Curatorium vergadering GerGem 2025
Re: Curatorium vergadering GerGem 2025
Klopt. De bachelor zit voor de premaster.
Zo lang is die route niet. Bovendien geloof ik vast, dat als God iemand roept, Hij hem ook bekwaam maakt.
En het gaat niet om kleine zaken.
Zo lang is die route niet. Bovendien geloof ik vast, dat als God iemand roept, Hij hem ook bekwaam maakt.
En het gaat niet om kleine zaken.
Toegelaten tot de opleiding: dhr. P.C. Kok uit Boskoop. https://www.rd.nl/artikel/1107854-curat ... tudent-toe
-
Ik geloof ook dat als God iemand roept het curatorium deze roeping niet kan wegnemen. Dit geeft wel lastige vervolg vragen. Bijvoorbeeld hoe het kan dat afgewezen mannen regelmatig binnen de belijdenis met stichting in andere kerken dienen. Of hoe het kan dat sommige mannen nooit dominee worden, terwijl de kerkenraad wel een attest gaf. Ik zie het curatorium niet als een perfect middel, maar tegelijkertijd wil ik het ook niet te groot maken.
Wat is daar zo lastig aan?MGG schreef: ↑19 mei 2025, 19:01Ik geloof ook dat als God iemand roept het curatorium deze roeping niet kan wegnemen. Dit geeft wel lastige vervolg vragen. Bijvoorbeeld hoe het kan dat afgewezen mannen regelmatig binnen de belijdenis met stichting in andere kerken dienen. Of hoe het kan dat sommige mannen nooit dominee worden, terwijl de kerkenraad wel een attest gaf. Ik zie het curatorium niet als een perfect middel, maar tegelijkertijd wil ik het ook niet te groot maken.
- FlyingEagle
Elk jaar zijn er eer aantal die op de CGO hun propedeuse gingen halen om daarna in te stromen op de HHSTiberius schreef:Zit je zomaar weer wat te roepen dan?MGG schreef: ↑19 mei 2025, 18:14Het lijkt mij niet logisch dat iedereen kan instromen, maar ik laat mij graag verrassen. Waar kan je bijvoorbeeld theologie studeren als je de middelbareschool niet hebt afgerond?
Je kan bijvoorbeeld bachelor theologie gaan volgen bij de CHE in Ede.
Vooropleiding is havo of vwo, en als je 21 jaar of ouder bent, kan je gewoon deelnemen aan het toelatingsonderzoek.
Precies, ik weet een predikant die vanuit het tuindervak naar een HBO theologie opleiding is gegaan en vanuit daar een pre master heeft gedaan en uiteindelijk doorgestroomd is naar de universiteit.
En wij maar doorpraten over routes die gelopen moeten worden etc. Hebben we door dat de Heere een nieuw knecht gegeven heeft aan de GG?
U bedoelt dat er 1 toegelaten is, meer weten wij nog niet. Altijd DV en nu net doen of hij al predikant is nog voor hij de opleiding aan de theologische school is mogen beginnen.
@Puritein, Het ene sluit het andere niet uit. Op de synode in Dordrecht 1618-1619 hebben onze voorvaderen waar we ons graag op beroepen, nog voordat dat de geschillen met de Remonstranten behandeld werden, een traject uitgezet, of om uw woorden te gebruiken, een route uitgestippeld, die gevolgd zou 'moeten' worden alvoren men predikant werd.
Mogelijk denken wij overgeestelijk. Ik vind de hele gang van zaken rond rond het curatorium zeer zwaar geladen. Alles hangt van het ene moment af: de positieve of negatieve beslissing van het curatorium. Op het ene moment ben je een gewoon mannetje, na een positieve beslissing gaan alle deuren voor je open en 'ben je er'. Je bent goedgekeurd. Je bekering is overgenomen. De bekering zoals in zondag 33 wordt geleerd?
Ik schrijf dat niet om iets lelijks te zeggen over het curatorium. Maar wel ter bezinning voor ons allemaal: ook in zaken rond het ambt zijn we minder gereformeerd dan we denken, en blijven we een voorkeur houden voor het bijzondere, het extra-ordinaire met een ouderwets woord.
- J.C. Philpot
Veel personen heden ten dage zouden graag een overvloed aan predikanten willen. En dat is niet verkeerd, de velden zijn wit om te oogsten. Maar soms lijkt het erop dat men zo veel mogelijk predikanten wil, ongeacht de boodschap die men brengt (als het maar niet te rechts is). De schrift maant ons echter tot voorzichtigheid:
Mattheüs 7:15 -Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
Handelingen 20: 29-31a - Want dit weet ik, dat na mijn vertrek zware wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen. En uit uzelven zullen mannen opstaan, sprekende verkeerde dingen, om de discipelen af te trekken achter zich. Daarom waakt (...).
In bepaalde kerkverbanden in Nederland kon men de laatste jaren zien wat dat voor gevolgen heeft. Wat God in Zijn Woord heeft geopenbaard als "een gruwel", dat wordt goedgekeurd. Daarom is het goed dat de Gereformeerde Gemeenten niet zomaar iedereen zonder enig onderzoek tot predikant ordenen.
Dat gezegt hebben: ik vraag me met JanRap af of niet te veel de nadruk op het extra-ordinaire ligt, en daardoor te veel mannen worden afgewezen die de gemeente met stichting zouden kunnen dienen. Het zou aan te raden zijn als het curatorium zou bestuderen wat Wilhelmus a Brakel heeft geschreven over de roeping tot het predikantschap. Dat is mijns inziens een wat meer nuchtere en toch geestelijke lijn.
Mattheüs 7:15 -Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.
Handelingen 20: 29-31a - Want dit weet ik, dat na mijn vertrek zware wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen. En uit uzelven zullen mannen opstaan, sprekende verkeerde dingen, om de discipelen af te trekken achter zich. Daarom waakt (...).
In bepaalde kerkverbanden in Nederland kon men de laatste jaren zien wat dat voor gevolgen heeft. Wat God in Zijn Woord heeft geopenbaard als "een gruwel", dat wordt goedgekeurd. Daarom is het goed dat de Gereformeerde Gemeenten niet zomaar iedereen zonder enig onderzoek tot predikant ordenen.
Dat gezegt hebben: ik vraag me met JanRap af of niet te veel de nadruk op het extra-ordinaire ligt, en daardoor te veel mannen worden afgewezen die de gemeente met stichting zouden kunnen dienen. Het zou aan te raden zijn als het curatorium zou bestuderen wat Wilhelmus a Brakel heeft geschreven over de roeping tot het predikantschap. Dat is mijns inziens een wat meer nuchtere en toch geestelijke lijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Omdat het aantal mogelijkheden groot is en wij vaak niet weten wat Gods weg is.DDD schreef: ↑19 mei 2025, 19:32Wat is daar zo lastig aan?MGG schreef: ↑19 mei 2025, 19:01Ik geloof ook dat als God iemand roept het curatorium deze roeping niet kan wegnemen. Dit geeft wel lastige vervolg vragen. Bijvoorbeeld hoe het kan dat afgewezen mannen regelmatig binnen de belijdenis met stichting in andere kerken dienen. Of hoe het kan dat sommige mannen nooit dominee worden, terwijl de kerkenraad wel een attest gaf. Ik zie het curatorium niet als een perfect middel, maar tegelijkertijd wil ik het ook niet te groot maken.
Als er slechts 10% van de aanmeldingen aangenomen wordt aan de T.S. dan zal er óf een enorme miscommunicatie zijn tussen gemeenten en curatoren óf gemeenten houden zich niet voldoende aan de richtlijnen van het curatorium. Alle redenen en urgentie voor een betere afstemming. Een afwijzing zal voor de aangemelde personen ongetwijfeld een ingrijpend impact hebben ook in het functioneren in zijn eigen leven en gemeente.MGG schreef: ↑15 mei 2025, 19:07 Ton van der Schans heeft in podcast 362 van Cvandaag een duidelijk verhaal over hoe het curatorium werkt en wat de geschiedenis is. Ik vind Jeffrey Schippers een prettige podcast maker. Hij stelt meestal sterke vragen en doordat hij oprecht geïnteresseerd is, luistert het ook prettig.
Aha. Gods weg is naar mijn idee eenvoudig. Hij roept mensen om binnen hun eigen kerk predikant te worden. Maar dat kan ik ook niet rechtstreeks aan de Bijbel ontlenen.MGG schreef: ↑20 mei 2025, 08:30Omdat het aantal mogelijkheden groot is en wij vaak niet weten wat Gods weg is.DDD schreef: ↑19 mei 2025, 19:32Wat is daar zo lastig aan?MGG schreef: ↑19 mei 2025, 19:01Ik geloof ook dat als God iemand roept het curatorium deze roeping niet kan wegnemen. Dit geeft wel lastige vervolg vragen. Bijvoorbeeld hoe het kan dat afgewezen mannen regelmatig binnen de belijdenis met stichting in andere kerken dienen. Of hoe het kan dat sommige mannen nooit dominee worden, terwijl de kerkenraad wel een attest gaf. Ik zie het curatorium niet als een perfect middel, maar tegelijkertijd wil ik het ook niet te groot maken.
Het curatorium laat vervolgens diegenen toe met wie geestelijke herkenning is. De maatstaf daarvoor wordt ook beïnvloed door de werkdruk en door eigen opvattingen over wat wenselijk is, en naar ik hoop, ook door de Geest.
Bv deze vraag. In de CGK zijn nogal wat predikanten met een GG achtergrond. Sommigen ben ik blij mee maar er zijn er best veel die nu aan de (uiterst)linkerkant van de CGK functioneren en bv een gemeente dienen die in ongehoorzaamheid vrouwen in het ambt heeft bevestigd. Daardoor veroorzaken ze grote problemen in de CGK. Ik weet natuurlijk niet of deze ex GG’ers in de GG ooit voor het curatorium zijn geweest. Van een enkele weet ik het wel. Soms strandde het al bij hun eigen kerkenraad en kregen ze geen attest.DDD schreef: ↑19 mei 2025, 19:32Wat is daar zo lastig aan?MGG schreef: ↑19 mei 2025, 19:01Ik geloof ook dat als God iemand roept het curatorium deze roeping niet kan wegnemen. Dit geeft wel lastige vervolg vragen. Bijvoorbeeld hoe het kan dat afgewezen mannen regelmatig binnen de belijdenis met stichting in andere kerken dienen. Of hoe het kan dat sommige mannen nooit dominee worden, terwijl de kerkenraad wel een attest gaf. Ik zie het curatorium niet als een perfect middel, maar tegelijkertijd wil ik het ook niet te groot maken.
Er zijn er ook die na afgewezen te zijn in de GG ook zijn afgewezen door het curatorium van de CGK. Nieuwsgierig als ik ben zou ik wel willen weten of dat met dezelfde argumentatie is gebeurd.
Het afwijzen door het curatorium is geen GG only zaak. Bij de CGK ken ik hele volksstammen die zijn afgewezen door het CGK curatorium. In de gemeenten waar ik lid ben geweest al zeker 5.
Blijkbaar kunnen mensen zich vergissen in hun roeping en kan het afwijzen verstandig zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.