Situatie Midden-Oosten

Mister
Administrator

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Mister »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:08 idd, waarom niet vanaf de Egyptische kant?
Goede vraag. Blijkens dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/1107458-tusse ... en-in-gaza staan er rijen vrachtwagens klaar met hulpgoederen. Maar ja, Egypte controleert die grens. En houdt hem al tijden potdicht.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

parsifal schreef: Vandaag, 09:13 Israel vertrouwt natuurlijk ook niet alles wat internationale gemeenschap doet (en terecht). Juist door de verantwoordelijkheid over wat Gaza inkomt te nemen heeft men ook controle. Dit geeft natuurlijk wel verantwoordelijkheid. En ja Hamas maakt op een misdadige manier misbruik van situatie. Maar wat is er echt voor Israel te winnen bij het tegenhouden van voedsel? Hamas heeft zijn inkomsten wel uit Iran. Israel verliest aanzien bij elke foto van een kind met honger in Gaza. En erger de wereld verliest mogelijk een kind.
Het belang van Israël is een definitieve nederlaag van Hamas. Dus dat lijkt me duidelijk. Hoe de voedselpolitiek daarin een rol speelt, weet ik niet. Maar zolang we toestaan dat Israël de controle over de voedselvoorziening houdt, dan moeten we niet klagen dat het ook als een politiek pressiemiddel wordt ingezet. Economische sancties tegen Rusland zal in zekere zin ook tot armoede en voedselschaarste leiden van de armsten aldaar. Maar daar zijn geen zielige beelden van en de relatie is ook minder goed te leggen. Niettemin hoor ik niet dat we nu een genocide aan het voorbereiden zijn in Rusland.
ZWP

Bericht door ZWP »

Herman schreef: Vandaag, 09:19 Het belang van Israël is een definitieve nederlaag van Hamas. Dus dat lijkt me duidelijk.
Hoe denk je dat deze acties van Israël bijdragen aan de nederlaag van Hamas?
Er worden zo alleen maar meer terroristen gemaakt, lijkt me? Een negatieve spiraal helaas...
parsifal

Bericht door parsifal »

Herman schreef: Vandaag, 09:19
parsifal schreef: Vandaag, 09:13 Israel vertrouwt natuurlijk ook niet alles wat internationale gemeenschap doet (en terecht). Juist door de verantwoordelijkheid over wat Gaza inkomt te nemen heeft men ook controle. Dit geeft natuurlijk wel verantwoordelijkheid. En ja Hamas maakt op een misdadige manier misbruik van situatie. Maar wat is er echt voor Israel te winnen bij het tegenhouden van voedsel? Hamas heeft zijn inkomsten wel uit Iran. Israel verliest aanzien bij elke foto van een kind met honger in Gaza. En erger de wereld verliest mogelijk een kind.
Het belang van Israël is een definitieve nederlaag van Hamas. Dus dat lijkt me duidelijk. Hoe de voedselpolitiek daarin een rol speelt, weet ik niet. Maar zolang we toestaan dat Israël de controle over de voedselvoorziening houdt, dan moeten we niet klagen dat het ook als een politiek pressiemiddel wordt ingezet. Economische sancties tegen Rusland zal in zekere zin ook tot armoede en voedselschaarste leiden van de armsten aldaar. Maar daar zijn geen zielige beelden van en de relatie is ook minder goed te leggen. Niettemin hoor ik niet dat we nu een genocide aan het voorbereiden zijn in Rusland.
Natuurlijk mag je klagen als een land de macht die het gekregen/afgedwongen heeft gebruikt om mensen te laten verhongeren. En als er honger komt in Rusland dan komt er waarschijnlijk ook wel voedselhulp op gang. Zelfs bij Noord-Korea werd dit aangeboden in het verleden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

parsifal schreef: Vandaag, 09:35 Natuurlijk mag je klagen als een land de macht die het gekregen/afgedwongen heeft gebruikt om mensen te laten verhongeren. En als er honger komt in Rusland dan komt er waarschijnlijk ook wel voedselhulp op gang. Zelfs bij Noord-Korea werd dit aangeboden in het verleden.
Klagen staat ieder vrij, maar is moreel natuurlijk verwerpelijk. Ik mis de tientallen zo niet honderden aanmeldingen van propalestina mensen zoals die er in de tijden van IS wel waren. Die gingen vrijwillig daarheen om daar hun ideologie na te leven. Ik mis dat aspect volledig. Nu ben ik nooit 100% op de hoogte, maar moreel onrecht aankaarten en zelf op de bank blijven hangen is gaat er bij mij niet echt in.
Henk J

Bericht door Henk J »

Mister schreef: Vandaag, 09:14
Bertiel schreef: Vandaag, 09:08 idd, waarom niet vanaf de Egyptische kant?
Goede vraag. Blijkens dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/1107458-tusse ... en-in-gaza staan er rijen vrachtwagens klaar met hulpgoederen. Maar ja, Egypte controleert die grens. En houdt hem al tijden potdicht.
Even nagezocht, voor zover ik het kan vinden zit tussen Egypte en de Gazastrook de philadelphia corridor. En de laatste berichten die ik daarover vind is dat Israël die corridor ook controleert sinds mei 2024. Dus in dit geval ligt het niet aan Egypte dat de hulpgoederen Gaza niet inkomen.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

ZWP schreef: Vandaag, 09:22
Herman schreef: Vandaag, 09:19 Het belang van Israël is een definitieve nederlaag van Hamas. Dus dat lijkt me duidelijk.
Er worden zo alleen maar meer terroristen gemaakt, lijkt me? Een negatieve spiraal helaas...
Als er een definitieve nederlaag is , is deze conclusie sowieso niet meer mogelijk ,lijkt me
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ze hopen dat het een bepaalde mate van gedragsbeïnvloeding bereikt. Dat geldt ook voor het bombarderen van Duitse steden in WOII en de atoombommen op Japan. De eerste heeft eigenlijk niets opgeleverd, de tweede kan je wel beargumenteren dat dit veel gesneuvelden heeft gespaard.
De negatieve spiraal kan doorbroken worden als ook deze mensen gewoon onderdeel worden van Israël, zoals er al twee miljoen Arabische Palestijnen onderdeel uitmaken van de samenleving daar. Die mogelijkheid is er dus, maar of die bereikt wordt, weet ik niet.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

J de Groot schreef: Vandaag, 10:14
Als er een definitieve nederlaag is , is deze conclusie sowieso niet meer mogelijk ,lijkt me
Als je uitgaat van dat iemand als terrorist wordt geboren.... zijn het allemaal terroristen die Gazaan zijn.... en "mogen" we "eigen?" rechter spelen en hebben we het recht ze allemaal de zee in te jagen? Want het is allemaal Hamas?

Ook de kleine groep christenen daar? Of hebben die wel een veilig heenkomen? En zij wel welkom in Israël of omliggende landen? Waar zijn ze?
Met daarbij voor mij de vraag:Gaat de Heere mee in deze strijd? Denk bijvoorbeeld aan Jozua.... daar ging de Heere voorop. Jozua was de Heere gehoorzaam. Maar nu?

Als je uitgaat van dat iemand niet als terrorist geboren wordt. Maar steeds een trede verder op de terroristen ladder geduwd wordt door de haat reactie haat reactie.... . Dat voor iedere gedode terrorist er weer 4 andere opstaan bij wijze van spreken...
Dan zegt ZWP niets geks.

Ik vind het knap ingewikkeld worden allemaal. Je zult maar als Gazaan geboren zijn. En ook bij de "broedervolken" niet welkom zijn. Vanwege Hamas.

Ik weet niet hoe het jullie vergaat. Naast het "recht" dat Israël heeft om gijzelaars terug te halen. De leidende figuren Hamas aan te pakken. Waarbij nu ook zoals bij alle oorlogen onschuldigen geraakt worden. Dat besef ik.
Zit gewoon nu ook een heel ingewikkeld verhaal bij. Waar ik steeds minder goed raad mee weet. En me eigenlijk ervoor verstoppen wil..... het is te groot.... ,zoveel doden, zoveel honger. En ja ik weet dat onze pers niet te vertrouwen is. Maar waar wel? Is het helemaal uit de lucht gegrepen?
Ook Netanyahu en regering zijn niet gevrijwaard van misdaad en misdaad toedekken en het "recht om misdaad te straffen" uit de weg te gaan Als het hunzelf betreft. Zijn ook gewoon kei en keihard.

Ik moet best wel eens denken aan Habakuk. Waar de Heere gebruik maakt van slechte en goddeloze nietsontziende mensen om de zonden van zijn volk te straffen. Maar Hij verlost door oordeel heen! En toen Babel handelde met kracht dat hun God was. En niet handelde of God hen de kracht gaf... Riep de Heere uiteindelijk een halt toe. Hij staat boven alles. Hij regeert! Niet Netanyahu of Hamas of Putin of Trump...
Wanneer gaat de Heere het kwaad dat lijkt te regeren en te overwinnen een halt toeroepen?
En is dat wel volgens het idee dat wij hebben?

@Herman. Hoe zie je dat concreet voor je? Wat je in je laatste post zegt?
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Lilian1975 schreef: Vandaag, 11:04 (...) Je zult maar als Gazaan geboren zijn. En ook bij de "broedervolken" niet welkom zijn. Vanwege Hamas. (...)
Je hebt een heel interessante post, Lilian, en ik kom wellicht nog terug op het geheel. Voor nu haal ik even één zin er uit, die hierboven staat.

Ik denk dat we inderdaad allemaal moeten beseffen dat Hamas maar één cultuur in Gaza toestaat, en dat is de doodscultuur. Kijk eens wat dit kopstuk heel recent kalm zit te vertellen over de Palestijnse bevolking. Dode Palestijnen zijn 'gewoon' noodzakelijk, wat maakt het allemaal uit. Dat zijn de leiders waar de Palestijnen onder hebben te leven.

Ik geef onmiddellijk toe dat ik in mijn eigen emotie de 'gewone' Palestijn absoluut wel eens vergeet, en daar ben ik absoluut niet trots op.
Ik heb het dan overigens niet over de Palestijnen die juichend op de dode lichamen van de festivalgangers stonden te spugen. Nee, de gewone Palestijn die zijn kinderen veilig op wil zien groeien. Die dapper genoeg is om zich uit te spreken. Dit X-kanaal van een Palestijn die nu in Amerika woont, geeft daar een heel interessant inzicht in (veel is zichtbaar ook zonder account). Dan word ikzelf ook weer herinnerd dat niet élke Palestijn Hamas is.

Ik heb zelf tijdens mijn werk in Israel regelmatig te maken gehad met gevluchte Palestijnen. Hun verhalen draag ik de rest van leven mee.
Plaats reactie