarnaast lijkt jouw opmerking een oproep om dingen te verzwijgen of zelfs tot leugens om bestwil. Maar de catechismus leert ons in navolging van de heilige Schrift dat we altijd eerlijk moeten zijn.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 mei 2025, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar kunnen we dat artikel lezen?
-
Erg knap dat je voordat het artikel uitkomt al weet dat je er weinig mee kunt. Wellicht vooroordelen?pierre27 schreef: ↑20 mei 2025, 20:22Ik denk gewoon lezen en verder niks. Ik kan er in elk geval weinig mee. Enfin een begrijpelijk artikel voor het ND ergens.Ambtenaar schreef: ↑20 mei 2025, 17:25Tja, wat moet je met zo'n interview?Emma de Jong schreef: ↑20 mei 2025, 17:22 Het ND vandaag:
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, toch?J.C. Philpot schreef: ↑20 mei 2025, 20:34 Ik vraag me af waarom iemand die echt geroepen meent te zijn tot predikantschap in de Gereformeerde Gemeenten, in het ND zou willen met zijn verhaal. Ik begrijp daar niet zoveel van. Zoek dan de toevlucht tot de Heere. Zou Hij dan de weg niet wijzen?
Verder vind ik het in hoge mate arbitrair of je een roeping ook precies moet invullen door predikant te worden.
….er gaan ook mensen van smullen. Het ND wordt steeds meer een boulevardkrantje. Alleen al hoe ze dit interview aankondigen.Forummer schreef: ↑20 mei 2025, 21:42Erg knap dat je voordat het artikel uitkomt al weet dat je er weinig mee kunt. Wellicht vooroordelen?pierre27 schreef: ↑20 mei 2025, 20:22Ik denk gewoon lezen en verder niks. Ik kan er in elk geval weinig mee. Enfin een begrijpelijk artikel voor het ND ergens.Ambtenaar schreef: ↑20 mei 2025, 17:25Tja, wat moet je met zo'n interview?Emma de Jong schreef: ↑20 mei 2025, 17:22 Het ND vandaag:
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Tsja, het ND heeft een paar medewerkers die afstammen uit de GG en er niet voor terugdeinzen om een schop na te geven. Overigens wat ik positief vind in de aankondiging: ‘geloofde’. Dus de betreffende persoon is het blijkbaar nu wel met het curatorium eens.huisman schreef: ↑20 mei 2025, 21:48….er gaan ook mensen van smullen. Het ND wordt steeds meer een boulevardkrantje. Alleen al hoe ze dit interview aankondigen.
Ga je het weer voor een ander invullen?Forummer schreef: ↑20 mei 2025, 21:42Erg knap dat je voordat het artikel uitkomt al weet dat je er weinig mee kunt. Wellicht vooroordelen?pierre27 schreef: ↑20 mei 2025, 20:22Ik denk gewoon lezen en verder niks. Ik kan er in elk geval weinig mee. Enfin een begrijpelijk artikel voor het ND ergens.Ambtenaar schreef: ↑20 mei 2025, 17:25Tja, wat moet je met zo'n interview?Emma de Jong schreef: ↑20 mei 2025, 17:22 Het ND vandaag:
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
@vriend-en-metgezel:
Ik lees het ND, en daar merk ik anders niets van.
Jouw opmerking lijkt me een suggestieve manier om een ander onverhoord te oordelen.
Ik lees het ND, en daar merk ik anders niets van.
Jouw opmerking lijkt me een suggestieve manier om een ander onverhoord te oordelen.
-
In het Ref Dagblad heeft ook al eens een interview gestaan met iemand die teleurgesteld was in het curatorium
Ik begrijp niet goed dat men dat vergeten lijkt te zijn ...
Ik begrijp niet goed dat men dat vergeten lijkt te zijn ...