Dat ben ik niet met je eens. Mijn woorden zijn bewust gekozen, namelijk de definitieve nederlaag van Hamas. Dan heb ik het niet over een beweging of een gevoel, maar over effectieve vechtbereidheid mét wapens. Altijd als een oorlog ten einde loopt, is het de vraag of de tegenstander definitief is uitgeschakeld, of dat ze ondergronds kunnen blijven doorgaan. Als er bij wijze van spreken nog geen kogel Gaza in kan in het komende decennium, maar wel welvaart gecreëerd kan worden, dan zie ik niet in waarom duurzame vrede niet mogelijk zou zijn. Maar dat bereik je niet door nu een militaire organisatie in stand te houden en te hopen dat het vanzelf eens beter zou gaan.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 07:22En dat is een doel dat niet bereikt kan worden. Hamas is niet enkel een organisatie het vertegenwoordigt ook een gedachtengoed. En dat laatste valt niet uit te roeien. Sterker nog, ik acht het niet onwaarschijnlijk dat het beleid van de huidige Israëlische regering juist dit gedachtengoed stimuleert.
Situatie Midden-Oosten
Re: Situatie Midden-Oosten
- J.C. Philpot
Ik geloof van de Heere nog Zijn bijzondere bemoeienissen heeft met het Joodse volk, waarvan Hij een significant gedeelte teruggebracht heeft in het land.
Wat de "multiculturele en seculiere staat" (officieel de Joodse staat) betreft: dit is de huidige officiële regering van het gedeelte van het Joodse volk dat in Israel leeft, maar deze staatsvorm heeft wat mij betreft niet een Bijbelse status.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Dat het gaat om een gedachtengoed ben ik met je eens. Een gedachtengoed dat anarchistisch en moorddadig is. Aanhangers van dergelijk gedachtengoed worden opstandelingen en terroristen genoemd. Uit oogpunt van veiligheid van volk en land dienen dergelijke personen tot de laatste toe bestreden te worden.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 07:22En dat is een doel dat niet bereikt kan worden. Hamas is niet enkel een organisatie het vertegenwoordigt ook een gedachtengoed. En dat laatste valt niet uit te roeien. Sterker nog, ik acht het niet onwaarschijnlijk dat het beleid van de huidige Israëlische regering juist dit gedachtengoed stimuleert.
Uiteraard geldt dat tevens voor sympathisanten van dergelijke opstanden en terreur, waar ter wereld ook. Wat dat betreft is Nederland laks en vervalt zelfs tot het steunen van terreur. Op zich niet verbazingwekkend als gekeken wordt naar de manier hoe in dit land wordt omgegaan met XR, Milieudefensie en soortgelijken.
Maar toch het geeft wel duidelijk weer op welke wijze het Nederlandse volk wordt onderdrukt en vreemden het land besturen.
Als je als gewone Palestijnse burgers zo in je vrijheid wordt aangetast, dan is het niet meer dan vanzelfsprekend dat je daar tegen in het geweer komt, zowel in spreekwoordelijke als letterlijke zin.Herman schreef: ↑Gisteren, 08:58 [
Dat ben ik niet met je eens. Mijn woorden zijn bewust gekozen, namelijk de definitieve nederlaag van Hamas. Dan heb ik het niet over een beweging of een gevoel, maar over effectieve vechtbereidheid mét wapens. Altijd als een oorlog ten einde loopt, is het de vraag of de tegenstander definitief is uitgeschakeld, of dat ze ondergronds kunnen blijven doorgaan. Als er bij wijze van spreken nog geen kogel Gaza in kan in het komende decennium, maar wel welvaart gecreëerd kan worden, dan zie ik niet in waarom duurzame vrede niet mogelijk zou zijn. Maar dat bereik je niet door nu een militaire organisatie in stand te houden en te hopen dat het vanzelf eens beter zou gaan.
Op dit forum wordt deze situatie vooral vanuit Israëlisch perspectief bekeken, al dan niet op vage theologische aannames en sentimenten.
En hoe benoem jij het Israëlische beleid dat zorgt voor ernstige beperking van de vrijheid van Palestijnse burgers.
En dat geldt enkel voor Israël of hebben Palestijnen ook recht op veiligheid?Uit oogpunt van veiligheid van volk en land dienen dergelijke personen tot de laatste toe bestreden te worden.
We hebben een ander wereldbeeld, zoveel is duidelijk.Uiteraard geldt dat tevens voor sympathisanten van dergelijke opstanden en terreur, waar ter wereld ook. Wat dat betreft is Nederland laks en vervalt zelfs tot het steunen van terreur. Op zich niet verbazingwekkend als gekeken wordt naar de manier hoe in dit land wordt omgegaan met XR, Milieudefensie en soortgelijken.
Maar toch het geeft wel duidelijk weer op welke wijze het Nederlandse volk wordt onderdrukt en vreemden het land besturen.
Heb jij begrip voor 7 oktober of begrijp ik je verkeerd?Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 13:17Als je als gewone Palestijnse burgers zo in je vrijheid wordt aangetast, dan is het niet meer dan vanzelfsprekend dat je daar tegen in het geweer komt, zowel in spreekwoordelijke als letterlijke zin.Herman schreef: ↑Gisteren, 08:58 [
Dat ben ik niet met je eens. Mijn woorden zijn bewust gekozen, namelijk de definitieve nederlaag van Hamas. Dan heb ik het niet over een beweging of een gevoel, maar over effectieve vechtbereidheid mét wapens. Altijd als een oorlog ten einde loopt, is het de vraag of de tegenstander definitief is uitgeschakeld, of dat ze ondergronds kunnen blijven doorgaan. Als er bij wijze van spreken nog geen kogel Gaza in kan in het komende decennium, maar wel welvaart gecreëerd kan worden, dan zie ik niet in waarom duurzame vrede niet mogelijk zou zijn. Maar dat bereik je niet door nu een militaire organisatie in stand te houden en te hopen dat het vanzelf eens beter zou gaan.
Op dit forum wordt deze situatie vooral vanuit Israëlisch perspectief bekeken, al dan niet op vage theologische aannames en sentimenten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit gaat om een 'als' omdat er een permanente dreiging en vernietiging in stand wordt gehouden. Neem dus die 'als' weg en het probleem bestaat niet. Onderdeel van een verhinderende voorwaarde is de beschikking over vuurkracht en armoedige levensomstandigheden. Wat mij betreft kan dat niet zolang Hamas beide standpunten in hun ideologie blijft hanteren. Wanneer zij hun doel zouden veranderen in 'blijvende vrede voor Gazanen in Gaza' in plaats van 'Alle Joden in de zee' dan zou dat al heel veel schelen.
Het lijkt er in elk geval op dat er gisteren Palestijnse protesten waren tegen Hamas. Dat is uitzonderlijk dapper.
In de straten van Khan Yunis, terwijl men aanstalten maakt om te evacueren. Ook een duidelijke reactie op het filmpje van het Hamas kopstuk Abu Zuhri wat ik gisteren postte.
Bron: X-account van een Palestijnse christen.
Het zou mooi zijn als al de pro-Palestijnse demonstraten all over Europe zich hiér eens bij aan zouden sluiten.
In de straten van Khan Yunis, terwijl men aanstalten maakt om te evacueren. Ook een duidelijke reactie op het filmpje van het Hamas kopstuk Abu Zuhri wat ik gisteren postte.
Het zou mooi zijn als al de pro-Palestijnse demonstraten all over Europe zich hiér eens bij aan zouden sluiten.
Helemaal mee eens.Edelweiss schreef: ↑Gisteren, 14:57 Het lijkt er in elk geval op dat er gisteren Palestijnse protesten waren tegen Hamas. Dat is uitzonderlijk dapper.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Ik noem dat legitiem regeren. Daar is de overheid voor om het zwaard te dragen en hun volk te beschermen en in veiligheid te laten leven.
Voor de Palestijnen is te streven naar de natuurlijke situatie dat de bevolking daar leeft waar de leidinggevenden zich bevinden. Volgens mij is dat diep in de Arabische wereld.Ambtenaar schreef:En dat geldt enkel voor Israël of hebben Palestijnen ook recht op veiligheid?Advocaat schreef:Uit oogpunt van veiligheid van volk en land dienen dergelijke personen tot de laatste toe bestreden te worden.
Persoonlijk heb ik de voorkeur om dan de gebieden van Jordanië en Libanon en de gehele Golan hoogvlakte onder volledige controle en algeheel bestuur van Israël te brengen. Problemen rond zgn. kolonisten zijn dan gelijk opgelost.
Omdat wereldbeeld sterk samenhangt met Godsbeeld en mensbeeld, zullen die ook wel geheel verschillend zijn. Waaruit volgt dat ook onze wederzijdse geloofsopvattingen eveneens verschillend zullen zijn.Ambtenaar schreef:We hebben een ander wereldbeeld, zoveel is duidelijk.advocaat schreef:Uiteraard geldt dat tevens voor sympathisanten van dergelijke opstanden en terreur, waar ter wereld ook. Wat dat betreft is Nederland laks en vervalt zelfs tot het steunen van terreur. Op zich niet verbazingwekkend als gekeken wordt naar de manier hoe in dit land wordt omgegaan met XR, Milieudefensie en soortgelijken.
Gegeven deze principiële en fundamentele tegenstelling verwacht ik niet dat we het ergens over eens kunnen worden
- Lilian1975
Wikipedia artikel: "[wikipedia]"[/wikipedia]
Ik kwam een artikel tegen vanuit België. En daar wordt gezegd dat ze zich vergeten voel(d)en.... misschien dat jij er meer over hoort/leest. Hier kom ik weinig tegen. En lijkt ook inderdaad wel een beetje vergeten, voor mijn gevoel. Ja het zijn niet reformatorische christenen, misschien speelt dat mee? Toevoeging; Open Doors heeft hier wel aandacht aan gegeven zag ik later. Maar het speelt, vaak in de voorbeden geen rol. Wel of God Israël niet wil vergeten, maar geen gebed voor de christenen daar die van twee kanten gehaat worden. Niet welkom in Israel en vergeten door westerse christenen, gehaat door Hamas
https://www.dewereldmorgen.be/artike ... stenen/ .
@Edelweiss. Heb jij enig zicht op de kleine groep christenen daar? Wat is er nog? En hoe staan zij t.o. de situatie in Gaza. ( Het zijn geen terroristen en hoe ervaar(d)en zij de Israëlische bezetting? En nu het geweld? Konden ze vluchten? Is er vanuit de christen joden contact met hen? )Edelweiss schreef: ↑Gisteren, 14:57 Het lijkt er in elk geval op dat er gisteren Palestijnse protesten waren tegen Hamas. Dat is uitzonderlijk dapper.
Ik kwam een artikel tegen vanuit België. En daar wordt gezegd dat ze zich vergeten voel(d)en.... misschien dat jij er meer over hoort/leest. Hier kom ik weinig tegen. En lijkt ook inderdaad wel een beetje vergeten, voor mijn gevoel. Ja het zijn niet reformatorische christenen, misschien speelt dat mee? Toevoeging; Open Doors heeft hier wel aandacht aan gegeven zag ik later. Maar het speelt, vaak in de voorbeden geen rol. Wel of God Israël niet wil vergeten, maar geen gebed voor de christenen daar die van twee kanten gehaat worden. Niet welkom in Israel en vergeten door westerse christenen, gehaat door Hamas
https://www.dewereldmorgen.be/artike ... stenen/ .
Zoals Ramzy Baroud echter opmerkt, is de eliminatie van de Palestijnse christelijke gemeenschap ook handig voor Israël, omdat dat land “het ‘conflict’ in Palestina graag als een religieus conflict wil presenteren, zodat het zichzelf zou kunnen bestempelen als een belegerde Joodse staat te midden van een enorme moslimbevolking in het Midden-Oosten.”
“Het blijvende voortbestaan van Palestijnse christenen,” merkt Baroud op, “past niet goed in deze Israëlische agenda”.
Israëlische leiders halen regelmatig Palestijnse en islamitische identiteiten door elkaar, waardoor Palestijnse christenen zowel retorisch als letterlijk worden uitgegomd. In december 2023 beweerde de Israëlische president Isaac Herzog dit bijvoorbeeld dat de oorlog van Israël tegen Gaza “bedoeld is…om de westerse beschaving te redden”, aangezien Israël”‘werd aangevallen door een jihadistisch netwerk”, en “zonder ons zou Europa de volgende zijn, en de Verenigde Staten zouden volgen.”
Ook in december reageerde de loco-burgemeester van Jeruzalem, Fleur Hassan-Nahoum, op berichten over Israëlische sluipschutteraanvallen op de Kerk van de Heilige Familie in Gaza door te beweren dat er “geen christenen” en “geen kerken” waren in Gaza.
Ondanks hun roep om steun wordt het lot van de Palestijnse christenen grotendeels met opmerkelijke stilte beantwoord in het westen. “Waarom negeert het christelijke Westen het lot van de Palestijnse christenen?” vraagt Daoud Kuttab, die opmerkt dat de Amerikaanse president Joe Biden, ‘een vrome katholiek, niets heeft gezegd en gedaan om zijn katholieke medemensen in Gaza te beschermen’.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 20 mei 2025, 20:52, 6 keer totaal gewijzigd.
Er is permanente bedreiging, ook op de Westbank. En de Israëlische regering laat de kolonisten daar gewoon hun gang gaan.
En het standpunt van de rechtsextremisten in Israël over Groot-Israël keur je dan ook af?Wat mij betreft kan dat niet zolang Hamas beide standpunten in hun ideologie blijft hanteren. Wanneer zij hun doel zouden veranderen in 'blijvende vrede voor Gazanen in Gaza' in plaats van 'Alle Joden in de zee' dan zou dat al heel veel schelen.
En dat daar tienduizenden voor omkomen en een bevolking daarvoor wordt uitgehongerd en van andere eerste levensbehoeften wordt onthouden is collaterale schade?
Dus in WO 2 hadden wij naar Engeland moeten emigreren?Advocaat schreef: Voor de Palestijnen is te streven naar de natuurlijke situatie dat de bevolking daar leeft waar de leidinggevenden zich bevinden.